Paard rent weg in de wei

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hoikimmmy

Paard rent weg in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 11:50

Hoi Bokkers!

Ik heb een heel leuke verzorgtinker, alleen heb ik moeite met hem uit de wei halen. In principe kan ik prima naarhem toe lopen en aaien halster omdoen, 2 stappen loopt hij mee stopt en rent weg. De laatste keer heb ik hem opgehaald met het hoofdstel en zelfs dan heb ik nog moeite met hem.hij weet gewoon dat hij veel sterker is. Hij heeft de pensioneigenaar al eens platgelopen en de eigenaresse haalt hem op met brokjes en een hoofdstel.
Eenmaal uit de wei geeft hij zich gewonnen en is alles prima.
Af en toe ga ik de wei in en dan haal ik hem niet op geef ik hem daar gewoon wat aandacht of ik neem hem mee om te poetsen en wandelen. Maar nu na een jaar wil ik wel gewoon eens lekker rustig de wei met hem uit wandelen. Dit is nog maar 3x gebeurd. Vaak probeer ik het uit de wei halen te vermijden door savonds te komen als ze weer op stal staan, maar er moet een andere manier zijn.

Het betreft een tinkerruin van 21 jaar jong. Jong zo ziet hij zichzelf ook vooral.

Alvast bedankt voor de tips! _/-\o_

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:42

mijn pony deed dit ook, neem GOEDE grondwerk en loswerk lessen dat helpt.
ga niet zelf dingen proberen zoals met brokjes, werkt averechts of je verpest het zelf helemaal.

Manou & Vosje

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 17:27

Amberkelsey schreef:
ga niet zelf dingen proberen zoals met brokjes, werkt averechts of je verpest het zelf helemaal.

Ja ik vind dus dat je met brokjes slecht gedrag beloond. Maar dan lees ik ook weer overal datje het een leuke ervaring moet maken. Maar even kijken voor grondwerk instructie.

aeolusnr1

Re: Paard rent weg in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:37

Er zijn echt voldoende veel instructie mensen die goed grondwerklessen aanbieden. Dat kan echt geen probleem zijn, het paard is daar ook niet fout in, die gebruikt de vrijheden die hij al die vorige jaren ook al kreeg en daar is niks mis mee. Aan jou en de instructie om het paard op andere gedachten te krijgen, en dus een meewerkend en braaf en met aandacht voor de begeleider , zo kan het paard gewoon braaf blijven meestappen.
Op zich is dit een poepsimpel probleempje, wederzijds respect, wederzijds vertrouwen, en duidelijkheid wie er de leiding heeft/of neemt. Dit is een kwestie van een paar dagen trainen en een paar weken doortrainen, meer echt niet.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:38

hoikimmmy schreef:
Amberkelsey schreef:

Ja ik vind dus dat je met brokjes slecht gedrag beloond. Maar dan lees ik ook weer overal datje het een leuke ervaring moet maken. Maar even kijken voor grondwerk instructie.

Je kan het ook een leuke ervaring maken door te leren dat hij niet altijd hoeft te rijden als je hem eruit haalt maar dat je hem ook is een x een poetsbeurt geeft en daarna weer terug zet :j

Manou & Vosje

Secrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:31

Ik ben het eens met @Amberkelsey. Misschien associeert je pony het uit de weide halen wel als werken? Dan kan je hem gewoon eens uit de weide halen en iets anders doen dan rijden? Gewoon iets gezelligs; leuks.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-17 10:27

Ik haal hem niet alleen uit de wei voor werken, ook wandelen, poetsen, wassen... of ik ga alleen de wei in en neem hem helemaal niet mee geef ik hem daar gewoon wat aandacht. Ik kan ook prima bij hem komen hij loopt niet wg het is puur zodra hij doorheeft dat hij eruit moet, hij wil graag in de kudde blijven wat natuurlijk logisch is.

Ik ben al aan het kijken voor goede grondwerk instructie, misschien worden de buitenritten straks ook wat aangenamer. Hij wil op weg naar huis ook nog wel eens lastig doen dan is hij ook nog net te houden. Zijn huis is zijn alles.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:40

Je kunt het wel grondwerk noemen, maar het is gewoon een gebrek aan opvoeding. Simpel als dat. Opvoeden dat beest dus en dat doet men niet met brokjes, maar door duidelijk te laten merken wie de baas is.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-17 10:51

Afbeelding

Dit is de deugniet, maar hij is ook wel lief hoor. :)

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:58

Nies_ schreef:
Je kunt het wel grondwerk noemen, maar het is gewoon een gebrek aan opvoeding. Simpel als dat. Opvoeden dat beest dus en dat doet men niet met brokjes, maar door duidelijk te laten merken wie de baas is.

Door grondwerken en loswerken krijgt hij gelijk opvoeding. Hij word op zn plek gezet en dat is niet boven jou maar onder jou.

En voor de TS, de paardenbemiddelaar is een aanrader, is prijzig maar werkt geweldig!

Manou & Vosje

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-17 13:22

Amberkelsey schreef:
Nies_ schreef:

Door grondwerken en loswerken krijgt hij gelijk opvoeding. Hij word op zn plek gezet en dat is niet boven jou maar onder jou.

En voor de TS, de paardenbemiddelaar is een aanrader, is prijzig maar werkt geweldig!

Bedankt voor de tip! Ik zal er meteen naar kijken. :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie