Paard gooit hoofd omhoog bij omdoen hoofdstel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Paard gooit hoofd omhoog bij omdoen hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 22:29

Goedenavond bokkers!

Ik heb sinds ik op mijn 3.5 jarige fries rijd (niet zelf ingereden) constant 1 (behoorlijk vervelend) probleem, namelijk dat ze haar hoofd als een giraffe de lucht in gooit zodra ik met het hoodstel aan kom wandelen en ik krijg op deze manier uiterst moeizaam het bit in.

Problemen met het gebit zijn uitgesloten door de veearts/tandarts. Ook is het niet zo dat ze elke keer dat ze het hoofdstel om heeft aan het werk moet dus die negatieve connectie is er ook niet..
Ook heeft ze afgelopen 3 maand stilgestaan ivm een hoefzweertje en geboorte van haar veulen dus ook een periode van rust heeft niet geholpen helaas.

Wie o wie weet waar het anders aan zou kunnen liggen en hoe ik dit evt op zou kunnen lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:44

Brokjes of snoepje gelijk geven met bit in doen?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 22:46

Lithya schreef:
Brokjes of snoepje gelijk geven met bit in doen?

Ook al geprobeerd helaas, heeft geen effect, ze hapt snel het brokje weg en houdt daarna de tanden weer op elkaar.. Ook als ik het halster om houdt en hier het hoofdstel overheen doe gaat haar hoofd zo hoog mogelijk..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:51

Ze is 3,5, heeft 3 maand stilgestaan vanwege een hoefzweer, is al ingereden, en heeft ondertussen ook al een veulen gehad?

Misschien wordt het allemaal wat teveel voor haar?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:00

pinto_1 schreef:
Ze is 3,5, heeft 3 maand stilgestaan vanwege een hoefzweer, is al ingereden, en heeft ondertussen ook al een veulen gehad?

Misschien wordt het allemaal wat teveel voor haar?

Ik had helaas deze reactie al verwacht, maar dat is geen probleem. Ik zal een en ander even uitleggen, het paard is met 3 jaar ingereden en is vanaf toen gemiddeld 2 keer in de week "aan het werk" geweest, wat inhoudt longeren of +/- 30 minuten rijden. Hier geniet ze ook enorm van en ze vind het onwijs fijn aan het werk te zijn. Ze heeft halfweg oktober last gekregen van een hoefzweer welke zelf na ongeveer een kleine 3 week over was maar omdat het best diep zat heb ik er toentertijd voor gekozen haar nog niet weer op te pakken ivm aankomend veulen en haar enkel nog met een maatje van haar lekker laten ravotten in de bak, verder heeft ze toen niks hoeven doen.

Ook heeft dit mijns inziens niet heel veel te maken met het daadwerkelijke probleem want zodra het hoofdstel om is wil ze ontzettend graag bezig en maakt het haar allemaal niet meer uit. Puur het punt "het hoofdstel om krijgen" is de grote uitdaging..

san4nie

Re: Paard gooit hoofd omhoog bij omdoen hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:06

Zit het probleem bij het bit, of bij de oren? Wil ze het halster wel gewoon om?
Wat doet zij precies? Alleen haar hoofd omhoog? Of nog meer? En wat doe jij dan precies? Hoe doe je het nu?

De mijne heeft een dingetje met z'n oren, daarbij werkt een snoepje prima. Officieel zal dat wel niet goed zijn en moet ie gewoon meewerken, maar voor ons werkt dit prima. Hij weet heel goed dat bij/ na het bit 1 snoepje hoort en doet dan prima zijn bit in. Bij snoepje en bit tegelijk moet je zelf even handig genoeg in zijn dat het onmogelijk is om alleen het snoepje te pakken.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:10

Je zou inderdaad kunnen proberen om het snoepje ná het bit te geven. Dan kan ze deze niet eerst opeten en dan weer stug gaan doen. Misschien linkt ze het dan wel.

Kan het zijn dat het bit wel eens 'lomp' in wordt/werd gedaan, waardoor ze wel eens pijn in haar mond heeft gevoeld en het bit indoen daarom spannend vindt?

Is halster ook een probleem, of puur een hoofdstel?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:12

san4nie schreef:
Zit het probleem bij het bit, of bij de oren? Wil ze het halster wel gewoon om?
Wat doet zij precies? Alleen haar hoofd omhoog? Of nog meer? En wat doe jij dan precies? Hoe doe je het nu?

De mijne heeft een dingetje met z'n oren, daarbij werkt een snoepje prima. Officieel zal dat wel niet goed zijn en moet ie gewoon meewerken, maar voor ons werkt dit prima. Hij weet heel goed dat bij/ na het bit 1 snoepje hoort en doet dan prima zijn bit in. Bij snoepje en bit tegelijk moet je zelf even handig genoeg in zijn dat het onmogelijk is om alleen het snoepje te pakken.

Hm, even denken hoor! Met het halster omdoen doet ze haar hoofd inderdaad ook de lucht in, maar kan me moeilijk voorstellen dat het probleem bij de oren zit. Deze kan ik namelijk wel gewoon aaien/vastpakken en zelfs scheren dus dat is zo goed als uitgesloten denk ik..

Het is voornamelijk haar hoofd omhoog gooien inderdaad. Hoe ik dat nu oplos is er met een krukje naast en zelf op het krukje staan zodat ik toch nog enigszins gemakkelijk het hoofdstel om kan krijgen, maar zou dit uiteraard graag zonder kunnen doen :)

Ik probeer verder ook niet boos te worden oid en neem er ook rustig de tijd voor maar zou het erg fijn vinden dat er wat minder "strijd" voor nodig is..

Ik zal de tip met het snoepje nog even weer een kans geven en kijken of ik daar snel en handig genoeg voor ben :Y)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:14

Kim_W schreef:
Je zou inderdaad kunnen proberen om het snoepje ná het bit te geven. Dan kan ze deze niet eerst opeten en dan weer stug gaan doen. Misschien linkt ze het dan wel.

Kan het zijn dat het bit wel eens 'lomp' in wordt/werd gedaan, waardoor ze wel eens pijn in haar mond heeft gevoeld en het bit indoen daarom spannend vindt?

Is halster ook een probleem, of puur een hoofdstel?

Schuingedrukte is een erg goede vraag waar ik zelf ook erg benieuwd naar ben en waar ik nog wel navraag over wil gaan doen, voor zolang ik met haar bezig ben is het namelijk al van begin af aan een 'drama'..

En het is zowel met halster als hoofdstel zo inderdaad..

En ook jouw tip zal ik morgen even uitproberen! Dank voor je reactie! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:15

Ik heb bij mijn paard twee manieren gebruikt. Ik laat hem wijken voor druk op het derde oor; ik leg mijn hand daar en duw zachtjes, daar moet hij zijn hoofd voor laten zakken. Als hij laag genoeg is, pak ik het kopstuk van het hoofdstel vast met mijn hand op het derde oor. Met mijn andere hand hou ik het bit voor z'n neus; in mijn hand heb ik ook een snoepje. Ik laat hem frummelen naar het snoepje, dan pakt hij per ongeluk het bit en schuif ik het snoepje er achteraan. Inmiddels kent hij de volgorde, laat hij zelf zijn hoofd zakken en gaat op zoek naar het bit (en pakt dan per ongeluk nog wel eens het kinriempje :+ )

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:18

Hilary schreef:
Ik heb bij mijn paard twee manieren gebruikt. Ik laat hem wijken voor druk op het derde oor; ik leg mijn hand daar en duw zachtjes, daar moet hij zijn hoofd voor laten zakken. Als hij laag genoeg is, pak ik het kopstuk van het hoofdstel vast met mijn hand op het derde oor. Met mijn andere hand hou ik het bit voor z'n neus; in mijn hand heb ik ook een snoepje. Ik laat hem frummelen naar het snoepje, dan pakt hij per ongeluk het bit en schuif ik het snoepje er achteraan. Inmiddels kent hij de volgorde, laat hij zelf zijn hoofd zakken en gaat op zoek naar het bit (en pakt dan per ongeluk nog wel eens het kinriempje :+ )

Oei, deze moest ik even 3 keer lezen :')

Hoe heb je dat wijken voor druk aangeleerd als je dag uit zou kunnen leggen? Wil deze manier ook wel proberen namelijk!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:24

Ik heb hem eerst geleerd te wijken voor druk met zijn touwhalster. Druk naar beneden = hoofd laten zakken.
Sommige paarden vinden dat best heel lastig in het begin, dus elke millimeter beweging naar beneden gelijk belonen door de druk eraf te halen. Als ze in het begin echt niet willen (ze snappen gewoon niet wat je wilt meestal), gebruik ik nog wel eens een snoepje. Als ze doorhebben wat je bedoelt, doen ze het vaak heel makkelijk. Ik wil graag dat ik mijn paard helemaal met zijn neus naar de grond kan laten zakken; hij mag op mijn initiatief zijn hoofd weer omhoog doen.

Daarna aangeleerd dat 'druk-met-hand-op-derde-oor' hetzelfde is als 'druk met touwhalster'. Ik leg mijn rechterhand op het derde ook en pak met mijn linkerhand de leadrope. Met mijn rechterhand geef ik wat druk, daarna geef ik de (voor hem bekende) hulp op de leadrope om zijn hoofd te laten zakken. Als hij zijn hoofd laat zakken, hou ik mijn rechterhand op dezelfde hoogte, dus hij zakt onder mijn hand uit. Je bouwt daarna de hulp op het halster af, dus steeds minder druk en het paard wat meer de tijd geven om te reageren op de hulp die je hand bij het derde oor geeft. Uiteindelijk heb je het halster niet meer nodig :)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:26

Hilary schreef:
Ik heb hem eerst geleerd te wijken voor druk met zijn touwhalster. Druk naar beneden = hoofd laten zakken.
Sommige paarden vinden dat best heel lastig in het begin, dus elke millimeter beweging naar beneden gelijk belonen door de druk eraf te halen. Als ze in het begin echt niet willen (ze snappen gewoon niet wat je wilt meestal), gebruik ik nog wel eens een snoepje. Als ze doorhebben wat je bedoelt, doen ze het vaak heel makkelijk. Ik wil graag dat ik mijn paard helemaal met zijn neus naar de grond kan laten zakken; hij mag op mijn initiatief zijn hoofd weer omhoog doen.

Daarna aangeleerd dat 'druk-met-hand-op-derde-oor' hetzelfde is als 'druk met touwhalster'. Ik leg mijn rechterhand op het derde ook en pak met mijn linkerhand de leadrope. Met mijn rechterhand geef ik wat druk, daarna geef ik de (voor hem bekende) hulp op de leadrope om zijn hoofd te laten zakken. Als hij zijn hoofd laat zakken, hou ik mijn rechterhand op dezelfde hoogte, dus hij zakt onder mijn hand uit. Je bouwt daarna de hulp op het halster af, dus steeds minder druk en het paard wat meer de tijd geven om te reageren op de hulp die je hand bij het derde oor geeft. Uiteindelijk heb je het halster niet meer nodig :)

Super bedankt voor de uitleg! Ik ga hier sowieso wel even wat tijd in steken dus ben benieuwd!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:26

Zoals Hilary het doet, heb ik het mijn paard ook aangeleerd.
Een paard leren wijken voor directe druk kun je doen op de volgende manier. Je begint met zachter druk op de plek waar je wilt dat je paard van wijkt. Dit voer je langzaam op, de sterkere druk houd je vast totdat het paard het gewenste gedrag laat zien (in dit geval zijn hoofd laten zakken). Op dat moment laat je de druk los en leert je paard wat de gewenste reactie is.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:49

hallo friesfanaat
een goede truc is als je een gebroken bustrens gebruikt om op het kniestuk in het midden van het bit om daar koude honing op te smeren [goed dik] en dat houd je voor haar mond dan wordt ze nieuwsschierig en ruikt het en likt er aan en gaat er daarna aan sabbelen en neemt dan het bid in de mond
dit laat je allemaal gebeuren zonder druk
dat doe je diverse keren en op een moment houd je het bid steeds lager en je zal zien ze gaat het van zelf aannemen
maar wel rust bewaren want alleen rust kan je redden
je weet natuurlijk ook niet wat er met beleren is gebeurt
en vergeet niet ze kan ook staan te wisselen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:53

Bij mijn werkt het bit met snoepje in doen goed. Snoepje in de hand waar ik het bit ook op leg. Die hand onder zijn neus zodat het hoofd omlaag komt, als hij hapt voor het snoepje pakt hij het bit mee, dan snel (niet haastig) het kopstuk over zijn oren doen. Na een paar keer wist hij het en nu kan ik zonder probleem het hoofdstel om doen. Voorheen was het echt een gevecht, zo blij dat het nu zonder strijd kan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:10

Honing werkt idd ook, zo hebben we het bij onze Shet gedaan. Die heeft een klein mondje, dus bitje en snoepje tegelijk naar binnen past gewoon niet :P

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 00:11

3lsk3 schreef:
Zoals Hilary het doet, heb ik het mijn paard ook aangeleerd.
Een paard leren wijken voor directe druk kun je doen op de volgende manier. Je begint met zachter druk op de plek waar je wilt dat je paard van wijkt. Dit voer je langzaam op, de sterkere druk houd je vast totdat het paard het gewenste gedrag laat zien (in dit geval zijn hoofd laten zakken). Op dat moment laat je de druk los en leert je paard wat de gewenste reactie is.

Ook jij bedankt voor de uitleg! Ik zal hier de komende weken mee bezig gaan en baat het niet dan schaadt het niet!

stalgerrits schreef:
hallo friesfanaat
een goede truc is als je een gebroken bustrens gebruikt om op het kniestuk in het midden van het bit om daar koude honing op te smeren [goed dik] en dat houd je voor haar mond dan wordt ze nieuwsschierig en ruikt het en likt er aan en gaat er daarna aan sabbelen en neemt dan het bid in de mond
dit laat je allemaal gebeuren zonder druk
dat doe je diverse keren en op een moment houd je het bid steeds lager en je zal zien ze gaat het van zelf aannemen
maar wel rust bewaren want alleen rust kan je redden
je weet natuurlijk ook niet wat er met beleren is gebeurt
en vergeet niet ze kan ook staan te wisselen

Dat is ook een erg goed idee! Zou het ook werken met appelstroop oid? Ga het in elk geval een kans geven en ben benieuwd wat ze ervan vindt! Super bedankt voor het meedenken!

Esther schreef:
Bij mijn werkt het bit met snoepje in doen goed. Snoepje in de hand waar ik het bit ook op leg. Die hand onder zijn neus zodat het hoofd omlaag komt, als hij hapt voor het snoepje pakt hij het bit mee, dan snel (niet haastig) het kopstuk over zijn oren doen. Na een paar keer wist hij het en nu kan ik zonder probleem het hoofdstel om doen. Voorheen was het echt een gevecht, zo blij dat het nu zonder strijd kan.

Snoepje ga ik inderdaad ook een nieuwe kans geven en hoop dat het bij mij (op welke manier dan ook) op den duur ook zonder strijd mogelijk is! :De

Iedereen erg bedankt voor de tips, kan hier enorm veel mee en heb in elk geval weer wat mogelijkheden die ik toen ga passen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:18

Als hij trouwens het stukje 'kopstuk over oren' lastig vindt, kun je die ook wat losser doen. Gewoon beide bakstukken één gaatje losser, hoofdstel om, bakstukken weer op maat maken.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:19

Mijn fries heeft dit in het begin ook heel erg gedaan. Heb het op.verschillende manieren geprobeert op te lossen.

De wijken voor druk achter de oren is een goed begin, heb ik gewoon met de hand gedaan en dan gewoon druk blijven houden tot het hoofd zakt.

Probeer het hoofdstel eens op een andere manier om te doen, mijn paard breek mijn manier helemaal niet te begrijpen, en deed dus haar hoofd omhoog.

Ik heb soms een uur lang het hoofdstel om en af staan doen tot het heel gewoon werd. Iedere keer in even omlaten en weer af en dan opnieuw.

Echte heeft die van mij het nog nooit gedaan bij het halster, zou toch een tandarts hem helemaal laten nakijken ook de kiezen en dergelijke, of een bitfitter laten komen maar dit zijn wel Echt als al het andere niet zou werken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 08:20

Je kan ook het bit aan 1 kant losmaken. Hoofdstel eerst aandoen, terwijl bit aan 1 kant hangt.
Rustig wachten tot paard dit ontspannen accepteert en dan het bit door de mond doen en vastmaken aan het bakstuk. Dat werkt goed bij jonge paarden, omdat je dan niet aan het bit hoeft te trekken bi het over de oren doen van het kopstuk.
Beetje appelstroop op het bit. En klaar.

Als je dat een paar weken doet, kan je daarna proberen om het bit vast te laten.

Succes

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 08:35

Zoek eens op Linda Tellington Jones T -touch Die heeft daar ook technieken voor

priscillaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:16

waarschijnlijk ziet ze het hoofdstel indoen als iets negatief.. want ze moet rijden.
Zorg ervoor dat ze het als iets positief gaat zien. Begin met brokjes/snoepjes (maar dat doe je misschien wel al). Het is dan handig om niet altijd te rijden als je het hoofdstel in doet. Dat je dan misschien een keer buiten een leuke wandeling gaat maken en dat je er niet opzit. Op deze manier kan je het hoofdstel koppelen aan iets wat ze leuk vind.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:18

Ik pak altijd een krukje. Dan lukt her wel. En na 3x geven ze t wel op en kan je het hoofdstel normaal om doen. Werkt bij mij meestal wel! Die deden het hoofd zo hoog dat hij gewoon aan de andere kant over de boxwand was met zijn hoofd :o

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:25

alice0cullen schreef:
Mijn fries heeft dit in het begin ook heel erg gedaan. Heb het op.verschillende manieren geprobeert op te lossen.

De wijken voor druk achter de oren is een goed begin, heb ik gewoon met de hand gedaan en dan gewoon druk blijven houden tot het hoofd zakt.

Probeer het hoofdstel eens op een andere manier om te doen, mijn paard breek mijn manier helemaal niet te begrijpen, en deed dus haar hoofd omhoog.

Ik heb soms een uur lang het hoofdstel om en af staan doen tot het heel gewoon werd. Iedere keer in even omlaten en weer af en dan opnieuw.

Echte heeft die van mij het nog nooit gedaan bij het halster, zou toch een tandarts hem helemaal laten nakijken ook de kiezen en dergelijke, of een bitfitter laten komen maar dit zijn wel Echt als al het andere niet zou werken.

Bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad ook al meerdere keren uren bezig geweest om het op een normale en vriendelijke manier voor elkaar te krijgen, helaas heeft zij regelmatig gewonnen :+

Heb vandaag dus ruim de tijd er weer voor genomen en zowaar leek ze te snappen dat ze ookhaar hoofd naar beneden kon doen. Heb uitgebreid met haar geknuffeld en al spelenderwijs af en toe het bit (met appelstroop) in haar mond gedaan, even laten sabbelen en er weer uit.

Dit bied uiteraard nog geen garantie voor de toekomst maar ben voor vandaag al erg blij dat het niet zo'n strijd was als normaal het geval was.

janouk schreef:
Je kan ook het bit aan 1 kant losmaken. Hoofdstel eerst aandoen, terwijl bit aan 1 kant hangt.
Rustig wachten tot paard dit ontspannen accepteert en dan het bit door de mond doen en vastmaken aan het bakstuk. Dat werkt goed bij jonge paarden, omdat je dan niet aan het bit hoeft te trekken bi het over de oren doen van het kopstuk.
Beetje appelstroop op het bit. En klaar.

Als je dat een paar weken doet, kan je daarna proberen om het bit vast te laten.

Succes

Dit heb ik inderdaad vandaag meerdere malen gedaan, erg slimme en handige truc, had hemzelf niet eens bedacht dus enorm bedankt voor het meedenken ook! Top!

priscillaks schreef:
waarschijnlijk ziet ze het hoofdstel indoen als iets negatief.. want ze moet rijden.
Zorg ervoor dat ze het als iets positief gaat zien. Begin met brokjes/snoepjes (maar dat doe je misschien wel al). Het is dan handig om niet altijd te rijden als je het hoofdstel in doet. Dat je dan misschien een keer buiten een leuke wandeling gaat maken en dat je er niet opzit. Op deze manier kan je het hoofdstel koppelen aan iets wat ze leuk vind.

Neehoor, hier denk ik zelf eerlijk gezegd anders over omdat zodra ze het hoofdstel om heeft ze barstensvol positieve energie zit en enorm veel zin heeft om bezig te gaan. En ookdoe ik regelmatig het hoodstel om als ze gewoon even lekker gek mag doen in de buitenbak en/of ik foto's wil maken :)
Ik snap je gedachte wel hoor, maar deze is bij dit paard niet van toepassing :)

Kabayo schreef:
Ik pak altijd een krukje. Dan lukt her wel. En na 3x geven ze t wel op en kan je het hoofdstel normaal om doen. Werkt bij mij meestal wel! Die deden het hoofd zo hoog dat hij gewoon aan de andere kant over de boxwand was met zijn hoofd :o

Dit is inderdaad een oplossing die ik ook in gedachten had al ben ik hier van terug gekomen omdat ik dat persoonlijk meer symptoombestrijding vond dan daadwerkelijk een langdurige oplossing voor het ''probleem'' Is mijn persoonlijke mening hoor, bedoel daar niet mee dat jij verkeerd bezig zou zijn hoor! :)