Poetsplaats

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SelmaBritt

Poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 18:02

Haflinger merrie van 4 jaar is altijd heel blij om me te zien, makkelijk uit de stal/paddock te halen en loopt altijd graag mee. Totdat ik met haar naar de poetsplaats wil, op het moment dat we in de buurt komen stopt ze en zal ik een longeerzweep of hulpje nodig hebben om haar erin te zetten.

Het is bij ons op stal de bedoeling dat je achterom in de poetsplaats loopt en het paard dan tussen twee touwen vastzet. Als ze al meeloopt naar de poetsplaats, heeft ze erg de neiging om op het punt waar ze netjes stil zou moeten gaan staan, te gaan rennen. Ik probeer haar dan wel degelijk te corrigeren en als ze uiteindelijk netjes staat wordt ze ook uitgebreid beloond, ook als het 3 keer proberen heeft gekost.

Als ze dan eenmaal stil staat tussen de touwen is ze erg zenuwachtig, ze bedelt veel en staat niet stil in het midden, maar keert telkens om wanneer ik de andere kant wil gaan poetsen.

Hebben jullie enig idee hoe ik haar weer netjes op de poetsplaats kan krijgen zonder dat ik hulp heb van iemand anders? Een aantal maanden terug was ze er wel gewoon erg braaf mee, en er is naar mijn idee niets aparts gebeurd waardoor ze nu plotseling zo angstig zou kunnen zijn. Het heeft volgens mij ook niet te maken met het voorbereiden op dingen doen zoals rijden en longeren, want dit vindt ze best heel leuk om te doen en hiermee gaan we juist vooruit!

Amberkelsey

Re: Poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:50

hoelang heb je haar al?

Manou & Vosje

SelmaBritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 18:10

Ruim een half jaar @Amberkelsey

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:32

Ik denk persoonlijk dat je niet echt de leider bent voor haar, zodra zij iets niet wil heeft zij naar mijn idee een rijtje in haar hoofd om er onderuit te komen bij haar zou dan op de eerste plaats het "staken" komen, zodat zij hoopt dat ze er mee weg komt en niet op de poetsplaats hoeft te staan. Je kan trainen hierin, ik zou zeggen neem eens les in grondwerk, aangezien je aangeeft dat ze nog wel eens weg wil rennen. Ook is het misschien nog een tip om als ze zo zenuwachtig is haar hoofd naar beneden te vragen omdat dit van nature al de houding is voor het ontspannen.

Manou & Vosje

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:54

Jij probeert jouw paard tegen te houden, je probeert om hem rustig te houden, je vraagt steeds op die plekken om stil te staan..... Jou paard denkt daar om één of andere reden (eigenlijk maakt het niet zo heel erg uit waarom ze dat juist doet) anders over en wil dus weg.
Jouw uitgangspunt is gewoon verkeerd, geef het paard een reden om te willen stil staan, eens ze die reden hebben is het bijna opgelost, dan zal het enkel een klein beetje herhalen worden en klaar is kees.
Makkelijk zat dus, een trainer kan jou perfect helpen om dit aan te leren, vraagt dit heel veel werk, tjaaa dat is natuurlijk niet zo makkelijk in te schatten, maar ik ga er toch van uit dat al tijdens de eerste training dit zou moeten lukken. dat zal voor jou bijna ongelooflijk klinken maar dit is echt wel zo. Je moet rust niet afdwingen je moet het aanbieden.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:23

Hoi, ik zou het sowieso meerdere keren per dag proberen, niet links laten liggen. Daar maak je het probleem later alleen maar erger mee. Ik zou een paar keer per dag er gewoon op af lopen. Als ze stil gaat staan, vraag je haar nog wat verder, als ze naar voor komt: druk van het halster. Zo steeds een stukje verder. Als je voelt dat dit voor haar op het moment genoeg is zou ik haar achteruit vragen en uiteraard belonen. Zo kun je steeds een paar meter verder lopen. Eenmaal op de poetsplaats zou ik haar ook niet vastzetten maar heel goed belonen en haar lievelingshapje voeren. Dit kun je een paar keer herhalen per dag en zo zal ze leren dat de poetsplaats iets is waar ze veilig kan staan en waar ze wat lekkers krijgt. Opzadelen of poetsen zou ik een tijdje ergens anders doen. Ik denk dat je het beste eerst de angst/onzekerheid van de poetsplaats weg moet halen. Ik ben geen expert maar zo naar wat ik lees denk ik dat dit best nog eens zou kunnen helpen:)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie