Ik zou graag een mijn probleem met jullie willen delen.
In 2015 kocht ik een paard, op de paardenmarkt. Een groot risico natuurlijk, maar na goede onderhandeling met de handelaar mocht ik het paard een maand proberen. Na die maand toch gekocht, ondanks dat het paard wat probleempjes had; dribbelig met zadelen, uithalen met hoeven krabben, spooky op buitenrit (alleen op buitenrit was ook echt niet mogelijk).
Een jaar bezig geweest, ging steeds beter. Kan nu zonder problemen hoeven krabben, door het laten aanmeten van het zadel werd het dribbelige minder (blijft wel aanhouden, maar met voldoende rust zadelen, dan valt dat mee). Het ging eigenlijk heel erg lekker! buitenrijden met z'n 2en ging wel redelijk, hij blijft echter dribbelig.
Laatst de fokker opgezocht en contact me gehad. zadel probleem herkende ze, dribbelige ook, de rest niet. Alleen op buitenrit ging volgens haar soms wel, soms niet. Zij was wel al met hem op wedstrijd geweest, B eventing.
Tijdens het rijden deed zich echter geregeld het probleem voor dat hij ' kortsluiting' kreeg; als het even moeilijk werd, ging hij draaien met zijn achterhand, piafferen op de plek, stuiteren en halt houden/achterwaarts willen (verzet). Als ik op dat moment dan niks deed en hem negeerde ( soms zelfs halt moeten zetten, omdat hij anders flipte), been los en hand los, kreeg ik hem weer uit die bui. Als ik er op reageerde, werd hij kwaad en werd het nog erger. Dan bleef hij ook hangen in die bui.
Ik rij hem ongeveer 5 keer in de week. Zo'n bui gebeurde ongeveer 2 a 3 keer per week en duurde dan een minuut of 10. eerst kreeg ik hem hier nooit uit, de laatste weken wel door bovenstaande manier toe te passen. De laatste tijd had hij zelfs helemaal geen rare buien meer, of waren het echt '10 seconde buitjes'
Tot woensdag. Woensdag had ik hem voor het eerst meegenomen naar en andere locatie om te oefenen, met een ander paard erbij. Ging best goed, hij heeft daar wel weer zo'n bui gehad, maar heb hem er goed door gekregen.
Donderdag opgestapt, na 5 minuten rijden kreeg hij weer kortsluiting. Nu wel 5 keer zo erg en onmogelijk er uit te krijgen. dus, gaan stappen en op het moment dat hij rustig was, gestopt. In de stapmolen gezet omdat hij zo ontzettend bezweet was van de stress. In de stapmolen ging hij nog door met zijn bui; over de rand willen springen, springen, stuiteren, steigeren.. Toen ik hem eruit wilde halen zag hij me niet eens meer. Op dat moment heb ik hem toch even moeten aanpakken; al zit hij in een bui, hij hoeft me niet omver te rennen. Kort wat grondwerk opgepakt; halt, achterwaarts, meelopen, halt. Hij deed de oefeningen wel, maar met een geheven hoofd en al dribbelend.
Op stal gezet, morgen weer een dag.
Dag erna, op de wasplaats was hij veel aan het hinniken, terwijl zijn weidegenootje gewoon naast hem stond. Naar de bak gelopen en willen opstappen, liet hij amper toe. toch volgehouden en uiteindelijk gelukt. Maar meteen; onder mij uit willen rennen, draaien met zijn achterhand en heel veel spanning. Afgestapt. Moment dat ik naast hem sta, schiet hij naar voren. Geschrokken, dacht ik. Even gelongeerd. Met longeren was hij redelijk normaal (wel wat rennen en bokken, maar geen " bui"). Opgestapt in de longeerbak en wat gereden. Hij was rennerig maar ik wilde er alleen op zitten; hand los en been eraf. Alsof het een jong paard is dat net zadelmak is.
Hij liep even fijn, maar zo gespannen en anders. Maar genoeg voor vandaag. Afstappen; weer dezelfde reactie. 5 keer opnieuw opgestapt en afgestapt, steeds hetzelfde! Zo ontzettend raar, er is nooit iets gebeurt met afstappen, in tegendeel. Als ik op de grond sta krijgt hij normaal altijd een koekje.
Weer er op en over het erf gestapt tot de plek waar ik normaal afstap. Op het erf, weer dribbelen, verzet. Tot de plek waar ik normaal afstap; ik stap af, niks aan de hand.
Daarna in de molen gezet; net zo rustig als normaal.
Ik kom er maar niet bij, waar zijn reactie vandaan komt. Zadelmaker heeft een zadel voor hem, op maat gemaakt. Daar is niks aan veranderd. Tandarts is onlangs geweest; gebit buitengewoon goed. osteopaat geweest; geen probleem in de rug. Bekken staat wel scheef, maar dit was bekend en is ook alleen maar positief verbeterd. Ben nu in overleg met Sander Delsing.
Ben voor nu van plan door te gaan zoals ik dat nu doe, alsof hij ' net zadelmak' is. 1000 stappen terug vergeleken met waar we waren.
Graag jullie advies
Niet negatief bedoeld, er zijn gewoon zulke paarden.