Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:36

Mijn merrie, nu 7 jaar oud, heeft nagenoeg nooit zoveel hengstigheid laten zien. Dus ook geen gedoe oid mee gehad. Tot dit jaar! Nu is zij van nature al wel wat ril en zenuwachtig, maar door haar hengstigheid nu wel een graad erger.
Eerlijk gezegd heb ik ook helemaal geen ervaring met hengstigheid in deze mate. Haar voer laat ze staan, al eet ze wel met smaak haar ruwvoer.
Ze is erg schrikkerig, bv voorbij komende voetgangers, fietsers, ze reageert nu dubbel en dwars op werkelijk alles wat er rondom haar gebeurd.
Het enige voordeel in dit alles is dat zij meer open staat voor knuffeltjes en ze zelfs komt halen.
Hoe is jouw merrie onder haar hengstigheid? Wordt het ook zo'n dwarse doos? Gaat het ook ten koste van haar eetlust? Is ook zij meer schrikachtig mss?
Ik kan nu op het moment niet fatsoenlijk in de bak rond rijden zonder dat madam weg wil springen of het op een lopen wil zetten. Dus bij deze heeft zij dan ook een aantal snipperdagen gekregen en zitten we op deze manier de "storm" wel uit, maar ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jij er mee om gaat en of aanpakt :-)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:40

De ene is iets prikkelbaarder dan normaal en iets schrikkiger, maar moet ineens wel wat meer van getut hebben. De andere is altijd lief, ook tijdens de hengstigheid en daar merk ik weinig van.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:59

Ik geef mijn merrie Monnikspeper zodat ze niet hengstig wordt. :)

Anoniem

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:43

Is het bij jouw merrie dan zo extreem Change?

ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:27

Die van mij is erg plakkerig aan me been als ze erg hengstig is, soms slaan naar het been en kan iets bokkerig zijn. En sinds we verhuisd zijn van stal staat ze lekker te gillen en te pissen in de paddock... haha, gelukkig is dat niet altijd. Daarvoor wist ik niet echt wanneer ze hengstig was..

Geven jullie er iets voor? Ik heb een poosje Monnikspeper met magnesium gegeven en dat helpt wel iets naar mijn idee..

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:32

Onze "Oscar"merrie is braaf eigenlijk altijd. Geen kroelkip en mijn man vind ze veel liever dan dat ze mij vind maar heeft respect. Als ze hengstig is is ze iets wat heter en heeft ze nog meer looplust dan dat ze normaal al heeft en haar automatische piloten navigatie geeft wat sterker signaal door. Maar al met al prima te handelen geen problemen met andere paarden of tegen je been plakken of wat dan ook. Als ik merk dat ze toch niet echt happy is krijgt ze een snipperdag. Hengstig zijn op concours heeft nooit problemen opgeleverd.

ze is 6

ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:28

Op concour merk ik er ook weinig van, aangezien springen het liefste is wat ze doet. :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:01

Change3x schreef:
Ik geef mijn merrie Monnikspeper zodat ze niet hengstig wordt. :)

Met monnikspeper worden ze zeker weten nog wel hengstig alleen hebben ze er minder last van.

Enige waaraan ik nu merk dat mijn merrie hengstig is is dat ze stinkt. Verder gedraagt ze zich normaal. Toen ik 'r net had was het één en al gegil en gegeil, elke maand weer. Het was gewoon genant als ik met haar op stap was en een ruin tegenkwam. Of een hond. Ze ging er echt voor staan zodra er ook maar iets tegen haar op sprong. Mijn eigen ruin hing het ook de keel uit (die is niet zo van de merries en hij vond 'r stóm als ze hengstig was). Ze leek ook pijn te hebben. Toen ik 'r kurkuma begon te geven bleef alleen het gillen (en het opdringerig doen naar mijn ruin) en was het ongemak weg. Nu met monnikspeper er bij blijft haar gedrag ook tijdens de hengstigheid normaal.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-05-17 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:03

Ik merk geen verschil in gedrag oid, behalve dat mijn merrie haar box en benen dan wat viezer zijn dan normaal. Heerlijk :D

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:06

Nou, ze word gewoon een stom paard _O-
Nog eigenwijzer en nog sneller op haar teentjes (hoeven) getrapt dan normaal. Brult naar elk paard wat ze ziet, hoort en ruikt, en is snel nerveus.

Laten we niet vergeten dat haar hele achterkant wit is en ze met henstigheid haar hele staart, kont en achterbenen vies maakt. Doet een dansje dat ze eindelijk met warm water kan wassen

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:28

Mijn merrie begint vooral met de andere paarden te klieren in de wei, beetje happen en opjagen enzo. Ze is tijdens het rijden altijd wel een beetje ''heet'' maar tijdens haar hengstigheid moet ik haar wel wat beter in de gaten houden.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:34

Pony, werd altijd sloom en dan echt sloom.

Paard. Hangerig, alles maar dan ook alles is een potentiele kandidaat. Gillen, Meppen, Plassen. Onder het rijden, of ze reageert niet aan het been te krijgen of er zit geen rem meer op. Mag altijd gokken wat het deze keer is. Zij is trouwens elke 3 weken er klaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:45

Leuk en ook leerzaam om jullie ervaringen ook te lezen, daar steek ik weer wat van op! :-)

Na mijn merrie een aantal dagen vrij hebben gegeven, heb ik er eergister weer een ritje aan gewaagd. Helaas nog erg schrikkerig en ril. Nadat er nog een ruiter bij kwam rijden ging het ietwat beter, maar zeker niet zoals ik dat van haar gewend ben. Erg jammer hoor. Voor morgen staat er een les gepland en ik ben dan ook heel benieuwd hoe die gaat verlopen. Ik heb me wel voorgenomen om, als het weer zo lastig is, mijn intructrice te vragen of zij het eens wil proberen.

Nu heb ik gelezen dat de eerste hengstigheid wel eens heftiger kan zijn en dat het daarna beter gaat. Daar heb ik mijn hoop dan ook wat op gevestigd. Zo niet, dan ga ik eens kijken wat de volgende stap gaat worden :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:49

Mijn merrie is niet zo heel veel anders dan buiten haar hengstigheid.

Behalve dan dat het naar ruinen en hengsten echt een enorme sl*ttebak is. Echt niet te zuinig.
Ze schuift haar kont er wel onder als de hengst niet springt.

Maar met rijden en in de omgang merk je het niet echt.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:06

Alle 7 merries hier merk ik helemaal niks van de hengstigheid. Soms staan ze even te gillen maar verder nergens last van. Van mijn overleden merrie ook nooit hengstigheid gezien

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:56

Reactie op aantal reacties:

Mijn merrie bied zich door het monnikspeper niet aan aan ruins en er is niks te merken aan haar 'hengstigheid' doordat ze dit krijgt.

Ze krijgt dit omdat we met haar sporten en dan is het heel vervelend als ze om de haverklap hengstig is, ook geven we dit om vervelende ruins (mijn ruin krijgt ook monnikspeper zodat hij niet springt) te voorkomen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:30

Een echte pismerrie :').
In de wei gaat ze zo staan dat mijn ruin haar wel aan moet raken, want dat geeft reden om te gaan pissen :').
En verder is ze sneller gepikeerd, kan ik de boom in en is alles veel boeiender dan wanneer ik wat van dr vraag.

En dat terwijl ze al 23 is :+.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:35

3 merries hier.

2 pissen zowat over je schoenen als je in de wei loopt. Overal natte plekjes, de hele dag piepen. Als je tegen ze aan duwt lopen ze niet weg, staan de hele tijd in de weg. Vieze achterkanten van het pissen. Onze ruin heeft geen leven.

En 1, daar merk je niks aan. Geen idee wanneer ze hengstig is.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:40

Ook ik/wij hebben wat iedereen een pismerrie. Als ze hengstig is is ze goed hengstig. Extreem plakkerig/hangerig. Niet aant been te krijgen. Nu is ze met pensioen maar de hengstigheid is er niet minder om

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:41

Ze vreet als een havenwerker. Ramt de ruin bij zijn voerbak weg als ik haar los zou laten. Ze kruipt jeu liefst in mijn binnenzak. En schrikt van elk geluidje dat ze denkt te horen. Kortom, je krijgt er wat van.

Ik geloof dat ik die monnikspeper maar eens ga proberen.

Waar bestellen jullie dit?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:14

NatasjavE schreef:
Mijn merrie is niet zo heel veel anders dan buiten haar hengstigheid.

Behalve dan dat het naar ruinen en hengsten echt een enorme sl*ttebak is. Echt niet te zuinig.
Ze schuift haar kont er wel onder als de hengst niet springt.

Maar met rijden en in de omgang merk je het niet echt.

Precies dit met vzpaard. Al is ze dan gewoon ronduit gênant af en toe. Staat dan als een complete bakvis te bléren naar verdorie een stel geruinde puberponietjes en als ik per ongeluk met een bezem of mestvork langsloop draait ze zich om en gooit ze de flappen open. >;) Je zou toch denken dat als je als paard de 25 gepasseerd bent en wéét wat er van komt, dat je je dan wel wat meer gedraagt, maar nee hoor, het is nog steeds een ranzige ouwe sl*t. _O-
Maar in de omgang inderdaad verder niet veel anders dan normaal.
Van haar weidemaatje twijfelen we over de geaardheid. Die is als jonkie ook net hengstig aan het doen maar staat steevast dezelfde merrie op te wrijven. Maar ook daar, als je er mee bezig bent merk je er niks van.

En eerlijk ken ik merries niet anders dan dat ze hooguit wat gilleriger zijn als het "die tijd van de maand" is.

Suziiiie

Berichten: 89
Geregistreerd: 22-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:37

Es_ther schreef:
Een echte pismerrie :').
In de wei gaat ze zo staan dat mijn ruin haar wel aan moet raken, want dat geeft reden om te gaan pissen :').
En verder is ze sneller gepikeerd, kan ik de boom in en is alles veel boeiender dan wanneer ik wat van dr vraag.

En dat terwijl ze al 23 is :+.


Mijn merrie is dit precies! Ook 23 jaar maar wil dan het liefst door mijn heen lopen als ik haar van de wei af haal. Laatst stond er een zwangere merrie en daar piest ze ook bij :D

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:04

Ze is fijner te rijden, meer looplust, scherp aan het been, heel meewerkend juist. Op soms was vieze benen na merk je er weinig van. Ruinen doet ze ook weinig mee, en staat niet iedere 10 seconden overal te piesen.
Wel kan je het bij haar altijd goed aan haar uier zien als ze hengstig is, die is wat groter dan normaal.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:37

De mijne veranderd in een sloerie met sterke voorkeuren. Ze vind mijn drie jarige hengst helemaal het einde en staat er de hele dag naar te knipogen. Tot zijn ongenoegen en frustratie. Maar van mijn shet hengst moet ze niks weten. Die kan ze dood staren. Onder het rijden merk ik er niet veel meer van dan dat ze ietsjes meer brutaal is.

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:09

Mijn verzorgpaard (24) is met dr hengstigheid ook een pisserd.
Verder wel lief in de omgang en geduldig met poetsen etc.
Ook onder het zadel weinig problemen (heel soms vertoont ze wat extremer gedrag als bokken, maar dat is verder niet gemeen).
Al met al goed te doen. *\o/*