Merrie met apart hengstig gedrag... wie weet raad?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Equitis

Merrie met apart hengstig gedrag... wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 19:36

Hoi,

Over een week komt er een paard bij mij in training. Het gaat om een 3 jarige Andalusiër merrie.
Ze komt bij mij wegens enorm bang en wantrouwend gedrag naar haar eigenaar. Nu is het zo dat de merrie wanneer ze hengstig is enorm aanhankelijk is.
Je kan haar overal aaien en haar voetjes optillen, ze komt naar je toe en vind het allemaal gezellig.
Het probleem ontstaat wanneer ze niet meer hengstig is, dan wordt ineens weer enorm bang en wantrouwend naar mensen, het is dus niet dat ze mishandeld is of iets dergelijks, iets in haar hormonen waarschijnlijk.

Nu wil iemand met een webshop in natuurlijk/biologisch voer helpen om met kruiden haar hormonaal weer goed te krijgen zegmaar.

Zelf heb ik ook al veel opgezocht maar kom vooral het tegenovergestelde tegen.. er is dus niet veel over bekent en ik vraag me af of puur kruiden genoeg zal zijn om haar te helpen.

Ze is een half jaar geleden klinisch goed gekeurd.

Nu ben ik zelf niet van de medicatie maar ik wilde toch vragen of een van jullie dit herkent en misschien raad weet hiermee.

Ik hoor het graag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:42

Er zijn best veel merries extra aanhalig tijdens de hengstigheid. Dat is niets bijzonders.

Je kunt de hengstigheid proberen te beinvloeden met medicijnen (Regumate bv) Maar je zult nooit met 'iets tegen de hengstigheid' geven bereiken dat het paard opeens de hele cyclus door knuffelig is. Integendeel, ik denk dat als je gaat behandelen, het effect zal zijn dat het paard juist niet meer knuffelig is en gewoon continu argwanend. Dat lijkt me niet handig.

Ik denk dat je handig gebruik moet maken van die ene week aanhaligheid per maand, en tijdens die weken proberen de argwaan er uit te trainen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 19:45

Ibbel schreef:
Er zijn best veel merries extra aanhalig tijdens de hengstigheid. Dat is niets bijzonders.

Je kunt de hengstigheid proberen te beinvloeden met medicijnen (Regumate bv) Maar je zult nooit met 'iets tegen de hengstigheid' geven bereiken dat het paard opeens de hele cyclus door knuffelig is. Integendeel, ik denk dat als je gaat behandelen, het effect zal zijn dat het paard juist niet meer knuffelig is en gewoon continu argwanend. Dat lijkt me niet handig.

Ik denk dat je handig gebruik moet maken van die ene week aanhaligheid per maand, en tijdens die weken proberen de argwaan er uit te trainen.

Dat gaan we inderdaad ook proberen!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:48

Ik heb ook z'n merrie gehad,
Alleen buiten de hengstiheid om staatsgevaarlijk.
Bijten trappen etc.
Ik heb zelf ook vanalles geprobeert en niks hielp.
Dit gedrag kun je er niet uit trainen in die ene week hengstiheid.
Ze verkeren die week in een soort van roes, heel apart is dat.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 19:51

marjoleinft schreef:
Bijten trappen etc.

Wat heb je zoal geprobeerd aan voeding/training etc? En wat heb je uiteindelijk met haar gedaan?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:59

Equitis schreef:
marjoleinft schreef:
Bijten trappen etc.

Wat heb je zoal geprobeerd aan voeding/training etc? En wat heb je uiteindelijk met haar gedaan?

Ik heb haar eerst helemaal na laten kijken door de dierenarts,
Hormoonbehandelingen, kruiden,
Gedragstherapeut, etc.
Op het laatst hebben wij nog een veulen uit haar gefokt dat zou 50%kans geven op een normaal paard volgens de dierenarts,
Maar wij hadden pech en werd alleen maar erger.
Wij hebben na 6.5 jaar afscheid van haar genomen en haar naar de eeuwige groene weides laten gaan.

Ik zeg wel , zulke paarden zijn niet te vertrouwen , pas alsjeblieft op jezelf en draai dit paard geen seconde de rug toe,
Ga niet de box in en zorg dat als je met haar werkt nooit alleen bent.

hwn

Re: Merrie met apart hengstig gedrag... wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:06

@Marjoleinft, ik denk dat de 2 situaties niet te vergelijken zijn.

Paard van TS is wss nog niet voldoende gewend aan mensen, maar tijdens hengstigheid is ze dan anders. Dus ik zou haar ook niet omschrijven als een paard met abnormaal hormonaal gedrag, gewoon een paard dat nog aan mensen moet wennen, kwam wss recht uit de opfok?

Ik vermoed dat die mensen haar gebracht hebben om zadelmak te maken? Het was wijzer geweest om eerst nog een jaartje vertrouwen te winnen, grondwerk, NH, band versterken. Vier jaar is nog meer dan vroeg genoeg om in te rijden.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 20:09

hwn schreef:
@Marjoleinft, ik denk dat de 2 situaties niet te vergelijken zijn.

Paard van TS is wss nog niet voldoende gewend aan mensen, maar tijdens hengstigheid is ze dan anders. Dus ik zou haar ook niet omschrijven als een paard met abnormaal hormonaal gedrag, gewoon een paard dat nog aan mensen moet wennen, kwam wss recht uit de opfok?

Ik vermoed dat die mensen haar gebracht hebben om zadelmak te maken? Het was wijzer geweest om eerst nog een jaartje vertrouwen te winnen, grondwerk, NH, band versterken. Vier jaar is nog meer dan vroeg genoeg om in te rijden.

Nee dat klopt niet helemaal, ze is altijd onder de mensen geweest, van veulen af aan! Wel helaas al 5x verhuist in een half jaar omdat niemand wist wat ze met haar aan moesten, dit heeft haar waarschijnlijk mede zo onzeker gemaakt. Volgens haar fokker vertoont ze ook wel 'autistisch' gedrag. Ze vind verhuizen en nieuwe situaties moeilijk. Maar omdat er toch zo'n groot verschil zit met de hengstigheid wilde ik toch dit topic starten.

Ze is ook niet gemeen, alleen in haar niet hengstige periode als je te dicht in haar ruimte komt maar ze zal je niet zomaar aanvallen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:17

Dat paard wat ik toen had was ook altijd in mensen handen geweest,
En ook vaak verhuisd maar dat autistische gedrag herken ik ook,
Ik kwam zelf altijd rond 5 uur naar haar toe als ik van school of werk kwam, kwam ik opeens in de ochtend kon ik haar niet eens pakken.
En zo met meerdere dingen.
Je zou advies kunnen vragen bij een goeie kliniek maar ga niet te veel geld uitgeven.
Het enigste wat ik kan adviseren is regelmaat en rust.
En dan bedoel ik niet op rust zetten maar rust in de omgeving en elke dag zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip doen.
De 3 ren rust ritme regelmaat.

Heeft ze ook als ze hengstig is dat ze tegen je aan gaat hangen?

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 20:24

marjoleinft schreef:
Dat paard wat ik toen had was ook altijd in mensen handen geweest,
En ook vaak verhuisd maar dat autistische gedrag herken ik ook,
Ik kwam zelf altijd rond 5 uur naar haar toe als ik van school of werk kwam, kwam ik opeens in de ochtend kon ik haar niet eens pakken.
En zo met meerdere dingen.
Je zou advies kunnen vragen bij een goeie kliniek maar ga niet te veel geld uitgeven.
Het enigste wat ik kan adviseren is regelmaat en rust.
En dan bedoel ik niet op rust zetten maar rust in de omgeving en elke dag zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip doen.
De 3 ren rust ritme regelmaat.

Heeft ze ook als ze hengstig is dat ze tegen je aan gaat hangen?

Jaa dan is ze wel enorm aanhankelijk inderdaad, maar ik geloof niet dat ze op die manier autistisch is! Ik lees trouwens ook hele goede dingen over het product: Phytonics HormOne. Dit werkte ook bij merries waarvan klinieken het niet meer wisten.. Heb je dit ook gebruikt?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:31

Nee dat bestond toen nog niet.
Ik heb puur brons gebruikt.
Moody mare,
Prikpil.
En ik weet niet hoeveel natuurlijke pilletjes.
Iig genoeg eraan uitgegeven om een nieuwe auto te kunnen kopen.
Uiteindelijk heb ik haar laten dekken maar werd niet veel beter.
En toen het veulen er was 1 groot drama,
Moesten met 2 man haar box uitmesten een bij de deur om haar weg te houden.
Ze stond in een uitloopstal.
Ze kon niet de wei op dat risico was te groot.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 20:48

marjoleinft schreef:
Nee dat bestond toen nog niet.
Ik heb puur brons gebruikt.
Moody mare,
Prikpil.
En ik weet niet hoeveel natuurlijke pilletjes.
Iig genoeg eraan uitgegeven om een nieuwe auto te kunnen kopen.
Uiteindelijk heb ik haar laten dekken maar werd niet veel beter.
En toen het veulen er was 1 groot drama,
Moesten met 2 man haar box uitmesten een bij de deur om haar weg te houden.
Ze stond in een uitloopstal.
Ze kon niet de wei op dat risico was te groot.

Heb je overwogen om haar eierstokken/baarmoeder te laten verwijderen? Ivm de hormonen?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:08

Ik heb er toen over nagedacht om knikkers te laten plaatsen maar dat wilde ik zelf niet.
Ze had een goede bloedlijn en was een stermerrie en had vol gelders papier.
Ik heb uiteindelijk een mooi en lief veulen er aan over gehouden.
Die is nu net 6 geworden.
In haar dracht was het ook geen makkelijke merrie.
Ik heb zelf toen ook alle opties overwogen maar na 6.5 jaar knokken was het genoeg.
Voor het paard en voor mij, verkopen was geen optie.
Ze was 13.5 jaar toen we haar hebben laten gaan.

Hebben jullie haar al eens laten scannen op ciectes op haar eierstokken?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:15

Maar pre's zijn erg gevoelige paarden en ls ze zo onzeker zijn, hebben ze idd meer tijd nodig om te wennen..

Ik denk ook dat je het ras een beetje moet kennen om er mee om te kunnen gaan...ze reageren sterk op druk en kunnen erg snel bang worden of over de zeik raken...
Als haar lomper, met druk opleggend gedrag een keer flink bang heeft gemaakt, zet je zo al een forse stap achteruit...en weer een nieuw mens voor haar.

Wat mij enorm heeft geholpen is Warwick Schiller en zijn desensibiliseren en sensibiliseren...zijn kijk op pasrden is zoals wij hier niet doen en verklaart veel probleemgedrag wat men hier heeft met hun paard...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:16

Je zou nog kunnen overwegen om de eierstokken te scannen op een cyste. Kan ook tot echt merriegedrag Leiden, zoals niet aangeraakt willen worden. Kan ook haar persoonlijkheid zijn, met een scheut gebrek aan vertrouwen. Paarden hebben toch minstens een jaar nodig om zich echt helemaal thuis te voelen.

Is haar cyclus wel regelmatig? In de winter niet hengstig of gaat t door?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:27

Het kan misschien wel zo zijn dat wanneer ze iets van kruiden of ander 'supplement' krijgt het in het geheel wat stabiliseert allemaal. Hier op stal ook een merrie die door de hormonen steeds wat op en neer ging qua gedrag, maar sinds ze hormone krijgt van phytonics is ze in het geheel stabieler qua gedrag. Heb het idee dat ze zelf ook meer rust in het koppie heeft.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:27

Ai, klinkt als een paardje dat nog niet veel geluk gehad heeft in haar leven. Hopelijk vind jij een manier om haar vertrouwen te winnen en kan ze een tijdje bij jou blijven, en niet gelijk weer terugverhuizen.

Heb hier ook een min of meer autistisch pensionpaard staan, in die zin van: "Oei, dat grasje waait precies de andere kant op dan gister, dus ga ik er maar snuivend en briesend langs". Of "het opstapje stond gisteren twee meter verderop, dus vandaag is dat eng". Zodra er maar iets verandert in de omgeving, dan zijn ze weer heel stressy, is het dat wat je bedoelt met autistisch?

Ik denk dat je met hormonensupplementen eerder dat aanhankelijke zal afzwakken tijdens haar hengstigheid (want de hengstigheid zal minder extreem worden), maar dat het de andere periodes geen verschil zal maken. Ik zou eerder magnesium gaan supplementeren, of iets anders rustgevends van kruiden (valeriaan of kamille of zo).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:07

Ik ga helemaal met jou mee in deze gedachtengang.
Maak gebruik van de goede momenten , en richt je training vooral op wederzijds respect en wie de leiding neemt en behoudt.

Ibbel schreef:

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:45

Pre zijn eenkennig en hebben rust en regelmaat nodig. Neem de tijd. Wees voorspelbaar en duidelijk.
Ik denk dat je daar meer mee bereikt

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie