Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:37

zo verschillend, ik kreeg (ahum) 36 jaar geleden ook een welshje. onbeleerd. Ik was toen 8 jaar. We hadden (mijn zus en ik) een clubje van 5 verzorgpony's. De eigenaren wilden gaan verhuizen en maar 2 dieren houden. Mijn ouders hebben toen moeder en dochter overgenomen. Moeders was al beleerd maar mijn Fleur nog totaal niet. Heel eerlijk? Het was opstappen en wegrijden. Geen enkel problem, ook nooit gehad. Moeder Senta had nog wel eens de neiging met wind of kou een beetje melig te worden maar niet gemeen. Ze waarschuwde ook door een piep te geven hahahaha Onze welshjes geen enkel problem dus.

Koekie73

Berichten: 2664
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:41

Hai mamamandy,

ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat?

Mijn dochter is 11 en heeft sinds een maand of 4 een D pony. Heel lieve, brave merrie die af en toe wat kijkerig is (vooral als ze hengstig is :( ) Voordat we haar kochten hebben we natuurlijk een aantal andere pony's bekeken en van 1 daarvan is ze keihard afgegooid (ja, we hebben iemand anders voor laten rijden etc maar toch gebeurd) met een SEH bezoek als gevolg.

Sindsdien is ze ook veel eerder bang. Logisch ook. Dochter is ook zeer gevoelig. Vooral op ander terrein kan de pony nogal gevoelig reageren (ondanks dat ze bij de vorige eigenaar M2 heeft gelopen en dus veel ervaring heeft) Ik laat eea helemaal aan dochter over. Wil ze niet rijden? Dan gaan we longeren en wat grondwerk/vrijheidsdressuur. Of we gaan wandelen.
Ze is enorm gek op de pony en ze hebben echt samen een klik. Doordat ze er uit eigen beweging elke keer weer opstapt, komt dat vertrouwen van beide kanten wel. Maar het heeft heel veel tijd nodig, als ze eenmaal wat onzeker zijn (daarvoor was mijn dochter totaal onbezorgd op pony's) Laatst wilde dochter ineens graag in een crossles meedoen. Echt heel graag. Ik heb haar verteld dat het kan zijn dat de pony daar wel weer onrustig kan zijn. Ze wilde het ondanks dat proberen. Het is redelijk gegaan, tot pony totaal in paniek raakte van water.
Ik zie dan wel dat ze zich weer wat onzeker voelt maar de volgende dag stapt ze toch weer zelf op (of gaat iets anders doen met pony)

Als ik zou zien dat de combi echt niet geschikt zou zijn, zou ik verkopen wel overwegen.
Wij hebben voor nu, naast onze vaste bijrijdster (die 15 is), iemand die zeer ervaren is er op rijden om haar toch weer even flink door te rijden. Pony zal echter altijd haar eigen karakter houden en daar moet dochter wel het plezier van blijven in zien. In die zin kan ik me heel goed voorstellen dat je in de loop van de tijd toch voor een andere pony kiest voor je dochter?

Als je dochter nou een meisje zou zijn dat wat onverschrokken is en er juist een uitdaging in ziet, zou ik het geloof ik een betere combi vinden. Omdat mijn dochter al 11 is, kan ik wel beter varen op wat zij zelf vindt en voelt, maar bij een 6jarig meisje lijkt me dat toch lastiger?
Krijgt je dochter ook les met deze pony?

Famke25
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:07

Ik zou ook een stapje terug doen. laat het rijden even voor wat het is. Alleen als je dochter het zelf graag wil. En gewoon weer in stap beginnen met iemand er naast en dat verder opbouwen.
Mijn dochter is ook 6 en heeft sinds kort pas voor het eerst op ons eigen paard gezeten terwijl ze vanaf baby al mee ging. Poetsen, wandelen enz geen enkel probleem, maar erop vond ze hoog en eng. Op een gegeven moment wilde ze zelf. Nu vraagt ze steeds wanneer ze weer mag.
Geef haar gewoon tijd en ruimte en doe het spelenderwijs en ga gewoon lekker zelf met de pony aan de hand trainen, zonder druk op je dochter te leggen. Als ze echt graag wil geeft ze het wel weer aan.