Ze kan niet meer door mij alleen uit het weiland gehaald worden, wat begin dit jaar eindelijk wel kon door grondwerk/freestyle lessen.
Vorig jaar was het ook al hetzelfde feestje dat ze niet uit de wei gehaald kon worden, maar daarbij liep ze toen ook regelmatig zelf over het erf

Nu is het weglopen op het erf over en daar is ze ook gewoon ontspannen.
In de wei staat ze meestal achteraan en vrij rustig, maar zodra je gaat lopen richting het hek word ze steeds drukker en schrikachtiger. Ze begint zich dan op te richten en kijkt heel erg naar de weg waar zo nu en dan wel eens wat fietsers voorbij komen. Vlak voor het hek word ze echt vreselijk druk en krijgt ze grote neusgaten, op dat moment is voor mij al duidelijk dat ze zich dan zo in 1 keer kan los trekken en weer het hele weiland doorrent naar achter. Op het moment voordat ze weg gaat rennen is mij geleerd om het hoofd laag te vragen maar dat gaat dan ook echt niet meer.
Ik er dan weer achteraan en nadat ze dan ook voor mij een aantal keer is weggerend krijg ik haar dan wel weer te pakken. Nadat dat een paar keer zich herhaalt had haar een keer het hele weiland achteruit laten lopen...... Totdat we inderdaad weer vlakbij het hek kwamen en daar gingen we weer... Grote neusgaten, opzij springen, enorm naar het bos kijken waar het weiland en de stal naast liggen en waar we een stukje doorheen moeten om op het erf te komen. Maarja ook daar ging ze weer, hop het hele weiland door.

Aan het begin had ze dit gedrag overigens niet in deze wei toen ze hier dit keer weer voor het eerst op kwam (er word steeds verweid bij ons). Het lijkt er niet echt op dat ze hengstig is, ik heb eigenlijk nog nooit echt hengstigheid gedrag gemerkt bij haar.
Met het rijden was ze laatst ook nog aardig druk en liep een beetje vluchtiger dan normaal. Ze leek ook iets gevoeliger. Ze staat in de wei met alleen maar merries en die waren gister toen zij nog binnen stond ook onwijs aan het rennen in de wei toen ik aan kwam rijden. Naast de wei is nog een stuk landbouwgrond waar gister ook wat herrie vandaan kwam en waar vandaag wat mensen op aan het werk waren, (zonder tractor of andere landbouw werktuigen) daar waren ook wat paarden naar aan het kijken. Ook zag ik nog een groepje andere merries ook nog een keertje wegrennen van het bos stukje, geen idee of dit spelen was of dat ze ook spoken in het bos zagen

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en mij vertellen of ik weer terug bij af ben met het gedrag dat ze vorig jaar vertoonde.
edit: ze staat overigens nu in stal omdat ik ook anders niet weet wat ik hiermee moet..