Paard eet niet meer op trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:31

Hoi iedereen,

Ik zoek tips en ideeën om mijn paard te helpen relaxen op te trailer.

Ik heb mijn paard sinds september 2015. In november 2015 is hij verhuisd en is toen voor het eerst op de trailer gegaan. We hebben wel eerst voorbereidend werk gedaan met hem zoals erop lopen, stang erachter, klep dicht en alles. Helaas door weersomstandigheden niet toe gekomen om een stukje te rijden voordat hij verhuisd werd.

Toen dag van verhuizing, zoals verwacht liep hij er zo op. Hij bokte etcetera onderweg wel maar op het einde van de rit niet meer. Kwam zoals verwacht klamig van de trailer, deels doordat we alles dicht hadden gedaan in combinatie van dikke wintervacht.

Dit gebeurde op een westfalia 2 paards trailer met voorraam.

Later nog 3 a 4 keer met de trailer weg geweest en helemaal geen problemen liep er zo op at heel zijn hooinet leeg, maar liep er altijd wel schuin uit. Had altijd hulp nodig om goed van de trailerklep af te komen.

Deze zomer een nieuwe trailer gekocht een ifor Williams 1,5 paards trailer. Hier nu denk ook 3 a 4 keer weggeweest. Loopt hier even makkelijk op als de westfalia maar makkelijk af loopt hier beter van de klep af.

Doet hier ook helemaal niks verkeerds op, alleen hij eet niet of nauwelijks hooi.

Ter informatie het is altijd dezelfde persoon die rijdt zowel bij westfalia was het mijn vader als bij de ifor Williams.

In beide trailer doen we de klep(pen) dicht. 2x gereden met 1 klepje open (warm weer) bij de ifor en maakt geen verschil. En in beide trailers staat/stond hij aan 2 touwen.

Als we hem er van af halen dan staat hij licht te rillen of klamig (bij warm weer).

Respect als je het hele verhaal heb gelezen.

Nu is mijn vraag hebben mensen hier ervaring mee? Misschien tips?

Moet ik gewoon veel gaan doen of dingen uitproberen.

renatuuh

Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:46

Als ik het zo lees, denk ik dat het gewoon nog veel spanning is op de trailer. Gewoon veel oefenen. Eerlijk gezegd, mijn paard eet ook niet op de trailer. Vind ik het erg? Nee ze kunnen best wel even zonder eten. Hangt wel altijd een zak met hooi. Zelf ben ik wel een voorstander om een raampje opem te houden. Ik heb ook een ifor Williams en is zowel het bovenluik als de luiken achter op altijd geopend als er een paard in staat. Wat met oefenen ook kan werken is een tweede paard er bij te zetten. Soms hoeft het rondje trouwens niet ver te zijn en kan weer eindigen op eigen terrein.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:58

renatuuh schreef:
Als ik het zo lees, denk ik dat het gewoon nog veel spanning is op de trailer. Gewoon veel oefenen. Eerlijk gezegd, mijn paard eet ook niet op de trailer. Vind ik het erg? Nee ze kunnen best wel even zonder eten. Hangt wel altijd een zak met hooi. Zelf ben ik wel een voorstander om een raampje opem te houden. Ik heb ook een ifor Williams en is zowel het bovenluik als de luiken achter op altijd geopend als er een paard in staat. Wat met oefenen ook kan werken is een tweede paard er bij te zetten. Soms hoeft het rondje trouwens niet ver te zijn en kan weer eindigen op eigen terrein.


Ja hij was dat nog niet gewend met de vorige trailer dus heb tot nu toe nog niet volledig open gedaan. En 2e paard op anderhalf paard trailer?

En ja opzich maakt het mij niet uit of hij wel of niet eet.maar omdat hij op de vorige trailer wel at en nu niet zie ik het als een teken van spanning.

renatuuh

Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-10

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:46

Ik zal geen 2 paarden op een anderhalf paards zetten. Had ik er inderdaad even bij kunnen zetten.

Het kan ook zijn dat hij deze trailer minder fijn vind, maar blijft in mijn ogen nog steeds oefenen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:05

Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is.
Als paarden wat ruimer staan, staan ze meestal ook rustiger. Waarschijnlijk is aan 1 touw vast zetten wel genoeg. Daarnaast zou ik de trailer niet helemaal dicht doen, de ruimte boven de laadklep laat ik altijd open.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:12

Myca schreef:
Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is.
Als paarden wat ruimer staan, staan ze meestal ook rustiger. Waarschijnlijk is aan 1 touw vast zetten wel genoeg. Daarnaast zou ik de trailer niet helemaal dicht doen, de ruimte boven de laadklep laat ik altijd open.


Dat wil ik wel gaan oefenen om de klepjes open te laten.

Een vraagje als die aan 1 touw maar staan heeft hij toch ruimte om om te draaien, ik heb hem in de 2 paards in het begin aan 2 touwen gehad om te voorkomen dat hij erover heen wou springen of eronder. Mijn vorige paard stond daarin altijd aan 1 touw. Maar in de 1,5 paards ben ik bang als ik hem aan 1 touw zet dat hij zich kan omdraaien of een poging daaraan waagt.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:14

renatuuh schreef:
Ik zal geen 2 paarden op een anderhalf paards zetten. Had ik er inderdaad even bij kunnen zetten.

Het kan ook zijn dat hij deze trailer minder fijn vind, maar blijft in mijn ogen nog steeds oefenen.


Op de 2 paards trailer heeft hij ook 1x met zijn tweeën erop gestaan stond even goed erop als zonder.

Op de tweepaardstrailer stond hij altijd rustig en at hij hooi met of zonder maatje. Alleen de 1e keer had hij daarop stress daarna niet meer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:28

_Melanietje_ schreef:
Myca schreef:
Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is.
Als paarden wat ruimer staan, staan ze meestal ook rustiger. Waarschijnlijk is aan 1 touw vast zetten wel genoeg. Daarnaast zou ik de trailer niet helemaal dicht doen, de ruimte boven de laadklep laat ik altijd open.


Dat wil ik wel gaan oefenen om de klepjes open te laten.

Een vraagje als die aan 1 touw maar staan heeft hij toch ruimte om om te draaien, ik heb hem in de 2 paards in het begin aan 2 touwen gehad om te voorkomen dat hij erover heen wou springen of eronder. Mijn vorige paard stond daarin altijd aan 1 touw. Maar in de 1,5 paards ben ik bang als ik hem aan 1 touw zet dat hij zich kan omdraaien of een poging daaraan waagt.

Dat ligt eraan waar het touw bevestigd zit in de trailer. Touw in de voorpunt? Dan is één lijn voldoende. Touw aan de zijkant bij de stang, dan zou ik ook twee lijnen gebruiken. Wel lang genoeg doen zodat het paard wel zijn hoofd en hals kan gebruiken voor evenwicht.

Eten op de trailer kan echt wel even duren. Mijn ruin doet het ook niet altijd. Als hij een reismaatje heeft, doet hij het eerder dan als hij alleen staat. Ik probeer hem altijd even te laten staan tot hij een hap genomen heeft, desnoods pluk ik het uit het hooinet en hou ik het voor zijn neus.
Over hooinet gesproken: hangt dat mooi stil, of is het een soort boksbal? Ik heb mijn net op twee punten vast, zodat er makkelijk uit gegeten kan worden. Anders wordt het zo koek-happerig :')

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:44

Hilary schreef:
_Melanietje_ schreef:

Dat wil ik wel gaan oefenen om de klepjes open te laten.

Een vraagje als die aan 1 touw maar staan heeft hij toch ruimte om om te draaien, ik heb hem in de 2 paards in het begin aan 2 touwen gehad om te voorkomen dat hij erover heen wou springen of eronder. Mijn vorige paard stond daarin altijd aan 1 touw. Maar in de 1,5 paards ben ik bang als ik hem aan 1 touw zet dat hij zich kan omdraaien of een poging daaraan waagt.

Dat ligt eraan waar het touw bevestigd zit in de trailer. Touw in de voorpunt? Dan is één lijn voldoende. Touw aan de zijkant bij de stang, dan zou ik ook twee lijnen gebruiken. Wel lang genoeg doen zodat het paard wel zijn hoofd en hals kan gebruiken voor evenwicht.

Eten op de trailer kan echt wel even duren. Mijn ruin doet het ook niet altijd. Als hij een reismaatje heeft, doet hij het eerder dan als hij alleen staat. Ik probeer hem altijd even te laten staan tot hij een hap genomen heeft, desnoods pluk ik het uit het hooinet en hou ik het voor zijn neus.
Over hooinet gesproken: hangt dat mooi stil, of is het een soort boksbal? Ik heb mijn net op twee punten vast, zodat er makkelijk uit gegeten kan worden. Anders wordt het zo koek-happerig :')


Touw in de voorpunt? Wil je dat eens uitleggen ik ken namelijk maar drie punten om hem vast te zetten, linker en rechterkant en aan zijn stang. Zijn hooinet hangt aan twee kanten vast tegen de zijkant aan. Dus kan wel een beetje bewegen maar niet super veel denk ik. Hang hem namelijk goed strak ertegen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:55

Bij mijn trailer zit er een vastzetring in de voorpunt van de trailer. Heb er geen foto van, geloof ik. Even zoeken...

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:57

Kan best dat jouw paard wagenziek wordt in de anderhalfpaards trailer omdat-ie daar meer in kan bewegen. En als je misselijk bent, heb je weinig trek in eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:06

Ibbel schreef:
Kan best dat jouw paard wagenziek wordt in de anderhalfpaards trailer omdat-ie daar meer in kan bewegen. En als je misselijk bent, heb je weinig trek in eten.


Volgens mij kunnen paarden niet misselijk worden, omdat ze geen omkeerbare peristaltiek hebben in hun slokdarm :=
Denk dat t ook wennen is, het zal je verbazen hoe verschillende trailers een ander effect hebben op paarden.
Voorbeeld, pony ging voor geen goud op een trailer, van alles geprobeerd. Wij hadden toen een vrachtwagentje, dus ik zei dat ze wel eens op de vrachtwagen mocht proberen, pony liep er in 1 keer op, zonder twijfel.
Is de trailer donkerder aan de binnenkant dan de andere trailer? Dat kan ook verschil maken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:11

Afbeelding
Niet heel duidelijk, maar de blauwe lijn loopt naar de voorkant van de trailer. Aan dezelfde ringen hangt ook het hooinet.
Het zou best kunnen dat je paard nog moet wennen aan de hoeveelheid ruimte in de 1,5 paards. Mijn merrie staat het liefst klem tussen wand en tussenschot, de shet ook. Die wil vooral steun aan de achterkant. Laat ik haar los staan in de trailer, dan staat ze met haar kont tegen de achterklep (want de achterstang is te hoog).

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:15

Joolien schreef:
Ibbel schreef:
Kan best dat jouw paard wagenziek wordt in de anderhalfpaards trailer omdat-ie daar meer in kan bewegen. En als je misselijk bent, heb je weinig trek in eten.


Volgens mij kunnen paarden niet misselijk worden, omdat ze geen omkeerbare peristaltiek hebben in hun slokdarm :=
Denk dat t ook wennen is, het zal je verbazen hoe verschillende trailers een ander effect hebben op paarden.
Voorbeeld, pony ging voor geen goud op een trailer, van alles geprobeerd. Wij hadden toen een vrachtwagentje, dus ik zei dat ze wel eens op de vrachtwagen mocht proberen, pony liep er in 1 keer op, zonder twijfel.
Is de trailer donkerder aan de binnenkant dan de andere trailer? Dat kan ook verschil maken.


Mijn gevoel is dat hij juist lichter is, maar hij ziet misschien meer door de raampjes omdat die aan de zijkant zitten ipv van voor.

Hij stond wel altijd rechts in de tweepaardstrailer zodat hij niet bij de deur kon.

Afbeelding

Afbeelding

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:17

Hilary schreef:
[ [url=m/7uJ09t.jpg]Afbeelding[/url] ]
Niet heel duidelijk, maar de blauwe lijn loopt naar de voorkant van de trailer. Aan dezelfde ringen hangt ook het hooinet.
Het zou best kunnen dat je paard nog moet wennen aan de hoeveelheid ruimte in de 1,5 paards. Mijn merrie staat het liefst klem tussen wand en tussenschot, de shet ook. Die wil vooral steun aan de achterkant. Laat ik haar los staan in de trailer, dan staat ze met haar kont tegen de achterklep (want de achterstang is te hoog).


Oké ja dat heb ik niet in mijn trailer. Ja daar ben ik ook over aan het verzinnen wat hij wel en niet fijn vind. Gisteren omdat de stang niet goed erin ging een gaatje groter gezet maar dat gaf hetzelfde effect.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:36

Dan gewoon aan twee kanten vastzetten :j Wel lang genoeg dus, voor evenwicht.
Wellicht wil hij smaller staan? Een vakje in een tweepaards is smaller dan een 1,5 paards.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:54

Denk dat je je niet te druk moet maken.

Ik zet de mijne gewoon in mijn 1.5 met 2 touwen vast
Hooinet hangt aan de stangen van het raampje met een haak naar de punt zodat hij niet beweegt.
Ik heb een bockmann trailer.

Mijn haflinger eet de ene keer wel en de andere keer niet ligt er ook aan of ik hem uit stal pluk als hij zijn baal hooi al heeft gehad of hem uit stal haal als hij nog moet ontbijten.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:04

Je geeft aan dat je paard niet eet op de trailer, op zich lijkt me dat geen probleem. maar je geeft tevens aan dat je paard gespannen lijkt. T lijkt dat niet eten mogelijk een gevolg daarvan is.

Mijn paard is zeer relaxed, nergens bang van, vrijwel nooit gespannen. Ging bij de vorige eigenaar ook met alle gemak in de 2 paards trailer. Maar een paar ritjes met mijn nieuwe 1,5 paards trailer en hij wilde er niet meer in. Ik dacht probleem met dominantie ofzo. Geprobeerd in een 2 paards trailer: geen probleem meer. Enfin, 1,5 paards trailer verkocht. Alleen nog maar gereden met 2 paards trailer en nooit meer problemen gehad.

Ik denk dat die van mij er behoefte aan heeft om steun te hebben aan de middenstang. Ik denk dat de 1,5 paards hem te veel ruimte gaf en daar onzeker van werd.

Wie weet is dit ook wel zo voor jouw paard.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Paard eet niet meer op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:17

Vaak is het een stuk spanning inderdaad. :j
Mijn paard is dol op wortels, maar zodra ze op de trailer staat hoeft ze die echt niet meer....

Hooi eet ze op zich wel gelukkig. :)