Angst en bedenken wat er kan gebeuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje11

Angst en bedenken wat er kan gebeuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 11:38

Ik ben een vrouw van 44 jaar, vanaf mijn 7de altijd in de buurt van paarden geweest. Toen ik jonger was nooit angst gekend wat eigenlijk logisch is. Op mijn 22 ste kreeg ik mijn eerste eigen paard, een super leuke merrie, braaf met rijden en omgang. Helaas heb ik haar moeten laten inslapen. Ze was drachtig en dat wisten wij niet. De nageboorte is er waarschijnlijk niet goed afgekomen en is ze bevangen geworden. Zo ernstig dat wij haar moesten laten gaan. Daarna kreeg ik een nieuw paard. Een hele onzekere bange tinker. Ik dacht dat doe ik wel even. Inmiddels was ik ook moeder geworden van een dochter. Dit paard had geen stop en door hem, na twee x in het ziekenhuis te zijn beland, Is mijn angst ontstaan. Uiteindelijk heb ik voor hem een nieuw baasje gezocht en kreeg ik een super lief paard ervoor terug. Niets aan de hand zou je zeggen. Dat laatste paard was zo braaf daar had ik totaal geen omkijken naar had. Ik heb hem gehad tot hij zijn laatste adem uitblies op 26 jarige leeftijd. Omdat mijn opa best vroeg met pensioen moest, had ik besloten om er een jong paard naast te kopen. Ik kocht een bijna 2 jarige merrie. Zij was angstig en verwaarloosd. Ik was veel met haar bezig en wanneer iets niet lukte hielp mijn opa paard me wel om haar te overtuigen. Na een half jaar had ik een geweldige merrie aan haar. Maar daarna werd ze ook sterker en ontstond er gevaarlijk gedrag. Ik heb daar een professional bijgehaald en uiteindelijk ging het met haar goed.

Ik merkte aan mezelf dat mijn vetrouwen weer een flinke knauw had gekregen. Helaas na veel trainen en oefenen ben ik ook haar verloren. Ze is door de paarden van de buren in elkaar getrapt en zo erg dat ik haar ook moest laten inslapen. Na het verlies van mijn oude paard en 4 maanden later mijn jonge merrie, ben ik er 4 jaar uitgeweest. Het verdriet was zo enorm.

En toen zag ik mijn merrie die ik nu heb. Een lieve jonge dame met een kopje erop. Na een lange periode van wennen hebben wij echt een hele goede band. Ook met haar een cursus jonge paarden gevolgd en dit is echt heel goed gegaan. Wat is nu je probleem zul je denken. Nou ik merk dus dat ik spoken zie en hierdoor zo onzeker wordt. Achter hoeven oppakken, longeren, wandelen en inmiddels rijden, want ze is nu ingereden, daarin ben ik alleen maar bezig met wat als dit gebeurd en wat als dat gebeurd. Het gevoel is zo rot en oneerlijk tegenover mijn paard, want zij doet zo haar best, maar ik merk dat ik haar beïnvloed met mijn onzekerheid. Ik heb haar zelfs even te koop gehad. Gelukkig daardoor wel ingezien dat het echt aan mij ligt en absoluut niet aan haar.

Gisteren het grondwerk opgepakt met knikkende knieën, maar was zo trots ondanks mijn onzekerheid kon ik haar zonder aanraken bewegen en zelfs nog achteruit zetten zonder aanraking.

Ik hoop dat iemand dit herkent en mij misschien tools kan geven om dit te overwinnen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal even kort opgeschreven en hopelijk dat het duidelijk is. Voor vragen pb of reageer in mijn topic.

Gr Angelique

Vronie

Re: Angst en bedenken wat er kan gebeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:45

Misschien een idee om grondwerk lessen te nemen? Ik ben zelf ook een angstige ruiter geworden omdat ik een aantal keer er lelijk ben afgevallen. Sinds kort ben ik bezig met grondwerk lessen en dit helpt mij erg goed. Vooral ik ben degene die veel leert tijdens zo'n les. :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:48

Ik kan alleen maar zeggen zoek een fijne instructeur/ instructrice die hiermee met jou aan de slag gaat. Door alsmaar samen positieve ervaringen op te doen en je ervan bewust te zijn wat jij doet met jouw angst kom je (al) een heel eind, maar het helpt zo ontzettend als er iemand vanaf de grond je er doorheen praat en helpt met het wederzijds vertrouwen op te bouwen!

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 11:51

Ik heb inmiddels les geregeld morgen wordt de eerste keer

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:12

Zo herkenbaar jou verhaal! Ik ben dan wel een stuk jonger (20), maar ook constant bezig met wat er zou kunnen gebeuren en dat heb ik helaas altijd al gehad, nooit zo heerlijk onbevangen aan de slag gekund. De laatste jaren ging het super, ik had eigenlijk nauwelijks meer last van mijn angst en stapte op heel veel verschillende paarden. Ik begeleid ook ritten op Vlieland en daar ook nooit last van angst gehad, en dat verwacht ik daar ook niet te krijgen.
Sinds vorig jaar weer een IJslander, nadat ik een jaartje geen paard had gehad ivm studie, ik kende dit paard al goed en ik wist dat hij soms erg nerveus kan zijn. Ik heb ook van augustus t/m december heerlijk met heb buitengereden en ook vooral alleen. Maar in december is hij er een keer zo ongelooflijk vandoor gegaan doordat hij schrok en daarna over een kruispunt is gerend, dat ik nu weer veel spanning heb, die hij niet kan handelen.
Ik heb er de afgelopen maanden niet opgezeten en heb ook weinig tijd momenteel door het afstuderen, maar mijn plan is voor nu om grondwerklessen te nemen (heb er al twee gehad, super leuk!) en daarnaast gewoon veel vanaf de grond te doen zoals wandelen etc. Ik heb ook niet de ambitie om er over een maand weer mee in het bos te rijden, dat komt wel weer. Nu eerst lekker vertrouwen op bouwen :)

In ieder geval veel succes, hopelijk straks weer lekker aan de slag zonder angst! Ik weet wat het is en het niet heel makkelijk...

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:30

Zo herkenbaar...... Ik heb namelijk precies hetzelfde. En dat is best lastig hoor, als je daar last van hebt.

Maar ik heb het voornamelijk met rijden en niet zo zeer in de omgang of met longeren. En mensen om mij heen zeggen telkens dat ik met wat meer lef moet rijden maar ja, als ik telkens in gedachten hebt "als ik val" of "als er iets gebeurt wie zorgt er dan voor......" pffff, laat dat maar eens los....

Maar goed, we werken er aan. Bij mij helpt veel lessen en onder/met begeleiding rijden. En naar mate ik een paard beter en langer ken, gaat het bij mij altijd wel beter. Hopelijk bij jou ook....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:13

ooh zo herkenbaar. vooral wat bonique zegt.

in de omgang geen enkel probleem.. maar met rijden.. en waarvoor? om er af te vallen? dat heb ik nou al zo vaak gedaan, dat kan ik inmiddels ook als de beste.

paardje wat ik nu rij maakt er ook heerlijk gebruik van. bak is langs de weg.. en ik kijk gewoon steeds of er verkeer aan komt. want ja wie weet schrikt hij daar van... en wat zie je.. als hij aan het werk is schrikt hij er van, ben ik aan het uitstappen.. geen enkel probleem. ik voel ook helemaal die spanning komen bij mijzelf.. pfff zo irritant.

heel veel succes ts, je bent dus niet de enige.

w.b.t. les. als ik lesrijd heb ik er veel minder last van. omdat ik dan doe wat mij gezegd word en dus mijn paard consequenter rijdt.. lastig hoor

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:30

Herkenbaar. Ik denk dat het een kwestie is van opnieuw vertrouwen en zekerheid opbouwen, maar helemaal onbevangen is voor de meeste volwassenen niet meer weggelegd denk ik.