Ik heb twee jaarling hengsten, een Tinker en een Welsh A. Ik heb ze beide 24/7 jaar rond op de weide met schuilstal staan. De wei is ca 1 ha groot en aan 3 zijden omheind met sloten en bij de toegang staat een groot afgesloten hek. Omdat ze langs een hele drukke weg staan en op een plek waar veel mensen langs komen bij het toegangshek, heb ik de weide extra omheind met schriklint. Om eventueel ongelukken met paard in de sloot en bijvoeren van de paarden door derden te voorkomen.
Nu loop ik met het welshje tegen een aantal dingen aan. De kleine man voelt zich met zijn 1 jaar al een hele bink. Hij is voor mij prima te handelen en ook erg mens gericht en gek op aandacht. Maar in combinatie met mijn Tinker gaat het niet altijd even goed. Ik ben me er van bewust dat je met twee jonge hengsten altijd wel wat onrust hebt/zult houden in de weide, maar hij blijft mijn Tinker maar uitdagen. Echt heel gemeen wordt het niet, maar er is nooit langer dan 5 minuten rust als ik er ben, wat toch vaak wel een aantal uren per dag is. Ik heb helaas nog geen camera's hangen, dus hoe ze zijn als ik er niet ben weet ik niet.
Ik overweeg om de Welsh te laten castreren in de hoop wat extra rust in de weide te brengen, maar ik vraag me af of dit gedrag voortkomt uit zijn 'hengst zijn', of dat het ook een stukje karakter is. De persoon van wie ik hem gekocht heb, heeft hem verkocht omdat hij maar bleef jagen op het hengstje waar hij mee samen stond.
Nu was mijn Tinker met zijn vorige weide maatje (halfbroer, in december overleden aan koliek), juist de gene met de grapjes en de 'grote mond', maar ondanks dat hij een stuk groter en zwaarder is delft hij nu toch het onderspit.
Opzich geen probleem, maar het is opvallend dat hij de winter in hele goede conditie is door gekomen, maar nu zichtbaar aan het inleveren is qua conditie. De Welsh is er in januari bij gekomen. Er staat voldoende gras in de wei, ze krijgen (momenteel onbeperkt) hooi bij gevoerd en naast de vitamine brok voor beide, krijgt mijn Tinker ook nog slobber en/of bietenpulp om hem weer op goed gewicht te krijgen.
De Welsh daarentegen is eerder te dik maar die krijgt dus alleen vitamine brok en hooi extra.
Beide paarden zijn onlangs nog ontwormt na mestonderzoek en dat heb ik de afgelopen maanden ook steeds optijd gedaan.
Nu is het zo dat de Welsh het niet alleen vrijwel non-stop op de Tinker gemunt heeft, maar hij blijkt ook nog een echt sloper.
Hij kruipt op de een of andere manier steeds door het lint heen, terwijl er goed stroom op staat (heb t zelf even geprobeerd, voelt niet fijn). Het is wel een apparaat op batterij, omdat ik geen stroom heb op de wei, maar hij doet het dus wel goed.
Er staat buiten het afgezette stuk wel wat lang gras, maar er staat binnen de omheining mi ook meer dan voldoende goed gras. Als meneer weer de omheining in wil loopt hij gewoon door het lint heen. Ik zag het hem vorige week doen, hoofd over het lint heen en gewoon net zolang doorduwen tot er ergens een lintverbinder springt.
Ook heeft hij het op mijn spullen voorzien. Die staan ook achter lint, welliswaar zonder stroom, maar het is keer op een een enorme ravage. Het tuinbankje omgegooid, kruiwagen om, zelfs de handgrasmaaier heeft ie uit elkaar getrokken(?!), en ook het stroomapparaat wat buiten de weide staat heeft hij al zeker 5 keer uit elkaar gekregen, etc. Buiten dat het erg vervelend is om steeds alles te repareren en op te ruimen is de kans dat hij zichzelf flink verwond ook zeer aanwezig zo.
Het is een ontzettend leuk dier om te zien en echt een schat, maar ik word hier niet echt vrolijk van.
Momenteel overweeg ik zelfs hem anders maar te verkopen, en dan met name omdat hij als gezelschap 'dient' voor de Tinker, maar die meer last als plezier lijkt te ondervinden van hem.
Dus.. als iemand ideeen heeft om hem binnen de omheining te houden, ervaring heeft met dergelijk gedrag richting andere paarden, en het eventueel afnemen (of niet) hiervan na castratie of andere ideeen, tips, adviezen.. heel graag!

wat mij betreft is 6000 nog wat aan de weinige kant, maar je moet ook maar net de mogelijkheid hebben voor meer en dan is het nog de vraag of ie zich er dan wel wat van aantrekt. Ik zou er zelf een flink aantal extra rijen lint tussen zetten, zodat ie er echt niet tussendoor kan. Dat werkt ook vrij goed, maar ook dat is een investering die je maar net moet kunnen en willen maken.
Maar dan zouden ze beide geruind moeten en m'n Tinker wordt zoiezo nog niet gecastreerd.
Hij was toen 2.
Meestal zijn ze na castratie toch wel een stuk rustiger. Ik zou het toch serieus overwegen voordat er echt ongelukken gebeuren. En een ander zit ook niet op zo'n portret te wachten, tenzij er een volwassen merrie bij staat. Die weet er wel raad mee...