Halsters zijn de vijand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 23:45

Ik denk dat ik mijn oplossing al ergens anders heb gevonden, dus hierop reageren heeft geen nut meer.

tamary

Berichten: 29223
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:51

Heen en weer gaan van neusdeel halster over de tastharen moeten ze leren en sommigen doen daar lang over. Doe een halster om, bv door neusriem los te gespen. Nu je iets hebt om hoofd makkelijker bij je te houden, neem je een maat groter halster en doe dat neusdeel tig om en af, net zo lang totdat het gevoel normaal is en je dus gewoon halster om en af kan doen.
Een kleinere ruimte waarin je beide veilig kan werken is voor halsteren wel even erg handig. Een paard dat niet wil/durft in een grote ruimte zoiets vragen kan makkelijk weglopen en leert daarvan dat weglopen het juiste antwoord is. Immers de druk verdwijnt daarmee en dat is hoe een paard leert. Als ik xyz doe stopt de hulp/rare gedoe/enz. , dus xyz is het juiste antwoord. Jouw taak als trainer om ervoor te zorgen dat xyz het gewenste gedrag is en onderdeel daarvan is een situatie creeeren waarin xyz de meest paardlogische oplossing is.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 00:21

Je zegt zelf dat je al 4maanden bezig bent nu met het halster probleem, en dan is er nog het probleem met vreemden, en dan is er nog het schrikken en onwennig zijn , ...... hoeveel maanden denk je dan nodig te hebben ?????
Ik ga er van uit dat dit een probleem is dat op een paar dagen tot maximaal een paar weken zou mogen duren en da opgelost is. Zoek een trainer die jou kan tonen hoe dit opgelost kan worden.
Jij bent nu eigenlijk het slechte gedrag er in aan het trainen, en das dus net het omgekeerde wat je eigenlijk wil. Zoek hulp.


loonaCSV schreef:
@Sizzle
Spastisch is nu niet echt een woord dat ik zou gebruiken voor haar gedrag. Ze is zelf een heel nerveus paard dat snel schrikt of bang is, we zijn bezig met de gewenning aan vreemde maar dat gaat niet van vandaag op morgen.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 01:00

loonaCSV schreef:
Ik denk dat ik mijn oplossing al ergens anders heb gevonden, dus hierop reageren heeft geen nut meer.


Vertel, welke oplossing denk je gevonden te hebben? :)

Iedereen bedoelt het goed, probeer door de wat fellere opmerkingen heen te prikken dat werkt vaak het beste.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 04:26

Als je al 4 maanden met het halster bezig bent, hoe lang ga je er dan wel niet over doen om de pony in te rijden. Je noemt haar nog steeds een veulen.
Ik denk dat het tijd wordt om in te zien dat jullie beide even een schopje onder de kont nodig hebben. Tips zat van echte pasrdenmensen, die weten waar ze het over hebben. Onthoud dat het een pony is, en dat jij de baas bent.
Hoe oud ben je eigenlijk? :)

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:11

Als de pony jou zo volledig vertrouwde kon je toch gewoon een halster omdoen?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:46

16 volgens haar profiel.
Ik ga met Billy mee, als de pony je echt vertrouwd lijkt mij dat een halster omdoen geen probleem was geweest.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:47

In vier maanden worden paarden van niets naar zadelmak gemaakt. Hoe doe je dit bij de smid?
Wellicht kan je een keer een handig persoon meenemen die even snel het halster om doet?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:18

Ik vermoed een beetje dat het niet je eigen pony is?
Je spreekt immers over de eigenaars?

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:28

In principe kan je een paard dat niks kan binnen een aantal dagen braaf laten meelopen aan een halster en deze zonder problemen aan en af doen, dus ik vraag me heel erg af wat er nou precies mis gaat, TS. En ook welke oplossing je nu hebt gevonden? :)

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:02

Ik heb vorig jaar 2 jonge pony's aangeschaft welke ook nog niks kende.
Lopen bij vanaf dag 1 24/7 buiten.
Zijn op de dag van ophalen door de fokker samen op stal gezet, beide een halster omgedaan en de trailer in geduwd.
Eenmaal bij mij thuis de wei op met halsters om.
De jongste kon ik na een maand zonder halster laten staan de ander had wat meer tijd nodig.
Ze stonden bij mij dus dag en nacht met halster om op de wei.
De eerste week heb ik ze gewoon aan dat halster meegenomen.
Daarna ben ik gaan oefenen met het aan en af doen van het halster
Hiervoor gebruikte ik een 2e halster welke over het eerste halster heen ging.
Ze hadden het trucje zo door.

Zou toch proberen een halster om te doen, ik neem aan dat je haar wel ergens op kan sluiten?
Je zegt dat er geen stallen zijn, maar ik mag aannemen dat er dan een schuilstal oid aanwezig is?
En als het jou niet lukt dan idd een handig iemand erbij halen die het wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:31

En halster om de hals gespen. Lukt dat wel? ;)

Omdat een touwtje geen probleem is.



lisem94 schreef:
Iedereen bedoelt het goed, probeer door de wat fellere opmerkingen heen te prikken dat werkt vaak het beste.

Ik ben het hier mee eens!

Ik ben ook ooit op bokt gekomen en maakte een topic aan... En tsja, toen was het antwoord niet zoals ik hoopte. :')
Achteraf wist ik dat die bokker het beste met mij en het paard voor had, ondanks haar wat fellere toon.