Ik heb 3 hele leuke kleine shetland/NMPRS merrie's staan. Ze staan de hele dag buiten met zijn 3-en in een ruim paddock. Ze krijgen 2x per dag voer, en hebben zo ongeveer de hele dag kuil wat gewoon wordt bijgevuld zodra het op is.
Coco is de oudste van 8 jaar oud, en ik gok ook zo de dominantste van de 3.
Dan hebben we nog Ilayla en Dante, Ilayla van 5 en Dante van 8.
Regelmatig, overdag/s'avonds/s'nachts gaan zonder enige aanleiding Dante en Ilayla knokken.
Ik hoor regelmatig de situatie's wanneer het voorkomt, maar er is eigenlijk nooit een echte aanleiding tot het knokken. Dante en Ilayla vechten dan met het nodige gegil, geschop etc. Ze kruipen echt kont in kont, en schoppen elkaar flink tegen de achterbenen aan. Stoppen ook niet, tot je er tussen komt met zweep, of een gil geeft. Nadat ze gestopt zijn gaan ze gewoon kroelen en/of verder met hun ding.
Het gebeurt nooit tijdens het voeren. Dan eten ze gewoon met zijn twee uit een bak, en gaat dit prima. Ze kunnen gewoon met zijn twee uit een waterbak drinken, dus daar is ook nooit ruzie over.
Het gebeurt als Coco in het paddock staat, maar ook als Coco eruit is. Ze doen het eigenlijk altijd.
Ze zijn momenteel niet hengstig of zo.
Coco bemoeit zich er verder niet mee als de twee knokken. Die eet gewoon rustig verder. Het knokken gebeurt dus ook niet op bepaalde tijdstippen. Het gebeurt zomaar. Vandaag ook. Ik zag dus echt geen aanleiding. Ze liepen op elkaar af en gingen vol de strijd in. Ze hadden voer. Water. Genoeg ruimte. Ik snap er gewoon helemaal niets van en weet ook niet of ik er iets aan kan doen. Het vreemde is is dat zodra het over is ze gewoon ook gaan liggen slapen, spelen, of zelfs gaan staan knuffelen.
Een van de twee dames heeft nu ook al enkele keren niet lekker gelopen dankzij dit gevecht.
Wat zou de aanleiding hiervan kunnen zijn?
Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Groetjes Caitlin_K