Iriscope schreef:Als je ECHT consequent bent en het NOOIT toe staat en ALTIJD afstraft dan heb je dit er zo uit.
Ik heb zoveel stages gelopen waar van die onopgevoede paarden rondliepen, die dreigden, hapten en schraapten op de poetsplaats en ik heb er nooit een gezien waar ik het niet binnen 1-2 weken eruit had.
In het begin is het misschien irritant om te blijven straffen, maar hoe langer je het volhoudt, hoe minder het gedrag wordt. Bijten is bij mij gewoon een tik op de neus en een flinke ook. Ik ben niet bang dat hij kopschuw wordt, een paard weet echt wel het verschil tussen ongewenst gedrag en onnodig een tik verkopen en wordt in de natuur ook op zijn plaats gezet als hij zoiets doet.
Ik neem aan dat hij wel reageert als je een brul geeft of een flinke nee roept? Is hij erg schrikkerig?
Voor schrapen gebruik ik meestal een duidelijke nee en als ze netjes stil staan zonder even te schrapen even belonen met je stem en een kriebel.
Keywoord is hier om consequent te zijn en het nooit toe te staan. Niet als je een goede dag hebt, niet als je een slechte dag hebt, niet als hij niet in zn vel zit, als het regent, de zon schijnt, je haast hebt. Nee is gewoon ALTIJD nee. Als je dit volhoudt heb je het er echt zo uit, maar je moet vooral zelf heel attent zijn en ervoor zorgen dat je het er nooit tussendoor laat schieten.
Vergeet ook niet om positief gedrag te belonen. Schraapt hij normaal gesproken na 2 minuten? Beloon hem dan als hij 1 minuut netjes stil staat zonder te schrapen. Vanuit hier rek je het op, tot het naar 3 minuten gaat en uiteindelijk gewoon ophoudt. Hoelang dit proces is hangt af van hoe consequent jij bent en hoe snel je paard leert.
Zolang een actie altijd dezelfde reactie geeft, leren ze het snel genoeg.
Dus goed gedrag = belonen alsof ze de OS hebben gewonnen voor je. Slecht gedrag is een duidelijke NEE en als ze echt te ver gaan (dus als het gevaarlijk wordt, been optillen in je gezicht, bijten, of dreigen, dan op de plaats zetten met een tik, mag ook best in de zij zijn) Paarden in de natuurlijk schoppen en bijten elkaar en doen elkaar echt pijn, een tikje in de zij met je hand gaan ze echt niet dood aan)
Ik geef ook flinke tikken hoor, maar hij trekt er zich gewoon niets van aan. Ook goed brullen enzovoort heeft geen enkel effect. Hij kijkt er zelfs niet van op... Er is een paar jaar terug een man geweest op onze stalling die echt bekend staat voor zijn grondwerk enzo ( een zeker Temmerman ofzo? Ben de naam kwijt) en die mens kon er ook maar geen hoogte van krijgen... Ik weet echt niet meer wat te doen. Ik ben echt wel consequent (nu ja, dat ben ik maanden lang geweest maar ik werd het gewoon zo verschrikkelijk beu) maar het haalt niets uit.. Ik ben echt aan het beginnen denken dat ik me er moet bij neerleggen..