__elise__ schreef:Beste bokkers,
Tsja, en dat is toch wel een lastig probleem.
Ik heb mijn paard en pony's overdag in een kleine, kale wei staan. Alle andere weides zijn helaas te vet om de hele dag in te kunnen staan. Ze staan daar op dit moment alleen 's nachts in, vanaf ongeveer 22 uur tot 6u30.
Zodra ik mijn paard en pony's (met ze vieren tegelijk) 's avonds de wei in breng, gaat ze gelijk plassen (nog voordat ze goed en wel in de goede wei staat). De hoeveelheid plas is echt veel! En gaat ook met veel gekreun samen, zo een kreun van 'dat lucht op zeg'. Ze heeft er tot die tijd echt last van.
De kale wei is wel redelijk hard. Het lijkt wel of ze daarop niet durft te plassen ofzo. Bang voor het gespetter misschien? Ze is ook bang voor waterspetters, bijvoorbeeld als ik haar met de spons afdoe. Herkent iemand dit? Heeft iemand tips wat ik hiermee kan?
Op dit moment zie ik als enigst alternatief nog, overdag de stal in zodat ze kan plassen. Maar dat is ook verre van ideaal.. Op dit moment doet ze het juist zo goed 24/7 buiten, buiten het plassen om dan.
Gr Elise
Fennadev schreef:Wat ook nog kan is leren plassen op commando, maar dan moet je bereid zijn om meerdere keren per dag even overdag langs te gaan en het commando te geven zodat ze ook op de kale wei gaat plassen.
UrbanL schreef:Fennadev schreef:Wat ook nog kan is leren plassen op commando, maar dan moet je bereid zijn om meerdere keren per dag even overdag langs te gaan en het commando te geven zodat ze ook op de kale wei gaat plassen.
aaah wat zielug.... nee sorry dat is niet oke. Ga jou toch niet op commando laten plassen.. of bepalen wanneer je mag gaan.
Vele paarden plassen bij voorkeur op hun eigen plek (vaak stal) die van mij heeft dat ook vaak. Als je dat weet kan je hiermee rekening houden. Mijn stalgenoot zet haar paard iedere dag een op stal om te plassen ze kan er dan ook niet bij blijven dat doet hij het ook niet.
Hoe meer je eraan tilt hoe erger je het voor jezelf maakt paard leert er wel mee omgaan.
Wijsje schreef:Onze pony plast alleen op stal, waar ze 's nachts staat. Een hele dag op wedstrijd en op de trailer houdt ze het op, om vervolgens snel naar stal te rennen om te plassen.
.
UrbanL schreef:Fennadev schreef:Wat ook nog kan is leren plassen op commando, maar dan moet je bereid zijn om meerdere keren per dag even overdag langs te gaan en het commando te geven zodat ze ook op de kale wei gaat plassen.
aaah wat zielug.... nee sorry dat is niet oke. Ga jou toch niet op commando laten plassen.. of bepalen wanneer je mag gaan.
Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 1 bezoeker