Mijn pony wil niet gewassen worden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annelou_k

Mijn pony wil niet gewassen worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 17:36

Heey!

Ik heb een pony van 5 jaar, ik wil hem soms wel eens wassen (logisch) maar hij is als de dood voor de tuinslang,als hij hem ziet begint hij uit paniek aan het touw te hangen... nu lukt het heel af en toe met een emmer + spons, maar dat gaat ook lang niet vlekkeloos...

Hebben jullie tips?

Thx❤️
Laatst bijgewerkt door Annelou_k op 27-03-17 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Re: Mijn pony wil niet gewassen worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:37

Oefenen?..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:41

Clickertraining. Als je steeds klikt op het moment dat je paard nog rustig is zul je merken dat die momenten steeds langer worden en kun je op den duur zonder, maar zeker dat eerste moment (van rustig naar explosie) is zonder clicker heel lastig uit te bouwen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:43

Moet je je pony wel eerst leren wat de click inhoudt. :P

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:44

AlwaysH schreef:
Moet je je pony wel eerst leren wat de click inhoudt. :P

10 minuten max. Klik=eten, dat hebben ze heel snel door ;)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:44

Clickertraining zou je kunnen doen.
Ik had ooit een verzorgpaard die ook echt heel bang was voor de waterslang. Ik begon met de waterslang op de grond leggen en zachtjes aan zetten en telkens wat dichterbij leggen. Daarna kon ik via de hoeven naar boven tot helemaal bij het hoofd. Maar dit heb ik rustig opgebouwd en toch wel bijna een jaar over gedaan totdat hij echt rustig was en alles toe liet. Iedere week deed ik even een paar minuutjes oefenen en daarna ook klaar. Niet overhaasten

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:49

Lekker oefenen samen met iemand anders, zodat een van jullie de pony vast kan houden. Vastzetten kan gevaarlijk zijn in dit soort situaties, al helemaal als de pony gaat hangen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:56

Annelou_k schreef:
Heey!

Ik heb een pony van 5 jaar, ik wil hem soms wel eens wassen (logisch)

Is dat zo "logisch"? Ik heb nu zo'n twintig jaar paarden, en ik heb er nog nooit één gewassen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:17

Google eens op Tristan Tucker en scheren. Dit kan ook met een tuinslang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:24

Doe je het wel met lauw water? Want een ijskoude douche vindt logischerwijze niet iedereen lekker.

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:33

Kuggur schreef:
Annelou_k schreef:
Heey!

Ik heb een pony van 5 jaar, ik wil hem soms wel eens wassen (logisch)

Is dat zo "logisch"? Ik heb nu zo'n twintig jaar paarden, en ik heb er nog nooit één gewassen.

Had je ook schimmels?

Ik heb thuis een Schimmel en die heeft zeker wel 1x in de twee weken een douche nodig. Uiteindelijk kan je zoveel borstelen en dekens erop gooien als je wilt, maar die gele poepvlekken vinden altijd een weg naar de witte haren en hardnekkig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:36

Op een poetsplaats zetten met aan 2 kanten vast in plaats van aan een muur vast scheelt soms al de wereld, rustig beginnen bij de beentjes en niet gelijk de slang erop knallen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:41

Ik heb wel drie schimmels maar houd ze 24/7 buiten. Nooit poepvlekken en ik was ze ook nooit. :P Alleen maar slecht voor de vacht.

Afspuiten doe ik wel. Dat leer ik aan door rustig aan de voorhoeven te beginnen. Ik doe de kraan aan en leg de lopende slang ergens neer. Dan ga ik met het paard op de slang af. Dat is veel minder bedreigend dan andersom. Vervolgens til ik de slang op en zet ik eerst een paar stappen van het paard af waarbij ik het paard wel laat volgen, achter de slang aan dus.

Dan pas rustig bij de hoeven beginnen. Zolang het paard beweegt houd ik de slang op de hoef. Ik blijf rustig recht op staan, en dicht bij de hoef. Als het paard stilstaat haal ik de slang een tijdje weg.

Zo leren ze dat netjes stilstaan de prettigste oplossing is.

Als dit goed gaat ga ik ook de benen doen, en de rest van het lijf. Ik laat ze steeds een beetje langer stilstaan tot ze op den duur gewoon echt niet meer bang zijn, en je gewoon aan een stuk door kunt wassen.

Ik gebruik het liefst lauwwarm water, koud water alleen als het zo warm is dat ik dat zelf ook niet koud vind. De rug en bilspieren niet te lang, dat koude water is daar niet goed voor.

Succes ;)

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:20

Is toch een kwestie van wennen denk ik.
Eerst gewoon lekker buiten los gooien (in weide of bak) met de tuinslang op de grond zonder water. dan tuinslang laten lopen maar op de grond laten liggen, en zo langzaam opbouwen. Of denk ik nu te simpel?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:19

Jiildou23 schreef:
Kuggur schreef:

Had je ook schimmels?

Ik heb thuis een Schimmel en die heeft zeker wel 1x in de twee weken een douche nodig. Uiteindelijk kan je zoveel borstelen en dekens erop gooien als je wilt, maar die gele poepvlekken vinden altijd een weg naar de witte haren en hardnekkig.

Yep, mijn eerste twee paarden waren schimmels, en ook nu is er één in de groep (van 8), en een bonte wiens romp bijna helemaal wit is....

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:08

[/quote]
Yep, mijn eerste twee paarden waren schimmels, en ook nu is er één in de groep (van 8), en een bonte wiens romp bijna helemaal wit is....[/quote]

Wat heerlijk dat het geen viespeuken zijn dan. Mijn eerste pony was ook een schimmel en die hoefde ook eigenlijk niet gewassen te worden, maar deze haal ik elke morgen uit de stal met wel ergens op de billen, hals of onder de buik een gele vlek. Terwijl ik zo mijn best doe om de stal schoon te houden. En elke morgen gaat hij lekker liggen rollen. Ik was hem dan niet echt volledig hoor. Een emmer water en klein beetje schamppoo doet wonderen, maar altijd van korte duur.

On-topic: ik hoop dat je je paard een beetje aan het wassen kan laten wennen. Veel oefenen en voorzichtig beginnen en vooral niet te koud zou mijn advies zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:13

Hier ook drie witte paarden, pas één keer gewassen omdat het noodzakelijk was. Voor de rest nog nooit, en eigenlijk geen vlekken.

Wassen is niet logisch...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:21

Ik weet niet wanneer je hebt willen wassen maar ik zou dat sowieso niet in najaar en winter doen(tenzij het medisch noodzakelijk is). Ach en heb je een witte die wat vlekken heeft zo erg is dat toch niet zolang je niet op wedstrijd hoeft.
Als je het wil leren gewoon rustig aan beginnen. Eerst de hoeven als dat geaccepteerd wordt stoppen en de volgende keer eerste hoeven en dan een stukje voet en zo verder. Ik was weleens in de zomer omdat ik het leuk vind als het 25+ is om met water te kliederen en paard vind dat ook leuk. En als ze eens een huidprobleem heeft moet ik wel maar anders doe ik dat niet veel.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:51

Ik heb ook een pony die vind het niet prettig om te worden gewassen, maar die achterbeentjes en staart wil ik toch 1 a 2 keer per jaar wassen zodat het proper blijft (mini shet) Maar die zet ik vast en dan met een zachte straal water, maar meestal is het geluid wat ze eng vinden. Kwestie van oefenen en anders een emmer en sop, kan iemand erbij helpen om de pony vast te houden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:55

Sowieso is het handig om het ze te leren. Bij sommige blessures moet je met een slang afspuiten en het is wel fijn als ze dat alvast kennen. Wij leren ze het als veulen al. Dan zijn ze nog niet zo sterk en het komt later altijd van pas.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:06

Ook al gaan ze even tegenstribbelen dat maakt niet uit, en anders zet een bak met lekkers voor (brok en appels / wortels) ik vind het zelf ook belangrijk dat ze het moeten leren inderdaad

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:20

Jiildou23 schreef:

Yep, mijn eerste twee paarden waren schimmels, en ook nu is er één in de groep (van 8), en een bonte wiens romp bijna helemaal wit is....[/quote]

Wat heerlijk dat het geen viespeuken zijn dan. Mijn eerste pony was ook een schimmel en die hoefde ook eigenlijk niet gewassen te worden, maar deze haal ik elke morgen uit de stal met wel ergens op de billen, hals of onder de buik een gele vlek. Terwijl ik zo mijn best doe om de stal schoon te houden. En elke morgen gaat hij lekker liggen rollen. Ik was hem dan niet echt volledig hoor. Een emmer water en klein beetje schamppoo doet wonderen, maar altijd van korte duur.

On-topic: ik hoop dat je je paard een beetje aan het wassen kan laten wennen. Veel oefenen en voorzichtig beginnen en vooral niet te koud zou mijn advies zijn[/quote]
Ik moet je alweer corrigeren ;)
Het is bepaald niet zo dat mijn paarden geen viespeuken zijn, integendeel; mijn eerste paard, een schimmelruin was zelfs een enorm zwijn, wat een ranzig beest was dat....
Nee, het punt is dat ik niet zo zit met een gele vlek hier en daar (en in geval van Jökull, vaak heel wat meer viezigheid dan dat).
Natuurlijk doe ik niet mee aan dressuurwedstrijden, waar je als ik het goed begrepen heb punten krijgt voor wassen en watergolven :D

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:20

Geduld en oefenen oefenen en nog is oefenen..

Ik heb er ook 1 die echt net 4 benen de lucht in ging.

Ben begonnen met het neerleggen vam de slang die aanstond.
Als ze dan eenmaal rustig er naast stond ging de slang uit.
Na een dag of 2 was dat okee en ben ik rustig met 1 beentje begonnen.
Stond ze weer rustig uitbundig belonen met iets lekkers en vooral een vriendelijke blije stem.
Binnen een week kon ik hem wassen en nu vind meneer het heeeeerlijk.
Wat wel hielp ik deed dit hardje zomer in de snik hitte..
Waardoor water verkoeling bracht en dat was aangenaam.
Zo was het wassen dus ook nog fijn voor paard eb niet alleen in mijn belang