Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
paar uurtjes want ze zeiden vanaf 6 weken. Maar hij was nog zo hitsig en de merries werden spontaan hengstig dat we het toen maar ff zijn gaan afwachten.
(Overgings is dat ook de reden waarom hij nooit eerder gecastreerd is. Zijn conditie was nooit goed genoeg. Pas sinds dit jaar is hij weer helemaal gezond en durfden we het aan.)Balte schreef:Misschien eerst proberen de ruin er weer bij te zetten?

Nikass schreef:En als hij niet meer vruchtbaar is maar wel blijft dekken?
Ik heb veel gedoe gehad op pensionstallen met gemengde kuddes. Mijn merrie liet zich dekken door verschillende ruinen en kwam daar niet zonder kleerscheuren vanaf.
Mijn merrie komt dus niet meer in een gemengde kudde tenzij ik de ruin heel goed ken.
Overigens is "ze regelen het zelf wel" ook een risico voor de ruin.
Niet alleen ruins de schuld geven.
Luckystory schreef:Alle paarden zijn van onszelf. Dus het probleem dat hij een merrie van iemand anders zou dekken, stelt zich niet gelukkig. Op zich vind ik een dekkende ruin ook geen immens probleem, zolang hij beleefd is en de merries heel laat.
T'is inderdaad misschien wel het slimste om te wachten met samen zetten tot mijn merrie bevestigd drachtig is. Normaal wordt ze komende week geinsemineerd. ( Als we nu wel op tijd zijn met scannen) dus eer ik daar dan bevestiging van heb, zou het sowieso al bijna 6 weken zijn.
Alleen wel gek dat iedereen er zo unaniem over is dat hij nog vruchtbaar is en die DA het na 2 weken al geen probleem vond. Ik vraag me nu toch echt af hoe het juist zit met de vruchtbaarheid if dat die 6 weken eerder zo geadviseerd wordt ivm gedrag?
Luckystory schreef:Wachten tot zijn 'hengstengedrag' weg is, wil ik ook niet doen.
Dan zijn we waarschijnlijk maanden verder. Hij is 5 jaar en weet heel goed hoe het spelletje gespeeld wordt...
Dat hij apart staat is evengoed gedoe... Hij liep altijd bij een oudere ruin. Maar die is hij recent beginnen aanvallen. Waardoor hij opeens toch alleen moest staan. (Castratie was sowieso al gepland. Maar werd hierdoor dus nog dringender) De oudere ruin loopt nu bij de merries.
Ik zit uiteraard niet te wachten op drachtige merries. Of gewonde paarden...
. Dat kwam omdat de ruin ontsnapt was en naar de merrie ging. genja schreef:Zelf kan je het geen probleem vinden een dekkende ruin maar de hengstenhouder waar je heen gaat wel waarschijnlijk. De merrie kan aardig vies worden van zo dekkende ruin. Ik zou het risico niet nemen.
Ze kunnen ook al zijn het allemaal je eigen paarden toch aardig wat schade oplopen bij zo dekkende ruin. Wonden bij de vagina. Rugproblemen als er iedere keer een lompe ruin boven op springt en bijtwonden.
Luckystory schreef:Alleen wel gek dat iedereen er zo unaniem over is dat hij nog vruchtbaar is en die DA het na 2 weken al geen probleem vond. Ik vraag me nu toch echt af hoe het juist zit met de vruchtbaarheid en of dat die 6 weken eerder zo geadviseerd wordt ivm gedrag?