Bang van zo'n beetje alles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popss

Bang van zo'n beetje alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 21:08

Hallo,
Allereerst hoop ik dat dit hier goed staat. :? Sorry als dit niet het geval is.
Ik heb drie verzorgjes, eentje van 12 jaar, eentje van 2 jaar en eentje van 7 maanden.
Eentje van mijn drie verzorgjes zijn we aan het leren vaststaan en "borstelmak" aan het maken.
Ze schrikt echt van alles. Daarom dat de eigenaresse ook nog even wou wachten tot ze minder zou schrikken. Maar ondertussen is ze dus al 2 jaar.
Ze heeft een paar dagen geleden haar halster kapot getrokken omdat ze bang was van de wind. Het haakje is echt in twee, niet meer te maken helaas.
Vandaag ben ik opnieuw geweest en wou ik, samen met de eigenaresse haar een nieuw halster aandoen. We hebben echt vanalles geprobeerd, snoepje door het gat van de neusriem houden maar zodra de eigenaresse het halster een beetje hoger schoof, ging ze direct achteruit. Daarna was de man van de eigenaresse gekomen om ons te helpen. Daarna hadden ze een touw gespannen in de "gang" (het is niet echt een gang, meer een doorloop dat lijd naar de weide, maar het is buiten) zodat ze niet naar achter kon. Maar toen werd ze dus nog veel meer bang en gestresseerd, wat ik dus ook wel dacht. Maar veel durfde ik niet te zeggen aangezien het niet mijn paarden zijn. Daarna was de man een longeertouw gaan halen, als idee dat over haar nek te gooien. Ze kon dus niet weg want voor haar stond zo'n ijzeren hek en achter haar was een touw gespannen. Na een tijdje kreeg ze erg genoeg van en begon ze te stijgeren, draafde aan en is ze over het ijzeren hek gesprongen. En het was geen laag hekje ;) . De andere 2 paarden stonden daar achter het hek vast, het hek is gevallen en zij hebben ook verschrikkelijk veel bang gehad. De braafste van de 3 had dan ook haar halster kapot getrokken. En wat heb ik ook geluk gehad, gelukkig stond ik naast het hek, als ik er achter stond, zou het niet zo goed afgelopen zijn denk ik. En ze zijn dan uiteindelijk naar de weide gelopen. (Toen was het touw al weg)
Maar dus mijn vraagje, hoe kunnen we "liefdevol" zonder te pushen haar halster aandoen?
En naast dat, zorgen dat ze niet van alles schrikt?
Want de momenten dat ze rustig is, als je van een afstandje bij haar staat verdrink je echt in haar oogjes. <3 /3
Het is niet van stout zijn, maar van schrik.
Alvast bedankt,
Angelina

tamary

Re: Bang van zo'n beetje alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:30

Van nergens aan blootgesteld worden leren ze echt niet minder schrikken. Ze kennen zo weinig dat alles eng is en als alle 3 zo zijn, dan is er ook geen voorbeeld om het af te kijken.
Maak een veilige omgeving om met ze te kunnen werken. Waar ze zichzelf en de mensen niet kunnen bezeren en waar ze niet uitbreken. Nu kun je veilig aan de slag. Hoe normaler je alles vindt, hoe minder angstig de pony is. Verder is het antwoord op alles wat raar of eng is stilstaan, dan gaat het weg. Dus halster om, touwtje vast zodat ze niet te ver van jouw weg kan en rustig in een ritme borstelen begin op een neutrale plek als schouder/schoft, pony staat stil (15 sec aan een of eerder bij tekens als kauwen, zuchten, knipoog, beentje op rust) borstel weg, zelf tot 5 tellen en weer borstelen.

Ja je moet dingen gedoseerd aanbieden zodat ze nog kunnen nadenken bij enge dingen, maar het vermijden ervan geeft juist angstige dieren. Die leren nl nooit om om te gaan met veranderingen en die zullen er hoe dan ook komen. Kleine schrikjes om van te leren (mits goed aangeboden) zijn juist door het opbouwen van zelfvertrouwen paardvriendelijk. Blinde paniek reacties zijn dat niet, daar leren ze niks van.

Liefde geven is ook veiligheid bieden en dat doe je door ze te leren dat wat jij enkel vraagt wat ze kunnen en dat alles wat jij doet veilig is om toe te laten. Pas als die basis er is, heb je een startpunt voor leuke dingen. Je moet een gezamelijke set regels afspreken en daarvoor ook samen een dialect ontwikkelen die de taalbarriere tussen mens en pony overbrugd. Dat gaat door interactie en consequent voorspelbaar gedrag. Zodat je voor die pony' s iemand wordt waar ze alle verantwoordelijkheid naar toe kunnen gooien en waar ze zorgeloos achteraan willen hobbelen, want niks en niemand is dan gevaarlijk meer.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:59

In zo veel mogelijk vrijheid Schriktraining doen is hier waarschijnlijk het grootste deel van de oplossing. Te beginnen bij aanraking van jezelf, borstels en het halster en leidtouw.

Popss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:01

Heel erg bedankt voor alle tips!
Heeft er iemand misschien nog meer tips voor het halster om te doen? /3

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:20

voor het halter om doen kan een ander type halster al helpen.

Een halter op maat waarbij je alleen het keelhaakje hoeft vast te maken werk vaak niet als leerhalster omdat je het nekstuk over het voorhoofd moet halen.
Ik gebruik als eerste halster in dit geval een halster waarbij je de nekriem (hoe noem je dat??) over de hals heel doet en dan vastmaakt.
Sommige kleine veranderingen kunnen veel uitmaken.
Wak ook kan helpen is het paar op stal zetten en dan heel rustig in de stal blijven (heb geduld), evt de krachtvoer hoeveelheid dagelijks op stal uit de hand laten eten. Gewoon de tijd nemen. zodra er iets meer vertrouwen is zul je zien hoe snel er een goede band kan ontstaan.

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:27

Als ze altijd in het weiland staat met andere paarden, kun je in dat weiland een paar veilige schrikobstakels neerzetten en zelf weggaan. Dan kan ie bijvoorbeeld een hele dag naar die schrikobstakels kijken zonder dat ie gestoord word. Bij mijn pony heeft dit gewerkt

Popss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:48

Bedankt voor de tips! Ik ga het eens proberen!

Sabina1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:03

Wat Nienkeew zegt. Werkt ook bij mijn vorige paard.
Wel belangrijk dat er geen wilde paarden bij zitten, althans dat was bij mij dan het geval. Dat heeft de vordering wel iets meer geremd.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 02:24

Het stuk van het halster wat achter de oren ligt los maken en dat dan eerst om de nek doen en dan langzaam het neusstuk over de neus schuiven en dan de keel riem vast maken.
Iemand zei ooit tegen me, als je paard heel schrikkerig/bang is moet je er zoveel mogelijk gekke en leuke dingen mee doen. Waarom niet, heb plezier en dan went ze vanzelf aan alles. Begin wel klein als ze nog maar zo weinig gewend is.
PAS AUB OP MET UIT DE HAND VOEREN. Dit kan heel handig zijn maar tegelijk ook negatief uitwerken. Doe beter wortels/appels in een emmer en ga haar dan rustig staan aaien bijvoorbeeld.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 03:10

Je hebt hier een aantal goede reacties staan :) Daar wil ik aan toevoegen dat je altijd eerst aan je eigen veiligheid moet denken. Een bang paard denkt namelijk niet meer aan jouw veiligheid, dus zorg alsjeblieft dat je weg kan. Oftewel, niet recht voor het paard gaan staan, niet op je hurken zitten en altijd alert zijn.

Wat betreft het halster vind ik het losmaken van het deel wat achter de oren gaat een goede. Als dat niet kan, of dat wil ze niet, kun je ook een halstertouw om haar nek doen en dat richting oren bewegen, dat je al iets hebt voordat je het halster aanbiedt. Als ze echt zo bang is voor het halster, biedt het kort aan, mag wel meerdere keren per dag. Oftewel, steeds iets dichterbij, toont ze daarbij geen spanning, weghalen. Toont ze wel spanning weet je dat je tever bent gegaan. Snuffelen etc belonen en halster weghalen. Uiteindelijk zal ze het wel accepteren, en dan kun je verder met haar te wennen aan andere dingen (touw over haar lichaam heen bewegen, zweep....)

Aangezien je zegt dat ze zelfs van de wind zo schrikt, zou ik je aanraden eens te kijken bij essentiele olien (Doterra of Silverlinde) of bach bloesem. Laat je informeren welke olie geschikt is, maar er zijn er meerdere die kalmerend, ontspannend, aardend werken.

Wees vooral voorzichtig dat je haar geen kans geeft om van jou te schrikken. Jij bent veilig. Dus even niet vastzetten, geen plotselinge bewegingen maken, blijven praten, zelf rustig blijven.

Succes! Het komt wel goed :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 03:41

Zoals ik het lees is er niemand daar die ook maar enig idee heeft waar ze mee bezig zijn. Inmiddels is er behoorlijk wat kwaad gedaan en heb je een jong ding dat geen halster mee omheeft omdat het in paniek kapot getrokken is en waar je geen halster meer om krijgt. Waar pogingen tot het toch proberen mislukt zijn. Eentje die met 2 jaar van alles en iedereen in paniek raakt. Mijn mening: haal er iemand bij die weet waar hij/zij mee bezig is. Een jong ding in paniek tussen een hek en een touw opsluiten, in paniek over een hek laten springen waar twee anderen vlak achter staan, het metalen hek dat omlazert... hier gaan ongelukken gebeuren en de paarden worden er ook niet beter door. Pas op ts, zorg voor je eigen veiligheid.

Popss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 13:59

Dankjewel! We hebben het halster ondertussen aangekregen. :)