Ik heb zelf wel een aantal ideetjes hierover, maar misschien dat jullie als bokkers hier andere ervaringen/tips voor hebben!
Mijn 7 jarige merrie is al vanaf haar 3e levensjaar bij mij en heb haar niet anders gekend dan een echt kuddedier. Het liefst stond kroop ze de hele dag bij mijn andere merrie op schoot.
Mijn oudere merrie is verhuisd naar een stal aan de andere kant van het land dus werd gescheiden van mijn 7 jarige merrie, ik hield mijn hart vast maar gelukkig ging dit goed.
Ze is al een stuk zelfverzekerder geworden alleen en 'hangt' niet zoveel meer om de paarden om haar heen. Alleen in de bak rijden is geen enkel probleem. Alleen in de paddock staan(en geen andere paarden in het zicht) vind ze niets en rent ze net zo hard heen en weer tot ze eruit mag.
In stal precies hetzelfde, zolang ze andere paarden ziet geen probleem maar laat haar niet alleen in de box.
Ze is nu zo'n 10x meegeweest naar bos/strand/duinen/buitenrit maar dit was altijd met een ander paard samen. Je merkt dat ze daar onwijs op bouwt tijdens zo'n rit. Ze durft prima voorop te lopen maar ze houd wel in de gaten of er wel iemand achter haar aan sjokt.
Van de week op buitenrit geprobeerd een stukje weg te rijden van het andere paard en weer langzaam terug te rijden. Het wegrijden ging met soms wat twijfels goed maar het terugrijden richting het andere paard ging nogal hard
Nu wil ik graag alleen met haar naar het bos/strand/buitenrit kunnen, gewoon heerlijk met mijn man mee op de fiets het bos is. Maar nu is mijn vraag, is dit verstandig?
Natuurlijk kan ik haar gewoon inladen naar het bos rijden en testen maar ik houd het liever wel allemaal veilig en ze kan nogal in paniek raken als ze alleen is.
Wat is jullie ervaring met dit soort paarden?