Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pinto_1 schreef:Ze is 3,5, heeft 3 maand stilgestaan vanwege een hoefzweer, is al ingereden, en heeft ondertussen ook al een veulen gehad?
Misschien wordt het allemaal wat teveel voor haar?
san4nie schreef:Zit het probleem bij het bit, of bij de oren? Wil ze het halster wel gewoon om?
Wat doet zij precies? Alleen haar hoofd omhoog? Of nog meer? En wat doe jij dan precies? Hoe doe je het nu?
De mijne heeft een dingetje met z'n oren, daarbij werkt een snoepje prima. Officieel zal dat wel niet goed zijn en moet ie gewoon meewerken, maar voor ons werkt dit prima. Hij weet heel goed dat bij/ na het bit 1 snoepje hoort en doet dan prima zijn bit in. Bij snoepje en bit tegelijk moet je zelf even handig genoeg in zijn dat het onmogelijk is om alleen het snoepje te pakken.
Kim_W schreef:Je zou inderdaad kunnen proberen om het snoepje ná het bit te geven. Dan kan ze deze niet eerst opeten en dan weer stug gaan doen. Misschien linkt ze het dan wel.
Kan het zijn dat het bit wel eens 'lomp' in wordt/werd gedaan, waardoor ze wel eens pijn in haar mond heeft gevoeld en het bit indoen daarom spannend vindt?
Is halster ook een probleem, of puur een hoofdstel?
) Hilary schreef:Ik heb bij mijn paard twee manieren gebruikt. Ik laat hem wijken voor druk op het derde oor; ik leg mijn hand daar en duw zachtjes, daar moet hij zijn hoofd voor laten zakken. Als hij laag genoeg is, pak ik het kopstuk van het hoofdstel vast met mijn hand op het derde oor. Met mijn andere hand hou ik het bit voor z'n neus; in mijn hand heb ik ook een snoepje. Ik laat hem frummelen naar het snoepje, dan pakt hij per ongeluk het bit en schuif ik het snoepje er achteraan. Inmiddels kent hij de volgorde, laat hij zelf zijn hoofd zakken en gaat op zoek naar het bit (en pakt dan per ongeluk nog wel eens het kinriempje)
Hilary schreef:Ik heb hem eerst geleerd te wijken voor druk met zijn touwhalster. Druk naar beneden = hoofd laten zakken.
Sommige paarden vinden dat best heel lastig in het begin, dus elke millimeter beweging naar beneden gelijk belonen door de druk eraf te halen. Als ze in het begin echt niet willen (ze snappen gewoon niet wat je wilt meestal), gebruik ik nog wel eens een snoepje. Als ze doorhebben wat je bedoelt, doen ze het vaak heel makkelijk. Ik wil graag dat ik mijn paard helemaal met zijn neus naar de grond kan laten zakken; hij mag op mijn initiatief zijn hoofd weer omhoog doen.
Daarna aangeleerd dat 'druk-met-hand-op-derde-oor' hetzelfde is als 'druk met touwhalster'. Ik leg mijn rechterhand op het derde ook en pak met mijn linkerhand de leadrope. Met mijn rechterhand geef ik wat druk, daarna geef ik de (voor hem bekende) hulp op de leadrope om zijn hoofd te laten zakken. Als hij zijn hoofd laat zakken, hou ik mijn rechterhand op dezelfde hoogte, dus hij zakt onder mijn hand uit. Je bouwt daarna de hulp op het halster af, dus steeds minder druk en het paard wat meer de tijd geven om te reageren op de hulp die je hand bij het derde oor geeft. Uiteindelijk heb je het halster niet meer nodig
3lsk3 schreef:Zoals Hilary het doet, heb ik het mijn paard ook aangeleerd.
Een paard leren wijken voor directe druk kun je doen op de volgende manier. Je begint met zachter druk op de plek waar je wilt dat je paard van wijkt. Dit voer je langzaam op, de sterkere druk houd je vast totdat het paard het gewenste gedrag laat zien (in dit geval zijn hoofd laten zakken). Op dat moment laat je de druk los en leert je paard wat de gewenste reactie is.
stalgerrits schreef:hallo friesfanaat
een goede truc is als je een gebroken bustrens gebruikt om op het kniestuk in het midden van het bit om daar koude honing op te smeren [goed dik] en dat houd je voor haar mond dan wordt ze nieuwsschierig en ruikt het en likt er aan en gaat er daarna aan sabbelen en neemt dan het bid in de mond
dit laat je allemaal gebeuren zonder druk
dat doe je diverse keren en op een moment houd je het bid steeds lager en je zal zien ze gaat het van zelf aannemen
maar wel rust bewaren want alleen rust kan je redden
je weet natuurlijk ook niet wat er met beleren is gebeurt
en vergeet niet ze kan ook staan te wisselen
Esther schreef:Bij mijn werkt het bit met snoepje in doen goed. Snoepje in de hand waar ik het bit ook op leg. Die hand onder zijn neus zodat het hoofd omlaag komt, als hij hapt voor het snoepje pakt hij het bit mee, dan snel (niet haastig) het kopstuk over zijn oren doen. Na een paar keer wist hij het en nu kan ik zonder probleem het hoofdstel om doen. Voorheen was het echt een gevecht, zo blij dat het nu zonder strijd kan.
e
alice0cullen schreef:Mijn fries heeft dit in het begin ook heel erg gedaan. Heb het op.verschillende manieren geprobeert op te lossen.
De wijken voor druk achter de oren is een goed begin, heb ik gewoon met de hand gedaan en dan gewoon druk blijven houden tot het hoofd zakt.
Probeer het hoofdstel eens op een andere manier om te doen, mijn paard breek mijn manier helemaal niet te begrijpen, en deed dus haar hoofd omhoog.
Ik heb soms een uur lang het hoofdstel om en af staan doen tot het heel gewoon werd. Iedere keer in even omlaten en weer af en dan opnieuw.
Echte heeft die van mij het nog nooit gedaan bij het halster, zou toch een tandarts hem helemaal laten nakijken ook de kiezen en dergelijke, of een bitfitter laten komen maar dit zijn wel Echt als al het andere niet zou werken.

janouk schreef:Je kan ook het bit aan 1 kant losmaken. Hoofdstel eerst aandoen, terwijl bit aan 1 kant hangt.
Rustig wachten tot paard dit ontspannen accepteert en dan het bit door de mond doen en vastmaken aan het bakstuk. Dat werkt goed bij jonge paarden, omdat je dan niet aan het bit hoeft te trekken bi het over de oren doen van het kopstuk.
Beetje appelstroop op het bit. En klaar.
Als je dat een paar weken doet, kan je daarna proberen om het bit vast te laten.
Succes
priscillaks schreef:waarschijnlijk ziet ze het hoofdstel indoen als iets negatief.. want ze moet rijden.
Zorg ervoor dat ze het als iets positief gaat zien. Begin met brokjes/snoepjes (maar dat doe je misschien wel al). Het is dan handig om niet altijd te rijden als je het hoofdstel in doet. Dat je dan misschien een keer buiten een leuke wandeling gaat maken en dat je er niet opzit. Op deze manier kan je het hoofdstel koppelen aan iets wat ze leuk vind.

Kabayo schreef:Ik pak altijd een krukje. Dan lukt her wel. En na 3x geven ze t wel op en kan je het hoofdstel normaal om doen. Werkt bij mij meestal wel! Die deden het hoofd zo hoog dat hij gewoon aan de andere kant over de boxwand was met zijn hoofd