Paard laat zich niet laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:02

Help!
Zo'n half jaar geleden schafte een vriend van mij een nieuw paard aan. Deze kwam rechtstreeks van bij de fokker. Deze mens heeft het paard naar huis gebracht met zijn vrachtwagen. Hier ging het paard in kwestie zeer vlot op.
Toen het paard later met komst van de winter moest verhuizen van stal is dit met een trailer gebeurd. Met heel veel geduld, voer en voetje voor voetje id hij er na 10 minuten opgegaan.
Toen we hem later nog eens moesten laden om naar het strand te gaan weigerde hij dit gewoon...
Hij heeft absoluut geen schrik voor de trailer, staat ook gewoon heel relaxed op de laadklep. Uiteindelijk is hij er na ruim 3 kwartier met voer er opgegaan. Toen we vertrokken naar huis liet hij zich na een kwartier laden.
We zijn daarna nog ee keer met de trailef naar hem geweest om te oefenen en toen liet hij zich steeds na 5 min laden. Vooral door rust, voer en door zelf zijn voeten te verplaatsen.
De laatste keer dat hij vervoerd is was naar een oefencross, toen we vertrokken hebben we er bijna een uur over gedaan en hebben we uiteindelijk de trailer in de stal gezet zodat hij er onmogelijk nog naast kon. Toen we terug naar huis moesten vertrekken was hij na 1,5u nog steeds niet geladen en was het boertje van wie het terrein was het zo zat dat hij er hem met grof geweld uiteindelijk maar opgezet heeft...
Maar wat nu?...
Voetjes verzetten en voer wat heel goed hielp helpen nu niet meer. Hij zet 1 voet naar voor, neemt het voer en zet er dan gewoon 2 naar achteren. Als hij er dan opstaat rent hij de trailer gewoon weer uit. En als het hem te lang duurt gaat hij steigeren en trekt hij hem los.
Wat absoluut niet helpt is de welgekende longeerlijn achter de kont, of hem een beetje aansporen langs achter. Dan trekt hij hem los.
We laden met een touwhalster en lange lijn. De trailer is een tweepaardstrailet waar het tussenschot eruit gehaald is.
Het paard is gekocht als springpaard en het is dus erg jammer dat we hem niet kunnen vervoeren naar trainingen/oefenparcours.
Als een van jullie nog tips heeft hoor ik het graag.
Als het ons niet lukt dan gaat hij sowieso ergens in training totdat hij er opgaat of worden er lessen met hem genomen.
De reden waarom dat nog niet eerder is gebeurd is omdat mijn vriend een zware knie operatie achter de rug heeft en het paard dus 24/7 op een weide stond :)

wwillemijn

Re: Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:04

Waar staat het paard?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:05

Oost-Vlaanderen, België. :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:08

Studiegenootje van mij woont in Kluizen. Dat is in de buurt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:10

Niet zelf mee verder klooien, gelijk een professional erbij, bijv eentje van Annemarie van der Toorn of Emiel Voest. Van Annemarie zijn er regelmatig leerlingen die op zoek zijn naar projectpaarden om te oefenen.
Met zelf klooien is de kans groot dat het paard (nog meer) slechte gewoontes aanleert (steigeren, lostrekken).

Aangezien het progressief erger wordt: kijk ook héél kritisch naar de rijstijl van de chauffeur.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:11

Ik doe de opleiding van Annemarie :-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:21

Wat ik hier niet lees, is dat je het vanuit rust en vertrouwen hebt geprobeerd.
Je gaat ook meteen all the way, kortom erop en weg.
Waarom niet tevreden zijn met snuffelen en 1 voet op de laadklep?

Dan weg lopen, even laten grazen en weer opnieuw naar de klep. Komen er 2 voeten op de klep? Helemaal fantastisch, prijs hem de hemel in en laat het die dag daarbij.
Dat doe je de volgende dag weer.
Hou het kort max 20 min er mee bezig zijn.
Leer hem in de bak bijvb tussen 2 springstaanders en balken stil te staan alsof het een trailer is. Voor de beeldvorming nog beter te maken dekens over de balken doen zodat het " dicht" is.
Je kunt zelfs een balk erachter doen als het paard eenmaal echt goed tussen de balken blijft stilstaan.

Daarna weer de echte trailer proberen met meer dan 2 stappen op de klep maar echt vanuit rust en niet omdat jij het wil, maar omdat jij het VRAAGT.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:24

Weglopen bij de trailer is rust geven, rust is belonen. Meest gemaakte fout, elke keer opnieuw insteken.... Eenmaal neus naar trailer, is neus naar trailer houden tot paard in trailer is geweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:27

Zoveel paarden, zoveel mensen, zoveel methodes...
Niet elke methode werkt bij elk paard.
Wat ik hierboven heb geleerd is ook van iemand met opleiding van paard, gedrag en communicatie.
Niet meteen maar zeggen dat iets " fout" is.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:29

Als een methode werkt dan is het prima. Maar als je elke keer beloont voor het niet de trailer ingaan maak je het wel moeilijker. Maar laat dit sowieso liever doen door iemand die er ervaring mee heeft/ervoor opgeleid is. Ik probeer een in de buurt wonend studiegenootje te vragen naar je toe te komen mocht je dat willen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:31

Paard is de eerste keer op de trailer vervoerd door iemand die al járen in de paarden zit. De andere keren door mijn vader. Aan de chauffeur ligt het zeker weten niet.
Kan iemand mij wat meer vertellen over die opleiding? Paard is nog jong, gevoelig en uiteraard niet van mij. Bovendien is de eigenaar nogal sceptisch als het over die NH toestanden gaat. ;)
Paard is bij hem nooit oneerlijk behandeld geweest, met rust opgeleerd en dit ging allemaal heel goed maar als hij gericht wil trappen bij de hoefsmid kan die wel een correctie verwachten...
Paard reageert goed op druk op het halster en deuk laten wegvallen als hij voorwaarts gaat. Zo heb ik hem daarnet toch met zijn voorvoeten op de klep gekregen. Dar vond ik wel genoeg voor deze keer.
Voor er hier veel mensen over mij vallen, ik beslis niet over wat er met het paard gebeurd. Mijn vriend heeft het paard gekocht met de bedoeling jumpings te rijden en als het paard zich niet deftig laat laden moet hij weg. Zo duidelijk is het.
In training zetten si het allerlaatste wat hij wil doen :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:35

Tja, sceptisch over naturel horsemanship ken ik. Laatst nog ca 30 mensen versteld doen staan door een paard waar ze al 1,5 uur met man en macht mee aan het klieren waren haar in de trailer te krijgen binnen 5 minuten grondwerk en 1 minuut trailerladen op de trailer te hebben. Ze stonden er allemaal omheen in de veronderstelling dat dat never nooit zou gaan lukken (incl oude rotten in het vak), daarna wilden ze allemaal m'n kaartje. Terwijl het enige wat ik doe is in voor paarden begrijpelijke 'technieken' het paard te vragen te doen wat ik graag van haar wil.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:41

Helaas is het niet mijn paard en beslis ik niets.
Feit is dat hij liever zijn geld steekt in een nieuw jong paard dat zich sowieso laat laden dan in een paard wat misschien altijd lastig zal blijven doen. ;)
Ikzelf heb met mijn pony altijd al grondwerk en vrijheidsdressuur gedaan aangezien hij niet makkelijk te vangen is in de wei, maar aangezien dat ook niet altijd lukt ziet hij het nut van grondwerk niet in.
Hij heeft altijd in de dravers/renpaarden en springpaarden gezeten. En dit is dus het eerste paard dar hij kent dat zo moeilijk te laden is :)
Hij wil heus iemand laten komen en hem in training zetten, maar dat is dan ook echt het allerlaatste dat hij doet. Daarom ben ik erg nieuwsgierig naar die technieken of opleidingen, misschien dat daar nog handige tips in te vinden zijn of als hij weet waarom iets gedaan wordt en wat dat voor effect heeft dat hij dan makkelijker iemand laat komen.
Het is een ontzettend lief beest en het zou erg jammer zijn moest hij hem verkopen. Daarom dat ik eerst alles wil proberen wat ik kan voor als hij besluit dat hij het niet de moeite vind om les te nemen.
Hij is niet harteloos voor als iemand dar denkt maar hij is zijn vorige merrie op een erg nare manier verloren en sindsdien wil hij zich niet al veel hechten aan een paard. Daarom dat hij hem zonder problemen verkoopt als hij niet 'normaal' doet :(
Laatst bijgewerkt door jadeken op 27-07-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:44

Met grondwerk bedoel ik het paard op je lichaamstaal 'zetten', achteruit op lichaamstaal, bochtjes etc. Soms met behulp van een L shape. Mijn studiegenootje en ik zijn nog niet zo ver dat we er geld voor vragen. We zien alles nog als oefenen. Het zou zonde zijn het dier te verkopen als het toch allemaal wel mee lijkt te vallen. Mijn ervaring is dat bij paarden die geen angst hebben ik binnen een sessie de eigenaar zonder problemen het paard kan laten laden. Daarbij leer ik de eigenaar ook de technieken mocht het paard toch in het oude patroon vervallen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:46

Kleine toevoeging. We hebben een vangnet voor als het ons niet mocht lukken. Dan vragen we eerst een derdejaars erbij. Mocht het zelfs die niet lukken, dan komt er een medewerker van equine zelf.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:51

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:53

Kan je mij de contactgegeven pb'en van jouw studiegenoot? Hier in de buurt zijn er niet veel mensen die zich bezig houden met trailerladen. Ik heb uiteraard al eens rondgekeken naar een proffesional of trainingsstal.
Het vreemde is dat het paard niet bang is of nerveus maar gewoon echt niet wil. Niet met voer, niet met rust geven al zeker niet met dwang.
Hetgeen we al geprobeerd hebben is iedere keer dat hij achteruit ging of zich lostrok hem vangen en hem longeren, daarna opnieuw proberen. Ik probeer zijn aandacht bij mij te houden en als hij naast de klep loopt hem bij mij te houden en desnoods hem schuin op de klep te laten stappen. Hem zeker niet omdraaien en een rondje wandelen.
Het idiote is ook dat zijn voorvoeten op de klep geen probleem zijn. Zijn achtervoeten zet hij er niet op en hij wil ook echt niet verder de trailer in.
Erg lastig :/

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:59

Ts ik zou de hulp van Willemijn niet zonder meer afwijzen. Wat heeft je vriend immers te verliezen?
Het paard verkopen kan altijd nog, al vind ik het vreemd om aan verkopen te denken als trailerladen niet vlekkeloos verloopt.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:00

Ik heb het haar gevraagd. Ik pb je zodra ik meer weet!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:16

Wat je sowieso kan proberen, is aan weerszijden van de klep een longeerlijn spannen. Niet om ze achter zijn kont te spannen, maar als een soort leuning. Dit geeft soms ook wat vertrouwen. Voor de rest zou ik er iemand bijhalen. Dan leer je het in 1x goed. Ik raad Florence Faber aan

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:33

dittaswart schreef:
Wat je sowieso kan proberen, is aan weerszijden van de klep een longeerlijn spannen. Niet om ze achter zijn kont te spannen, maar als een soort leuning. Dit geeft soms ook wat vertrouwen. Voor de rest zou ik er iemand bijhalen. Dan leer je het in 1x goed. Ik raad Florence Faber aan

Ik vind longeerlijnen te slap en als ze door je handen worden getrokken heb je de blaren er in staan. Ik gebruik altijd twee zware spanbanden van 5 cm breed en een meter of 9 lang. Die zijn loeisterk en paarden lijken er meer ontzag voor te hebben als je ze achter hun kont langs doet.
Als ze omhoog komen krijgen ze een dikke halsriem om met een wartel er aan, een echt sterk touw van 10 meter er aan, touw over de borststang in de trailer dan kun je er zelf buiten de trailer naast gaan staan. Dit evt in combinatie met de genoemde spanbanden en je krijgt ieder paard er in. We doen dit altijd rustig zonder geschreeuw en zeker geen zwepen o.i.d. Als ze niet de kans krijgen om zich los te trekken leren ze dit gedrag ook niet aan, een jong paard helpen we indien nodig meteen zo de trailer in en daarna gaat het alleen maar beter.
Rijgedrag is inderdaad ook van grote invloed op het trailer lader, als ik sommige mensen met een trailer zie rijden snap ik wel dat die paarden er niet in willen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:38

Ik heb net zo'n projectje staan >;) voor wie een opleiding doet en een project nodig heeft :o

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:58

Zoveel manier zijn er om te laden. Belangrijkste is erachter zien te komen waarom wil je paard niet laden.

Bij die van mij was dus niet het probleem angst, maar dominantie. Voetje voor voetje erin zetten is dan ook levensgevaarlijk bij die van mij (slaat gericht als hij het zat word).

Wat ook goed werkte nog wel eens was op een trailer aflopen en dan zorgen dat het van mij is het halthouden en dan achterwaarts lopen. Doe dit een paar keer en die van mij word nieuwsgierig waarom hij niet de trailer op mag (was ideaal als iemand anders zijn trailer klaar had staan en liever niet had met echt erin lopen). Dit zal ook niet werken bij ieder paard.

Andere oplossing voor die van mij was in ieder geval niet stil laten staan voor de klep, maar in beweging houden. Eigenlijk is stil laten staan voor de klep heeft hij al deel 1 van de overwinning. Doe nu dan ook laden met touwhalster en longeerzweep (gebruik ik als sticker en dus verlengde van je arm naar achter). Maar dan is de timing van heel groot belang ben je net te laat dan sta je paard stil. Laatste keer laden en die van mij stond er in een keer erin.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 23:53

Bedankt voor de tips!
Het 'grof geweld' uit mijn openingspost was inderdaad met een soort koeienhalsband en een lang touw rond de voorstang... Maar dit willen we dus absoluut niet meer!
Gericht slaan doet hij niet, het steigeren is ook echt een huppeltje, max 20 cm van de grond maar hij draait zich pijlsnel om en als je dan niet los laat staan de blaren op je handen!
Longeerlijnen spannen werkt in zijn geval niet, dat hebben we al geprobeerd :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 00:05

Ik had ook een paard die zich niet liet laden. Zij was er ook met teveel druk opgezet tijdens haar eerste keren. Bij mij is er ook iemand bijgeweest van de opleiding van Annemarie vd Toorn. De eerste keer kostte het haar 1,5 uur voordat paard een hoef op de klep zette. Tegenwoordig staat ze altijd binnen 2 minuten. Zonder druk, stress, touwen etc. Gewoon met vriendelijke duidelijke lichaamstaal.
Ik zou het ook zeker overwegen.