Met de deur in huis...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15126
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:33

Korendijk schreef:
manonutjuh schreef:
Heb je ook een goede pad onder je boomlooszadel?
Ik zie op de foto's een gewoon dekje en een bontje onder je zadel.


Heb een ander zadel, boomloos, dan op de eerste foto. Met een speciale boomloospad met inlages.

[ [url=m/fUhX3m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zadel ziet eruit alsof het klemt.Maar dat is natuurlijk vanaf de pc moeilijk te zien.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:46

Dit topic past beter op [OPG] Omgang en Paardenhedrag, dus ik verplaats het daar naartoe.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:56

Om mee te beginnen, wat een mooierd <3 <3 Misschien heeft hij toch nog wat meer tijd nodig om te wennen. Wat die van mij altijd deed toen ik haar net had, is op de raarste plekken / momenten te gaan steigeren. Vaak gevallen, altijd weer opgestapt, hoe eng en pijnlijk het ook was. (heb nooit ernstig letsel gehad, in jou geval snap ik het volledig :) ). Maar wat ik probeer te zeggen is eigenlijk als zoiets geberut, ALTIJD opstappen. Ookal voelt het alsof je dood gaat van de spanning, stap op!! Het kan testgedrag zijn, maar na 2 maanden weet ik het ook niet zo goed. Ik heb altijd doorgezet, en als hij niet doorloopt als je er zelf opzit, mag je hem van mij wel wat strenger aanpakken, want als je bent afgestapt, voelt het voor je paard alsof hij heeft gewonnen. Wees koppiger dan je paard! :P :P Dit kan / is heeeel lastig (zijn) maar het leverde bij mij heel erg veel moois op, en nu zijn Andorra en ik closer dan ooit! <3 <3 <3

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:07

Klinkt als een leiderschap kwestie. Logisch bij een jong paard dat (vermoedelijk) flink spiegelt (das vaak zo bij die gevoelige spaanse typjes) en een wat onzekere aftastende eigenaar die het vooral goed wil doen. Ga grondwerkles nemen, ik gok dat je daarmee een heel ander paard onder je komt hebt straks.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:13

Je heb reeds goede tips gekregen en ik ga met alle andere reacties mee.

Wat je eventueel kan doen is een martingaal gebruiken. Die werkt enkel in als het paard het hoofd zo hoog houdt om het bit te ontwijken. Ideal voor wat extra controle als het paard probeert te vluchten.

Ook met een bokriempje en bodyprotector aan ga je je veiliger voelen. En als jij je rustiger bent - zal je paard dat aanvoelen.

Heb net ook mijn eerste paard gekocht na jaren dromen :) De eerste 2 weken was ze zo overdonderd (heeft een 4 dagen lange reis gehand), daarna werd ze wakker en dus ook vrij fris en schikachtig. Deels door de compleet nieuwe omgeving, maar het ligt ook aan mij. Ik ben niet de meest dappere ruiter.

Ik probeer dus zoveel mogelijk buiten te rijden (met body protector/martingaal/bokriem) om zo onze band op te bouwen. Ik verwacht dat het toch nog een aantal maanden zal duren voordat we een echt team vormen - en dat is ok!

Probeer dus een manier te vinden om dat vertrouwen op te bouwen. Vooral een jong paard heeft dat nodig. Meschien laat je best buitenritten voor wat het is en richten op grondwerk en longeren?

Veel goede moed! Ik vind dat je heel bewust bezig bent. Er zijn genoeg ruiters die problemen hebben met hun paarden maar dit niet willen toegeven.

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:19

ik zou er ook wel rekening mee houden dat dit nu natuurlijk een periode van het jaar is waar veel paarden extra fris staan.

als ik hier kijk,staat zelfs onze oude tante zo fris als een hoentje en heeft 2 keer niets nodig om 'het zot' in haar kont te krijgen.

los daarvan horen ze natuurlijk niet zo te reageren als jij erop zit.

kijk ook eens naar jezelf.

sinds je val,ben je waarschijnlijk een stuk onzekerder?
volgens mij voelt je paard dat,waardoor hij sowieso ook al een stuk onzekerder is en zo'n dingen kunnen simpelweg ook aanleiding geven om zo'n gedrag bijna 'op te wekken'.
is er bv een zekere ruiter bij je op stal die je paard eens in de week eens kan rijden?
want van zoiets kan zo'n paard ook enorm veel deugd hebben,ook terug zekerheid vinden bij de ruiter.

moeilijk natuurlijk omdat wij ook het karakter van het paard niet kennen.

ik zou sowieso ook goeie grondwerklessen nemen,zodat jullie vertrouwen opbouwen in elkaar,zal voor beiden goed zijn denk ik.

qua rijden denk ik niet dat er iets medisch achter zal zitten,ik zou het zoeken in combi van dingen.
periode van het jaar,verandereringen van het paard,waardoor hij onzekerder is,jij valt er eens af,bent zelf onzekerder daardoor,en de combi van alles zorgt ervoor dat jullie beiden onzekerder geworden zijn en spelen bijna zo in op elkaar.

zoek je zeker een goeie lesgever die je hierin kan begeleiden en mocht je een goeie,zelfzekere ruiter kennen,laat die regelmatig eens een basisrondje op je paard doen(of zelfs buiten een toertje,met jij er te voet/met de fiets naast)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:47

Je eerste paard en dan al direct eentje met een nogal "gevorderd" profiel: WE lusitano's staan nu niet direct bekend als ideale "eerste paarden". Wat hij vertoont onder het rijden lijkt mij een miscommunicatie te zijn (zijn acties lijken nogal op WE bewegingen), iets van te grove/ verkeerde hulpen. En dat geeft hem geen vertrouwen dus dan gaat hij niet graag werken en dan laat hij zich niet vangen... Zie je de vicieuze cirkel?
Vraag aan de vorige eigenaar of zij jou eventueel wil begeleiden want zij kent hem het beste en kan er bij jou de fouten uithalen :-).

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:57

Anoniem schreef:
Korendijk schreef:
Side pull en ook buiten.


Heb je dat zelf gezien? Of van horen van?
Volgens verkopers is hun paard altijd 100% braaf. En bitloos buiten gereden zijn, kan ook zijn op een zomer avond bij 35graden na een flinke training.
Maargoed ik zie ook dat je geen les heb. Dus dat lijkt mij de eerste stap.

Verkoper heeft de opvoeding goed er op gezet en bijgehouden. Als de nieuwe eigenaar die opvoeding niet kan bijhouden/uitbreiden als nodig bv ivm onhandigheid en andere rijomstandigheden krijg je dit soort dingen. Niks gelogen door de verkoper, maar geen enkel gezond paard blijft vanzelf braaf te rijden.

Pelham hoeft niet strenger te zijn, hangt van zowel ruiter als paard af wat voor die combi het prettigst is en stang ligt vaak stiller in de mond. Boomloos is niet voor elk paard geschikt. Niet alle paarden kunnen met het extra gewiebel (doorgeven bewegingen van de ruiter) overweg. Kan zijn dat die schrikreactie daar erger van geworden is.
Martingaal belemmerd toch je stuur opzij en als paard gaat draaien zoals deze, is neus op de stijgbeugel toch wel mijn eerste reactie. Rondjes tollen heeft mijn voorkeur boven rennen en zeker in een druk land als Nederland. Daarnaast heeft leren dat paniek rennen het juiste antwoord is op enge dingen ook niet mijn voorkeur. Snelheid maken voedt enkel die angst en dat wil je niet. Paard moet leren nadenken en ruiter om steun vragen ipv zelf beslissingen te maken op plekken waar mensenregels gelden.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:13

Jep, vermoed ook dat het probleem bij TS is.
Te onervaren voor dit opgeleerde paard en dat geeft natuurlijk frustratie bij paard en ruiter.

TS je zult aan jezelf moeten werken.
Je goed verdiepen in grondwerk, de basis van de omgang met je paard.
Als je paard aan de hand al zo druk en moeilijk doet zit daar dus al een probleem wat alleen maar erger wordt als je er op zit.

Het paard moet eerst normaal naast jou mee lopen zonder steeds stil te staan, rustig op de poetsplaats staan enz.
Daar zou ik mee beginnen, wees duidelijk en consequent en ga in de leer hoe dat moet.

Als dat weer op orde is , kun je te paard.
Ik zou een boomzadel er op leggen want nu geef je onbewust veels teveel hulpen, paard voelt immers alles bij boomloos.
Op buitenrit, als je zover bent na de controle terug in de rijbak, zwaarder bit in hangen, is hij braaf hoef je er niet aan te zitten, wil hij er van door , kun je ingrijpen.

Maar zeker gaan lessen want jou rij niveau zal stukken lager liggen als dat van de vorige eigenaresse.
Het kan best zijn dat jij die 180-draai zelf aan geeft.

Het is een mooi maar niet al te simpel paard, aan jou de keus of je het aan durft.
Je zult er enorm veel van leren als je de kans grijpt

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:16

Lijkt op mijn paard. (Groninger, brood nuchter)

Gewoon lekker aan het rijden in de bak, ineens 180 graden omdraaien. En dan echt niet iedere keer, maar zo af en toe. Uit het weiland steeds stoppen en met overtuigingskracht weer meelopen.

Iets later in de zomer, stoppen in het weiland en plashouding aannemen.

Ik heb mijn paard vanaf zijn geboorte, inrijden zelf gedaan, tot pubertijd geen problemen, in pubertijd toch echt wel een ding! Maar daardoor had ik wel het idee dat er ook iets meer speelde dan alléén maar pubertijd en dominantie.

Vorige zomer de DA erbij gehad. plashouding was inderdaad een medisch ding, wat met een simpele toevoeging aan het voer is opgelost.

Draaien heb ik er een groot deel uit gekregen door - vooral buiten de lessen - hem meer aan het werk te zetten en minder te flierefluiten. Hij doet het nog steeds zo af en toe, maar tot nu toe kan ik het handelen. Krijg alleen een behoorlijke klap door mijn (oude :o ) lijf. En wat hier boven ook genoemd wordt: wacht niet te lang om een instructeur erbij te halen, deze kan je net door je onzekerheid heen halen, of net een paar tips geven waardoor je paard zich meer op jouw richt i.p.v. op de omgeving.

En vergis je niet. Wat wij niet zien, horen of ruiken, kan een paard wel. En een mus in de heg waar ze al 30 keer lang gereden zijn, kan in eens wel eng zijn.

Vraag hulp voordat je te bang bent om nog op te stappen, goede instructie doet gewoon veel. Maar een garantie dat je er niet meer afvalt, kan niemand je geven.

anjali
Berichten: 15126
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:20

@spatter,ja van zo'n paard kun je veel leren maar het moet wel veilig blijven voor ts.Omdat ze volgens mij op een stalling staat waar ze veel zelf moet oplossen en er niet voortdurend hulp voorhanden is.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:56

Anoniem schreef:
Ik gok dat hij bij de vorige eigenaar ook al geen heilig boontje was aangezien hij daar op een pelham gereden werd. En dat omdraaien en eruit naaien is meestal niet iets wat ze ineens bedenken.
Ik denk dat er niks aan de hand is met dit paard maar dat hij wat meer paard is dan jij aan kan. Dus door pakken en iemand zoeken die jou daar bij kan helpen.

Juist, je hangt er geen pelham in omdat ie zo braaf is }:0

robbie88

Berichten: 2090
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:16

En lezen is heel moeilijk....TS heeft 2 x gezegd dat vorige eigenaar ook bitloos reed. Ik ga mee in het verhaal dat je begeleiding en les moet zoeken. Wellicht eerst grondwerk.centered ridingIn de w.e word veel gewerkt met zithulpen en gok dat je die nu onbewust geeft, daarbij op nu wat spanning van jou is geen goede combinatie. succes..stapje terug en dan worden jullie vast een leuke combinatie
farahdiba46 schreef:
Anoniem schreef:
Ik gok dat hij bij de vorige eigenaar ook al geen heilig boontje was aangezien hij daar op een pelham gereden werd. En dat omdraaien en eruit naaien is meestal niet iets wat ze ineens bedenken.
Ik denk dat er niks aan de hand is met dit paard maar dat hij wat meer paard is dan jij aan kan. Dus door pakken en iemand zoeken die jou daar bij kan helpen.

Juist, je hangt er geen pelham in omdat ie zo braaf is }:0

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:59

Hoi TS, bekend verhaal. Acht jaar geleden kocht ik een braaf, lief paard dat bij mij een stakende eigenwijze draak werd. Lag aan mij, ik had nog veel te leren. Ik heb intensieve (grondwerk)les genomen en na een half jaar was zij weer betrouwbaar. Geen één paard (hoe goed opgeleid ook) blijft makkelijk als je onvoldoende rust en leiderschap toont. Elk paard blijft een vluchtdier, elk paard zal jouw zwakke plek tonen. Bij iedereen is deze zwakke plek weer anders. Helaas en ook waardevol, want dan kan je groeien.

Als ik jouw verhaal hoor, krijg ik de indruk dat je misschien wat snel bent gegaan. Die laatste keer ben je gaan opstappen terwijl je paard nog niet kalm was. Het helpt dan om eerst te onderzoeken hoe jij je paard kan begeleiden om rustig te worden. Eerst ontspanning, dan pas de tweede stap.

Kortom, denk in kleinere stappen. Zoek eerst de rust in jezelf. Begeleid je paard in zijn nieuwe wereld. Dan komt het goed. Want je weet: hij heeft het wel in zich om betrouwbaar te zijn!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:27

Ik herken een beetje jou verhaal met mijn Haflinger. Juni 2016 kocht ik een Haflinger. De proefrit ging echt heel erg goed. Geen pas verkeerd gezet.
Maar toen hij eenmaal bij ons kwam was hij schrikkerig en ook ik ben 1 keer keihard van hem afgevallen.
Ik kwam tot de conclusie dat ik te snel alles wilde. Ik had de dood van mijn vorige Haflinger nog niet verwerkt en wilde met mijn nieuwe Haflinger verder daar waar ik met mijn vorige was gebleven. Dus ik overviel mijn huidige Haflinger met alles. Hij werd er onzeker van.
Ik heb hem toen een periode rust gegeven. Eerst elkaar veel vanaf de grond leren kennen. Veel grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelingen ed. gemaakt. Zo konden we elkaar leren kennen.
Voor hem was alles compleet nieuw en ik moest accepteren dat ik nu een ander paard had. En die band opnieuw moest opbouwen... Dat heeft heel veel tijd nodig!
2 maanden is erg kort.
Ik ben nu bijna een jaar verder en kan sinds kort pas echt lekker alleen en ontspannen met hem op stap!
Mocht je nieuwsgierig zijn. In mijn volgtopic vertel ik van onze ups, downs, vorderingen etc.
Misschien heb je er wat aan.
[PP] [VOLG]Het begin van een nieuwe vriendschap

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:11

Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt opgedaan, TS. Ik heb zelf ook een Lusitano, dus ik ben bekend met het temperament. Het zijn ontzettend fijne en eerlijke paarden, maar ook erg gevoelig, en daarom hebben ze een beetje een gebruiksaanwijzing.

Allereerst, om wat misverstanden elders in dit topic uit de weg te helpen:

- Tijdens de proefrit liep hij met pelham. Een pelham is geen onvriendelijk bit, maar heeft wel stangwerking. Dit is prettig in klassieke/academische rijkunst en WE omdat daar veel op één hand wordt gereden. Voor een correcte aanleuning op één hand is een stang verbinding voor het paard logischer en prettiger dan een trens. (ik heb overigens wel mijn vraagtekens bij het pelhamriempje - was dat speciaal voor jou, bij gebrek aan ervaring met twee teugels? - geen enkele deugelijke klassieke trainer/ruiter gebruikt een pelham op één teugel, het bit is bedoeld voor een dubbele teugelvoering, bitring/stangring).
Een correct klassiek (of academisch, of iberisch) gereden paard dat op stang beleerd is, moet in principe buigen en stellen geheel op zit (op het africhtingsniveau waar je normaal gesproken met een stang gaat rijden). Dat wil óók zeggen dat het paard dus heel sensibel moet zijn op zit- en beenhulpen.
- Je geeft aan met een boomloos zadel te rijden. Tenzij je zelf een zeer correcte, stabiele en stille zit hebt, raad ik je dit 100% af op een Lusitano. Ten eerste zijn ze zee gevoelig, ten tweede, zie bovenstaande, is hij waarschijnlijk zeer sensibel op zit en beenhulpen. Eén zitfout van jou zal er waarschijnlijk toe leiden dat hij dit als een hulp interpreteert en daar een beweging op geeft. Lusitano's zijn van origine stierenvechterspaarden, megaflexibel en bliksemsnel. Als je niet veel ervaring hebt, zit je dat niet uit. Ondanks dat het paard dit dus niet 'stout' bedoelt! Hij denkt waarschijnlijk te doen wat jij hem vraagt. Iets teveel been = 180 graden wending. Hou je je been er dan in, dan krijg je dus galop (het kan best zijn dat hij een keer van schrik daadwerkelijk op hol is geslagen, maar de meeste luso's zijn erg koel - mogelijk is ook dit gewoon een reactie geweest op wat hij dacht van jou als hulp te krijgen).
- Lusitano's hebben een grote will to please. Ze willen echt niets liever dan voor je werken, daar zijn ze op gefokt. Het is dus geen puberaal en/of uittestgedrag, hij begrijpt jou waarschijnlijk gewoon niet. En ondanks dat ze koel in de kop zijn, kunnen ze erg nerveus worden als ze geen bevestiging van de ruiter krijgen. Want ze willen het juist zo graag goed doen.

Goed, dat even ter basis informatie. Dan je vraag, hoe los je dit op?

Allereerst, geef hem zekerheid qua randvoorwaarden. Laat een geschikt boomzadel aanmeten zodat jij hem minder stoort met je hulpen. Gebruik een bit wat hij begrijpt. Als jij geen ervaring hebt met een dubbele teugelvoering en stang, dan zeker geen stangbit erin hangen. Maar paarden die op stang gereden zijn, vinden een enkel- of dubbelgebroken trens vaak erg onprettig en worden daar onrustig van. Ze zijn namelijk gewend aan de zeer stabiel liggende en gebalanceerde stang. Een simpel en goedkoop alternatief is een bogenbitje, een ongebroken trens. Eventueel met rubber als het paard voldoende schuimt, dat maak onrustige handhulpen iets beter verteerbaar voor zo'n gevoelig dier.

Het enige dat je verder kunt doen is lesnemen bij iemand met (ruime) ervaring met dit ras. Het is echt een apart slag paard en je moet ze op een voor hen geschikte manier begeleiden om er succesvol mee om te kunnen gaan. Dan zijn ze echt goud waard en gaan ze voor je door het vuur. Standaard rijerij en Nederlands gepluk werkt voor deze paarden echt totaal niet, zeker niet voor een Lusitano die al anders gewend is.

Ik zag elders ook iets over hulpteugels, doe dit alsjeblieft niet, voor het welzijn van je paard en je eigen veiligheid. Lusitano's zijn trotse paarden, als je ze, naar hun gevoel, onrechtvaardig aanpakt, dan kunnen ze al die souplesse die ze je willen geven ook tegen je gebruiken en dat zit je onmogelijk uit.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:34

@ Rider: _/-\o_

anjali
Berichten: 15126
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:41

@Rider: Dit vind ik een heel goed stukje. duidelijk van iemand die bekend is met dit ras. Hopenlijk heeft ts er wat aan!

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:46

Korendijk schreef:
manonutjuh schreef:
Heb je ook een goede pad onder je boomlooszadel?
Ik zie op de foto's een gewoon dekje en een bontje onder je zadel.


Heb een ander zadel, boomloos, dan op de eerste foto. Met een speciale boomloospad met inlages.

[ [url=m/fUhX3m.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat het meeste hier al gezegd is, maar ik ga mee met de mening van de anderen dat dit zadel niet de beste keus is. Moeilijk te zeggen op basis van deze detailfoto, maar het zou me trouwens niet verbazen mocht het iets te lang zijn.

Anderzijds kan het ook wel wat "uittesten" zijn: als je hem niet vooruit krijgt, stap je af om hem aan de hand vooruit te leiden. Zo kan ie vast gedacht hebben: "ah, dat werkt goed om de ruiter van mijn rug af te krijgen", en ga je dit gedrag versterken. In zo'n geval heb je beter hulp bij de hand die je paard er doorheen kan loodsen zonder dat je moet afstijgen, want als je zelf teveel gaat aandringen, kan je nog ergere ondeugden krijgen (bokken, steigeren, wegrennen...).

Veel succes nog ermee, geef het tijd, zoek de juiste begeleiding (best iemand met ervaring met het ras en/of met WE), en dan komt het vast wel goed!

Anoniem

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:25

Als hij niet met he mee wil lopen en stil gaat staan; daar moet jij al beginnen met leiding geven. Dus grondwerken lijkt mij een goed begin inderdaad! Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 19:48

Even een update!

Nadat ik voor de tweede keer van Fiergo was afgevallen, heb ik ons een week op pauze gezet. Ik was te emotioneel en wilde hem daar niet mee belasten. Aan het einde van de week had ik een beslissing genomen. Fiergo was geen match en zou ik na het weekend te koop zetten. Die zaterdag had ik nog een afspraak staan met mijn oud instructrice. Na die afspraak zou ik stappen gaan ondernemen om hem te verkopen. De afspraak liep iets anders dan gepland. Fiergo liet zich vangen, liep met me mee en stond stil tijdens het poetsen. Het was een heel ander paard dan ik de afgelopen weken had gezien. De week 'vakantie' had hem goed gedaan. Tevens was er verandering in de kudde. 3 paarden zijn verhuist en Fiergo heeft de leiding. Hij oogde echt relaxed. Mijn oud instructrice is met hem gaan grondwerken. Toen ik hem zag lopen, wist ik het: Fiergo blijft. Ik ben me gaan verdiepen in grondwerk en daar zijn we de afgelopen weken mee begonnen.
Fiergo doet het super! Hij pikt het snel op en doet echt zijn best. Het resultaat is fantastisch. Ik kan hem uit het weiland halen zonder dat hij voor me weg loopt of rent. Hij loopt mee zonder te stoppen. Hij staat stil bij het poetsen, soms zelfs op rust.
Mijn zadel staat te koop. Als deze verkocht is, wil ik een zadel met boom laten aanmeten. Mijn rug is langzaam aan het herstellen. En langzaam is mijn angst om op te stappen aan het vervagen.
Kortom: Het gaat goed, we komen er wel, stapje voor stapje.

Iedereen bedankt voor alle reacties!

Afbeelding

Afbeelding

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:58

niet alles gelezen, maar hierbij iets wat mij te binnen schiet, los van het feit dat er gewoon heel veel voor hem is veranderd de laatste tijd wat hem misschien wat onzekerder maakt waardoor hij gaat uitproberen;

je hebt een boomloos zadel, had de vorige eigenaar ook een boomloos zadel?
het kan zijn dat hij jouw bewegingen in dit zadel beter doorkrijgt en dat hij daar gevoelig op reageert?

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:59

Ik val net in dit topic, maar jeetje wat ben ik blij voor je! Wat pak je dit allemaal super op...ik word hier heel gelukkig van, echt waar. Ik wens jullie alle plezier en geluk in de wereld. Erg goed om jezelf even goed te laten helen, dan komt het grondwerk mooi uit, hebben jullie waarschijnlijk alsnog genoeg te doen!

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:05

Wat een mooie update! Veel plezier en geluk met elkaar TS

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:08

je paard is zo bang, dat een ander hem moet vasthouden zodat jij.. het enge wezen.. toch op zijn rug kan stappen. Met afstappen net zo.. ik zou daar eens over nadenken en dus een een stapje terug doen, zorgen dat het vertrouwen er weer helemaal is!

'Er is niks waar het paard van geschrokken kan zijn', er was blijkbaar toch iets. Of dat nou iets is wat jij niet ziet dat kan, maar het is zijn gevoel geweest dat toch maakte dat de spanning te groot werd..