Hebben jullie ervaringen met een pony die opeens uit het niks het licht uit je ogen kan slaan?
Puck heb ik vorig jaar gered van de slacht, weg gehaald bij mensen die beweerden dat hij onhandelbaar is en levensgevaarlijk.
echter hebben hun de beslissing genomen dat hun kinderen (<12 jaar) de pony (hengst vanaf 6 maanden oud tot 1,5 jaar daarna geruind en tot 2 jaar oud bij hun gestaan) op moesten voeden, wat natuurlijk niet gaat.
Hier heeft hij dus geleerd dat bijten en trappen vrijheid opleverde. papa greep af en toe in door hem even flink op zijn sodemieter te geven en hij heeft daarbij de nodige trappen gehad. Hierdoor sluit hij zich makkelijk af voor druk etc.
Het afgelopen jaar ben ik met hem bezig geweest vertrouwen te krijgen, hem de basis regels uit te leggen op een nette manier en te zorgen dat hij normal te poetsen is, normal mee te wandelen etc. We zijn er nog lang niet maar zeker op een punt dat ik weet wanneer hij iets doet uit dominantie/rangorde bepaling etc of dat het is omdat er meer achter zit (wat weet ik niet)
Nog met regelmaat heeft hij de neiging als hij los staat en je (met halster) naar hem toe loopt vol uit te halen naar je en zich niet laat pakken, terwijl hij dit enorm goed kent en echt van een dikke knuffel en poetsbeurt houdt.
Omdat het dus lang niet altijd is heb ik het gevoel dat hier meer achter zit dan alleen dominantie (in de wei komt hij zelf naar je toe namelijk!) Maar wat? het voelt voor mij als een 'Blijf van me lijf' geval.
Op dit moment heeft hij een ontzettend lieve verzorgster van bijna 8 jaar, die samen met haar moeder 2 keer per week hem een lekkere borstel beurt geeft en een rondje door de bak wandeld (ter voorbereiding op het inrijden wil ik dat ze een band hebben met elkaar), hij is zichtbaar gek op haar maar ook bij haar vertoont hij dit gedrag (waardoor ze altijd met cap op met hem bezig is en haar moeder hem pakt als hij los loopt. puur veiligheid!)
De DA is geweest, lichamelijk is hij in orde, ook bloedwaardes zijn inmiddels in orde (hij had bloedarmoede, verder alles OK), heeft geen wormen en geen luis meer. Laatste jaar met vol respect behandeld maar wanneer hij uithaalt doe ik dat ook en dan stopt hij ook.
aanstaande maandag komt de tandarts voor een controle.
Buiten dat is het namelijk een ongelofelijke 3 jarige schat die af en toe nog eens wil bijten, maar dat (meestal) niet doet uit kwaade bedoelingen, het blijft ook een 3 jarige natuurlijk

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou mij tips kunnen geven hoe te handelen in deze situatie?