Spelletjes spelen in de wei...

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jasmijnz

Spelletjes spelen in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 11:57

Ik word het nu toch wel echt een beetje moe van.
Vorig jaar was het ook het geval en dit jaar is het weer raak.
Ik kreeg mijn paard echt de wei niet uit..
Ze staan met een groep van ongeveer 20 paarden in een grote wei en gaan rond een uur of 3 weer met ze alle naar binnen.
Heeft gewoon altijd haar halster aan.

Wanneer ik ze wil gaan halen kan ik soms nog eens niet in de buurt komen.
Heel de tijd loopt ze dan rondjes dravend om me heen (alsof ik aan het longeren ben haha).
Ze weet dat ik altijd wat lekkers bij heb probeerd het vanaf een veilige afstand aan te nemen maar als je een beweging maakt schiet ze weg. Als je haar dan toch pakt word je door de lucht geslingert.
Rent ze boos weg en geeft een bok na, heel erg dominat gedrag.
Heeft iemand de goude tip?!

Wat we al hebben geprobeerd:
- Snoepjes/ voerschep met voer/ wortels/ appels/ zakjes wat geluid maakt.
- Basis van grondwerk het paard benaderen.
- In proberen te sluiten (zonder succes)
- Andere paarden meenemen
- Binnen halen, alleen eten geven zodat het niet inverband word gebracht met werken.
- Andere mensen proberen haar soms te pakken.

Ik weet het echt gewoon niet meer...
Wordt nu zo beperkt om alleen na 3 te komen en dat lukt niet altijd.

LBLGypsyCobs

Re: Spelletjes spelen in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:04

Paar keer heel veel tijd voor uittrekken.

En dan achter haar aanwandelen, niet rennen, niet opjagen.

Gewoon half onverschillig achter haar aan wandelen.

Ik heb dat eens 3 kwartier moeten volhouden en die pony draaide na een tijd naar me om alsof ze wou zeggen 'ja ok dan, zo heb ik ook geen rust om te grazen of wat dan ook'.

Ik heb haar halster omgedaan, beetje geaaid, snoepje gegeven, halster weer af en ben weggelopen.
Ze liet het snoepje van verbazing vallen.

Keer daarop hoefde ik er al veel korter achter aan te wandelen, ze had inmiddels door dat ik toch een soort schaduw was waar ze niet van af kwam.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:08

Is het wel inspirerend wat jij met haar doet?

Geen boktlid meer.

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:19

Als je haar eerder uit de groep hebt kunnen halen, gaat ze na het rijden weer terug de groep in? Het terug zetten van een paard in de groep kan onrust geven. Misschien wordt jouw paard elke keer weer 'op haar plaats gezet' als ze terug de groep in gaat en vind ze dit niet fijn. Misschien wilt ze niet mee, omdat ze 'bang' is om weer terug in de groep gezet te worden ipv. samen met de groep naar buiten?

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 13:42

LBLGypsyCobs schreef:
Paar keer heel veel tijd voor uittrekken.

En dan achter haar aanwandelen, niet rennen, niet opjagen.

Gewoon half onverschillig achter haar aan wandelen.

Ik heb dat eens 3 kwartier moeten volhouden en die pony draaide na een tijd naar me om alsof ze wou zeggen 'ja ok dan, zo heb ik ook geen rust om te grazen of wat dan ook'.

Ik heb haar halster omgedaan, beetje geaaid, snoepje gegeven, halster weer af en ben weggelopen.
Ze liet het snoepje van verbazing vallen.

Keer daarop hoefde ik er al veel korter achter aan te wandelen, ze had inmiddels door dat ik toch een soort schaduw was waar ze niet van af kwam.

Probleem hiermee is dat we al een keer 4 uur in de wei hebben gelopen. Het is een jong beest wat te veel energie heeft en dit makkelijk een dag volhoud ze vind het zo leuk...

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 13:42

Cococo schreef:

Zit veel afwisseling in het werk. Springen, eventing, dressuur en lekker naar buiten toe. Ze lijkt het leuk te vinden maar de wei blijft natuurlijk altijd leuker.

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 13:43

xLissy schreef:
Als je haar eerder uit de groep hebt kunnen halen, gaat ze na het rijden weer terug de groep in? Het terug zetten van een paard in de groep kan onrust geven. Misschien wordt jouw paard elke keer weer 'op haar plaats gezet' als ze terug de groep in gaat en vind ze dit niet fijn. Misschien wilt ze niet mee, omdat ze 'bang' is om weer terug in de groep gezet te worden ipv. samen met de groep naar buiten?

Meestal gaat ze gewoon terug op stal na het rijden. Ze is een vrije dominate merrie en naar mijn idee wordt ze niet snel op haar plek gezet maar doet ze dat bij andere.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:12

Ik heb ook een erg dominante ruin, hij komt dan juist naar je toe, maar rent dan bijna tegen je aan.
Hij is heel erg lief, maar ik houd gewoon niet van dominant gedrag.
Ik heb heel wat opgezocht op internet, en ik heb een boek "grondwerk met uw paard van Christine Lange" daar staan heel wat trucjes in wat je met een dominant paard kunt doen, en hoe je het beste zo'n kleine dingetjes op kunt lossen, misschien dat je jezelf wat moet gaan verdiepen in grondwerk. Het helpt bij mijn pony heel goed, hij vindt het heel leuk om zo'n kleine dingetjes te leren, en je hebt naar mijn idee al snel je probleem opgelost.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:17

Nog een oefening, je moet er wel de tijd voor hebben:
Ga in de wei staan, en daar gewoon iets voor jezelf doen, of zitten maakt niet zoveel uit, als je er maar geen spel van maakt, misschien dus ook gewoon niet op je paard letten. Op begeven moment wint de nieuwsgierigheid van het paard, en komt het langzaam naar je toe, je kunt nu proberen een snoepje te geven en het halster om te doen, maar eigenlijk moet je dan gewoon niet op haar letten en weer weggaan. Heb jij dus toch gewonnen, want ze kwam naar je toe! De volgende keer kun je weer een stapje verdergaan en een snoepje geven.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:03

jasmijnz schreef:
Cococo schreef:

Zit veel afwisseling in het werk. Springen, eventing, dressuur en lekker naar buiten toe. Ze lijkt het leuk te vinden maar de wei blijft natuurlijk altijd leuker.

Maar is het inspirerend?
Is het iets waar jij vrolijk van wordt, waar jullie een setje zijn van 1+1=3

Als een jong paard de wei leuker vind, heb ik daar zo mijn vraagtekens bij nl.

Geen boktlid meer.

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 18:17

Dankje voor de tips Sophie_Wind !

@Cococo naar mijn idee kan je bijna niks inspirerend maken voor een jong paard. Ja ze vind het heel leuk maar ik denk dat bijna geen een paard zal kiezen voor even hard aan het werk inplaats van een grasspriet. Net zoals aan een kind vragen wil je een snoepje of liever rekensommen maken?

Mijn instructeur zei wel eens: 'jou paard steekt denkbeeldig haar middelvinger naar je op, ze mist wat respect' Alleen in de wei is dat zo moeilijk aan te pakken maar misschien helpen de grond oefeningen wel!

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:49

JIJ moet bepalen waar je paard naartoe gaat. neem haar acties over, stuur haar weg, laat haar stoppen, stuur haar de andere kant op. Op het moment dat ze dan uit zichzelf eventjes stil staat stop je. Dit zal zich gaan uitbouwen en als je goed blijft timen snapt ze dat als ze stil staat, je haar niet in de weg zit. Als ze stilstaat en je aankijkt draai je om en geef je ruimte. Dan wordt haar verzonnen actie -stilstaan- de beste optie. Dan wordt ze het meest met rust gelaten. Dan kun je haar rustig benaderen. Niet in 1 x, want dan zal ze waarschijnlijk weer weglopen. Maar loop een stukje, sta stil, loop een stukje, loop een stukje weg... niet doelbewust haar willen pakken. Als je er bijna bent, laat je haar aan jou snuffelen. Dan ga je weg. Niet meteen willen pakken. Even wachten en weer naar haar toe lopen en je zal nu merken dat de spanningsboog om weg te willen lopen al een stuk minder is. Uiteindelijk krijg je je paard zover dat ze naar jou toe gaat komen en je zelfs los achterna loopt.

Filmpje ter uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=ZClLtlJdpOE

Veel in en uit de wei halen en niet alleen uit de wei halen om haar aan het werk te zetten. Ook is voor alleen een lekkere poetsbeurt of voor eten.

Succes ;)!

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:43

Mijn merrie deed precies t zelfde en trok zich als je dr eindelijk had ook weer los en begon het spelletje weer opnieuw.
Heb lessen gevolgd van de paarden bemiddelaar (prijzig maar werkt geweldig)
Dat is echt iets wat ik je aanraad want wat ik bij hem heb geleerd is niet even in een berichtje op bokt uit te leggen :D

Manou & Vosje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie