Loopt steeds weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Z_V

Loopt steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:07

Ik heb een geweldig lief paard ... zet geen stap verkeerd maar... als ik hem van de wei haal of even in de wasplaats heb gezet wil meneer altijd zo snel mogelijk naar stal.
Hij staat nu ongeveer 2 maanden op deze stal en weet nu al aardig zijn weg.
De eerste week trok hij zich het laatste stukje los en liet ik hem alleen gaan.

Om even te schetsen... Hij staat daar in een buitenstal en om daar naartoe te gaan is best een eindje en moet je over de parking, langs de buitenpiste, dan hoekje om voorbij de stapmolen en dan nog een hoek om voor zijn stal.

Nu na 2 maand weet meneertje dus de weg en trekt hij zich al los van zodra hij de wasplaats verlaat.
1m82 en oersterk en echt niet te stoppen.

Hij doet niks mis maar omdat het zo een lang stuk is en meneertje in volle galop gaat en naar niks kijkt is dit toch gevaarlijk. Voorlopig hebben nog geen mensen op zo een moment zijn pad gekruist maar dat zal wel niet zo blijven.

Heb een longeertouw geprobeerd was al helemaal geen succes (stomme zet ook) koekjes werkten ook niet. De volgende stap die ik wil proberen is, als het rustig is op stal, om hem elke keer weer uit stal te halen en telkens de weg opnieuw te doen tot hij het hopelijk beu wordt en dat hij dan pas zijn hooi krijgt.
De vraag is alleen of hij dat snel gaat doorhebben.

Hij is nu 17 jaar en is zijn hele leven eigenlijk niks ander's gewoon. Was wei open en zelf naar de stal.

Als er nog suggesties zijn hoor ik die heel graag

MarliesV

Re: Loopt steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:11

Bit inhangen (korte termijn oplossing)
Hengstenketting er aan (korte termijn oplossing)

Sterk persoon mee die handig is en hem voor blijft, ritme laten doorbreken en jou vertellen hoe je hem houden kan. (langere termijn oplossing)

Ga grondwerken met een goede instructeur (de oplossing in mijn ogen, daarvoor de oplossing hierboven toepassen)

Denk dat je er zelf niet meer uit komt, ook niet met allerlei trucjes die je hier gaat lezen.
Beest heeft je gigantisch bij de poot en weet precies dat hij het redt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:17

Z_V schreef:
Ik heb een geweldig lief paard ... zet geen stap verkeerd maar... ... wil meneer altijd zo snel mogelijk naar stal.
...De eerste week trok hij zich het laatste stukje los en liet ik hem alleen gaan...

.... trekt hij zich al los van zodra hij de wasplaats verlaat.
1m82 en oersterk en echt niet te stoppen.....

... meneertje in volle galop gaat en naar niks kijkt ...

Heb een longeertouw geprobeerd was al helemaal geen succes (stomme zet ook) koekjes werkten ook niet.

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je leert inschatten wat geen stap verkeerd is ;) . Ik lees namelijk een hele waslijst aan wangedrag in die ene post. Begin bij de basis, neem les van iemand die goed grondwerk les geeft.

Met dit bijltje al meerdere keren gehakt (instructeur), maar elk paard is anders, dus ik ga je via de computer geen trainingsadvies geven. Daarvoor wil ik paard, ruiter en de combinatie echt aan het werk zien.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 13-03-17 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:24

Lastige is inderdaad dat hij zijn hele leven gewend is om in volle galop van de wei naar de stal te gaan en nu op deze nieuwe stal kan dat niet meer en moet hij netjes met jou meelopen.

Je staat voor de taak om oud gedrag om te buigen naar nieuw gedrag en dat is lastig.

Heb je ergens een veilige plek dat je kunt oefenen met 'netjes aan de hand meelopen'? Sowieso wat hier in het begin ook al gezegd is, misschien eerst maar met bit in en zweepje in de hand naar stal terug lopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:37

Het moeilijkste in dit geval is, dat het paard heeft geleerd (al een hele lange tijd, kennelijk) dat dit gedrag okee en toegestaan is. Dus nu moet je hem niet gewoon iets áánleren, maar correctief bezig gaan.
Hiervoor zul je je eigen instelling compleet qua lichaamstaal, handelingen en timing moeten veranderen. Dat is nooit gemakkelijk.

Ik lees ook dat je hem eerst aan de hand een stuk meenam en het laatste stukje mocht-ie aanvankelijk dan los op eigen houtje de wei in stormen. Tsja, daar heb je al een precedent voor het huidige gedrag geschapen. Een paard is een paard en denkt niet "Nu wel, nu niet" maar denkt: Hoe kom is zo snel mogelijk bij mijn wei.

Dit moet je breed-spectrum aanpakken: niet alleen concentreren op het zich niet mogen losrukken, maar helemaal terug naar de beginselen van lichaamstaal-oefeningen, al dan niet aan de longe in een longeerbak, etc. Eérst respect voor jouw aanwijzingen op ieder front aanleren, het paard moet leren wáchten op jouw aanwijzingen, zowel op de grond als OHZ. Daar los je dikwijls "het probleem" ook al mee op zónder je daarop te focussen.
Als je niet zelf weet hoe dat aan te pakken, neem dan les in bijv. grondwerk, longeren o.i.d.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-03-17 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:42

Ok toegegeven ... Hij zet dan wel een stap verkeerd :). Maar voor naar de wei of naar de wasplaats volgt hij wel mooi. Kan hij ook halthouden eender wanneer ik dat vraag. Van de wei naar de wasplaats is ook geen probleem hoewel hij dan ook dat stuk moet afleggen voorbij zijn stal.
Hij weet alleen exact wanneer hij naar stal moet. Wei wasplaats stal.
Sterk persoon is ook geen optie. Als hij dat in zijn hoofd heeft gebeurd het ook eender bij wie. (Al geprobeerd). Echt een heel lief paard zet VERDER ;) nooit een stap verkeerd. Niet aan de hand en niet tijdens het rijden. Mijn ander paardje gaat ook alleen naar stal maar die doet dat mooi in stap :)

Hij doet het niet om naar de wei te gaan dan is die rustig. Enkel voor zijn stal. Tijdens het longeren luistert hij wel dus vraag me echt af of grondwerk specifiek gaat helpen want dat doet hij allemaal heel goed. Kan op commando halthouden. Dus kan eigenlijk alleen met hem oefenen op dat stuk voor zijn stal. Is ook lastig want als ik hem uit stal neem om een stukje aan de hand te stappen dan rukt hij zichzelf niet los. Het is precies of hij weet nu moet ik in stal.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:02

Kan je de stal niet afsluiten zodat het in elk geval niet beloond wordt met het eten wat daar op hem wacht? Mijn ingeving was ook bit in en hengstenketting eraan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:04

Nee, dat wéét hij niet, dat is hem zo aangeleerd.
Ik ken je probleem uit eerste hand. Ik had er ook zoeen, dat is een enorm probleem, want ze gaan steeds een stapje verder als je dit niet bij de basis aanpakt. Als ze dat dan in een andere context ook denken te mogen/kunnen, onstaan er (ook voor het paard zelf) gevaarlijke situaties.
Ik meen het: terug naar AF met de basisregels, respect en luisteren in alle omstandigheden, tot op het overdrevene af.
Ieder moment dat je iets kunt oefenen (in een rijbak, op een afgezet stukje poetsplaats buiten, whatever) is beter dan niets doen.
Bij mijn paard hielpen twee mensen (elk aan een kant) of sterke ervaren professionals ook niets: hij rukte zich los.
Toch heb ik het weten te klaren.

Jouw paard (en het mijne) wéten helaas dat ze sterker zijn dan de mens in zulke situaties, dus moet je slimmer zien te zijn.

Als hij volgens jou VERDER nooit een stap verkeerd zet, weet hij dus heel goed wat regels en grenzen zijn. Dit moet met wat slimmigheden van jouw kant toch op te lossen zijn?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-03-17 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:11

Morgen probeer ik met een bit. Dat werkte bij mijn andere paardje wel. Maar die was geen 17 jaar gewoon alleen te gaan. En is ook een heel ander karakter. Hij had wel snel door dat het zo niet werkte maar bij dit paard weet ik nu al dat een bit ook geen oplossing zal zijn.
Wel al blij te lezen dat het toch nog veranderd kan worden.

Veel geduld en veel oefenen dus :)

Natuurlijk heb ik het ook wel verkeerd aangepakt. Zijn stalletje lag van in het begin vol lekker eten. Hij mocht ook het laatste stukje alleen gaan (toen rukte hij zich niet los) en de eerste keren dat hij zich losrukte heb ik het ook zo gelaten. Niet weer uit zijn stal gehaald en zijn eten lag er ook steeds in. Dus begrijpelijk dat hij dacht van ... hey als ik nu wat vroeger losruk ben ik sneller bij al dat lekkere eten. Ik zou net hetzelfde doen ;).
Laatst bijgewerkt door Z_V op 13-03-17 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:12

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardgedrag waar het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:17

Meestal maken paarden zich sterk, door de hals vast te zetten. Dan kun je een bit in hangen, maar dat gaat dan wellicht ook niet werken. Wat je wel kunt doen, is een longeersingel om doen(goed aansingelen), longeerlijn er aan vast maken, longeerlijn door het halster/hoofdstel en wandelen maar. Zodra hij aan de wandel gaat, houd je de lijn vast en trekt hij zichzelf klem. Zijn hoofd wordt opzij getrokken waardoor hij zich niet meer sterk kan maken.Zodra je ontspant, is de druk er weer af en kan hij normaal verder lopen.
Dit zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar ik zou idd grondles nemen voor langere termijn.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:18

begin met de staldeur dicht te doen voor je hem uit de wei haalt, zorg dat hij nergens onderweg een beloning kan krijgen, dus niet bij het gras kan en nergens bij brok of hooi kan. Vervolgens neem je hem mee aan een hoofdstel met bit en lange longeerlijn. De longeerlijn hou je zo beet dat hij los is, een paar meter minimal kan uitrollen zonder problemen. Zodra hij gaat geef je een flinke ruk aan de longeerlijn zodat je hem uit balans trekt en hij niet anders kan dan de hoek om gaan. Zorg dat je zelf stevig staat, door je knieeen gaat en je bekken kantelt zodat hij je niet voorover kan trekken. Vervolgens loop je met hem terug naar de wei en begin je opnieuw totdat hij normaal mee kan lopen.
Hoop dat het op deze manier lukt, success!

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:24

Dank je wel voor de tips. Staldeur sluiten heeft ook niet zoveel nut. Staat die mooi braaf te wachten tot ik toekom en ik heb ze dan (zo stom als ik was) gewoon lekker voor hem opengedaan dus ja veel fouten gemaakt :)
Bit en longeerlijn is een poging voor morgen maar denk dat hij me zo omtrekt :).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:45

Het is lastig oordelen zonder de hele situatie, en zulk advies geven via een computer is erg lastig.

Maar zorg dat je paard om je heen buigt. Neem een zweepje mee. Als hij sterk wil worden of zijn hoofd omgooit of de buiging omzet, tik op de heup en wending om de voorhand. Draai zelf mee en blijf parallel aan je paard. Draai net zo lang rondjes tot meneer zich kan gedragen.
Maar wees hem voor. Laat hem niet eerst tempo maken of je meesleuren, dan ben je al veel te laat. Let op de vroege signalen.

Weet niet in welke regio je zit? Maar we geven evt ook les.

Z_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:44

Even een update.
Soms kan het ook makkelijk gaan.
Staleigenaar zei me het touw mee door zijn mond te doen. Doet hij soms blijkbaar ook bij mijn ander paard als hij die uit de wei haalt.
Viel bijna achterover toen ik dat hoorde want die is nog zo lief.
Maar blijkbaar bij de staleigenaar soms wel hevig.
2 dagen gedaan wat mijn vriendje toch echt niet leuk vond en ik ook helemaal niet.
Maar goed hij heeft het geleerd nu. Het touw na 2 dagen weer gewoon en
Sindsdien volgt hij braaf tot aan zijn stalletje, wacht daar mooi tot ik hem losklik en dan gaat hij rustig alleen zijn stalletje in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:08

Inderdaad niet de meest fraaie aanpak maar wel snel duidelijk en effectief blijkbaar. En dus de juiste.
Fijn dat het werkte en dat je zo een hoop gevaarlijke situaties voor kunt blijven.