Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 22:28

Hallo bokkers!
Ik heb een hele leuke werkwillige IJslander van 4 jaar, ik ben langzamerhand bezig haar in te rijden. Longeren, grondwerk, voetjes geven, halster aandoen, hoofdstel omdoen, zadel omdoen doet ze allemaal perfect! Alleen ik mag haar oren niet aanraken en ook niet te dicht bij in de buurt komen om te poetsen..
Als ik haar halster of hoofdstel aandoe is dit bijna geen probleem maar bij het poetsen wel. Je zou misschien zeggen dat het dan niet super veel uitmaakt dus dat ik het moet laten rusten maar bedenk dat het een IJslander is met VEUUULSTE veel manen en voorpluk die altijd door erlkaar zitten dus ik altijd goed moet doen :D
Ik ben al heel lang bezig om hier rustig aan aan te werken maar als ik er mee bezig bent word ze juist angstiger.
Iemand goede tips hoe ik hier mee om kan gaan? Ik vind het belangrijk dat zij niet bang van mij hoeft te zijn, waar ik haar dan ook aanraak.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:33

Vind ze het niet gewoon te lang duren? Omdat je zegt dat hoofdstel omdoen geen probleem is, totdat je non stop gaat friemelen bij d'r oren

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:41

Ik had dit probleem ook met mijn pony (tot 1,5 week geleden). Dit was letterlijk in nog geen 5 minuten opgelost met de friendly game van Parelli, moet je maar eens opzoeken. We moeten het nu nog wel blijven oefenen met hem maar het gaat echt al veel beter.
Je gaat hierbij steeds een stukje dichter naar het oor met je hand, schudt hij met zn hoofd laat je je hand zitten. Zodra het hoofd stil is, haal je je hand weg.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:46

Telkens belonen als je bij haar oren in de buurt komt. En dan steeds verder richting haar oren en blijven belonen (bv met een snoepje of stukje wortel).
Dan gaat ze aanraken van oren associƫren met iets leuks.
Duurt een aantal dagen en neem kleine stapjes.
Succes.

Klaver2
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:46

Hallo novabrim,
Je zou kunnen kijken of er uitslag aan de oren zit of wondjes. Zo niet en zijn de oren gewoon goed, dan zou je haar rustig kunnen aaien op de plekken waar ze wel tegen kan, gewoon even verwennen en dan (niet meteen aan het begin natuurlijk) beetje bij beetje naar de oren toe gaan en haar op die manier leren wennen. Vertrouwen geven zou ik dus aanbevelen. Bij elke ongewenste reactie van haar, haar direct dezelfde seconde kalmeren, dus laten voelen dat er niets aan de hand is, even ergens anders aaien en na verloop van tijd weer de oren. Met geduld zal ze misschien gaan wennen dat je haar daar aanraakt. Een volgende keer gaat het misschien al makkelijker. En anders probeer je het proces dan nog een keer. Tot dat je het op den duur misschien niet meer hoeft te doen. Kun je haar direct poetsen... Kijk maar of je hier wat mee kunt. Veel succes in elk geval.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 23:30

Antje vip:
Nee want als ik haar het halster om wil doen in de wei mag het wel maar als ik aan d'r oortjes wil zitten in de wei mag het ook niet ;)

Jojoleinee:
Benieuwd! Ga ik even opzoeken, bedankt :)

Macs:
Klopt zo doe ik het ook al een hele tijd (niet alleen maar oortjes maar ook gewoon veel aaien niet dat ze gelijk weet dat het oortjes is) maar hierdoor heb ik het idee dat ze gewoon nog angstiger word.

Chariot:
Nee de oortjes zijn helemaal goed van wat ik zo kan zien, bedankt :)

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 23:36

Jojoleine:
Het probleem met Meyra is alleen als ze het eng vind wil ze weg, dus kan ik mijn hand niet laten liggen. Ik vind het ook niet zo 'friendly' om je paard waar die her spannend vind te blijven 'pushen' om het niet meer spannend te vinden.

Stel jij durft niet te springen op een paard en vind dat doodseng, ga ik je ook niet vasttapen en dan het paard laten springen dat je eigenlijk niets anders kan snapje? Ff stom voorbeeld haha

Klaver2
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:40

Heb je al geprobeerd met afleiding? Bijv. haar poetsen terwijl ze met iets anders bezig is, of terwijl er andere dingen in de omgeving gebeuren. Met afleiding is het poetswerk misschien gebeurd voordat ze het doorheeft en gaat ze het misschien normaal vinden. Wie weet helpt dat. Al heb ik geen concreet voorbeeld hoe je voor die afleiding kan zorgen. Misschien iemand anders?

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 23:45

Ja dankjewel! Ik kan dat wel eens gaan proberen ja :)

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:57

Ik zou haar ook zeker de mogelijkheid geven om weg te lopen. Als jij dan rustig blijft staan met snoepjes zijn ze vaak te nieuwsgierig en komen ze weer terug naar je (als er voldoende vertrouwen is).

Je kan haar ook lekker aan hooi laten knabbelen en dan rustig op de hals kriebelen steeds meer naar de oren toe. Bouw het langzaam op. Je hoeft niet direct op dag 1 de oren al aan te raken.

Als je denkt: dit is een kleine stap, maak de stap dan nog ietsje kleiner. Wij denken vaak te groot als het gaat om het trainen van dieren.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:04

Toen onze shet bij ons kwam was hij van voor mij. Hij vertrouwde me niet en mocht al helemaaaal niet aan zijn oren komen. Hij trilde dan op zijn benen. Zo onzeker.
Heeft gewoon tijd nodig gehad om aan elkaar te wennen.
Niet forceren.
Mijn shet is nu een aanhanger. Je kan je kont niet keren of hij staat tegen je aan. Kan nu zelfs de winterharen van de oren afplukken.
In het begin echt niet.
Nu mag ik hen overal plukken en gaat er lekker voor staan. Op rust.
Geef het gewoon tijd. Vertrouwen moet groeien.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:09

Zoiets heeft tijd nodig. Als je zo in de knoop zit met manen en voorpluk zou je een stukje weg kunnen scheren/knippen waar dan halster/hoofdstel komt. Heb je het binnen 3 tellen goed. (Als je daar wel bij kan komen natuurlijk :Y) Anders misschien een vlechtje aan het begin van de manen maken of de voorpluk invlechten.

Vooral niet teveel aan willen friemelen, als je er even bij in de buurt kan komen is het klaar, belonen en de volgende keer herhalen.

hier hetzelfde gehad, en ondertussen kan ik zelfs met het scheerapparaat over de oren. Hoefde ik eerst echt niet te proberen want dan hing die zichzelf op :=
Heeft niet eens heel lang geduurt. Elke keer dat ik er bij mocht komen stopte ik weer. Hij moet even doorhebben dat je zn oor er niet af gaat knippen.

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:33

novabrim schreef:
Jojoleine:
Het probleem met Meyra is alleen als ze het eng vind wil ze weg, dus kan ik mijn hand niet laten liggen. Ik vind het ook niet zo 'friendly' om je paard waar die her spannend vind te blijven 'pushen' om het niet meer spannend te vinden.

Stel jij durft niet te springen op een paard en vind dat doodseng, ga ik je ook niet vasttapen en dan het paard laten springen dat je eigenlijk niets anders kan snapje? Ff stom voorbeeld haha


Vindt hij het echt eng? Bij mijn pony is het dat hij het vervelend vindt en dat hij de "baas" is over mij als hij mij op zij kan laten stappen. Verder precies hetzelfde, met halster en hoofdstel geen probleem maar gewoon om te kriebelen vindt ie het niks, dan gaat ie heftig schudden met zijn hoofd.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 15:23

Macs:
Ze komt inderdaad altijd weer terug naar me toe als ze wegloopt, met of zonder snoepjes.

Chasey:
Bedankt

Prugelpiet:
Ja klopt, 3e oor scheren/knippen heb ik ook over na gedachten maar dat moet ik dan pas doen wanneer ik aan d'r oren mag komen want anders ga ik haar echt een trauma's geven

Jojoleinee:
Ja ze is zeker 'bang' niet de baas spelen en ze weet ook dat ik de baas ben want dat train ik al vanaf vroegs afaan. Ze deinst weg, niet door me heen

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:43

Dan zou ik het rustiger aanpakken ja ;) weet je waardoor ze bang is geworden?

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 17:00

Jojoleine:
Nee, ze heeft het nooit fijn gevonden.
Ze heeft wel 1,5/2 op de begrazing gestaan tot haar 3e en toen vond ze het nogsteeds niet fijn.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:58

ik denk dat je een verkeerd beeld heb bij de friendly game.
Mijn ruin was enorm onzeker, bang en gesloten, en zn oren, bleef daar maar weg!
Mits de friendly game juist is uitgevoerd, kan het je paard/pony zo enorm veel verlichting geven!!
Het punt is juist dat je ze laat nadenken, wat helaas bij veel dingen/takken niet gebeurd.
En zoals Jojoleinee al vertelde was het ook bij mij bange en gesloten paard binnen 5 minuten opgelost.
Mijn ruin is echt 180 graden omgedraaid in karakter dankzij Parelli. Hij is nu zelfs speels!!

Kijk omdat ze het eng vind, zal ze op welke manier dan ook die eerste aanraking niet leuk gaan vinden. Via de friendly game laat je ze erover nadenken, en komen ze zelf heel snel tot de conclusie dat er niks aan is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:18

Misschien heeft ze haar atlas vast zitten. Ik zou dus een rondje osteopaat doen!

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:09

Met dit geen ervaring,
maar wel veel advies gekregen voor mijn IJslander
(die zijn anders)
in het huiskamer topic van IJslands vuur 7 ;)

Zie dat je "nieuw" bent op Bokt :wave:
en in je profiel meer IJslanders hebt.

Groet Karin.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:12

Ik heb dat ook ooit gehad met een paard, halster en hoofdstel om doen ging goed. Af halen ging beroerd. Ik was bang voor een ontsteking. DA is geweest, stak zijn vinger in zijn en rook er aan en concludeerde dat er geen ontsteking zat. Hij had een gekneusd oor! Hij krabde weleens achter zijn oren met zijn achterhoef, alleen nu had hij ijzers om....

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:14

missfalki schreef:
Met dit geen ervaring,
maar wel veel advies gekregen voor mijn IJslander
(die zijn anders)
in het huiskamer topic van IJslands vuur 7 ;)

Zie dat je "nieuw" bent op Bokt :wave:
en in je profiel meer IJslanders hebt.

Groet Karin.

IJslanders zijn helemaal niet anders. (Veel) mensen met IJslanders zijn anders.

TS laat die manen voorlopig lekker zitten. 't Is een IJslander, die hoort veel manen te hebben en die hoort het stom te vinden als je er aan trut met borstels enzo. Tip van osteopaat vind ik een goede.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Ik mag niet aan mijn ponys oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:46

Mijn paard is kopschuw en bij haar kan ik absoluut niet aan haar hoofd zitten en al helemaal niet aan haar oren. Het wordt gelukkig wel beter.

Wat bij haar helpt is 2x per jaar de tandarts erbij en dan rustig de tijd geven om te wennen aan de aanraking in de buurt van haar hoofd. Vooral geen haast hebben.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:50

Mijn 13 jarige IJslander (heb hem nu 6 jaar) trekt zijn hoofd nogal snel scheef weg wanneer ik ook maar in de buurt van zijn hoofd kom, het gaat naar mate hij ouder word wel steeds beter.

Ik heb er persoonlijk met hoofdstel/halster of wat dan ook geen last van alleen met poetsen, ik vermoed dat iemand ooit in zn oor heeft geknipt toen diegene zijn oorplukken ging knippen.
Sowieso is hij een paard die liever geen "polonaise" aan zijn lijf heeft.

Iedere keer als we hem poetsen aai ik hem 2x over zn oren en beloon ik hem als hij het goed doet, maar zoals ik al zei heb ik hem al een hele tijd en is het nog steeds niet over.

Edit: laat die manen maar lekker hangen, je hoeft ze niet te knotten dus een beetje in de klit maakt niet uit.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:53

Koper schreef:
missfalki schreef:
Met dit geen ervaring,
maar wel veel advies gekregen voor mijn IJslander
(die zijn anders)
in het huiskamer topic van IJslands vuur 7 ;)

Zie dat je "nieuw" bent op Bokt :wave:
en in je profiel meer IJslanders hebt.

Groet Karin.

IJslanders zijn helemaal niet anders. (Veel) mensen met IJslanders zijn anders.

TS laat die manen voorlopig lekker zitten. 't Is een IJslander, die hoort veel manen te hebben en die hoort het stom te vinden als je er aan trut met borstels enzo. Tip van osteopaat vind ik een goede.


_/-\o_ _/-\o_

Als je bij de IJslanderwedstrijden ook maar begint over dat je een ander ras paard hebt gekocht kijken ze je al zwaar geschokt aan dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk Koper

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:56

Ik heb ooit eens openbaar aangekondigd dat mijn volgende paard geen IJslander gaat zijn. Werd nog net niet gelyncht :D