Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babette_f

Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 17:21

Mijn merrie laat mij ondertussen al een half jaar moeilijk opstijgen en ik weet echt niet hoe ik dit kan oplossen. Wanneer ik naast haar sta, mijn teugels vastneem en mij klaarzet om te willen opstijgen begint ze als een gek toertjes rond mij te draaien of wisselt ze de hele tijd tussen voor- en achteruit. Het gaat hier om een tamelijk grote merrie waardoor zomaar in volle actie mijn voet in de stijgbeugel krijgen bijna niet mogelijk is. Wanneer dit wel lukt en ik probeer op te stijgen wanneer zij in beweging is schrikt ze enorm en raakt ze in paniek. Na twee keer dit te hebben geprobeerd ben ik daarmee gestopt. Ik wil het probleem niet erger maken en bovendien moet ze gewoon leren stilstaan. Meestal stopt ze opeens vanzelf na een tijdje lastig doen, maar dit kan soms een half uur duren. Momenteel doet zij gewoon haar zin en daar ben ik mij zeer bewust van. Ik heb echt al vanalles geprobeerd: rustig en geduldig zijn, streng zijn, voedsel geven wanneer ik er eindelijk op zit, langs de andere kant opstijgen (bleef ze ook niet stilstaan en werd het erger), in een hoek zetten waar ze niet weg kan enzovoort. Het probleem doet zich echt enkel voor wanneer ze weet dat ik wil opstijgen, want voor de rest loopt ze netjes mee en houdt ze halt wanneer het moet. Bovendien is ze énorm werkwillig tijdens het rijden en is er niets meer aan de hand wanneer zij beslist dat het tijd is om mij er op te laten. Deze situatie klinkt enorm belachelijk, maar ik wil echt dat er verandering in komt ...

XxLMMxX

Re: Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:24

Misschien een instructeur/ gedragsdeskundige mee laten kijken ?
Die ziet misschien weer iets wat je zelf niet opgevallen is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:25

Past je zadel wel?
Bij opstijgen krijgt het paard 10x het ruitergewicht te verwerken. Als het zadel krap is doet dat echt zeer.
Verder gewoon oefenen met naast een krukje staan todat dit goed gaat, evtl ook zonder opstijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:26

Stap je op met een krukje? Je zegt dat ze best groot is dus misschien doet het haar pijn/ongemak als je van de grond opstijgt? Anders via een verhoging waarbij je de beugels niet nodig hebt om op te stijgen maar zo in het zadel kunt 'springen'.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:26

Ik ben geen trainer, maar wat ik zou doen is haar nog sneller laten lopen wanneer ze het doet. Ik zou het haar heel ongemakkelijk maken dan. Stilstaan is dan rust en beloning.

Maar, ik zou dit alleen doen als je zeker weet dat ze nergens last van heeft. Dus zadel laten nakijken en misschien rug.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:27

Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, al is het al een stuk minder geworden. Ik neem gewoon alle tijd voor het opstappen. Eerste paar keer enkel half uur geoefend tot de voet in de beugel, daarna steeds stapje verder. Na een week kon ik binnen 10 minuten opstappen, wel alle stapjes rustig na elkaar gekeken of ze ook daadwerkelijk stil bleef staan, draaide ze weer, weer opnieuw vanaf het begin...
Geduld duurt echt het langste en ga je het meeste profijt van hebben. Ik doe dit overigens ook gewoon midden in de bak, en draai ook net zo lang mee met haar tot ze weer stil staat. Even laten staan, belonen en weer opnieuw....

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:27

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:28

Stap je op met een krukje? Denk toch dat er iets niet helemaal lekker zit, je paard zal het echt niet doen om je te pesten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:29

Ik heb het opgelost door wat zij fout doet te verergeren. En wat ze goed doet te verbeteren.

Dus mijn paard wilde ook niet stil staan. Ok niet stil willen staan, dan zal je lopen, (kreng) hahaha, maar je moet je onmacht niet door woede tonen, hoor.
Dus zij niet stil staan, ok dan lopen, hup op het rondje om jou heen. Stilzetten. En weer willen opstappen. Niet stilstaan? Hop weer op het rondje om je heen en niet rustig nee, hop hop hop hop. jij wil toch zo graag lopen dan zul je lopen.

Dit blijven volhouden tot ze het niet meer leuk vindt. Dan nog even doorgaan en dan weer stilzetten. Dit blijf je net zo lang doen tot ze stil wil staan. Kan een uur duren, twee uur duren, ze krijgt het vanzelf door. En als ze dan eindelijk stil staat, niet altijd opstijgen. Alleen doen alsof.

Paarden willen graag stil staan dat is hun grootste beloning.

Dus je maakt niet leuk wat zij graag wil doen of kennelijk wel leuk vindt, dus het weglopen vindt zij ok, en dan ga jij het verpesten door het voor haar niet meer leuk te maken.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Verder altijd opstappen met een opstapblok. Omdat ze groot is, kan er veel gewicht aan haar rug komen te hangen wanneer jij opstijgt, dat kan zeer doen. Zeker als zij dan gaat bewegen, dan hangt er meer onbalans gewicht aan die rug.

edit: ik zie dat neverland dit ook zegt, toen die het plaatste zat ik nog te tikken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:36

Stap je op met een krukje? Nooit vanaf de grond opstappen bij een groot paard, dan trek je het hele zadel scheef.
Waarom neem je de teugels aan? Je bouwt dan bij voorbaat al spanning op voordat je überhaupt nog maar je voet in de beugel hebt.
Mijn paard is (ook) verkeerd beleerd en stond nooit stil. Dat wist ik toen ik hem kocht, en het is een lastig probleem. De oplossing was hier clickertraining. En een los teugeltje bij het opstappen. Ik ben helemaal opnieuw begonnen met leren stilstaan met een krukje, en uiteraard met beloning bij elke 'stap vooruit'. Inmiddels gaat het perfect, overal en altijd.
Floortz @ [RT-V] Paard leren stil te staan?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:36

Weet niet of dit geval te vergelijken maar een paard op mijn manege deed dit ook altijd. Hier hebben ze gewoon iemand het paard laten vasthouden, en als ie dan rondjes begon te stappen liep de ruiter mee tot ie ging stilstaan/trager begon te lopen, dan voet in de stijgbeugel. Meestal bleef hij dan rondjes lopen maar niet heel snel en dan ging de ruiter heel rustig zitten. Nu, een hele tijd later, blijft ie als er iemand naast staat gewoon stilstaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:37

Monique, niet elk paard heeft als beloning stilstaan.

ja die ik nu heb vind dat prima, maar mijn vorige zou alleen maar lol hebben en 100% zeker weten meer uithoudingsvermogen dan welke ruiter ook. Plus hij zou er totaal van over de zeik raken maar dat terzijde.

Ik zou echt eens kijken naar je zadel. Daar vind ik het echt het meest naar klinken.
Is dat echt 100% oke dan je paard vast laten houden en een ander je eens een voetje laten geven.
Dus even geen eenzijdige druk.
Die hem vasthoud mag best paaien met wat lekkers.
Dan via een krukje. Nog steeds dat iemand hem vast houd. Lekkers blijft oke.
Dan dat die persoon 30 cm terug gaat staan , 50 cm, metertje, 3 meter.
En blijven belonen als het goed gaat.

Oefen het ook weer eens na 10 minuten rijden.
Dit net zo goed meepakken als dat schouder binnenwaarts tien keer oefent.

antje_vip

Re: Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:39

Neem een paar lessen voltige zodat je er in galop op kunt springen :+
Grapje, maar de rest heeft al goede tips gegeven!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:41

Ik beloon heel simpel voor stilstaan met clickertraining, werkt voor mijn paarden super. Ik stap op met een krukje dus stil staan is wel vereist ail ik er ooit op komen. Soms heb ik een paar minuutjes nodig maar zelfs als ze fris zijn staan ze uiteindelijk stil.

Wel lijkt het me inderdaad belangrijk om na te gaan of het geen uiten van ongemak is in jouw geval. Vanaf de grond opstijgen is al niet prettig voor de rug maar met een net niet lekker zittend zadel kan het al helemaal een rede zijn om het op een lopen te zetten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:44

Ik stap met een krukje op en als hij soms weg draait tik ik hem met het krukje op zijn kont. Niet hard hoor, een beetje om hem bij de les te houden. Maar hij weet goed wat de bedoeling is en daarna blijft hij mooi staan. Met losse teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:48

Wat ik zie zijn vooral oplossingen waarbij jij jou paard dwingt om te luisteren. Wat als je op een buitenrit erop moet? Hoekje zoeken?

Past jou tuig, gebruik je een krukje, is jouw houding goed? Dus prikt jou voet niet in haar buik? Indien dit allemaal zo is begin je weer vanop de grond. Desnoods met een balk om haar in het begin duidelijk te maken:Daar moet je staan. Staat ze stil? Fijn! Beloon haar. Maar maak ook dat ze direct stil staat en niet eerst nog stiekem wat pasjes bij maakt. Dan hetzelfde met zadel en poging tot opstijgen. Van zodra ze weer wil lopen, terug zetten en stil staan belonen.

Hoe lang heb je ze al?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:50

Donna89 schreef:
Als medische dingen zijn uitgesloten + passend tuig etc :

Misschien heb je hier wat aan
https://www.youtube.com/watch?v=NGbsIVHee-k

Bij mij nog geen 1 paard geweest die het hiermee niet opgaf

Ik heb het filmpje gekeken. Maar ik moet zeggen, ik doe precies hetzelfde, alleen een stuk minder heftig. Weet ook niet of ik zijn methode zo tof vind.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:51

Hier ook zo'n paard gehad, was niet op te komen. :)

Dit in enkele weken kunnen oplossen.
Altijd iemand erbij , als je wilt opstijgen.
Die heeft een hand vol brokken bij zich, en geeft het paard de brokken als de ruiter opstapt.
Desnoods handen vol (deden wij in ieder geval)
Dit hebben we zo'n anderhalve week gedaan, het paard stond al te wachten op de brokken. :+
Wel altijd een krukje erbij om de ruiter te helpen opstappen en het voor het paard makkelijker te maken.

Daarna afwisselend, dat er alleen een persoon bijstond zonder brokken en dan weer een dag met brokken.
En zo afgebouwd naar helemaal geen brokken.
Maar ondertussen was het paard allang vergeten, om moeilijk te doen met opstijgen. :)

Dit is ondertussen al wel 5 jaar geleden, en het paard staat nog steeds keurig stil met opstijgen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:54

J0anieke schreef:
Donna89 schreef:
Als medische dingen zijn uitgesloten + passend tuig etc :

Misschien heb je hier wat aan
https://www.youtube.com/watch?v=NGbsIVHee-k

Bij mij nog geen 1 paard geweest die het hiermee niet opgaf

Ik heb het filmpje gekeken. Maar ik moet zeggen, ik doe precies hetzelfde, alleen een stuk minder heftig. Weet ook niet of ik zijn methode zo tof vind.

Is natuurlijk per paard af te stemmen
Bij de een heb ik aan een vinger genoeg om mee te wijzen genoeg. bij de ander idd een stokje.
Zijn methodes zijn best goed doordacht. En is hier ook meerdere keren benoemd. Alleen de filmpjes zijn natuurlijk voorbeelden van paarden met extreme problemen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:57

@bruintje, Zowel Neverland als ik kennen die techniek.
Je ziet het heel veel bij ethologisch trainen. (trainen in de lijn van het gedrag van een dier)
Je maakt ongewenst gedrag minder leuk voor het paard. Kijk maar eens op yt.

Het is in feite het initiatief weer terug over nemen. Een paard toont een ongewenst initiatief en jij maakt het het jouwe.

En het is niet zozeer stilstaan wat de beloning is, maar de druk die weggenomen wordt van de actie is de beloning.

Niet willen stilstaan bij het opstijgen is een bekend probleem dat met deze techniek wordt aangepakt. In ieder geval heeft het mijn paard geleerd stil te staan en daar ben ik nog steeds heel blij mee.

Ik deed het trouwens ook met ervandoor gaan uit gekkigheid en niet terug kunnen pakken. Dus met ervandoorgaan, ging ik juist gas geven. Jij wil toch zo graag rennen? Dan zal je rennen en pas ophouden als ik het zeg. Ook het ongewenste initiatief overnemen.

Een paard leert erg snel op die manier!

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 17:58

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ga ik zeker wat aan hebben :)
Ik zie meermaals de vraag langskomen of ik met een krukje opstap. Het antwoord is nee. Wanneer je een paard hebt dat als een gek om je heen loopt staat dat ook enkel maar in de weg en moet je het de hele tijd terug goed zetten. Wanneer ze kan stilstaan ben ik zeker van plan dit te gaan gebruiken. Bovendien past haar zadel en doen er zich geen medische problemen voor. Ik ken mijn paard door en door en dit doet ze wel degelijk gewoon expres. Ik heb ook nergens gezegd dat ik de teugels aanneem. Met de teugels vastnemen bedoel ik ook enkel dat ik ze tussen mijn hand en zadel neem en dat ze dus gewoon lekker doorhangen (wat bovendien geen verschil maakt).

Bedankt alvast voor jullie goede tips!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:09

Monique1963 schreef:
@bruintje, Zowel Neverland als ik kennen die techniek.
Je ziet het heel veel bij ethologisch trainen. (trainen in de lijn van het gedrag van een dier)
Je maakt ongewenst gedrag minder leuk voor het paard. Kijk maar eens op yt.

Het is in feite het initiatief weer terug over nemen. Een paard toont een ongewenst initiatief en jij maakt het het jouwe.

En het is niet zozeer stilstaan wat de beloning is, maar de druk die weggenomen wordt van de actie is de beloning.

Niet willen stilstaan bij het opstijgen is een bekend probleem dat met deze techniek wordt aangepakt. In ieder geval heeft het mijn paard geleerd stil te staan en daar ben ik nog steeds heel blij mee.

Ik deed het trouwens ook met ervandoor gaan uit gekkigheid en niet terug kunnen pakken. Dus met ervandoorgaan, ging ik juist gas geven. Jij wil toch zo graag rennen? Dan zal je rennen en pas ophouden als ik het zeg. Ook het ongewenste initiatief overnemen.

Een paard leert erg snel op die manier!

Ik ken de methode inderdaad ook bij er vandoor willen gaan.
Maar ook daar zeg ik weer, die ik nu heb zal daar inderdaad van onder de indruk zijn en er echt van leren.
Die ik hiervoor had plakte dan alleen de oortjes er extra naar voren op. En werd heter en heter.
Die kreeg je niet moe. Of je nu 10 rondjes door de bak ging, 5 kilometer over de zandpad croste.
Die bleef een go hebben en als je hem die gaf werd het juist meer.
Die kreeg je rustig door zelf alle rust te bewaren,niet boos te worden. Werd hij heet ging je zingen op negeer modus, naaide hij eruit gaf je hem teugel en ging je diep zitten, maar verder niets. Negeren, dat was de oplossing kort gezegd. Hij wilde reactie van je, dus ook hem laten lopen was reactie. Al was dat 10 minuten, hij werd toch niet moe.
Zoveel paarden zoveel manieren, maar standaard is dat niet het advies lijkt me, zeker als je dat niet eigen gemaakt hebt.

Net het eerder gegeven filmpje gekeken.
De dag dat ik zo met paarden om moet gaan stop ik.
Uit angst maar op de trailer want dat is veiliger dan erbuiten.
Achterover knallen door zo over de zeik te helpen.
Dan kan er wel een eind resultaat zijn maar het mijne gaat het nooit worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:20

Ik zou eerst beginnen om aan een halster zonder zadel gewoon naast een krukje te staan en wachten. Dan zalf op het krukje gaan staan en wachten. Pas als dit geen probleem is met zadel en hoofdstel, lange teugel en een beetje kloppen.
Pas als ze gewoon ontspannen ernaasy staat opstappen.
Desnoods ga je een week niet rijden.
Je mist een stuk basis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:38

Als ik nog wat mag toevoegen. Ik heb deze truc geleerd toen ik mijn paard en ik samen in de heropvoeding zijn gegaan. Ze nam letterlijk en figuurlijk een loopje met mij. Gevolg, ongeluk, ik been gebroken etc. Hulp gezocht en het zat hem erin dat ik niet de leider van mijn paard was. Opnieuw begonnen met haar met natural horsemanship en we zijn er nog niet, maar wat een enorme verbeteringen hebben we bereikt!

Dus mogelijk ben jij haar leider niet.

Edit ik heb het filmpje ook gezien, dit is wel een extreem voorbeeld van wat ik zelf gedaan heb met mijn paard. Ja inderdaad niet leuk maken voor haar wat zij uit eigen initiatief wil doen, maar deze man gaat imo wel erg heftig en ook onverantwoord te keer vind ik. Zal je paard zijn rug voorgoed beschadigen met achteroverslaan!

Dus ja, dit is wel de gedachte achter de techniek, maar dan niet op zijn cowboys, maar gewoon met je gezond verstand.

Succes

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:47

Gewoon eens met een krukje proberen. Ik vond dit altijd iets voor ouwe knarren, maar uiteindelijk is het voor het paard veel comfortabeler. Misschien maakt dit voor jouw paard net het verschil. En dan zoals Sizzle zegt, in kleine stapjes gaan en je helemaal concentreren op het opstappen.
De methode van het je paard zo oncomfortabel mogelijk te maken als hij het verkeerd doet, daar zou ik héél ver van weg blijven. Bij sommige paarden kan het misschien werken, maar het kan evengoed helemaal fout uitdraaien en het probleem veel groter maken dan het nu is.