Mijn lieve, makke, stoere merrie is dit jaar verandert in een mega draak en ik ben ten einde raad. Even ter info haar verhaal:
Bovengenoemde draak en ik startten onze reis samen in 2004. Ik was 11, zij was 4 en het was een behoorlijke gok. Uiteindelijk helemaal goed gekomen, een leuke tijd samen gehad in de internationale springarena op hoog niveau. Ze was altijd de koele, sprong overal over en liet het allemaal over zich heen komen. Zo reed ik haar zonder zadel met een halstertje door het bos, zo huppelde ze over 1.50m. Er kwam een einde aan onze gezamenlijke springcarriere en ik ging studeren. Vond het belangrijk dat beestje nog veel liep maar dan recreatief, ze was (is) immers gezond. Hele tijd 4x in de week gelopen, vond het allemaal prima. Nog steeds de koele merrie die ik zo goed kende. Edit ter duidelijkheid: we zijn in 2013 gestopt met de wedstrijden.
Inmiddels zijn we al bijna 14 jaar bij elkaar, en dametje is in de laatste maanden ineens heel erg verandert. Er is weinig verandert aan haar leefsituatie (loopt nog steeds zo'n 4x per week, krijgt nog steeds hetzelfde voer, komt veel buiten en heeft een fijne routine, is compleet gezond, bloed is nagekeken en perfect, staat te glimmen in haar stal) maar ze wordt met de dag moeilijker. Daarbij komt dat ze behoorlijk groot is. Ze dramt onwijs, staat te stampen als het iets te lang duurt en kan zich niet concentreren. Vorige week liep ze rustig aan de longe en kreeg toen ineens een momentje, draaide haar kont naar me toe en begon te bokken. Ben toen aardig geschrokken en merk aan mezelf dat ik (te) veel respect voor haar krijg. Als ik met haar ga werken voel ik dat er spanning bij mezelf ontstaat en dat ik wacht op het volgende probleem. Ze is kijkerig, afgeleid, onwijs heet, drammerig, respecteert mijn space niet en soms is ze zelfs gevaarlijk. De relaxte, stoere merrie herken ik niet meer in haar en dat doet me toch wat...
Zoals gezegd doet ze dit aan de hand (van stal naar de bak lopen is inmiddels een gevaarlijke tocht geworden), aan de longe en onder het zadel. Ook op de poetsplaats is ze drammerig en ongeduldig. Ze is 17 jaar oud, een Hanoveraanse merrie. Is dit iets wat bij de leeftijd hoort? Moet ze meer werken? Zijn er supplementen die ik kan voeren, misschien mbt hormoonhuishouding? Is dit mijn schuld?
Als je dit hele verhaal gelezen hebt, thank you!!
...