Hoi!
Misschien wel een probleem die vaak voorkomt, maar ik twijfel wat nu de beste benadering is...
We hebben 2 pony's aan huis (een B- en een D- pony). Ze staan altijd samen en als ze niet samen staan, dan kunnen ze elkaar wel zien. De grote D- pony heeft eerst gestaan op een manege, daarna heeft ze 3 jaar alleen gestaan op een boerderij. Sinds een half jaar is ze nu bij ons. Op de boerderij merkten ze niet echt dat ze een maatje miste, maar sinds ze hier is lijkt ze erg bang om (weer) gescheiden te worden en alleen te zijn. Daar hebben we uiteraard begrip voor, maar toch zal het wel eens moeten.
In het begin hadden de pony's op verschillende dagen les met onze dochters. De oudste (grootste) pony vond het wel lastig, maar met een emmer brokken liet ze zich altijd nog in de trailer 'lokken'.
Nu hebben ze sinds een paar maanden op de zelfde dag les, dus gaan ze samen de trailer in. Op woensdag ging de D pony wel altijd alleen naar les en dat ging tot een paar weken geleden prima (met brokken).
Maar sinds een paar weken weigert ze alleen de trailer in te gaan. Dus haalden we eerst haar maatje erbij, zette die erin en later er weer uit.... In de hoop dat het een fase was. Maar het lijkt er nu echt op dat ze niet wil.
Wat is nu wijsheid? Zo door blijven gaan doen we niet, want er komt een dag dat die kleine denkt 'bekijk het maar, ik ga er niet meer uit'. En het rare is dat ze met emmer brokken voorheen altijd gewoon de trailer op ging. Ik heb sterk het vermoeden dat het ze aan het uitproberen is. 'Als ik er niet in stap, dan mag m'n maatje mee'. Hoe doorbreken we dat?
Bij de buitenrit probeert ze het ook. Ze wil altijd achter de kleine aan. Maar omdat ze veel verkeersmakker is, willen we haar ook weleens vooraan laten lopen. Dan ging ze lopen klieren, achterom kijken en weigeren. We rijden met haar eigenlijk nooit met een zweep. Gewoon niet nodig, heel correct beestje. Maar dit gedrag werd toch wel wat gevaarlijk op straat, dus mn man pakte het zweepje van de andere pony en pakte toch even aan. Daarna heeft ze heerlijk voorop gelopen en was er niks meer aan de hand. Misschien bij de trailer oplopen toch strenger zijn?
Ik vind het dubbel, omdat het normaal gesproken een heel correcte pony is, die geen stap verkeerd zet. Maar dit gedrag is overduidelijk weigeren.
Aan de andere kant, wanneer is het echt paniek? Als de kleine pony een keer alleen meegaat, dan scheurt de grote pony de hele paddock hysterisch rond, hinneken, steigeren, bokken. Dan gaat ze helemaal uit haar plaat. De kleine doet dat ook, als de grote weg gaat, maar is wel sneller rustig.
Hoe kunnen we het beste reageren op dit gedrag? We willen niet graag verkeerde patronen ontwikkelen, zeker niet omdat de oudste altijd zo correct is (geweest) en de jongste bijna in de puberteit is. Dan willen we alles toch wel in goede banen blijven leiden!