Angst voor steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

throwaway

Angst voor steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:34

Hey allemaal! :)

Sinds kort rijd ik paard bij een manege. Heb als kind nooit gereden en vond het nu tijd om te beginnen (ben 20). Ik heb er nu een les of 8 opzitten en ik vind het helemaal geweldig, alleen vanochtend is er echt iets naars gebeurd. Ik reed in een groepsles en alle paarden waren een beetje onrustig (naar het schijnt vanwege de harde wind) en het paard waar ik op reed in het bijzonder. Normaal gesproken staat dat paard bekend als de rust zelve, maar vandaag had hij er echt geen zin in. De instructrice vroeg of ik even halt wilde houden omdat er iets niet goed was met de singel. Toen ze op ons af kwam lopen begon het paard onrustig te bewegen en een beetje te bokken en toen ze de teugel vastpakte gingen z'n voorbenen al een beetje omhoog. Het paard trok zich los van haar en begon volop te steigeren met mij er nog op (een keer of 3). Toen stopte hij en was hij enorm aan het trillen (hij was duidelijk bang) en ik was inmiddels ook lam van angst. De instructrice kwam toen nog een keer en toen begon hij weer! Ik was compleet in paniek (een echte beginnersfout, ik weet het). Op de een of andere manier lukte het mij om ervan af te springen terwijl hij bezig was, dus ik heb er verder niks aan over gehouden. Ik ben nu alleen echt heel erg bang geworden. Meteen nadat ik van hem af was gesprongen mocht ik op een ander paard (een jonge hengst, niet zo'n goed idee voor een beginner eigenlijk) en dat ging eigenlijk best prima. Ik weet alleen niet of ik volgende week weer durf. Hebben jullie misschien tips om hiermee om te gaan?

Selina

Re: Angst voor steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:44

Helemaal niet gek dat je in paniek was hoor! Zou ik ook zijn als het paard bleef steigeren. Goed dat je daarna nog op een ander paard bent gestapt. Volgende week even aangeven aan je instructrice dat je angstig bent geworden, dat je op een goedzak wilt en of ze je wat extra kan helpen.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:48

Lijkt mij dat het er voor jou nu op aan komt , zet je er jezelf over heen (wil je graag blijven paardrijden) of is het risico te groot.
Misschien komen er nog goede adviezen voor je .

throwaway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:53

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga echt proberen om mezelf erover heen te zetten. Ik vind het namelijk echt heel erg leuk en bijzonder om te doen, maar dit was gewoon enorm schrikken en ik ben bang dat het nog een keer gebeurt gewoon omdat ik nog niet goed kan rijden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:58

Ik rij acht jaar en bij mij heeft 1x een paard gesteigerd. Heb op meerdere maneges gereden en ook meerdere bijrijdpaarden gereden, dus denk dat je je niet al te veel zorgen moet maken. Manegepaarden zijn over het algemeen gewoon brave paarden, maar het blijven wel levende wezens, dus er kan wel altijd wat gebeuren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:58

Wat imo het beste werkt bij angst voor steigeren is iemand zoeken waarvan het paard op commando kan steigeren (onder de man) en vragen of je dat eens kunt proberen. Dan leer je op een gecontroleerde manier wat je moet doen en dat zal je angst doen afnemen.

Voor de rest gewoon een braaf paard vragen voor de lessen en kilometers maken. Zit lessen zijn ook heel goed voor je zelfvertrouwen.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:15

Ik ben ook een tijd best bang geweest met rijden.
Ik heb toen gevraagd of ik de komende tijd op de wat bravere pony's mocht rijden. Na een tijd vroeg degene die de pony's indeelt of ik weer een wat lastigere wilde proberen, en het voelde weer goed!
Ik zou dus vragen of je op brave paarden mag rijden totdat het weer goed voeld! En met de harde wind waren de paarden bij ons op de manege ook wat drukker dus grote kans dat het daardoor kwam.
De tip van maximuss is ook een goede!
En gewoon je instructeur/-trice om hulp vragen. Misschien kan het helpen als iemand het paard vasthoud met opstappen en dan een paar rondjes mee loopt oid?
Veel succes! En blijf onthouden dat je het voor je plezier doet en je dus geen dingen hoeft te doen die je niet leuk vind.

throwaway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 17:21

Heel erg bedankt! Volgende week ga ik gewoon weer op het paard waarop ik begon en dan moet het goedkomen! Ik beleef er namelijk echt veel plezier aan en door een zo'n incident moet ik het niet voor mezelf gaan verpesten door heel angstig te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:15

maximuss schreef:
Wat imo het beste werkt bij angst voor steigeren is iemand zoeken waarvan het paard op commando kan steigeren (onder de man) en vragen of je dat eens kunt proberen. Dan leer je op een gecontroleerde manier wat je moet doen en dat zal je angst doen afnemen.

Voor de rest gewoon een braaf paard vragen voor de lessen en kilometers maken. Zit lessen zijn ook heel goed voor je zelfvertrouwen.

Dat werkte voor mij ook niet helaas. Ik ben 6 jaar terug met paard en al achterover gegaan, en sindsdien ben ik ook als de dood voor steigerende paarden. Heb wel eens gesteigerd met een paard op commando, en dat vond ik dus niet eng, omdat ik dan de controle er over heb :P

Misschien is het handig om te weten wat je het beste kunt doen als een paard steigert. Dat is namelijk het paard het hoofd opzij trekken, en zodra hij stilstaat, voorwaarts laten gaan, zodra paarden namelijk voorwaarts gaan, kunnen ze niet omhoog komen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:52

@ joolien: ts is 8 lessen ver. Ik denk dat het gevoel van controle in het algemeen zelfs nog beperkt is, aangezien dit voorval voor een ervaren ruiter niet direct problemen of angst veroorzaakt zou hebben. Ze zou hierdoor wel het bewegingspatroon kunnen leren kennen. Een beetje zoals springlessen helpen bij het ontwikkelen van een zelfzekere, dynamische zit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:56

Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om op mijn goedzak eens expres te komen steigeren hoor. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:22

Hartstikke logisch dat je geschrokken bent TS. Dit is eigenlijk niet wat je wil meemaken als je nog maar een les of 8 achter de rug hebt. Dat zijn dingen die je niet wil dat ze een beginneling gebeuren. Heel erg pech voor jou dat dit nu wel gebeurde.
Om te voorkomen dat je angst gaat ontwikkelen is het nu van belang dat je weer wat zelfvertrouwen op bouwt, zodat je weer zonder angst aan je eigen vaardigheden kunt werken ( en dan komt er vanzelf een dag dat je dit soort incidenten beter kunt handelen.)
Om weer zelfvertrouwen op te bouwen inderdaad even een paar stapjes terug, en alleen maar even rijden op echt brave paarden. Gewoon tegen je instructeur zeggen dat je erg geschrokken bent van dit incident, en dat je de komende tijd even op echt makkelijke paarden wil om je zelfvertrouwen weer wat terug te krijgen..
Je kunt dan trouwens ook mooi de kwaliteit van de manege afmeten aan de wijze van reageren op deze vraag: een goede manege/ goed instructeur zal de redelijkheid van je vraag inzien, en hier probleemloos in meegaan.
Maar als je angst weggelachen wordt, als je er niet in serieus genomen wordt, of je krijgt het gevoel dat je je aanstelt of dat je dit maar moet durven, dan zou het kunnen zijn dat je moet uitkijken naar een andere manege..... ( kwaliteit vd lessen/instructie kon dan wel eens minder zijn dan gewenst )

throwaway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:21

Gypsy schreef:
Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om op mijn goedzak eens expres te komen steigeren hoor. :)

Wat ontzettend lief aangeboden! Ik woon helaas in Assendelft (NH) |( Flink eind bij jou vandaan dus.

Punz schreef:
Je kunt dan trouwens ook mooi de kwaliteit van de manege afmeten aan de wijze van reageren op deze vraag: een goede manege/ goed instructeur zal de redelijkheid van je vraag inzien, en hier probleemloos in meegaan.
Maar als je angst weggelachen wordt, als je er niet in serieus genomen wordt, of je krijgt het gevoel dat je je aanstelt of dat je dit maar moet durven, dan zou het kunnen zijn dat je moet uitkijken naar een andere manege..... ( kwaliteit vd lessen/instructie kon dan wel eens minder zijn dan gewenst )

Met die twijfel zit ik dus nu een beetje. Er werd net gedaan alsof het niks voorstelde terwijl ik het echt als heftig heb ervaren. Ik zit er dus ook aan te denken om over te gaan stappen nu.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:38

TS, Maximuss schrijft dat dit voorval voor een ervaren ruiter niet direct problemen of angst veroorzaakt zou hebben. Hier ben ik het niet mee eens. Op een steigerend paard zitten is nooit leuk. Naar mate je meer ervaring hebt als ruiter, met name ook met steigerende paarden, zal je minder onder de indruk zijn, maar het liefst heb je volgens mij gewoon, hoe ervaren ook, dat paardebeest gewoon met 4 benen op de grond blijft. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand "hoera" horen roepen terwijl hij of zij op een steigerend paard zat dat ongecontroleerd en ongewenst aan het steigeren was.

Vraag dus volgende keer om een rustig paard en als het nodig is voor jouw zelfvertrouwen dat er iemand een paar rondjes naast loopt, regel dat dan. Het zou zonde zijn als je door zo'n - voor jou en voor velen met jou - heftige ervaring niet meer zou durven.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:33

@ maflinger: het is idd nooit leuk maar bij een ervaren ruiter zal een "gewone" steigerpartij imo niet de hoeveelheid angst veroorzaken die ts nu ervaart...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:50

Het is belangrijk dat je met jouw ervaring niet meer op dit paard gaat. Gedrag van paarden kan van de een op de andere dag veranderen maar kan ook aanwezig blijven en zo nu en dan de kop opsteken. Jij bent nu niet toe aan een steigerend paard en een goede manege zal je er ook op wijzen dat het niet verstandig is weer op dit paard te gaan. Je neemt als ruiter een risico om te gaan rijden neem je dan ook nog het risico om als niet ervaren persoon op een paard te gaan zitten waarvan je weet dat het steigert dan ben ik bang dat als er iets gebeurt de verzekering het af zal doen met: U had weet van het gevaar en u hebt het zelf opgezocht. Kortom geen vergoeding. Ik ga even van een doemscenario uit maar toch lijkt het me echt wijs om niet meer dit paard te rijden en te vragen om een paard wat niet steigert of anderszins gevaarlijk gedrag vertoond.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:51

Waarschijnlijk wilde de instructrice je wat kalmeren door rustig te blijven en het niet te veel op te blazen

Ik snap je reactie volledig maar juist door de paniek van jou kant wordt een paard nog onrustiger wat weer een wissel werking op elkaar heeft

Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken maar ik zou even een paar prive lessen doen om het vertrouwen weer terug te krijgen En met de tijd misschien wat zit lessen aan de longe voor meer vertrouwen en balans

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:57

helaas is mijn lieve goedzakje overleden [ stond ook in assendelft en kon stijgeren op commando]
wanneer mijn nieuwe vriendje dit goed onder de knie heeft ben je ook hier welkom om het eens rustig te voelen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:21

Ik zie hier tips als steigeren op commando voorbij komen.
Maar mag ik dat erg onverantwoord vinden?
Ts heeft pas acht lessen gehad.
Uiteraard heeft ze daardoor nog geen stabiele en onafhankelijke zit. Logisch.
Ook met een steiger op commando kan dat dus heel erg fout gaan.
Door er als ruiter zelf achterover af te vallen. Maar nog erger het paard mee te trekken.
Het vermogen om snel naar voren te komen richting hals heeft iemand met acht lessen nog niet.

Daarnaast heb ik de vraag steigerde het paard wel echt?
Hebben mede ruiters en instructie dat bevestigt?
Want je gevoel kan je nu nog echt voor de gek houden.
Ik geloof direct dat ze niet braaf was of zelfs angstig zoals jij zegt.
Maar wat huppels met de voorbenen 10cm van de grond af kan veel groter voelen.
Misschien dat daarom de instructrice er wat lauw op reageerde.

Zo heb ik eens een meisje in de les gehad die beweerde dat haar paard bokte.
Wat hij echter deed was met het achterbeen richting zijn buik schoppen om een daas weg te krijgen.
En daarom hupte zijn kont zeker. En was het gevoel zeker niet prettig. Maar er was geen bok.

Verder moet jij je gewoon fijn vinden.
En vind je dit paard nu niet prettig vraag gerust een ander. Heel gewoon.
En jij bent de betalende klant dus laat je ook niet zomaar weg sturen met je wens.

Sabina1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:04

Gewoon doen! Dat is het enige wat je gaat helpen. Blijven doen, je grenzen verleggen

throwaway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 14:40

daiswees schreef:
helaas is mijn lieve goedzakje overleden [ stond ook in assendelft en kon stijgeren op commando]
wanneer mijn nieuwe vriendje dit goed onder de knie heeft ben je ook hier welkom om het eens rustig te voelen

Wat erg voor je ;( En wat ontzettend lief aangeboden van je. Mocht je dit ooit nog eens willen doen met mij, mag je me altijd een berichtje sturen!

throwaway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 14:43

Heel erg bedankt voor de lieve reacties allemaal! Ik denk dus ook dat de instructrice expres heel rustig bleef, zodat ik niet helemaal in paniek zou raken. Ik heb vanochtend dus weer gereden en het ging supergoed! Heb echt genoten. Het paardje waar ik vorige week op reed schijnt nog steeds te steigeren in de lessen, dus nu rijd hij de komende tijd niet meer mee. Ik reed nu op een hele brave die super rustig was zodat ik even het gevoel weer terug kon krijgen. Nogmaals bedankt allemaal voor jullie steun ik heb er echt veel aan gehad!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:32

*\o/* +:)+

Fijn dat je nu weet dat het niet aan jou lag!

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:39

Ik heb ook een pony gehad die veel ging steigeren! Het is niet gek dat je in paniek bent geraakt.. Het is alleen niet zo handig, want het paard voelt alles (maar dat is vast niet nieuw :j ). Wees niet bang voor volgende week, maar denk juist dat jij nu een ervaring rijker bent (en dus meer aan kan). Misschien is dit voor je gevoel nog niet helemaal zo, maar probeer er in te geloven! Ik vind het super knap dat je weer bent opgestapt (wel op een ander paard, maar dat maak echt niks uit!) *\o/* /3