Allereerst hoop ik dat dit hier goed staat.
Sorry als dit niet het geval is.Ik heb drie verzorgjes, eentje van 12 jaar, eentje van 2 jaar en eentje van 7 maanden.
Eentje van mijn drie verzorgjes zijn we aan het leren vaststaan en "borstelmak" aan het maken.
Ze schrikt echt van alles. Daarom dat de eigenaresse ook nog even wou wachten tot ze minder zou schrikken. Maar ondertussen is ze dus al 2 jaar.
Ze heeft een paar dagen geleden haar halster kapot getrokken omdat ze bang was van de wind. Het haakje is echt in twee, niet meer te maken helaas.
Vandaag ben ik opnieuw geweest en wou ik, samen met de eigenaresse haar een nieuw halster aandoen. We hebben echt vanalles geprobeerd, snoepje door het gat van de neusriem houden maar zodra de eigenaresse het halster een beetje hoger schoof, ging ze direct achteruit. Daarna was de man van de eigenaresse gekomen om ons te helpen. Daarna hadden ze een touw gespannen in de "gang" (het is niet echt een gang, meer een doorloop dat lijd naar de weide, maar het is buiten) zodat ze niet naar achter kon. Maar toen werd ze dus nog veel meer bang en gestresseerd, wat ik dus ook wel dacht. Maar veel durfde ik niet te zeggen aangezien het niet mijn paarden zijn. Daarna was de man een longeertouw gaan halen, als idee dat over haar nek te gooien. Ze kon dus niet weg want voor haar stond zo'n ijzeren hek en achter haar was een touw gespannen. Na een tijdje kreeg ze erg genoeg van en begon ze te stijgeren, draafde aan en is ze over het ijzeren hek gesprongen. En het was geen laag hekje
. De andere 2 paarden stonden daar achter het hek vast, het hek is gevallen en zij hebben ook verschrikkelijk veel bang gehad. De braafste van de 3 had dan ook haar halster kapot getrokken. En wat heb ik ook geluk gehad, gelukkig stond ik naast het hek, als ik er achter stond, zou het niet zo goed afgelopen zijn denk ik. En ze zijn dan uiteindelijk naar de weide gelopen. (Toen was het touw al weg)Maar dus mijn vraagje, hoe kunnen we "liefdevol" zonder te pushen haar halster aandoen?
En naast dat, zorgen dat ze niet van alles schrikt?
Want de momenten dat ze rustig is, als je van een afstandje bij haar staat verdrink je echt in haar oogjes.
Het is niet van stout zijn, maar van schrik.
Alvast bedankt,
Angelina
Daar wil ik aan toevoegen dat je altijd eerst aan je eigen veiligheid moet denken. Een bang paard denkt namelijk niet meer aan jouw veiligheid, dus zorg alsjeblieft dat je weg kan. Oftewel, niet recht voor het paard gaan staan, niet op je hurken zitten en altijd alert zijn.