treurt ons paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

azizemaan

treurt ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 23:40

Hallo,
Ik ben nieuw hier... en wil gewoon graag eens voorleggen wat jullie, vanuit jullie ervaring, hiervan denken...
Onze driejarige merrie is vorige week verhuisd van een privestal, waar ze met haar mama en een paar andere paarden woonde, naar de manege.
Wij kozen, omdat ze jong is en snel schrikt, voor een rustige stal in een aparte gang... nadeel: er staan geen andere paarden naast haar...ze ziet de andere paarden wel, als we in de piste met haar werken, of als de paarden in de douche gaan (die is naast haar stal).
De eerste drie dagen lieten we haar vooral op stal staan, om te wennen...we lieten haar wel in de piste lopen eens per dag natuurlijk, maar we dachten dat het goed zou zijn om haar gewoon efkes rustig te laten wennen... we waren blij en opgelucht om te merken hoe kalm ze is daar in de manege..we dachten dat ze net heel onrustig zou zijn door de verhuis.
Nu merken we, na een week, dat ze echt wel niet zo actief is...met haar hoofdje naar beneden staat in de stal, en dat ze zichtbaar vermagerd is op die week tijd...ze is nochtans ontwormd geweest met regelmaat, dus we denken niet dat dat de reden is van haar afvallen...
Denken jullie dat ze aan het treuren zou zijn... of dat we toch een andere stal zouden moeten nemen, waar ze echt tussen de andere paarden staat..gezien paarden kuddedieren zijn?
Mijn dochter gaat wel regelmatig naar haar toe, en longeert haar ook wel weer sinds de derde dag... we zijn gewoon een beetje overbezorgd misschien, hoor...ik wou gewoon graag eens jullie mening vragen..hoe zouden jullie dit aanpakken? Hoe weet je of je paardje ongelukkig staat of niet? groetjes x

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:42

Jeetje dat dit nog een serieuze vraag is... tuurlijk moet ze zo dicht mogelijk bij de andere paarden en gezellig sociaal met ze kunnen doen!
Dit heeft niks met overbezorgdheid te maken, het gaat hier alleen nog maar over de basisbehoefte van het paard

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:45

Dit klinkt voor mij niet als een happy paard. Ik zou haar zeker in een stal zetten waar ze contact kan hebben met andere paarden.

Hoeveel komt ze buiten? Naast het rijden/longeren. Zou toch zeker minimaal 6uur lekker op de wei/paddock met andere paarden zetten.
Paarden zijn kudde dieren, hebben behoefte aan contact. In de natuur lopen paarden 30km per dag voor eten, stil staan zit niet in hun aard.
Ik heb mijn pony's zien veranderen sinds ze 24/7 buiten staan. Ze zijn daardoor veel rustiger omdat ze altijd kunnen bewegen en spelen als ze willen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:46

... Is dit serieus? Natuurlijk moet het paard bij andere paarden staan. Je zegt het al zelf, een paard is een kuddedier. Alleen staan gaat tegen zijn/haar hele natuur in.

Daarnaast, op stal laten om te wennen vind ik nou ook niet een goede beslissing. Het arme dier staat zich de hele dag te vervelen. Is het wel de bedoeling dat ze naast het rijden en even los in de piste wel buiten komt te staan in de wei of paddock? Of brengt ze bijna 24 uur door in de stal en dat blijft zo? Want ook dat is absoluut niet oké.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:48

Ach jeeee arm dier, die is wel degelijk aan het treuren :( wat zal ze ze missen en dan ook nog niks te beleven daar ..goed bedoeld denk ik maar ze is ongelukkig

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:50

Ja hoor elk dier kan treurig zijn. Ik zag het zelfs aan mijn konijn toen haar vriendje dood was gegaan na een paar maanden een nieuwe vriendin voor haar gevonden en ze is weer helemaal opgeleefd. Gauw zorgen dat je paard met vriendjes naar buiten kan. Dan is ze zo weer vrolijk.

azizemaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 23:55

dank jullie voor jullie reacties... ik ben mij ervan bewust dat ik hier mogelijks 'domme' vragen zal stellen, want ik weet zelf niet veel over paarden... het is mijn dochter die paardrijdt... ik heb mij geregistreerd hier, net omdat ik wil bijleren...en dat kan je best door mensen aan te spreken met ervaring, toch?
ons paardje heeft deze eerste week in de manege inderdaad veel op stal gestaan... dat klopt... wij dachten dat we er goed aan deden om haar rustig te laten wennen aan haar nieuwe omgeving...
we beseffen nu wel dat het tijd wordt dat ze meer naar buiten kan weer..en dat ze gezelschap krijgt in haar directe buurt.. we maken er werk van :-)

Pistasche

Re: treurt ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:00

Goed dat je advies vraagt! Gebruik bokt daar zeker voor. Lekker buiten in een kudde lopen is voor paarden erg fijn. Dat ze moet wennen is een ding dat zeker is maar dat zal zeker verzacht worden als ze een plekje krijgt lekker buiten tussen nieuwe vriendjes. Veel plezier en succes met jullie nieuwe paard en stel vooral je vragen! Daar is bokt voor.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:00

Goed zo ts! Jullie leren het allemaal vanzelf hoor, gewoon lekker veel met het paardje doen. Je had het zelf al goed gezien dat het paardje treuriger werd. Dat betekent al dat je goed observeert.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:03

Mijn verzorgpaard stond een tijdje alleen toen we wachten op het nieuwe paard, binnen die twee weken tijd was ze begonnen met schuren en was ze zichtbaar afgevallen. Toen ze weer in contact kwam met paarden zat ze binnen een paar weken weer lekker op gewicht en heeft ze nooit meer geschuurd. Veel plezier op je nieuwe plek en ik hoop dat het paard daar ook wat nieuwe vriendjes krijgt :j .

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:07

Het is een jong dier en bij ons in België is het best gebruikelijk om paarden veel op stal te laten staan maar ik zou daar persoonlijk absoluut niet voor kiezen. Daar bovenop is ze ook nog een haar kudde met haar eigen mama kwijt terwijl ik niet het idee heb dat ze echt serieus gespeend is.

Paard moet naar buiten met andere paarden, dat gaat dit paard goed doen.
Je hebt het beste met dit paard voor en hebt oog voor de belangen van dit paard en dat siert je.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:09

Mijn paard stond altijd met een shetje in de wei, minimaal 8 uur. Dikke prima. Ze leek ook wel happy. Nu staat ze 24uur buiten in een grotere kudde en ik heb nu na drie maanden een heel ander paard qua gedrag. Ze is knuffelig en vrolijk. Ze was altijd een dikke zuurpruim. Nog wel een beetje, is ook karakter. Maar ik merk wel aan haar dat ze zoveel meer happy is, gewoon in een kudde en veel vrijheid. Ja, ze stond ook wel goed met een shetje en 's nachts op stal, maar het verschil in haar gedrag heeft me wel een stuk meer laten inzien hoe belangrijk een kudde voor een paard is. Dat is uiteindelijk toch het allerbeste. Ik denk dat als ik haar dat weer zou afnemen, ze zeker wel zou treuren erom.

Het is goed dat je informatie zoekt.

Zoveel op stal staan is niet heel prettig. Ik snap de redenering, maar een week veel op stal staan is echt lang en het is logisch dat ze daar niet heel happy van is geworden.

Misschien zijn er kundige mensen op de manege die kunnen helpen/advies kunnen geven. Maar ook daarin moet je wel uitkijken, want er zijn genoeg paarden eigenaren die ook niet het juiste voor hun paard doen en ze alleen hebben staan of 24 uur per dag ophokken. Dus, als iemand advies geeft is het niet verkeerd om dingen dubbel te checken bij anderen, of op bokt, voordat je een besluit maakt. Maar ook daarin moet je filteren, want ook niet iedereen op bokt verzorgd hun paard juist.

Lijkt me heel lastig, als iemand die geen verstand heeft van paarden, een weg te vinden in wat juist is voor je paard.

Maar als je altijd vanuit de behoefte van het dier probeert te kijken, wat zijn een paard zijn/haar natuurlijke behoeftes (maatjes, ruimte, beweging etc), en niet vanuit jouw eigen behoeftes (ik wil een binnenbak, maar op de stal met binnenbak komen ze maar een uur buiten) en de behoeftes van dat paard op 1 zet en daarna die van jouw, kom je al een heel eind

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:27

azizemaan schreef:
dank jullie voor jullie reacties... ik ben mij ervan bewust dat ik hier mogelijks 'domme' vragen zal stellen, want ik weet zelf niet veel over paarden... het is mijn dochter die paardrijdt... ik heb mij geregistreerd hier, net omdat ik wil bijleren...en dat kan je best door mensen aan te spreken met ervaring, toch?
ons paardje heeft deze eerste week in de manege inderdaad veel op stal gestaan... dat klopt... wij dachten dat we er goed aan deden om haar rustig te laten wennen aan haar nieuwe omgeving...

Ze went het beste als ze gezelschap en steun heeft aan andere paarden. Een sociaal dier als een paard, en dan ook nog een jonkie wat net uit zijn vertrouwde omgeving en kudde weg is gehaald, veroordelen tot eenzame opsluiting, vind ik intens gemeen. Mooi dat je maatregelen neemt nu.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:39

Domme vragen bestaan niet. Nu heb je een beslissing genomen met wat jij dacht dat het beste was. Nu ben je daar over aan het nadenken en vraag je advies, zo leer je. Dus stel alsjeblieft vragen, wordt iedereen beter van.
En het is idd fijn als je paard gewoon naast andere paarden kan staan op stal. En het zou nog fijner zijn als ze lekker de wei op kan nu met vriendjes. Jonge paarden hebben een kudde ook nodig om op gevoed te worden. Wij als mens kunnen niet alles, je hebt het kudde gedrag en rang orde nodig.

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:42

Geweldig dat je dit met ons hebt gedeeld. Toen ik je bericht las dacht ik ook echt van, dat paard mist soortgenoten en is nu niet happy. Super dat jullie er werk van gaan maken en dat ze straks dan wel lekker mag gaan opbloeien met andere paardjes in de buurt. Houdt ons op de hoogte!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:26

Wat fijn dat je deze zorg deelt en dat je ook ziet dat ze niet happy is.

Ik zou kijken of het mogelijk is om op de manege een stal voor haar te krijgen waar ze contact heeft met andere paarden, dat zal al een stuk schelen.
Verder zoveel als mogelijk lekker naar buiten overdag, liefst ook met een maatje of in een groepje.

Marlies_HDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:00

helemaal eens met alles wat al geschreven is!
Nog een tip met betrekking tot 'de wei in met een ander paard': je kunt je paard aan andere paarden leren wennen met een hek ertussen, dan kan ze weglopen als het teveel wordt. Je kunt ook een paard uitkiezen dat bekend staat als sociaal paard en hen samen in een wei zetten. Hoe groter de wei hoe beter! Paarden maken anders kennis met elkaar dan wij, er kan wat gerend worden.
En dit is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd... het lukt alleen als er een paardeneigenaar is die het geen enkel probleem vindt om zijn of haar paard gezellig bij die van jou te zetten.
Super dat je de vraag heb gesteld, ik heb er alle vertrouwen in dat je met alle tips een goede oplossing vindt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:08

Jammer dat de stalhouder dit zo doet of toelaat.
Ik heb zelf paarden van andere op mijn erf gehad en als die mensen zouden willen dat een paard de hele dag op stal zou staan, om welke reden ook, zou ik ze uitleggen dat dit echt niet kan en ook niet gaat gebeuren.

Dit paard hoort overdag lekker op het land met andere paarden. Uiteraard eerst aan elkaar laten wennen.
En ook op stal hoort hij niet in het uiterste hoekje alleen te staan.

Fijn dat je bij wilt leren, maar inderdaad paarden zijn sociale en zo horen ze ook gehouden te worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:12

Naast gezelschap en weidegang is het ook belangrijk dat ze voldoende ruwvoer krijgt. Als ze maar 1 à 2x daags een plakje hooi krijgen bijvoorbeeld, en veel krachtvoer, dan kunnen ze snel maagzweren krijgen, en daarvan vermageren ze ook.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:37

Supertof hoe iedereen reageert!

Een paard is een kuddedier en hoort minimaal 6-8 uur per dag vrije beweging in een kudde te hebben. 24/7 op stal is niet goed voor een paard. Goed dat je dochter haar er wel uithaalt. Ik begrijp dat je niet veel verstand van paarden hebt, maar als je begeleiding wilt dan wil ik je daar best bij helpen.