Jong paard blijft kijkerig/gespannen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boris100

Jong paard blijft kijkerig/gespannen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 07:53

Ik heb een 4 jarige merrie, sinds februari beleerd
.
Lief beestje, in de bak rijden gaat geweldig, schriktraining super nergens bang van...loopt op commando achteruit en volgt

Maar buiten rijden is nog steeds erg lastig...ze is gespannen en kijkerig.
Is druk recreatiegebied, van alles te zien...ze schrikt ook niet snel, maar zo gespannen..

Ben uiteraard begonnen met kleine wandeling aan de hand...ook dit gaat niet fijn...nooit ontspannen...
Ze is erg voorwaarts maar wil soms ook niet verder..of over brug...uiteraard zet ik door of komt iemand helpen...
Met ander paard erbij kleeft ze..kijk nergens naar alleen naar de kont van ander paard, kan er niet naast of voorbij,
Blijft natuurlijk proberen, nu met iemand op fiets ernaast.

Gaat dit over/word het beter?
Zou ik over jaartje ontspannen buiten kunnen rijden?

Ik weet ze is nog jong maar bij mijn andere ook jonge paarden ging het prima....

Sadira

Re: Jong paard blijft kijkerig/gespannen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:05

Ik zou hier les bij zoeken van iemand die weet hoe je stress en angst bij het paard kunt oplossen en hoe je ze leiding kunt geven. In eerste instantie inderdaad vanaf de grond en dan vertrouwen opbouwen. Er is echt wel winst te halen met zulke dingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:08

Gewoon veel km's gaan maken, het ene paard is gevoeliger dan de ander hier mee en heeft meer tijd nodig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:59

Als ze aan de hand al eens niet verder wil waarom " zet je dan door?" Laat haar maar eens staan en kijken. Zelf ontspannen blijven staan en ga zelf eens overdreven uitademen (zuchten). Paard zal dan sneller ook een diepe zucht slaken en dan kun je proberen of ze weer voorwaarts wil en meer ontspannen mee gaat lopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:17

Doe kleine stukjes grondwerk buiten. Zorg dat ze iets heeft om mee bezig te zijn.
En weet dat een druk recreatiegebied niet de ideale plek is om een sensibel paard buitenritmak te krijgen. Kun je eerst niet naar een rustigere plek gaan?
Je moet de aandacht bij jou proberen te houden en dat gaat op het begin (ook voor jou!!) gemakkelijker wanneer je enige gezelschap een paar vogels zijn en niet 10 gezinnen, 50 fietsers en 6 hardlopers.

En weet je? Je moet niet altijd doorzetten. Soms is het voor een paard ook echt wel een opluchting wanneer de angst erkend wordt en de mens het paard rustig weg leidt van de angstige plek. Je krijgt er zoveel vertrouwen voor terug.
Kleine stapjes: je wilt nu stiekem best wel veel. Je wilt een heel rondje buiten kunnen maken en je wilt dat ze dat grotendeels ontspannen doet. Dat is goed als einddoel, maar deel de weg ernaartoe in heel veel kleine stapje op.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:59

Met mijn pony ben ik eerst Veel aan de hand gaan stappen nou dit was een drama maar het ging steeds beter! In het begin kwam ik net 2 Meter het pad af maar uiteindelijk durfde die steeds verder. Soms als ie iets engs zag moest ik hem wel echt dwingen om mee te lopen, liefst dwing ik hem niet maar in het verkeer heb je niet altijd de keuze. Uiteindelijk toen het met wandelen goed ging ging ik erop, weer hetzelfde drama dus elke keer als ik gereden had stapte ik op het erf uit en gingen we bij onze stukken heen en weer steeds een metertje verder het erf af. Mijn pony was met een ander paard erbij trouwens wel veel relaxter het alleen naar buiten was het probleem. Nu kan ik overal met hem buitenrijden alleen groot verkeer blijft ie spannend vinden en dan merk ik ook echt wel dat ie even spanning moet laten afvloeien.

Begin vooral met hele kleine stapjes dus steeds ietsje verder het erf af ik weet niet op wat voor locatie je zit maar een druk recreatie gebied is natuurlijk niet geschikt veelste Veel afleiding. Je kunt wel proberen op rustige tijden te gaan, op zondag ochtend vroeg bijvoorbeeld of juist als het regent

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:04

Mijn huidige hafje is ook heel kijkerig buiten. Ik heb hem nu 1 jaar en het heeft echt wel dik 3 kwart jaar gekost voordat de spanning eraf ging buiten. En nog is hij soms enorm gespannen. Zo is hij gewoon.
Zo moest ik over een brug. Drama. Bijna zijn kont in een dure bmw geparkeerd. Maar na 3 keer opnieuw oefenen ging het steeds beter.
Ik zou zeggen, geef het de tijd. En vooral veel doen, kilometers maken. Zodat het allemaal 'normaal' gaat worden :)

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:13

Mijn net 4 jarige heeft ook veel last van spanning. In het begin veel grondwerk gedaan, maar buiten kwam er toch weer spanning. Keertje met ouder paardje naar buiten gedaan onder het zadel, had beetje van die natuurlijke gel in zijn neus gedaan vantevoren (weet de naam even niet meer maar is dat spul wat niet sloom maakt maar wel vertrouwen geeft) en niks aan het handje. Ik denk dat eindeloos grondwerk niet voor elk paard persé goed werkt. Veel kilometers maken wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:11

Gini schreef:
Doe kleine stukjes grondwerk buiten. Zorg dat ze iets heeft om mee bezig te zijn.
En weet dat een druk recreatiegebied niet de ideale plek is om een sensibel paard buitenritmak te krijgen. Kun je eerst niet naar een rustigere plek gaan?
Je moet de aandacht bij jou proberen te houden en dat gaat op het begin (ook voor jou!!) gemakkelijker wanneer je enige gezelschap een paar vogels zijn en niet 10 gezinnen, 50 fietsers en 6 hardlopers.

En weet je? Je moet niet altijd doorzetten. Soms is het voor een paard ook echt wel een opluchting wanneer de angst erkend wordt en de mens het paard rustig weg leidt van de angstige plek. Je krijgt er zoveel vertrouwen voor terug.
Kleine stapjes: je wilt nu stiekem best wel veel. Je wilt een heel rondje buiten kunnen maken en je wilt dat ze dat grotendeels ontspannen doet. Dat is goed als einddoel, maar deel de weg ernaartoe in heel veel kleine stapje op.

Mijn ervaring is dat je de angst juist bevestigd als je niet door zet en weg gaat van de "angstige plek". Even laten staan, kijken en uitnodigen daar in tegen om zelf te gaan kijken werkt vaak wel goed.. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:25

Alles hangt af van timing en je paard verdomd goed kunnen lezen. Maar van af en toe de druk wegnemen zelfs als je nog niet 100% het gewenste resultaat hebt, heb ik nog geen enkel paard slechter weten worden.
Voorbeeld: je bent op zo een typische schriktraining en er liggen allemaal gekke objecten in de bak. Het gaat goed. Sommige objecten zijn eng, maar met een beetje overtuiging vindt je paard het toch allemaal best. Dan kom je aan het zeiltje op de grond en je paard denkt: no way, daar kom ik echt niet in de buurt, echt niet. Dan is het inderdaad een optie om vanaf het begin te focussen op het 'je MOET OVER het zeil heen stappen' en druk houden totdat het paard over het zeil stapt. Dat kan werken, maar bij een paard dat op dat moment echt angstig is, kun je bij te veel druk de angst zelfs vergroten.
Of je deelt het proces in kleinere stapjes op en je beloont het paard wanneer die zo stoer is om van ver met zijn neus het zeil aan te raken, door van het zeil weg te stappen. Approach and retreat.
Het is geen 'opgeven' of 'verliezen' wanneer je de gevoelens van een paard erkent en daarop inspeelt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:36

Ik gebruik ook het systeem van approach and retreat. Steeds een stapje verder dan hij eigenlijk wil, en dan belonen door achterwaarts te zetten (niet omdraaien) tot een veiliger punt en dan weer opnieuw aanlopen en weer een stapje verder, etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:39

Gini schreef:
Alles hangt af van timing en je paard verdomd goed kunnen lezen. Maar van af en toe de druk wegnemen zelfs als je nog niet 100% het gewenste resultaat hebt, heb ik nog geen enkel paard slechter weten worden.
Voorbeeld: je bent op zo een typische schriktraining en er liggen allemaal gekke objecten in de bak. Het gaat goed. Sommige objecten zijn eng, maar met een beetje overtuiging vindt je paard het toch allemaal best. Dan kom je aan het zeiltje op de grond en je paard denkt: no way, daar kom ik echt niet in de buurt, echt niet. Dan is het inderdaad een optie om vanaf het begin te focussen op het 'je MOET OVER het zeil heen stappen' en druk houden totdat het paard over het zeil stapt. Dat kan werken, maar bij een paard dat op dat moment echt angstig is, kun je bij te veel druk de angst zelfs vergroten.
Of je deelt het proces in kleinere stapjes op en je beloont het paard wanneer die zo stoer is om van ver met zijn neus het zeil aan te raken, door van het zeil weg te stappen. Approach and retreat.
Het is geen 'opgeven' of 'verliezen' wanneer je de gevoelens van een paard erkent en daarop inspeelt.

Dat ben ik helemaal met je eens! maar voor wat jij omschrijft heb je wel ontzettend veel horsemanship gevoel nodig.
Wellicht trouwens nu ik bovenstaande lees..zou dus grondwerk, schrik/ obstakel training en horse agility ook wel erg geschikt kunnen zijn om het paard wat zekerder te maken en samen te leren omgaan met de angst.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:53

Mijn pony is 8 jaar lang onhandelbaar geweest op buitenrit. Het maakte niet uit welke training ik probeerde om het te verbeteren. Nu acht jaar later was het ineens *poef* braaf paard buiten. Al staat ze nu wel samen met een luie Tinker, misschien heeft dat geholpen :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:08

Je moet inderdaad zelf heel goed weten waar je mee bezig bent en je paard goed kennen. Weten wanneer je door kan pushen en wanneer je beter een stapje terug zet. En dan nog zul je daarin 'fouten' maken, maar dat is niet erg. Al doende leert men, zowel het paard als de mens.
Grondwerk en schriktraining zijn zeker geschikt hiervoor en dan vooral juist op die plaatsen buiten waar je het normaal niet doet. Want wat zie je vaak: je doet grondwerk in de bak en alles loopt perfect. Je gaat naar buiten voor een ritje en boem, ineens let het paard niet meer op jou, loopt tegen je hielen aan, schrikt van alles, hoofd hoog, neusgaten wijd en je denkt, damn, zit er toch nog iets niet goed in de basis en je gaat terug grondwerken...in de bak. Diezelfde vertrouwde bak waar het paard de oefeningetjes wel kan dromen. Je moet het grondwerk dus als het ware integreren in je alledaagse handelen en niet bekijken als die alleenstaande training in de bak.

In dit specifieke geval zou mijn eerste stap nu zijn, werken aan de ontspanning, hoofd laag, mij een teken van rust geven en dat niet pas in dat drukke recreatiegebied, maar al meteen buiten de poort. Als ik al een trippelend en stuiterend en kijkerig paard heb wanneer ik nog maar net de poort uit ben, dan ga ik mij echt nog niet bezig houden met 'over een brug heen gaan'. Eerst maar eens die eerste stap nemen. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:10

Ik denk dat jouw paard je nog niet helemaal vertrouwt als leider op een buitenrit of wandeling. Wat voor jou zelf heel goed kan helpen (en uiteindelijk dus ook voor het paard) is bijvoorbeeld het Freestyle-gebeuren van Emiel Voest te volgen. Je wordt heel bewust gemaakt van je eigen handelen en houding en ziet direct verschil bij het paard. :j

Boris100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 13:30

Shenavallie hier zit wat in....ze is niet snel bang ofzo...maar kijkt gespannen om zich heen...kan haar rustig door groep fietsers , joggers of langs wapperende vlaggen rijden....maar ik voel spanning...ook op rustige paadjes...nu dan dat weigeren op verder door te lopen...halverwege huis gaat het al beter...maar kan ze wel opeens spanning opbouwen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:43

Er zitten meerdere gediplomeerde instructeurs door Nederland. Je kunt ze vinden op www.emielvoest.nl

Komt helemaal goed met jullie! ;)