Paard vind niks leuk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynvangent

Paard vind niks leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 16:12

Hoi hoi.

Ik heb een haflinger merrie van 16 jaar. Een super braaf dier die geen stap verkeerd zet. Echter lijkt ze niks leuk te vinden.
Als ik met een halster, hoofdstel en of barebackpad aankom loopt ze weg.
Poetsen vind ze wel heerlijk en daar kan ze gerust uren voor stil staan.
Een da heeft haar al nagekeken op eventuele ongemakken. Maar ook hier is ze vrij van.
Het is zo demotiverend om wat met haar te gaan doen op deze manier.
En als ik dan toch een keer op stap is ze echt heel braaf en gaan de oortjes naar voren als ik eenmaal zit. Ze is dan wel niet vooruit te branden maar goed met die omschrijving heb ik haar destijds ook gekocht en daar heb ik ook geen problemen mee.
Maar wat kan ik nu doen om voor ons beide het plezier te vinden in rijden of iets anders.

Liefs Cynthia

MarliesV

Re: Paard vind niks leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:26

Waarom denk je dat ze het niet leuk vind? Omdat ze weg loopt?

Doet die van mij ook wel eens (vooral als ze net een uurtje in de wei staat) maar ik haal haar op, zadelen en gaan. Dan is het prima en vooral in het bos wil ze graag voorwaards.

Ik zou elke keer wat anders gaan doen. Keertje naar buiten, keertje dressuur, keertje springen enz enz. Zo houdt je het voor beide afwisselend en leuk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:28

Vind je het zelf wel leuk om met haar te werken? :) Ik merk als ik er niet zo'n zin in heb mijn paard dat terug spiegelt. Als jij daar dan weer op reageert kun je in zo'n negatieve spiraal terecht komen. :)

Beloon je veel? Die van mij vinden veel belonen (met of zonder voer) ook altijd wel een succes en worden ze ook erg enthousiast van.

cynvangent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 16:44

Dressuur en springen wordt ze wel echt knorrig van hahaha. Daarvan weet ik echt zeker dat ze het niks vind. Op zich het deel van het spiegelen vind ik wel een hele goeie. Misschien zitten we inderdaad samen wel in een neerwaartse spiraal. Nog nooit bij stil gestaan maar heel goed mogelijk natuurlijk.
Misschien moetik gewoon zelf meer mijn best doen en inderdaad steeds iets anders en veel belonen.
Thanks voor het inzicht... soms heb je gewoon even een andere blik nodig.
We gaan er morgen eens mee aan de slag.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:56

Al eens aan clickertraining gedacht? Dat is een heel mooi beloningsprogramma waarmee je je paard heel specifiek kan belonen. Helder voor jou en voor je paard en vooral heel leuk voor je paard. Je kan er vrijheidsdressuur mee doen, maar dat hoeft niet. Clickertraining is heel bruikbaar in de algehele omgang met je paard.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:02

cynvangent schreef:
Dressuur en springen wordt ze wel echt knorrig van hahaha. Daarvan weet ik echt zeker dat ze het niks vind. Op zich het deel van het spiegelen vind ik wel een hele goeie. Misschien zitten we inderdaad samen wel in een neerwaartse spiraal. Nog nooit bij stil gestaan maar heel goed mogelijk natuurlijk.
Misschien moetik gewoon zelf meer mijn best doen en inderdaad steeds iets anders en veel belonen.
Thanks voor het inzicht... soms heb je gewoon even een andere blik nodig.
We gaan er morgen eens mee aan de slag.

Respect voor jouw reactie hier zeg. Knap dat je het bij jezelf wil zoeken en hier positief op reageert. Dat zie je helaas vaak wel anders.
Met deze instelling komt het vast goed! :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:27

Is ze altijd al zo geweest vanaf jongs af aan, of is dit de laatste tijd erger geworden?

Secrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:02

Al eens vd geprobeert?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:12

JMeinema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:42

Ik heb zelf western gereden en (veel) Haflingers schijnen een bepaald onderdeel daarvan ook leuk te vinden: trail. Nu zeg ik niet dat je dat moet doen, maar misschien kan je iets totaal anders proberen?

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:56

Misschien wat meer afwisselen? Een dagje longeren, een rondje wandelen, een buitenritje, wat grondwerk, enzovoorts. Dan heeft ze steeds weer wat anders om zich mee bezig te houden :)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:52

Ik zou ook eens kijken of je wat kan afwisselen. Er is zoveel meer dan rijden, waar ze misschien weer van op leeft.

Mogelijke ideeen:
-vrijheidsdressuur (van jambette tot liggen en alles daar tussenin)
- longeren (standaard of daag jezelf en haar uit de overgangen extra goed te doen. Probeer bijvoorbeeld stap/galop als uitdaging en zoek daarin manieren haar te motiveren. Of oefen het los longeren, waarin ze wel in een cirkel om je heen blijft)
- wandelen
- als ze zo braaf is, een stuk met haar fietsen
- lange lijnen (in de bak, buiten etc. Mijn pony kon daar heel enthoudiast van worden)
- clickertraining
- horse agility (maak een hindernis baan met inspiratie van bv youtube en dingen die je op stal kan vinden)
- rechtrichten
- vrijspringen
- (leren) voetballen
En zo door

Het klinkt alsof je haf idd een aarde type is. Waarbij een goede motivatie (voer?) Voor haar vinden een uitdaging kan zijn, maar wel leuk te onderzoeken lijkt me!

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:49

komt vast helemaal goed!
het spiegelen is een goed punt en je kan ook meerdere dingen uitproberen en zien waar ze helemaal blij van wordt :) :)