Paard wil niet op poetsplaats

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 14:32

Hallo!
Ik heb nu sinds 2 maandjes ongeveer een eigen paard, hij is heel lief! Door de droogte begonnen
zijn hoeven enorm af te brokkelen en toen hebben we er een hoefsmid bijgehaald. Die heeft hem
dan ijzers gegeven maar dat was de eerste keer in heel zijn leven dat hij ijzers kreeg,
hij had toen 2 touwen kapotgetrokken en was heel bang. Hij staat samen op de weide
met een merrie Zita. Toen hij bij de hoefsmid niet wilde stilstaan uit angst hebben ze hem vastgezet
aan zijn stal die ook naast Zita is. Bij haar kalmeert hij altijd een beetje. En daar hebben ze verder gedaan.
Maar nu krijg ik hem niet meer op de poetsplaats door deze negatieve ervaring.. en wil hij steeds terug naar
Zita lopen. Vroeger was dit geen enkel probleem. Na het rijden lukt het soms wel om hem daar te zetten maar
ervoor mag je het helemaal vergeten hahaha. Deze morgen heb ik gereden en opgezadeld in zijn stal want je
kreeg hem weer helemaal niet in de poetsplaats. Na het rijden nog eens geprobeerd en toen stond hij er zonder problemen in...
Gek paard :P Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? want vaak wordt
het toch echt wel gevaarlijk omdat hij me wel zou durven omverlopen gewoon...
Bedankt!! x

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:00

Lief als in kruipt in je, rolt je zakken voor snoepjes? Voor mij klinkt dat meer lomp, en baas is niet belangrijk/veilige plek al valt de hemel op je hoofd. Ook bij vriendjes moet 1 de eindbeslissing nemen en de ander die volgen ook al mag die het er niet mee eens zijn, leider beslist.

Lesje grondwerk nemen, paard is nu onveilig voor jouw aan de hand, dat (zal) zich ook vertalen naar onder het zadel met alle gevolgen van dien.

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Re: Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 20:47

Nee lief van braaf en kalm enzo, hij bedelt helemaal niet voor snoepjes en dat heb ik vanaf het begin aangeleerd. Longeren doe ik op lichaamstaal en hij luistert heel goed naar me, maar gewoon die poetsplaats is en blijft het probleem.. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor een les grondwerk en een mevrouw die dit soort problemen behandelt. Het is echt heel raar hij luistert perfect naar me behalve in de poetsplaats..

plp
Berichten: 324
Geregistreerd: 13-02-17
Woonplaats: Maarssen

Re: Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:54

Hopelijk helpt de grondwerkles en kan die mevrouw je helpen. Hou ons up to date

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:50

_Lotte_V schreef:
Nee lief van braaf en kalm enzo, hij bedelt helemaal niet voor snoepjes en dat heb ik vanaf het begin aangeleerd. Longeren doe ik op lichaamstaal en hij luistert heel goed naar me, maar gewoon die poetsplaats is en blijft het probleem.. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor een les grondwerk en een mevrouw die dit soort problemen behandelt. Het is echt heel raar hij luistert perfect naar me behalve in de poetsplaats..


Als je beschrijft wat er gebeurd is op die poetsplaats, is het niet zo gek dat hij daar niet naar je luistert.
Heb je al geprobeerd om hem samen met Zita naar de poetsplaats te brengen? Uit je verhaal begrijp ik dat Zita de laatste keer dat je het probeerde op de wei stond en je jouw paard naar de poetsplaats wilde brengen? Wie weet schept het wat vertrouwen als ze meegaat?
Hopelijk hebben jullie wat aan de les :)

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:15

Zita op de poetsplaats zetten en jouw paard er gewoon even naast laten staan en poetsen? na een aantal keer jouw paard op de poetsplaats en Zita er naast?

Geduld is de beste oplossing, steeds een klein stukje verder.

EDIT: ik bedoel trouwens niet met z'n 2e op de poetsplaats, indien er ruimte is om hem er gewoon even voor te zetten.

Sorry las m'n bericht na het plaatsen pas na... :+

jacquelinee

Berichten: 498
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:26

begrijp ik het goed dat je der zelf niet bij was toen dit allemaal is gebeurd?

persoonlijk vind ik het vreemd dat je paard er wel op gaat na het rijden, ligt het dan aan de plek? of aan het feit dat als hij uit de wei komt hij denkt dat hij naar de smid moet?

ik zou het eindeloos blijven proberen met heel veel rust en maar wel duidelijk zijn, als moet je het een uur volhouden hij gaat er op. dit natuurlijk niet door te gaan vechten met je paard maar wel volhouden. als je opgeeft denk hij heey het hoeft tocht niet. en ben je steeds een stapje verder van je doel af.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:39

Lekkere bak voer geven op de poetsplaats en niet poetsen of wat dan ook.Gewoon een fij ervaring en dan weer gaan.Ik denk dat de nare ervaring dan snel vergeten

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Re: Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 21:51

De les heeft enorm geholpen! we hebben volgende week een 2e les, die mevrouw werkt volledig op paardentaal en het werkt geweldig! we krijgen vertrouwen in elkaar en hij staat meestal perfect op de poetsplaats! bedankt voor alle reacties, mijn probleem is opgelost en we zullen blijven les nemen bij die mevrouw om meer te leren over haar manier van werken want sinds ik met deze manier met mijn paard werk, is er veel meer vertrouwen!! ik ben heel blij! :D

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard wil niet op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:16

En laat een andere hoefsmid komen. Dwang is meestal niet de juiste weg, dat blijkt wel. Je wordt er alleen maar druk mee om het gedrag weer om te buigen tot normaal gedrag. Een paard met door de droogte afbrokkelende hoefwanden hoeft meestal niet op ijzers. Die brengen uiteindelijk meestal niet veel goeds bij brokkelende hoeven ;) Hoefwand tot normale lengte terugbrengen en afronden (en bijhouden) is meestal voldoende.

annesofiemm
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:20

Het kan helpen om je paard gewoon in de stal te poetsen, en dan misschien een keertje er buiten proberen.