Mijn haflinger accepteert de nieuwe shetland pont niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seliennn

Mijn haflinger accepteert de nieuwe shetland pont niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:36

Hallo bokt !

Wie o wie kan mij helpen ?

Ik heb al ruim vier jaar mijn haflinger merrie die erg op mij gericht is.
Voor mij een toegankelijk paard maar voor andere mensen een stuk minder.
Ik kan lezen en schrijven met der maar bij mijn vriend bv is het een stuk minder als hij der wilt aaien draait ze der hoofd al weg.

Ook met andere paarden is de erg beschermend naar mij toe.
Als k met der wandel en we komen langs een ander paard gaat ze al dreigen naar het paard van kom niet in haar buurt.

Tijden het los staan met andere ( grote ) paarden gaat het erg goed. Dan is ze zelfs onderdanig en gaat ze als een veulen kouwen.

Nu hebben we vier weken geleden er een shetland pony bij genomen .
Het eerst moment in de wei was het al raak mijn haflinger deed der in een hoekje drijven en schopte de shetlander de weide uit.
Toen in de bak gezet en week het zelfde verhaal.
Besloten om de weide in 2e te spitsen en ze apart te zetten maar wel naast elkaar.
Dit ging redelijk, af en toe was het wel raak met het draad.
Na twee weken ze elke dag even bij elkaar gezet in de weide.
Dit ging redelijk als ik erbij was.
Mijn merrie wilde aanvallen en dan gaf ik een schreeuw en dan dachr ze laar maar.
Maar ze dulden de shet niet in haar buurt terwijl zei juist wilt kroelen.
Na dit ander halve week te hebben geprobeerd zo'n drie uur per dag terwijl ik op een afstand keek bleef het redelijk gaan. Deze week begonnen met weer samen los zetten maar toen ging ik naar huis.
Drie dagen leek het goed te gaan maar werd de shet wel wat angstig.
Gisteren was het raak, shetlander weer uit de weide gejaagt en alle draden aan gort. En een mega bange shetlander.
Zelfs mij vertrouwde ze niet meer en kreeg der amper gevangen.
Nu staan ze weer apart.

Mijn haflinger wilt der echr vermoorden.

Zullen ze elkaar gewoon echt haten ?
Wat kan ik nog doen ?
Is 4 weken te kort gaat het nog groeien ?

Ik heb er geen vertrouwen in.
Help !!!

Groetjes

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:06

Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of je deze optie al hebt geprobeerd, maar wat als je de wei met alleen een hogere draad in 2en splitst, zodat de shet in principe de hele wei heeft en de haflinger maar een stuk? Dan kunnen ze wel bij elkaar maar dan heeft de shet in ieder geval een vluchtplek en knalt ze niet de draad door.
Hebben jullie alleen deze combinatie van paarden geprobeerd? Kan de shet wel makkelijk met een ander paard staan en daar een maatje vinden? Wat als je de shet eerst aan een ander paard koppelt en dan weer met de haflinger samen probeert?

Als dat allemaal niet kan zou ik wel andere maatregelen gaan nemen. Doodsbange pony die meermaals dwars door de draden gaat lijkt me geen veilige of houdbare situatie :n

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 10:12

Helaas is dat geen optie. Mijn haflinger is een ontsnapper en heeft drie draaden nodig in de weide anders ontsnapt ze. In het midden heb ik het op 1 stukje wel zo gedaan maar de shet is bang en durft niet meer in de buurt te komen. De shet is erg sociaal komt uit een grote kudde en wilt ook echt aandacht.
Mijn haflinger heeft altijd met andere grote paarden gestaan zonder problemen.

Van de situatie nu word niemand gelukkig. Daardoor twijfel is wel of de shet wel kan blijven.

Shet word er ongelukkig van naar de haflinger ook.
Laatst bijgewerkt door Seliennn op 11-05-17 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:15

Lees alsjeblieft eerst je tekst nog een keer door voor je verstuurd door de vele taalfouten niet fijn te lezen.

Tja sommige paarden houden nou eenmaal niet van dat kleine grut en dat wordt nooit wat.
Zoals hierboven al wordt gezegd kijk wat er aan combi's wel mogelijk is en voorlopig jouw pony en de shetlander niet bij elkaar.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:21

Ja dan wordt het lastig :=
Zijn er geen andere paarden beschikbaar, dat ze met een groep het land op kunnen waardoor er een beetje een 'buffer' is voor de shet?
Als het nu echt alleen de keuze is uit of pony en haf samen met een hoop paniek of allebei alleen, zou ik ook alvast voorzichtig over verkopen oid na gaan denken. Als zo'n beestje eenmaal een keer succesvol de draad door is gegaan blijft het vaak niet bij 1 keer, dan is het wachten op ongelukken of dat ze allebei ontsnappen met alle gevolgen van dien.

Mocht je dan nog steeds een pony'tje voor erbij zoeken zou ik denken aan een wat groter maatje. Dit soort heftig opjaaggedrag van grotere paarden (die die kleintjes niet gewend zijn) naar (veel) kleinere pony's zie ik wel vaker gebeuren. Soms gaat dat alsnog snel goed, soms helaas niet.

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 10:25

Memories schreef:
Ja dan wordt het lastig :=
Zijn er geen andere paarden beschikbaar, dat ze met een groep het land op kunnen waardoor er een beetje een 'buffer' is voor de shet?
Als het nu echt alleen de keuze is uit of pony en haf samen met een hoop paniek of allebei alleen, zou ik ook alvast voorzichtig over verkopen oid na gaan denken. Als zo'n beestje eenmaal een keer succesvol de draad door is gegaan blijft het vaak niet bij 1 keer, dan is het wachten op ongelukken of dat ze allebei ontsnappen met alle gevolgen van dien.

Mocht je dan nog steeds een pony'tje voor erbij zoeken zou ik denken aan een wat groter maatje. Dit soort heftig opjaaggedrag van grotere paarden (die die kleintjes niet gewend zijn) naar (veel) kleinere pony's zie ik wel vaker gebeuren. Soms gaat dat alsnog snel goed, soms helaas niet.

De paarden staan bij ons allemaal op aparte landjes naast elkaar.
Alleen in de zomer op de grote weide staan ze met elkaar.
Maar wij hebben een huis met flink grond gekocht en ooit komen ze samen thuis te staan is de bedoeling.
Dus een ander maatje voor de shetlander is bijna geen optie .

Ik denk er ook aan om evt in het belang van de paarden de shetlander weg te doen.
Maar ik wil wel alles hebben geprobeerd

Steppe

Re: Mijn haflinger accepteert de nieuwe shetland pont niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:09

Kan je ipv de shetlander niet een oudere haflinger kopen?
Ik weet beetje sneu voor de shetlander maar dit is ook niks.

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 11:14

rumay schreef:
Kan je ipv de shetlander niet een oudere haflinger kopen?
Ik weet beetje sneu voor de shetlander maar dit is ook niks.

Miss is ze alleen toch gelukkiger op der landje ? Naast haar staan ook paarden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:18

Ik bedoel voor de toekomst als je ooit bij je huis komt te staan, je gaf aan dat het geen probleem is met grote paarden dus paard kan dan toch nu gewoon bij de rest, en dan helaas de shet weer verkopen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:36

Eerlijk.... ik lees hier eerder een probleem in de rolverdeling.
Mijn paarden/ponys hoeven het niet in hun hoofd te halen naar een ander paard te gaan dreigen omdat ik er bij sta.

Verder vertel je dat ze bij grote paarden wel onderdanig is, soms zie je dat ze dan op kleinere ponys hun frustratie (om t maar een naam te geven) botvieren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:55

Inderdaad CarinaR...

Hoezo laat jij dreigen naar andere paarden toe ts als in ze beschermd mij? Dat hoeft ze helemaal niet te doen, want jij kan dat prima voor jezelf bepalen! Als mijn merrie dat gedrag vertoont terwijl ik daar bij ben dan corrigeer ik haar, ik zorg dat zij veilig is niet andersom.

Dus andere paarden " jaag ik weg" als ze in de weg lopen etc niet andersom met bijvb uit de wei halen.

Als je de shet geen vluchtroute kan geven waar je haflinger niet bij kan vrees ik dat het heel moeilijk gaat worden om deze 2 te koppelen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:28

Toen ik het nieuwe weideshetje ophaalde voor mijn pony leek het in theorie een goede match. Echter in de praktijk heb ik ze de eerste dagen apart moeten houden van elkaar. Het kleintje werd zo erg opgejaagd door de iets grotere pony. Uiteindelijk na een paar maanden accepteren ze elkaar en gaat het redelijk goed nu.

Ik had als voordeel dat er nog een shetje bij stond die met beide pony's het goed kon vinden. Totdat die shet weg ging, toen stonden ze nog maar met z'n 2-en en duurde het heel lang voordat ze een band opbouwden. Nu kroelen ze bijna de hele dag.

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:50

Mijn paard doet eigelijk altijd wel beschermend naar mij toe sinds ik er hheb. Dit gedrag corrigeer ik ook, en daardoor kunnen zorgen dat het nooit fout is gegaan en het gelukkig bij boos kijken blijft. Sinds ik in de groep weide twee keer ben aangevallen ben en zei me heeft gered heeft ze een grotere dwang om mij te beschermen. Corrigeren doe ik maar der gedrag veranderd niet. Jaa dat het bij boos kijken blijft.

Ineke2 schreef:
Inderdaad CarinaR...

Hoezo laat jij dreigen naar andere paarden toe ts als in ze beschermd mij? Dat hoeft ze helemaal niet te doen, want jij kan dat prima voor jezelf bepalen! Als mijn merrie dat gedrag vertoont terwijl ik daar bij ben dan corrigeer ik haar, ik zorg dat zij veilig is niet andersom.

Dus andere paarden " jaag ik weg" als ze in de weg lopen etc niet andersom met bijvb uit de wei halen.

Als je de shet geen vluchtroute kan geven waar je haflinger niet bij kan vrees ik dat het heel moeilijk gaat worden om deze 2 te koppelen.

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:51

We hebben nu in de grote weide een draad in het midden. Dan onderaan en boven aan een stuk draad weg gehaald zodat ze rond kunnen lopen. Zo kan ze nergens worden klem gezet in een hoekje.