Hoe leer je een ander jouw paard/veulen corrigeren?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lily_Fee

Hoe leer je een ander jouw paard/veulen corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 16:47

Ha bokkers,

Sinds twee maanden ben ik eigenaresse van een fantastisch merrieveulen Lily-Fee. Ze is de liefheid zelf, echt een heel makkelijk veulen. Ze is nu acht en een halve maand oud en eigenlijk pakt ze alles super op. Vast staan, hoeven krabben, singeltje om het gaat allemaal vloeiend.

Nou heb ik ook een fantastisch lieve vriend die gelukkig ook verliefd is geworden op mijn kleine meisje en van plan is om binnenkort rijlessen te nemen zodat hij over drie jaar haar ook kan gaan rijden. Echter weet hij nog niet veel van paarden, mijn verzorgpaard borstelt hij en kan hij uit de wei halen, maar met Lily is het nog even anders.

Samen naar Lily-Fee gaan gaat fantastisch. Klunzig het halster omdoen maakt haar niks uit of meelopen met hem terwijl er een hek open en dicht gedaan moet worden is ook oké. Echter zie ik aan kleine dingetjes dat ze hem begint uit te proberen, zoals iets dichter in zijn ruimte gaan staan zonder dat hij het aangeeft dat dat mag of als eerste door het hek willen in plaats van hem volgen.

Gelukkig heeft mijn vriend goed gevoel voor leiderschap en houdt hij haar tegen bij het voorbeeld van het hek en gaat hij eerst zelf. Ook met voeren laatst waarbij ze voordat hij de emmer heeft neergezet haar hoofd er al in wil stoppen, duwt hij haar zachtjes maar duidelijk terug en vraagt hij haar te wachten met eten totdat hij zegt dat het mag.

Kortom mijn vriend doet het heel goed, echter vraagt hij vaak aan mij hoe hij haar moet corrigeren bij dit soort kleine dingetjes. Ik heb uitgelegd dat dit duidelijk moet gebeuren en dat hij pas tevreden mag zijn als ze precies doet wat hij wil, maar dat hij altijd met respect voor haar moet handelen zodat de vertrouwensband niet beschadigd raakt.

Echter is dit niet zo concreet en omdat ik het zelf op zo'n automatische manier doe, weet ik het niet heel duidelijk uit te leggen. Vooral omdat hij het paard nog niet kan lezen.

Hebben jullie een advies hoe je aan een ander kan uitleggen hoe je paard/veulen te corrigeren?

XO

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe leer je een ander jouw paard/veulen corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:48

Als ik het zelf niet uit zou kunnen leggen zou ik hem grondwerklessen laten nemen, daarin komt dat keurig aan bod en je kunt er veel gave/leuke dingen mee. :j

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 16:53

Gypsy schreef:
Als ik het zelf niet uit zou kunnen leggen zou ik hem grondwerklessen laten nemen, daarin komt dat keurig aan bod en je kunt er veel gave/leuke dingen mee. :j

Ja klopt... alleen Lily heeft nog een spanningsboog van 10 minuten dus dit is een beetje veel gevraagd. Uit de wei halen, poetsen en vervolgens eten is al veel concentratie voor haar. Laat staan een vreemde instructeur, instructrice in een bak, dat is denk ik nog een beetje to much.

Super goed advies dus maar voor als we een paar maanden/halfjaar verder zijn. Heb je misschien tips hoe ik hem kan leren Lily te corrigeren? Wat moet ik zeggen of doen? Wat helpt iemand en wat niet als je nog weinig weet over paarden?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:56

Ik denk niet dat ze bedoeld met jouw veulen. Met een 8,5 maanden oud veulen neem je geen grondwerklessen :') Ik vind die singel al te ver gaan.

SuperGirl, je wordt niet vergeten! Y;(

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 17:03

GamblersCup schreef:
Ik denk niet dat ze bedoeld met jouw veulen. Met een 8,5 maanden oud veulen neem je geen grondwerklessen :') Ik vind die singel al te ver gaan.

Snap ik helemaal, singeltje is een losse dekensingel. Om te leren een deken te dragen. Is er zo 1 die helemaal van elastiek is. Zo schiet ze niet helemaal in de stress als er een moment komt dat ik denk dat een deken nodig is. Zoals in de zomer en we weer een vliegenplaag hebben. Is dus geen longeersingel..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe leer je een ander jouw paard/veulen corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:14

Het zou idd prima met een ander paard kunnen. :j

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 17:18

[quote="Gypsy"]Het zou idd prima met een ander paard kunnen. :j[/quote

Oké! Is zeker het proberen waard :) Bedank voor het idee. Ook misschien tips voor mij om het hem te leren. Tenslotte gaat de verzorging van Lily gewoon door en wil ik dat graag samen met mijn vriend doen :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:18

Lily_Fee schreef:
GamblersCup schreef:

Snap ik helemaal, singeltje is een losse dekensingel. Om te leren een deken te dragen. Is er zo 1 die helemaal van elastiek is. Zo schiet ze niet helemaal in de stress als er een moment komt dat ik denk dat een deken nodig is. Zoals in de zomer en we weer een vliegenplaag hebben. Is dus geen longeersingel..

Ok :)

SuperGirl, je wordt niet vergeten! Y;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:41

Wat ik zou doen is hem goed laten kijken naar hoe jij dingen "automatisch" doet. En daarnaast per concreet geval (zoals als eerste door het hek willen) bespreken hoe jij dat zou doen. Je algemene opmerking klopt, en als aanvulling erop zou je dan per activiteit de do's en dont's bespreken.

Ook hoeft je vriend natuurlijk niet persé op de zelfde manier te corrigeren als jij. Ik vind het bij voorbeeld handig om een paard wat naar voren loopt terwijl ik het niet wil met mijn knie een duwtje te geven zodat ik het halstertouw vast kan blijven houden. Een ander zal dat liever met een hand doen.

Gaat erom dat de aanwijzingen veilig en eerlijk, en dus duidelijk en consequent zijn.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 06:49

Mijn ex kwam als dummy in de paarden. Wist niks maar pikte het snel op. Lessen genomen en ook dat had hij razendsnel onder de knie. Niet zoals mensen die al jaren rijden maar ook zeker niet slecht. Als we met z'n tweeen waren ging het nooit zo goed. Maar wanneer hij alleen even moest longeren, dekenwisselen en in de molen zetten ging het veel beter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie