Pony doet vervelend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:53

Hoi, ik heb mijn pony al van veulen af aan en ik heb haar zelf met mijn instructeur ingereden, toen ze ong een jaar ingereden was was ze SUPER braaf maar toen ineens begon ze streken uit te halen

Ze doet dat soms in een keer want deze week bijvoorbeeld was ze maandag en dinsdag heel braaf maer vandaag was ze echt heeel stout.. ze ging in galop kei hard rennen en dan stuur ik haar op de volte maar dan gaat ze net op het laatste moment naar rechts en ze maakt haar buik altijd dik met aansingelen en als ze me eraf wil gooien houd ze haar buik in zodat de singel heel los zit en dat als zij naar rechts gaat ik met het zadel naar links ga. Ik ben er vandaag afgevallen maar daarna ging ik er weer op en ben ik net zo lang doorgegaan tot ze braaf was.
Weet iemand waar dit gedrag van komt en/of hoe il dit op kan lossen?

Change3x

Re: Pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:10

Ik begin maar weer met het gewone riedeltje: heb je er een osteopaat, tandarts en zadelmaker bij gehad?

Eerst lichamelijke problemen uitsluiten. :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:14

Ach wat een onzin. Met een goede instructeur kun je dit prima oplossen.
Je moet leren je pony op de juiste manier en op het juiste moment te begrenzen zodat hij niet op de volte kán omdraaien.
Been there done that.

Als je schuift met zadel en al lijkt mij dat het zadel niet goed ligt, daar zou ik wel naar laten kijken door een goede zadelmaker.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:23

Ach dat zijn gewoon puberstreken van je pony. Heel hard rennen in galop is natuurlijk ook veel leuker dan braaf zijn :P
Neem inderdaad les van een goede instructrice en zorg dat je consequent bent. En doe de singel nog een gaatje strakker nadat je opgestapt bent en een rondje gestapt hebt, dan kan ze haar buik niet meer dik maken.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:56

Als ik het zo lees lijkt het puberaal gedrag wat je met goede instructie kunt oplossen. Los daarvan kan het ook hen kwaad om lichamelijke problemen uit te sluiten. Het zou jammer zijn als je je paard flink aanpakt en ze blijkt ergens last van te hebben toch?

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:56

Afgezien van lichamelijke problemen / puberaal gedrag. Heb je ook al bedacht dat je je pony wel eens zou kunnen overvragen? Niet elke instructeur ziet wat je paard aankan. Ik denk hieraan omdat ik lees dat het een jaar goed is gegaan. Veel mensen denken dat als het paard al een jaar wordt bereden dattie dan volleerd is. Dan begin je net met de moeilijkere dingen te vragen waardoor je paard dan nu aangeeft dat het teveel is. Wachten en geduld hebben is lastig. Maar sommige paarden zijn gewoon niet zo snel aan iets moeilijkers toe.
Wat betreft het buik uitzetten.. veel paarden doen dat omdat ze in 1x aangesingeld worden of wanneer er veel mensen het op verschillende manieren doen, als 1 het op een niet prettige manier doet, leren ze het zichzelf aan. Zo beschermen ze zichzelf.