Mijn hengst lijkt wel een kannibaal...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenPen

Mijn hengst lijkt wel een kannibaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:31

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en ben op zoek naar mensen die hetzelfde reeds ervaren hebben of me mogelijks kunnen helpen.
Ik heb thuis 4 hengsten, en je kan al begrijpen dat het soms vrij moeilijk is om ze samen te zetten.
Mijn haflingerhengst stond zo al enkele weken samen met mijn kleine pony op de wei. Uiteraard vechten ze wel eens, maar dan is het duidelijk om te spelen en laten ze elkaar na een tijdje weer met rust.
Gisteren ben ik echter samen met mijn vader in de wei moeten vliegen omdat mijn haflinger zo tekeer ging dat mijn kleine pony niets meer kon doen. Mijn shetlander heeft vorige zomer een van zijn ogen kwijtgeraakt en is al zijn vuur kwijt... Hij lag plat tegen de grond terwijl die andere echt op hem zat en beet, men haflinger leek wel gek geworden... Hij heeft zo nog al een keertje een ander paard van ons zeer ernstig verwond.
Ik zit nu een beetje met de handen in mijn haar wat ik met hem kan aanvangen. Voor de rest is hij echt een superlief paard en zal hij nooit iets naar een mens ofzo doen. Ik heb hem al van kleins af & hij is bij mij zo mak als een lammetje... Ik ben hier echt sterk van verschoten.
Momenteel staat hij dan maar apart op de wei, maar ik weet niet goed wat ik nu moet aanvangen.
Nog wat meer bezigheid voor zoeken, ze gewoon weer samen zetten binnen enkele dagen, .... ?

Ik heb mss niet echt een hulpvraag, maar zou toch graag eens jullie reacties horen!
Negatieve commentaar mag achterwege gelaten worden, ik heb mijn paarden al jaren en ze komen bij ons zéker niets tekort :)!!!

Anoniem

Re: Mijn hengst lijkt wel een kannibaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:33

Is er een reden dat ze hengst zijn? Dek je ermee etc? Anders zou ik gewoon al beginnen met castreren. Hengsten samen houden kan zeker maar je moet er wel flink mee oppassen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:34

Ik denk dat je in dit geval aan 8 oplossingen moet denken, mits het allen complete hengsten zijn :j

Granoek

Kunnen ze niet apart met een draadje tussen even? Als ze dan toch hengst moeten blijven

Anoniet

Ik zou het kleintje er niet meer bij zetten.
Staan je andere twee paarden ook samen? Is er een mogelijkheid tot wisselen?
Kun je anders, als je ze echt per se samen wilt hebben, niet een paar draden spannen of een balk maken waar de kleine wel onderdoor kan maar de grote niet? Zodat het kleintje altijd weg kan van de grote als het escaleert?
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 27-03-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Ik ben het helemaal een s met bovenstaande reactie van deMolenhoek. Geen ballen nodig? Dan kunnen ze eraf.

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:37

Ballen nodig... :p
Voor de rest zijn ze ook allemaal doodbraaf, anders zou ik dat inderdaad ook overwegen. Ik snap jullie reactie maar dat gaat voorlopig toch niet gebeuren :).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:39

Wat is de reden dat ze nog hengst zijn?

Als je er niet mee dekt zou ik voor de dieren zelf besluiten ze te castreren. Dan kunnen ze na een aantal weken weer voorzichtig bij elkaar worden gezet en sociaal naar buiten ipv geïsoleerd.

Mocht castratie geen optie zijn dan zou ik ze niet meer samen zetten, spelen ok maar vechten is not done, als je er niet bij was geweest had je een mega probleem en dat risico zou ik niet durven lopen.

LeenPen schreef:
Ballen nodig... :p
Voor de rest zijn ze ook allemaal doodbraaf, anders zou ik dat inderdaad ook overwegen. Ik snap jullie reactie maar dat gaat voorlopig toch niet gebeuren :).

Nee ze zijn niet doodbraaf, ja naar mensen misschien. Maar doordat jij ze niet wilt castreren haal je ze de mogelijkheid tot sociaal paardengedrag af en dat vind ik een ernstig gebrek als je de keuze hebt.

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:40

Ik denk dat men probleem mss ook wat voorkomt uit de Shetlander, sinds hij zen ene oogje kwijt is heeft hij ook zijn zelfvertrouwen totaal verloren precies... Vroeger zou hij zich zeker verweren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:42

ik snap ook nooit waarom mensen een hengst hengst laten als ze niet geschikt en uitermate goed zijn voor de fok.
hoe braaf ze ook zijn,het is voorjaar,die beesten liggen met zichzelf overhoop door gierende hormonen,daar maak je geen enkel dier gelukkig mee(als ze niet mogen dekken).

dus neen,ik kan zoiets niet begrijpen.
ze vermoorden elkaar bijna,dan vraag je raad en zeg je dat ze niet gecastreerd zullen worden....?

waarop open je dan een topic?

en het probleem die vanuit de shet komt?
hoe zielig of onzelfzeker een paard ook is,een gezond paard die niet met zichzelf in de knoop ligt,gaat ook geen ander paard bijna vermoorden.
dus neen,dit ligt niet bij de shetlander.

dit probleem ligt puur bij gierende hengstenhormonen en dieren die met zichzelf geen blijf weten hierdoor.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:43

Wij hadden 2 ponysporthengsten, maar deze stonden naast elkaar op stal, op de vrachtwagen uhm alleen in de wei apart met een enkel draadje ertussen met maar zelden stroom.
Hadden bij ons de ballen niet nodig, maar ze liepen goed in de sport dus konden ze als alles goed was nog dekhengst worden.

Maar ik zou een draad maken zodat die kleine er onder door kan, of weg zakkie :o

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:44

Eens met vorige antwoorden. Als er niet meegefokt wordt laten castreren. Een groep ruinen gaat prima en zelfs daar kan een hengst prima tussen passen zolang er geen merries in de buurt zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:45

Ik zou ze ook castreren, het heeft imo geen enkel nut om ze hengst te laten als je er toch niet mee fokt.
Kan je trouwens niet een draadje spannen in de wei waar de Shetlander onderdoor kan en de Haflinger niet? Op die manier kan de Shetlander nog enigszins ontsnappen als het hem echt te gek wordt.

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:46

Zoals in de post staat, ik vraag niet om commentaar.
Ik heb hierboven reeds vermeld dat mijn haflinger zijn ballen nog nodig heeft :)!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:48

In het wild lopen de jonge hengsten wel in (kleine) vrijgezellengroepen. Deze groepen zijn zeker niet zo hecht als de merriekudden, en eenmaal volwassen en in zijn volle kracht zal een hengst de groep verlaten in een poging de kudde van een andere hengst af te pakken.

En dat doen ze door te vechten. In het wild zal de zwakste (meestal) het hazenpad kiezen. Als dat niet gebeurt, vechten ze desnoods tot de dood erop volgt. Dat is hengstengedrag.
Jouw shet kan niet weg uit het weiland, de haflinger blijft zich uitgedaagd voelen, blijft aanvallen en vechten, en gaat door tot de shet weg of dood is.

Dat is dus de reden dat hengsten nagenoeg altijd apart geweid worden, en de reden dat er (ook hier) geadviseerd wordt te castereren. Dan valt dit stukje hengstengedrag weg, en kunnen ze gezellig samen in een ruinengroep.

Mijn advies: indien niet geschikt voor de dekdienst castreren en anders apart houden en alleen weiden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:48

Ik zal zo even reageren, gedrag klinkt redelijk bekend.

Hoe oud zijn de haflinger en de shetlander?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:49

LeenPen schreef:
Ik heb hierboven reeds vermeld dat mijn haflinger zijn ballen nog nodig heeft :)!

Misschien lees ik er dan overheen, maar waarom heeft hij zijn ballen precies nodig?

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:50

Destination schreef:
LeenPen schreef:

Misschien lees ik er dan overheen, maar waarom heeft hij zijn ballen precies nodig?

Omdat hij nog dekt. Hij heeft een prachtige stamboom, zijn vader ook voor het leven gekeurd en dergelijke. Dat laat ik niet zomaar liggen :)

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:52

LoveBodin schreef:

Haflinger is bijna 7. De shetland al makkelijk 10 jaar ouder maar daar hebben we geen papieren van... Via via meegekregen omdat mijn haflinger daar al van hij een paar maanden oud was bij stond & ze zo aan elkaar gewend waren. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:52

LeenPen schreef:

Als je geen commentaar wilt moet je geen topic openen :Y)

Had niet begrepen dat je haf dekt blijkbaar. Tja dan dus de haflinger nergens meer bij zetten en hengst laten en de rest bij elkaar gooien, wordt dat ruzie dan de rest wel castreren.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:53

Niet weer samenzetten? :P Je shetje is verzwakt en kan het niet voor zichzelf opnemen. Zo nodig een draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan en je hafje niet. Of het zaakje eraf bij de shetlander, die heeft er volgensmij toch niet zoveel aan behalve hormonen waar hij geen kant mee op kan.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:54

LeenPen schreef:
LoveBodin schreef:

Haflinger is bijna 7. De shetland al makkelijk 10 jaar ouder maar daar hebben we geen papieren van... Via via meegekregen omdat mijn haflinger daar al van hij een paar maanden oud was bij stond & ze zo aan elkaar gewend waren. :D

Dan kunnen de ballen van de shet er toch makkelijk af? Als de shetlander geruind is dan ziet de hengst hem in elk geval niet meer als concurrent.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:56

Een hengst bij een pony die in het wild al lang was opgegeten door een roofdier... ja dat vindt meneer de haflinger wel een gevaarlijke situatie... ik heb in makkelijkere kuddes wel vaker gezien dat de gezonde dieren behoorlijk ruw omgaan met de zwakke schakel.
Pony die zo kwetsbaar is niet meer bij de hengst inzetten.. dat is echt oneerlijk voor de shetlander. Wat je met de haflingerhengst moet aanvangen.... nou mooiste oplossing hem een klein groepje (stabiele) merries geven ver weg van andere hengsten (moet je wel jaar erop veulentjes willen)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:56

Dat is nu eenmaal een risico als je hengsten samen wilt houden. Ik heb zelf ook hengsten samen (zie profiel) maar als dit 1 keer flink misgaat dan gaan de ballen er ook af, ook al zijn ze goedgekeurd als hengst. ls je hengsten niet goedgekeurd zijn of kunnen worden, dan zou ik ook de ballen eraf halen..er zijn al zat wel goedgekeurde hengsten, wat kan je hengst dan toevoegen als zijn nakomelingen geen papier erbij kunnen krijgen (mits hij niet ggk is).

Is er geen mogelijkheid om ze te splitsen?

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:59

LeenPen schreef:
LoveBodin schreef:

Dan kunnen de ballen van de shet er toch makkelijk af? Als de shetlander geruind is dan ziet de hengst hem in elk geval niet meer als concurrent.

Klopt, maar die shetlander doet niets meer. Als hij op de wei komt loopt hij net van de paarden weg ipv contact te zoeken. Dus het is totaal zo niet dat hij het zelf gaat uitdagen enzo, wat vroeger wel zo was.
Zijn ballen zouden er inderdaad af kunnen, maar hij isoleert zich zo dat hij totaal geen hengstengedrag naar de anderen vertoond. Hij voelt zich al niets meer waard precies. Dan lijkt het mij wat nutteloos hem te castreren.