Bijten uit angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MillyH

Bijten uit angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 17:02

Hoi allemaal,
Mijn merrie doet sinds een paar dagen heel erg aggresief naar mij, Ze heeft wel een keer gebeten, maar heb haar toen echt een goede tik gegeven.
Nu eigenlijk als ik bij haar wil gaan staan of haar wil aaien bijt ze gelijk.
Ik heb dus het idee dat het uit angst is omdat ik haar een keer een tik heb gegeven.
Weten jullie eventueel wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

MillyH

Re: Bijten uit angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 19:45

Niemand?
ik zou dit namelijk graag willen oplossen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:55

Ik denk niet dat dit uit angst komt maar door iets anders.
Heb je al eens gekeken of ze zelf wel in orde is?
Misschien heeft ze ergens last van of geeft ze aan dat ze pijn heeft.
Wat doe je zoal met je Shet? ( heb even op je profiel gekeken :) )

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:55

Mischien heeft ze pijn? Als het je jonge merrie is misschien eerste keer hengstig oid?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:03

Ianrowan2009 schreef:
Ik denk niet dat dit uit angst komt maar door iets anders.
Heb je al eens gekeken of ze zelf wel in orde is?
Misschien heeft ze ergens last van of geeft ze aan dat ze pijn heeft.
Wat doe je zoal met je Shet? ( heb even op je profiel gekeken :) )

Ik heb haar door de dierenarts laten controleren, daar kwam niks uit.
Verder wandel, speel ik met haar :)

faytjefay schreef:
Mischien heeft ze pijn? Als het je jonge merrie is misschien eerste keer hengstig oid?

Hebben ze dat ook als er geen ruinen of hengsten in de buurt zijn? Mijn andere merrie is namelijk nooit hengstig.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:05

Volgens mij wel maar weet ik niet zeker, die van mij loopt met een ruin en is voor het eerst hengstig --> sommige laten trouwens helemaal niet merken dat ze hengstig zijn en andere wel (gedragsverandering, veel plassen, sjagie zijn, etc) het ligt er dus aan denk ik
Edit: https://degroeneos.nl/hengstigheid-bij-merries/
Laatst bijgewerkt door faytjefay op 01-02-17 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:05

Voer je haar wel eens uit de hand?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:13

Hilary schreef:
Voer je haar wel eens uit de hand?

Af en toe, maar dit doet ze altijd heel netjes en respectvol naar mij toe.

faytjefay schreef:
Volgens mij wel maar weet ik niet zeker, die van mij loopt met een ruin en is voor het eerst hengstig --> sommige laten trouwens helemaal niet merken dat ze hengstig zijn en andere wel (gedragsverandering, veel plassen, sjagie zijn, etc) het ligt er dus aan denk ik
Edit: https://degroeneos.nl/hengstigheid-bij-merries/

Ik ga even lezen :)

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:30

Wat bedoel je met heel agressief? Bijten of meer? Als ze al een hele periode heeft staan dreigen/oren plat/weglopen van je... heeft kan je opnieuw een goede band met haar proberen opbouwen (leer haar bijv. trukjes aan met voedselbeloningen) en haar naar jou laten komen (niet omgekeerd) en dan belonen. Jij moet een positieve prikkel zijn (geen negatieve die ze moet ontvluchten/bijten). Doet ze bepaald gedrag voor ze bijt bijv. oren plat? Doet ze dit alleen bij of ook bij andere? Ik zou haar voorlopig ook niet meer proberen aanraken (weet dat dit moeilijk is) maar haar vertrouwen terug opbouwen. Plast ze vaker? En een goede gt inschakelen. Het (denk ik) kan ook hengstig/hopelijk geen pismerrie/hormonaal/pijn... zijn, heeft je da geen mog. gezegd?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:32

Dan is het echt dreigen te bijten, en doet dit ook. Een trap verkopen durft ze ook wel.
De dierenarts heeft dat niet gezegt, ik zal het eens vragen. Dit doet ze alleen bij mij. Ze legt dan inderdaad haar oren in haar nek.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:21

Het kan ook best zijn dat toen ze een keertje heeft gedreigd te bijten jij onbewust een stap achteruit hebt gedaan. In dit geval kunnen ze het gedrag gaan herhalen. Als ze bijt zou ik aanraden om haar hoofd weg te duwen en naar voren te stappen.
Ik zou haar op dit moment absoluut geen kunstjes aanleren omdat als daarbij 1x een foutje maakt dat ook gelijk kan leiden tot slechte gewoontes.
Veel succes hoop dat het lukt. Meestal kosten dit soort dingen helaas meer tijd om weg te gaan dan dat het kost om ze te laten ontstaan. ;)

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:48

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:49

faytjefay schreef:
Nog een tip: als het gedrag is kan je ook een cursus oid volgen bij 2lazy7 ranch ( http://www.anders-paardrijden.be/contact/ )

Dat is voor mij heel ver weg, maar ik zou het wel een willen doen ;)

Jeanine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:50

wat vervelend voor je, staat ze alleen? want dan zou het ook nog kunnen zijn dat ze soortgenootjes mist?of zich verveeld?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 21:10

Jeanine123 schreef:
wat vervelend voor je, staat ze alleen? want dan zou het ook nog kunnen zijn dat ze soortgenootjes mist?of zich verveeld?

Ze staat met mijn andere shetlander, ik wandel 2 x per week en krijgt af en toe wilgen takken.
Dus daar zou het niet aan kunnen liggen denk ik

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:04

Ik denk dat dit eerder dominantie is, shetlanders zijn over het algemeen dominante krengen. Ik zou haar dus wegsturen en eerst iets met de andere pony gaan doen. Pas als ze besluit om lief mee te doen, dan mag ze mee doen, maar als ze dan ook maar iets dreigt met haar oren, stuur je haar meteen weer weg uit je ruimte. Hierbij zou ik persoonlijk even een lang (100-120 cm) dressuurzweepje bij gebruiken, zodat je je eigen ruimte afbakent waarin ze niet mag komen totdat ze lief wil doen. Ze moet even leren dat jij nu de baas en jij moet je grenzen gaan aangeven. Die tik op de neus daar lachen ze namelijk om, maar weggestuurd worden uit de kudde vindt geen enkel paard leuk.

Even op je profiel gekeken en ik moet even kwijt dat Catootje geen shetlander is, wel een hele leuke mini-appaloosa.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 22:09

Fennadev schreef:
Ik denk dat dit eerder dominantie is, shetlanders zijn over het algemeen dominante krengen. Ik zou haar dus wegsturen en eerst iets met de andere pony gaan doen. Pas als ze besluit om lief mee te doen, dan mag ze mee doen, maar als ze dan ook maar iets dreigt met haar oren, stuur je haar meteen weer weg uit je ruimte. Hierbij zou ik persoonlijk even een lang (100-120 cm) dressuurzweepje bij gebruiken, zodat je je eigen ruimte afbakent waarin ze niet mag komen totdat ze lief wil doen. Ze moet even leren dat jij nu de baas en jij moet je grenzen gaan aangeven. Die tik op de neus daar lachen ze namelijk om, maar weggestuurd worden uit de kudde vindt geen enkel paard leuk.

Even op je profiel gekeken en ik moet even kwijt dat Catootje geen shetlander is, wel een hele leuke mini-appaloosa.

Ik ga eens 2 weken dit doen en kijken of het zal vorderen, dankje voor de tip!
Ik noem ze allemaal shetlanders haha, maar het is dus een mini appaloosa :D

priscillaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:26

het lijk inderdaad dat ze misschien bang voor je is, probeer haar uit haar stal te krijgen en ga eens met haar spelen in de bak. Neem wat brokjes of snoepjes mee zodat jullie het weer leuk maken. het zal even duren omdat ze het niet snel zal vergeten maar heb geduld en wees niet te snel in je handelingen anders denk ze misschien dat je haar wilt slaan