Haflinger merrie van 4 jaar is altijd heel blij om me te zien, makkelijk uit de stal/paddock te halen en loopt altijd graag mee. Totdat ik met haar naar de poetsplaats wil, op het moment dat we in de buurt komen stopt ze en zal ik een longeerzweep of hulpje nodig hebben om haar erin te zetten.
Het is bij ons op stal de bedoeling dat je achterom in de poetsplaats loopt en het paard dan tussen twee touwen vastzet. Als ze al meeloopt naar de poetsplaats, heeft ze erg de neiging om op het punt waar ze netjes stil zou moeten gaan staan, te gaan rennen. Ik probeer haar dan wel degelijk te corrigeren en als ze uiteindelijk netjes staat wordt ze ook uitgebreid beloond, ook als het 3 keer proberen heeft gekost.
Als ze dan eenmaal stil staat tussen de touwen is ze erg zenuwachtig, ze bedelt veel en staat niet stil in het midden, maar keert telkens om wanneer ik de andere kant wil gaan poetsen.
Hebben jullie enig idee hoe ik haar weer netjes op de poetsplaats kan krijgen zonder dat ik hulp heb van iemand anders? Een aantal maanden terug was ze er wel gewoon erg braaf mee, en er is naar mijn idee niets aparts gebeurd waardoor ze nu plotseling zo angstig zou kunnen zijn. Het heeft volgens mij ook niet te maken met het voorbereiden op dingen doen zoals rijden en longeren, want dit vindt ze best heel leuk om te doen en hiermee gaan we juist vooruit!