Helga, de oudste van het stel (vos shetlander) lijkt een duidelijke leidersrol te hebben. Zij stuurt alle paarden aan, haalt ze bij elkaar vandaan, zet ze terecht als zij dat nodig vindt en heeft recht op het meeste voer vindt ze. Ze is daar een groot deel van de tijd zoet mee, wat ook logisch is omdat het een nieuwe groep is. Dat zijn denk ik kenmerken voor de leider toch?
Wat Helga ook doet is gillen en plassen, maar dit lijkt niet door hengstigheid te komen, maar door dominantie. Kan dit kloppen?
Wat opvalt is dat Veronia (de twenter) het dichtste bij haar in de buurt mag komen. Ze snuffelen veel aan elkaars neusgaten en ik heb ze zelfs al elkaars manen zien klauwen. Toch draait Helga haar kont ook nog wel eens naar Veronia en die moet dan maken dat ze wegkomt.
Het volgende dat me opvalt is dat Helga Suzie (de witte mini) bij de anderen uit de buurt wil houden. Suzie mag niet spelen met Veronia en niet snuffelen aan Wainonia, dan komt Helga eraan en jaagt haar boos weg. Ze gaat ook vaak tussen Suzie en de andere beide in lopen.
Suzie lijkt dus onderaan te staan in de groep. Veronia wil haar graag uitdagen als ze even de kans krijgt en Helga ziet het even niet.
Wainonia accepteert Helga's leidersrol maar lijkt er soms wel een beetje het balen van te hebben. Dat was vandaag te merken toen ze wortels gevoerd kregen. Die strooi ik lukraak door de bak en ze zoeken het zelf maar op. Toen Helga de laatste wortel kwam opeisen met haar kont naar Wainonia gericht deed Wainonia haar oren plat, maar koos er toch voor om weg te lopen en Helga de wortel te laten opeten. Verder probeert ze zich een beetje afzijdig te houden van de hele discussie, behalve als Helga bij haar dochter Veronia staat, dan komt ze erbij staan (om op te letten?)
Het laatste wat me opvalt is dat ze heel vaak in dezelfde volgorde achter elkaar aan lopen en dat is van klein naar groot (Suzie voorop, Helga er achteraan, Veronia als derde en Wainonia als laatste). Heeft die volgorde iets te betekenen in de rolverdeling?
Deze volgorde zie ik dus vaak:

Hier ook weer:

Veronia en Suzie willen samen rennen, maar Helga wil er tussen blijven (en geloof me, Helga rent niet voor de lol, die is liever lui dan moe)

Wainonia mag even snuffelen, maar je ziet Helga attent zijn en haar grens bewaken:

Veronia daagt Suzie uit om te spelen. Dit is heel leuk voor Veronia, een speelkameraadje:

Weer die volgorde... en nee, er ligt niks lekkers op de grond, dit doen ze zelf zo:

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog wat meer over het gedrag van deze kudde kunnen vertellen. Ik vind het heel interessant!

. Dit is trouwens afgelopen zomer ontstaan toen ze terug is gekomen van de hengst. Daarvoor was ze niet zo dominant. Ik was er toen ook van overtuigd dat ze drachtig zou zijn en dat het door hormonen zou komen, maar ze is tweemaal gescand en beide keren geen vruchtje gezien. Dat kan het dus niet zijn.