Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

__elise__

Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-17 11:15

Beste bokkers,

Tsja, en dat is toch wel een lastig probleem.
Ik heb mijn paard en pony's overdag in een kleine, kale wei staan. Alle andere weides zijn helaas te vet om de hele dag in te kunnen staan. Ze staan daar op dit moment alleen 's nachts in, vanaf ongeveer 22 uur tot 6u30.
Zodra ik mijn paard en pony's (met ze vieren tegelijk) 's avonds de wei in breng, gaat ze gelijk plassen (nog voordat ze goed en wel in de goede wei staat). De hoeveelheid plas is echt veel! En gaat ook met veel gekreun samen, zo een kreun van 'dat lucht op zeg'. Ze heeft er tot die tijd echt last van.

De kale wei is wel redelijk hard. Het lijkt wel of ze daarop niet durft te plassen ofzo. Bang voor het gespetter misschien? Ze is ook bang voor waterspetters, bijvoorbeeld als ik haar met de spons afdoe. Herkent iemand dit? Heeft iemand tips wat ik hiermee kan?
Op dit moment zie ik als enigst alternatief nog, overdag de stal in zodat ze kan plassen. Maar dat is ook verre van ideaal.. Op dit moment doet ze het juist zo goed 24/7 buiten, buiten het plassen om dan.

Gr Elise

petra8

Re: Mijn paard durft niet te plassen in haar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:28

Helaas geen tips maar ik ben ook heel benieuwd naar tips. Mijn shet kan alleen maar in stal plassen. Als ik hem in de wei zet met het draadje er op, breekt hij als hij heel nodig moet plassen door alle draden heen en rent dan naar de stal om te plassen. Hij staat gelukkig thuis en ben ik in de gelegenheid om de draden open te laten voor het geval meneer moet plassen, anders had ik echt een probleem gehad. Dus ik ben ook benieuwd hoe anderen dat doen....

www.paardennatuurlijk.com mijn blog over natuurgeneeskunde en orthomoleculaire therapie voor paarden

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:31

__elise__ schreef:
Beste bokkers,

Tsja, en dat is toch wel een lastig probleem.
Ik heb mijn paard en pony's overdag in een kleine, kale wei staan. Alle andere weides zijn helaas te vet om de hele dag in te kunnen staan. Ze staan daar op dit moment alleen 's nachts in, vanaf ongeveer 22 uur tot 6u30.
Zodra ik mijn paard en pony's (met ze vieren tegelijk) 's avonds de wei in breng, gaat ze gelijk plassen
(nog voordat ze goed en wel in de goede wei staat). De hoeveelheid plas is echt veel! En gaat ook met veel gekreun samen, zo een kreun van 'dat lucht op zeg'. Ze heeft er tot die tijd echt last van.

De kale wei is wel redelijk hard. Het lijkt wel of ze daarop niet durft te plassen ofzo. Bang voor het gespetter misschien? Ze is ook bang voor waterspetters, bijvoorbeeld als ik haar met de spons afdoe. Herkent iemand dit? Heeft iemand tips wat ik hiermee kan?
Op dit moment zie ik als enigst alternatief nog, overdag de stal in zodat ze kan plassen. Maar dat is ook verre van ideaal.. Op dit moment doet ze het juist zo goed 24/7 buiten, buiten het plassen om dan.

Gr Elise

Ik snap er niet veel van, ze gaat toch juist direct plassen als ze de wei ingaat :? ?

Hoe dan ook, hier ook paarden die graag zo min mogelijk gespetter hebben. Op harde stukken leg ik dan een dikke bodem van oud hooi/stro neer (zo'n 3x3m) en daar plassen ze graag op, dus dat raad ik je aan om in je wei (of waar dan ook waar het probleem speelt, want dat is me niet duidelijk) aan te brengen.

koeien op de weg...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:35

Groot kans dat ze inderdaad niet wil plassen omdat het spettert. Ik zou kijken of je ergens stro op de wei kan leggen. Wordt wel een bende als het regent, maar ik denk dat het de enige oplossing is.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) M2+10 *PR 198*

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:39

GDG, het plassen stukje slaat op de vollere weides waar ze dus alleen 's nachts in staat.
De kale wei staat ze overdag in.

Wat ook nog kan is leren plassen op commando, maar dan moet je bereid zijn om meerdere keren per dag even overdag langs te gaan en het commando te geven zodat ze ook op de kale wei gaat plassen.

Alex en Jorie houden van Strooigoed!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:42

Kun je een stukje van die kale wei omspitten zodat het daar niet spetterd?
Geen idee overigens of ze dan de link leggen daar te gaan staan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Nynketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:45

Is het je iegen wei???

Zo ja dan kun je misschien een hutje bouwen of wat vlas of stro op de grond leggen je kunt ook je paard na het rijden direct op de wei zetten ( mijn pony plast dan altijd na het rijden ) en dan zo lang laten staat todat ze gaat plassen ( maar je hebt ook een kans dat ze het ophoud) het is gewoon een kwestie van proberen. Ik hoop dat je wat aan mijn andwoord hebt.

Groetje nynke :wave:

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:58

Als het alleen gaat om het spetteren zou je ook een stukje met zand kunnen maken.
Die van mij plast alleen in het echt gras. Iets anders vind ze niet fijn. Op stal wacht ze tot d'r stal vers opgestrooid is. Dat vind ze het fijnst.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:03

Mijn verzorgpony is ook zo'n ijdeltuit die in de wei recht in dr hooi plast. Zij vind idd ook het gespetter niet fijn :+

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:36

Mijn idee zou ook zijn om wat oud stro/vlas wat dan ook (oud zodat het niet weg waait) in de wei te leggen. Waarschijnlijk kan je dat na een tijdje afbouwen van een stuk van 3x3 naar een stuk van 1x1 oid.

*Listos Little Lena *

~Turbohoof Solutions ~

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:38

Wij hadden er ook een die alleen op stal plaste, sinds hij 24/7 buiten staat heeft hij echter geen keus :+
Het heeft wel even geduurd voordat hij gewoon ging plassen waar hij stond maar nu heeft hij er geen moeite meer mee, went vanzelf ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:48

Onze pony plast alleen op stal, waar ze 's nachts staat. Een hele dag op wedstrijd en op de trailer houdt ze het op, om vervolgens snel naar stal te rennen om te plassen.
Geen idee of je ze kunt aanleren het ergens anders te doen, denk inderdaad zorgen voor een klein stukje zachtere ondergrond door wat stro of omspitten.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-17 13:00

Iedereen bedankt voor alle tips!

@GDG: Inderdaad misschien wat onduidelijk. Ik bedoel dus de verplaatsing van de kale wei naar de wei waar wel gras staat. Om daar te komen, moet ik weer door een andere wei. Snap je, volgens mij wordt dit alleen maar vager :+

@Sanned: Zoiets zou ik nog wel kunnen proberen. Wordt wel een bende, maar is wel het proberen waard inderdaad.

@Fenna: Ik ben overdag altijd weg voor het werk, vanaf ongeveer half 8 tot een uurtje of 6. Op commando aanleren zal hem dus niet worden, want dan zit ze overdag nog steeds te houden met haar plas :(:)

@bruintje123: Omspitten gaat hem hier niet worden. Wij zitten helaas op hele zware kleigrond, dat worden keiharde bonken grond. De wei is nu dus ook knetterhard, krijg je echt geen schep in nu om het om te spitten.

@Nynke: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Gelijk na het rijden laten plassen? Ik heb haar van de week aan het werk gezet (gewoon longeren, ben zelf op dit moment fysiek niet in staat om te rijden), maar ze wil dan amper lopen. Ze zit gewoon echt vol. Eerst een rondje door de wei lopen heeft ook geen zin, want het wil alleen met haar vriendjes erbij :7

@veulen84, Druppie, ClauH: Jullie zeggen dus eigenlijk ook hooi, stro whatever in de wei leggen. Ziet er wel niet uit, maar ja, dat is dan maar even niet anders. Ik hoop wel dat het werkt.

@Palousa_boy: Ja, ik dacht ook wel dat ze het zelf zou leren. Maar ze doet gewoon echt niet.. Alleen stond ze eerder maar 9-12 uur op deze kale wei, en dat ging nog net. Daar had ze nog niet zichtbaar zoveel last van. En zo lang ophouden, lijkt me gewoon niet goed.

@Wijsje: Toch apart he, dat paarden dat niet durven.

Ik ga het hooi / stro proberen in de wei. Ga ik eerdaags aanleggen (ik lig nu zelf in het ziekenhuis en ik weet niet wanneer ik weg mag hier..).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:05

Fennadev schreef:
Wat ook nog kan is leren plassen op commando, maar dan moet je bereid zijn om meerdere keren per dag even overdag langs te gaan en het commando te geven zodat ze ook op de kale wei gaat plassen.

aaah wat zielug.... nee sorry dat is niet oke. Ga jou toch niet op commando laten plassen.. of bepalen wanneer je mag gaan.

Vele paarden plassen bij voorkeur op hun eigen plek (vaak stal) die van mij heeft dat ook vaak. Als je dat weet kan je hiermee rekening houden. Mijn stalgenoot zet haar paard iedere dag een op stal om te plassen ze kan er dan ook niet bij blijven dat doet hij het ook niet.

Hoe meer je eraan tilt hoe erger je het voor jezelf maakt paard leert er wel mee omgaan.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

PowerOfZoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:14

UrbanL schreef:
Fennadev schreef:

aaah wat zielug.... nee sorry dat is niet oke. Ga jou toch niet op commando laten plassen.. of bepalen wanneer je mag gaan.

Vele paarden plassen bij voorkeur op hun eigen plek (vaak stal) die van mij heeft dat ook vaak. Als je dat weet kan je hiermee rekening houden. Mijn stalgenoot zet haar paard iedere dag een op stal om te plassen ze kan er dan ook niet bij blijven dat doet hij het ook niet.

Hoe meer je eraan tilt hoe erger je het voor jezelf maakt paard leert er wel mee omgaan.

Plassen op commando word vaak gebruikt in de hogere sport zodat paarden voor ze de ring in gaan kunnen plassen, en niet tijdens de proef stilstaan en gaan plassen. Het betekend niet dat het paard alleen maar plast als jij dat wil, als een paard moet dan gaat hij gewoon. Het betekend alleen dat hij 'extra' plast als jij het seintje geeft, bvb als je fluit.

Even ontopic: Inderdaad wat hooi neerleggen en misschien oefenen met spetteren? Dat je wat vaker oefent tijdens het afspoelen, misschien is wordt ze dan wat minder bang voor het gespetter. Veel succes in elk geval!

Queeny
Ulkje
Cooper

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:20

Wijsje schreef:
Onze pony plast alleen op stal, waar ze 's nachts staat. Een hele dag op wedstrijd en op de trailer houdt ze het op, om vervolgens snel naar stal te rennen om te plassen.
.

Hier ook zo'n paard.

Bij haar is het erfelijk: haar vader scheen tijdens een driedaags toernooi in Den Bosch ook elke avond naar huis gereden te worden in Groningen om te plassen, heb ik ooit gehoord. Omdat hij op vreemd terrein niet wilde plassen.

Mijn paard zet ik iedere 4 uur even binnen om te plassen en te drinken en dan gaat ze daarna weer naar buiten.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:21

Op mijn vorige werk hadden we ook een paard dat niet wilde plassen op een harde ondergrond, vanwege het spetteren. Vóór het werk en na het werk gingen we in een plantsoentje met hem staan, terwijl we aan het fluiten waren. Vanzelf kwam er een hele waterval en kon hij er weer tegenaan. Dit heeft hij jaren zo volgehouden.

Eindelijk een klein beetje boerin!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:04

Beterschap TS !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:09

Zal idd aan het gespetter liggen. Daarom vervoer ik mijn paarden ook altijd met ruim stro er onder. Is best een probleem denk ik als ze niet plassen.

Als het zware klei is zou je misschien een boer of loonwerker kunnen vragen om een klein stukje te bewerken met de roter eg zodat er wat losse grond is.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:20

UrbanL schreef:
Fennadev schreef:

Wat doen mensen toch ontzettend vaak paarden vermenselijken zeg. Paard zal het eerder fijn vinden dat 'ie iets lekkers krijgt en doet daarvoor zijn best.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:28

Het is het harde grond en dus gaat het spetteren als ie plast en dat vinden veel paarden niet prettig. Mijn paard ook niet maar toch.........als ie echt moet..........dan laat ie het wel op een poetsplaats gaan en toen ie doorhad dat het zo erg niet is en toch wel lekker oplucht, deed hij niet meer moeilijk. Op het land deed hij nooit moeilijk met het plassen ook niet op de harde stukken grond hier en daar.

Ik zeg: laat het gaan, dan moet ie ooit toch wel gaan plassen en dan zal ie ervaren dat het heerlijk oplucht door je plas eindelijk te laten lopen en dan zal ie steeds makkelijker gaan plassen.

Voor de ruinen is het erger dan voor de merries, dus jouw merrie zal het snel door hebben dat het best meevalt. Maar dan moet je niet haar steeds op stal zetten en dat weet ze en ze rekent er gewoon op en dan houdt ze het op en dat is inderdaad niet goed voor de blaas.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:30

Nee, dan gaat het inderdaad niet werken. Ik hoop voor je dat de stro/hooi oplossing gaat werken.

Er is niks zieligs aan iets leren op commando, het zou toch juist fijn zijn als ze overdag lekker om de zoveel uur op commando zou plassen en dan ook nog beloont worden ervoor, ipv alleen 's avonds te plassen zoals nu. Misschien zou ze dan ooit ook nog uit zichzelf gaan plassen op de kalere wei, omdat ze het dan ook al op commando daar ook doet. Verder heb ik zelf geen pony's die problemen hebben met plassen. Mijne houdt echter wel zijn poep op tijdens het rijden, maar dat heeft ie zelf al opgelost. Zodra ik aan kom lopen buiten voertijden, dan gaat hij staan poepen. In het begin toen we naar les gingen, was dit best irritant, want dan liep hij niet omdat hij moest poepen en het alleen op de trailer kon. Gelukkig is hij het nu zo gewend en poept hij ook gewoon in de bak nu. En natuurlijk ook tijdens mijn proefje, want toen was de bak waarin we inreden onbekend en de bak van de proef bekend.

@Ragdollcat, vertel dat mijn ruin en hengst die achterin de schuilstal op blote tegels plassen ook maar eens. Nou ja eigenlijk alleen de hengst, Alex is best wel eentje die zelfs van te voren de zachtheid van het zand beoordeelt door te schrapen. Maar zelfs hij plast op harde ondergrond als ie het niet meer houdt.

Alex en Jorie houden van Strooigoed!

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:46

Victor plaste ook echt niet op een te harde ondergrond. Hij hield het tot 48 uur op en heeft dat maanden volgehouden. Wel eens een paard zien wiebelen? Hapje hooi, stapje naar achter, paar druppeltje, stapje naar voor. En repeat. Doordat we in die periode maar eens per week kwamen hadden we het eerst niet door, maar uiteindelijk wilde hij al iets beter plassen op houtsnippers (eens per dag).

Toen hij naar huis kwam (vanwege een peesblessure) hadden we onder het afdak (schuilstal met 1 muur en 2 palen) een dik (20+cm) zaagselbed gemaakt. Hij had al best een tijd last van een verdikte koker, maar de dierenarts had gezegd dat dit wel vaker gebeurt bij grovere ruinen en dat het gewoon bij hem hoorde. Binnen 2 weken was het weg. Hij plaste standaard 3x per dag (we mestte 2x per dag, inclusief natte plek. En vaak moest hij 's ochtends na het mesten direct weer plassen die we dan ook nog even verwijderden, maar zowel 's ochtends als 's avonds was er een natte plek ter grootte van 1 plas).

Op de PP hebben we om die reden dan ook een stuk houtsnippers gezet, helaas heeft het paard er geen gebruik meer van kunnen maken (2 weken voor openen PP overleden). Zacht zand was voor hem alleen voldoende goed voor eens per dag. Toen hij ('s nachts) 12/7 in de paddock stond (met zacht zand) en 12/7 op stal stond hij echt te wiebelen om naar binnen te mogen 's ochtends.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-17 17:33

Bedankt voor de tips. En ik ben toch enigszins blij dat ik niet de enige ben.
Over het afwachten tot ze het zelf gaan doen, dat werkt niet. Eerst stond ze juist alleen 's nachts op deze wei, en toen plaste ze daar ook al niet. Maar omdat het toen maar om een paar uurtjes ging, heb ik het maar zo gelaten. Nu wordt het een ander verhaal.

Zodra ik weer in de benen ben, ga ik een lekker plasplekje voor haar maken :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:08

Mizora: Wel heel sneu dat jouw paard het gewoon volhield...........ik wist niet dat er paarden bestaan die hoe dan ook de plas wil ophouden tot ie op een plek is waar het plassen wil. Dat moet zeker zeer oncomfortabel zijn............

Misschien is TS haar paard ook een volhouder..............Goed dat ze een plasplekje gaat maken, want dat ophouden is niet goed........en als het kan dan maar lekker plasplekje maken inderdaad.