kuddegedrag ontcijferen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

kuddegedrag ontcijferen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 19:50

Ik heb mijn 4 paardjes sinds deze week buiten samen staan, nadat ik ze altijd in groepjes van 2 had lopen en dat gaat eigenlijk uitstekend! Nu observeer ik veel het gedrag van de paardjes, hoe ze met elkaar omgaan en hoe de rangorde is verdeeld en mij vallen een aantal dingen op.

Helga, de oudste van het stel (vos shetlander) lijkt een duidelijke leidersrol te hebben. Zij stuurt alle paarden aan, haalt ze bij elkaar vandaan, zet ze terecht als zij dat nodig vindt en heeft recht op het meeste voer vindt ze. Ze is daar een groot deel van de tijd zoet mee, wat ook logisch is omdat het een nieuwe groep is. Dat zijn denk ik kenmerken voor de leider toch?

Wat Helga ook doet is gillen en plassen, maar dit lijkt niet door hengstigheid te komen, maar door dominantie. Kan dit kloppen?

Wat opvalt is dat Veronia (de twenter) het dichtste bij haar in de buurt mag komen. Ze snuffelen veel aan elkaars neusgaten en ik heb ze zelfs al elkaars manen zien klauwen. Toch draait Helga haar kont ook nog wel eens naar Veronia en die moet dan maken dat ze wegkomt.
Het volgende dat me opvalt is dat Helga Suzie (de witte mini) bij de anderen uit de buurt wil houden. Suzie mag niet spelen met Veronia en niet snuffelen aan Wainonia, dan komt Helga eraan en jaagt haar boos weg. Ze gaat ook vaak tussen Suzie en de andere beide in lopen.

Suzie lijkt dus onderaan te staan in de groep. Veronia wil haar graag uitdagen als ze even de kans krijgt en Helga ziet het even niet.

Wainonia accepteert Helga's leidersrol maar lijkt er soms wel een beetje het balen van te hebben. Dat was vandaag te merken toen ze wortels gevoerd kregen. Die strooi ik lukraak door de bak en ze zoeken het zelf maar op. Toen Helga de laatste wortel kwam opeisen met haar kont naar Wainonia gericht deed Wainonia haar oren plat, maar koos er toch voor om weg te lopen en Helga de wortel te laten opeten. Verder probeert ze zich een beetje afzijdig te houden van de hele discussie, behalve als Helga bij haar dochter Veronia staat, dan komt ze erbij staan (om op te letten?)

Het laatste wat me opvalt is dat ze heel vaak in dezelfde volgorde achter elkaar aan lopen en dat is van klein naar groot (Suzie voorop, Helga er achteraan, Veronia als derde en Wainonia als laatste). Heeft die volgorde iets te betekenen in de rolverdeling?

Deze volgorde zie ik dus vaak:
Afbeelding

Hier ook weer:
Afbeelding

Veronia en Suzie willen samen rennen, maar Helga wil er tussen blijven (en geloof me, Helga rent niet voor de lol, die is liever lui dan moe)
Afbeelding

Wainonia mag even snuffelen, maar je ziet Helga attent zijn en haar grens bewaken:
Afbeelding

Veronia daagt Suzie uit om te spelen. Dit is heel leuk voor Veronia, een speelkameraadje:
Afbeelding

Weer die volgorde... en nee, er ligt niks lekkers op de grond, dit doen ze zelf zo:
Afbeelding

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog wat meer over het gedrag van deze kudde kunnen vertellen. Ik vind het heel interessant!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: kuddegedrag ontcijferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:02

Hoe het zit durf ik zo niet te zeggen, maar ik vind het een leuke interessant topic. :D

Zelf heb ik altijd medelijden met de laagste in rang. Meestal is dat de kleinste dus hier los ik dat dan op door een draadje te spannen waar de grote niet onder door past. Dan kan de kleine daar rustig eten, liggen etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:07

In dit geval heb ik juist een extra lint onderlangs gemaakt omdat de kleinste (Suzie) graag onder het draad door wipt als het even past en ik niet wil dat ze op de weg belandt die achter de bak langs loopt). Ik hou ze veel in de gaten en op zich is het niet zo dat Suzie veel klappen krijgt of iets.

Wat misschien nog wel even goed is om te vermelden. Het zijn alle 4 merries en de leeftijden zijn Veronia (2), Suzie (7), Wainonia (14) en Helga (24)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:11

Gezellig clubje :D

Op het moment heb ik voor mijn kleine ook geen apart plekje. Normaal gesproken laten ze elkaar idd prima eten en slapen.
Binnenkort komt er een jonge pony bij te staan en dan krijgt de kleine (20+) wel haar eigen stalletje met eten waar ze altijd in en uit kan. Het zal dan denk ik wel een tijdje wat onrustiger zijn.

Wat een figuur is die Helga zeg, dat ze een paard dat twee keer zo groot is als haar gewoon rondcommandeert haha.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:12

Bij vooroplopers heb je vaak twee mogelijkheden:
1. dit is de leidende merrie die bepaalt waar ze heen gaan
2. de leidende merrie loopt erachter en stuurt de vooroploper aan als 'kanonnenvoer' ("ga jij even kijken; als jij het overleefd, komen wij ook")

Meestal is de oudste merrie ook de leidende merrie; hoeft uiteraard niet als de oudste echt 'oud' begint te worden (enigszins krakkemikkig, zeg maar). Dat Helga Veronia in de buurt laat, vind ik op zich niet vreemd. Veronia is jong; jonge paarden hebben vaak meer credits omdat ze nog van alles moeten leren. Staat Veronia wel eens in het luchtledige te kauwen? Dat zie je bij veulens veel als teken van onderdanigheid, maar enters en twenters (en zelfs onze shet op 4 jarige leeftijd) blijven vrij lang doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:27

Ja Helga heeft een uhm.. sterk karakter zullen we maar zeggen :). Dit is trouwens afgelopen zomer ontstaan toen ze terug is gekomen van de hengst. Daarvoor was ze niet zo dominant. Ik was er toen ook van overtuigd dat ze drachtig zou zijn en dat het door hormonen zou komen, maar ze is tweemaal gescand en beide keren geen vruchtje gezien. Dat kan het dus niet zijn.

Dat klinkt erg aannemelijk Hilary, dan wordt Suzie dus gewoon de vuurlinie in geduwd door Helga, de stakker. Veronia kauwt niet in de lucht. Ik ken dat inderdaad van jonge paarden, maar ik heb het Veronia nog nooit zien doen.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:28

Uit mijn ervaring zou ik inderdaad zeggen dat Helga de leider is. Wie het eerste en meeste voer krijgt wil niet gelijk zeggen dat, dat het leiders paard is. Dit kan ook gewoon een dominant paard zijn.
De volgorde die ik ken komt ontzettend overeen met wat ik hier zie. De leiders merrie als 2e en een paard lager in rang als eerste en laatste omdat deze paarden vanuit de natuur gezien meer kans hebben om aangevallen te worden.
Ik zou de laagste in rang absoluut niet scheiden van de andere paarden. Zorg dat ze genoeg plekken hebben om te eten. In dit geval 5 plekken voor hooi bijvoorbeeld. Dan heeft ieder paard een eigen plek en kunnen ze wisselen onderling. Soms duurt het wel een jaar voordat een paard echt goed in de groep ligt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:33

Voldoende plekken om ruwvoer te eten is inderdaad belangrijk, maar ook de ruimte tussen de voerplekken. Te weinig ruimte en de laagste in rang kan nog eigenlijk niet rustig eten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:52

Bijzonder om te zien inderdaad, ik kan me wel vinden in wat de rest zegt.

(Overmatig) gillen en pissen is voor mij trouwens geen teken van echt leiderschap, in ieder geval niet een leider in balans.. Eerder van (hormonale) onbalans. Ik heb dit in ieder geval nog nooit gezien bij de echte mooie stabiele, wijze alfa merries.
Wel gebeurt het soms dat merries die niet direct geschikt zijn voor het leiderschap dit toch op zich nemen door die onbalans in hormonen oid. En dan zie je ook veel meer het claimen, erg druk bezig zijn met de boel controleren ipv reguleren in mijn ogen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 09:45

Dat Helga in hormonale onbalans zou zijn dat kan ik wel geloven, juist omdat ze eerder niet zo bazig was. Toen Veronia nog een veulentje was, stonden Helga, Wainonia en Veronia met z'n drieën samen. Wainonia was toen duidelijk de baas, daarna Helga en daarna Veronia. Afgelopen zomer zijn er dingen veranderd. Helga is iets meer dan een maand weg geweest naar de hengst (daar liep ze samen mee op de wei).

Toen ze terug kwam is Veronia voor een aantal maanden weg geweest voor het afspenen. Vanaf het moment dat Helga terug was van de hengst en zij en Wainonia met z'n tweeën stonden, veranderde Helga in een bazige tante. Dit ging wel goed totdat Veronia terug kwam afgelopen najaar. Helga deed niks anders dan ze uit elkaar jagen, in hoekjes jagen en schoppen. Daarop heb ik toen besloten om haar erbij weg te halen (ik wil mijn paarden niet kapot laten trappen). Helga is toen apart komen te staan en ik heb Suzie erbij gekocht.

Suzie en Helga staan vanaf die tijd met z'n tweeën en dat ging eigenlijk wel prima. Helga is wel degene die stuurt en kan soms ook wel even naar doen, maar het grootste deel van de dag zijn ze wel vriendjes. Ze delen zelfs samen 1 stal en dat gaat ook prima.

Nu sinds deze week heb ik ze dus allemaal samen gezet en nu zie ik dus bovenstaand gedrag binnen de groep.

priscillaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:27

het betekend inderdaad hoe de volgorde in de kudde is!