IJzers of hoefshoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

IJzers of hoefshoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 14:00

Hoihoi!

Vorig jaar zomer heb ik een marathonwagen gekocht voor mijn haflinger.
Enkele keren mee gereden, en helaas ook weer snel stil moeten zetten omdat ze op de verharde weg kreupel ging lopen.
Haar hoeven zijn sowieso niet erg sterk, en op de zachte grond had ze nergens last van. Dus ik vermoed dat het puur slijtage is van het wegdek.

Met het voorjaar toch weer in zicht wil ik het mennen weer gaan oppakken.
Alleen zit ik gigantisch te twijfelen over ijzers of hoefschoenen.

Er zitten op bokt een hoop Anti- ijzer mensen, ook die dat onzin vinden. Ik hoor graag verschillende, onderbouwde meningen van mensen die ervaring hebben. Zelf heb ik 0,0 ervaring.

Ik volg al een tijdje het topic van de Megasus Horserunners, alleen zijn deze nog niet op de markt.
Zijn er bokkers die Swiss Galoppers hebben?

Brandt los! :D

Maartje1990

Re: IJzers of hoefshoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:12

Ik ben indd 1 van die anti-ijzer mensen maar absoluut niet anti hoefbescherming.

Persoonlijk zou ik ook kijken of de bekapping verbetert kan worden/meer regelmatig. Maar zoniet zou ik indd naar hoefschoenen kijken. Die brengen geen schade aan de hoeven/hoefwand. Ze zitten er niet 24/7 onder, de hoef kan nog steeds het hoefmechanisme gebruiken en (maar minder belangrijk) is dat het op termijn goedkoper is.

Delphi2 heeft een passervixe van vele hoefschoenen. Ze test ze zelf uitgebreid, zou zeker eens contavg met haar opnemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:17

Als het alleen voor het mennen op de weg is, heeft een hoefschoen zeker veel voordelen. Echter komt het wel heel nauw qua pasvorm, en dat is iets waar je zeker niet op wil bezuinigen.
Voordeel is dat de hoefschoen in de wei gewoon afkan, en het ijzer altijd star aan de voet blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:19

Voordat je gaat lopen slepen met hoefbescherming, zou ik haar eerst na laten kijken door een da. Een paard hoort niet kreupel te gaan lopen op het harde. Wellicht is er meer aan de hand dan gevoeligheid op e voeten. Even een kreupelheidsonderzoek doen, dan weet je meer.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:20

Inderdaad is een check-up door de DA nooit slecht, die kan uitsluiten dat er niets anders bij betrokken is.

Wat ik verder nog wilde zeggen is het volgende. Als je paard goed bekapt wordt zal de straal vanaf de moment dat het gewicht op de hoef komt, de grond raken. Dat is goed, want die regelt hoe snel de hoef moet groeien en hoe hard de hoef moet worden. Dat wil zeggen dat een paard dat lang enkel op zachte grond gestaan heeft, inderdaad last kan hebben van te lange ritten op harde ondergrond. De hoef kan inderdaad te hard weg gesleten zijn. Als dat het geval is, moet je even iets minder op de harde voor kortere stukken tot dat terug beter is. Dan is het kwestie van langzaam op te bouwen zodat de hoef zich kan aanpassen in groeisnelheid en hardheid van de hoef. Dit kost wat tijd. En hoefschoenen kunnen in deze fase zeker nut hebben. Ijzers helpen niet bij dit probleem. Waarom niet? Als je een paard op ijzers zet, kan de straal de grond niet meer raken. Buiten alle andere problemen die ijzers veroorzaken waar ik het hier niet uitgebreid over ga hebben, zorgt dit ervoor dat de hoef zeker niet sneller zal groeien of harder zal worden.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:27

jensvl schreef:
Inderdaad is een check-up door de DA nooit slecht, die kan uitsluiten dat er niets anders bij betrokken is.

Wat ik verder nog wilde zeggen is het volgende. Als je paard goed bekapt wordt zal de straal vanaf de moment dat het gewicht op de hoef komt, de grond raken. Dat is goed, want die regelt hoe snel de hoef moet groeien en hoe hard de hoef moet worden. Dat wil zeggen dat een paard dat lang enkel op zachte grond gestaan heeft, inderdaad last kan hebben van te lange ritten op harde ondergrond. De hoef kan inderdaad te hard weg gesleten zijn. Als dat het geval is, moet je even iets minder op de harde voor kortere stukken tot dat terug beter is. Dan is het kwestie van langzaam op te bouwen zodat de hoef zich kan aanpassen in groeisnelheid en hardheid van de hoef. Dit kost wat tijd. En hoefschoenen kunnen in deze fase zeker nut hebben. Ijzers helpen niet bij dit probleem. Waarom niet? Als je een paard op ijzers zet, kan de straal de grond niet meer raken. Buiten alle andere problemen die ijzers veroorzaken waar ik het hier niet uitgebreid over ga hebben, zorgt dit ervoor dat de hoef zeker niet sneller zal groeien of harder zal worden.

Naast deze super uitleg wil ik nog toevoegen dat de belangrijkste functie van de hoef bijna verdwijnt als er ijzers onder zitten (terug omhoog pompen van bloed bij aanraking grond waarbij de hoef uitzet. Hoef kan niet uizetten met ijzer eronder).

Ja, ik ben ook anti ijzer, dus ik zou voor hoefschoenen gaan :o Mijn volbloed had ijzers en zachte hoeven vanwege slechte diet, toen ik hem kocht ijzers weggedaan, schoenen gekocht, diet aangepast, regelmatig hoefsmid om te vijlen en oefenen met wandelen op asfalt. Gaat steeds beter en zijn hoeven zijn een stuk sterker én gezonder :j! Zool wordt wel gevoeliger door het in de wei staan (nat = zacht = minder sterk), maar ook dit wordt minder met juiste voeding, hoefsmid en oefenen op 't harde

Diet is trouwens ook belangrijk voor hoefgezondheid. Weinig suiker bv, en een hoefsupplement kan ook helpen. Mijne staat op formula 4 feet (lijkt duur maar je hoeft niet veel te voeren: paard weegt 500 kg = eenmaal per dag 180 gram) maar heeft ook veel baat gehad bij zeewier. En anders heb je altijd biotine nog :).

Succes!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 31-01-17 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:30

Wat Jensvl zegt over de werking van hoef.

Ik zou eerder hoefschoenen aanraden dan ijzers, precies om de redenen die Jens geeft.
Heb ze bij mijn paard ook gebruikt, hoeven zijn een stuk sterker geworden. En inderdaad ook wel handig om even te kijken naar hoe er bekapt word en DA is ook geen slecht idee.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:42

Bedankt voor de super onderbouwde reacties!
Ze is onderlaatst nog bij de DA geweest, die heeft een snelle checkup gedaan. Zag geen makementen oid. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet zijn.

Ik ben er zelf eigenlijk van overtuigd dat het kreupel lopen komt door slijtage.
Ze was namelijk niet gewend om zo intensief op de weg te lopen. Onder het zadel rijdt ik voornamelijk in de berm.
Nu had ik een aantal dagen achter elkaar een eind gemend, en het kwam ook echt plotseling.

Ze bleef daarna heel gevoelig op verharde (met name ongelijke) ondergrond.
Naarmate tijd verstreek, en dus weer was aangegroeid, is het probleem verholpen.

Ze is momenteel niet kreupel oid. Maar wil voorkomen dat het nog een keer gebeurd.

Bekappen wordt gedaan door een proffesionele hoefsmid.
Moet er eerlijk bij zeggen, die komt niet vaak.
Ze hebben het hele jaar door beschikking tot de schuilstal, die in en rondom helemaal verhard is.
Paardlief houd haar eigen als het ware bij. Hoefsmid vijlt vaak alleen wat bij.

Ik heb zelf ook een lichte voorkeur voor de hoefschoen, of Swiss Galopper.

Welke kosten hangen hieraan versus ijzers?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:48

Bij de website van Hoofwear kan je advies inwinnen als je wilt! Vertel hem hoevaak je het wilt gebruiken en of je pony wel of niet sloft met zijn voeten (schade aan de 'teen'), dan kan hij misschien wel berekenen hoe lang dat merk mee gaat. Waarschijnlijk haal je de kosten van de schoenen (die je misschien alleen voor de voorbenen nodig hebt!) er mooi uit, als je vergelijkt dat je elke paar weken/maanden nieuwe ijzers + bekapping moet betalen. IJzers zijn lang geleden voor mij, moest je niet elke 8 weken nieuwe? Mijn E-pony stond vierkant, kostte mij steeds 60 euro geloof ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:55

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:58

Bubbleee schreef:
Bekappen wordt gedaan door een proffesionele hoefsmid.
Moet er eerlijk bij zeggen, die komt niet vaak.
Ze hebben het hele jaar door beschikking tot de schuilstal, die in en rondom helemaal verhard is.
Paardlief houd haar eigen als het ware bij. Hoefsmid vijlt vaak alleen wat bij.

De meeste paarden hebben meer dan alleen een vijltje rondom nodig. Op het moment dat de steunsels over de zool gegroeid zijn bv gaan veel paarden gevoelig lopen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je paard afkan met bijna nooit bekappen en dan alleen even vijlen.

Welke hoefschoenen je kiest hangt af van jouw voorkeur maar vooral van de voorkeur van je paard. Daarom is het écht handig om een passer te laten komen met schoenen. Uitproberen en dan merk je snel genoeg wat je paard prettig vindt om mee te lopen.

Ik heb de Swiss Galoppeer nu een tijdje in gebruik. Makkelijk in het gebruik, super snel aan en uit. Afrolpunt is aan te passen als je wilt. Ik ben er er zeer over te spreken. Enig nadeel is dat het korfje dat de hiel omvat afdrukken in de haren van de bal vd voet achterlaat. Ik was bang dat dat zou gaan schuren maar dat is niet geval.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:43

Ik stond vorig jaar net zo te dubben als jou (er moet hier zelfs nog wel een topic van zijn :P )
Ik heb uiteindelijk een beetje verplicht gekozen voor hoefschoenen omdat mijn dame zich niet meer laat beslaan
Dit ging eenmalig al met veel moeite maar de keer er na nog veel erger dus hebben we besloten om er niet mee verder te gaan. Tenslotte doet een paard niet voor niks zo mal natuurlijk.
Ik heb een pony met een kleine maat waardoor ik maar op 1 model uit kwam die vrij prijzig is , maar liefs 105,- per schoen! Ja dus 420,- rondom!

Maar ik kan je zeggen ik ben helemaal om! Ik ben nu pro hoefschoen :+
heb iemand laten passen en daarna de schoenen aangeschaft en ze loopt er onwijs goed op
Ik men ook net als jij, en ze maakt haar passen ook veel ruimer, alsof ze geniet van de demping :D

Ik kan ook blootvoets mennen maar wel een max aantal km want dan worden haar voeten te kort en wordt ze gevoelig
Nu men ik dus altijd met hoefschoenen wanneer ik ritten van meer dan 7 km ga maken op het asfalt en/of wanneer haar voeten te kort zijn
Om de schoen mooi passend te houden vijl ik zelf de hoeven een beetje bij met een minicursus van mijn hoefsmid en van hem gekregen vijl
Ik gebruik ook een meetlint omdat ik weet dat de schoen te krap wordt bij 9,5 cm in haar geval dus zo kan ik het altijd goed bijhouden ;)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 13:47

Maartje1990, bedankt voor de tip. Zal het topic eens goed bekijken.

Ir111, eigen woorden van de smid, is dat het nauwelijks zin heeft om er meer vanaf te halen. Omdat ze relatief gelijkmatig slijten omdat ze veel op klinkers loopt.

Áls er iets wordt afgehaald is het vaak om de stand iets te corrigeren.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 13:49

Ojajoh schreef:
Ik stond vorig jaar net zo te dubben als jou (er moet hier zelfs nog wel een topic van zijn :P )
Ik heb uiteindelijk een beetje verplicht gekozen voor hoefschoenen omdat mijn dame zich niet meer laat beslaan
Dit ging eenmalig al met veel moeite maar de keer er na nog veel erger dus hebben we besloten om er niet mee verder te gaan. Tenslotte doet een paard niet voor niks zo mal natuurlijk.
Ik heb een pony met een kleine maat waardoor ik maar op 1 model uit kwam die vrij prijzig is , maar liefs 105,- per schoen! Ja dus 420,- rondom!

Maar ik kan je zeggen ik ben helemaal om! Ik ben nu pro hoefschoen :+
heb iemand laten passen en daarna de schoenen aangeschaft en ze loopt er onwijs goed op
Ik men ook net als jij, en ze maakt haar passen ook veel ruimer, alsof ze geniet van de demping :D

Ik kan ook blootvoets mennen maar wel een max aantal km want dan worden haar voeten te kort en wordt ze gevoelig
Nu men ik dus altijd met hoefschoenen wanneer ik ritten van meer dan 7 km ga maken op het asfalt en/of wanneer haar voeten te kort zijn
Om de schoen mooi passend te houden vijl ik zelf de hoeven een beetje bij met een minicursus van mijn hoefsmid en van hem gekregen vijl
Ik gebruik ook een meetlint omdat ik weet dat de schoen te krap wordt bij 9,5 cm in haar geval dus zo kan ik het altijd goed bijhouden ;)

Dit klinkt echt super! Komt inderdaad heel veel in de riching van mijn twijfelverhaal.
Welke hoefschoen heb jij, en hoelang doe je met een 'set'?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:49

Ik heb de Swiss Gallopers voor een van mijn paarden, het zijn kwalitatief goede schoenen, gaan erg makkelijk aan, blijven goed zitten en zijn slijtvast.
Welke schoen geschikt is voor jouw paard hangt af van lengte, breedte en stand van de hoef.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:55

Bubbleee schreef:
Dit klinkt echt super! Komt inderdaad heel veel in de riching van mijn twijfelverhaal.
Welke hoefschoen heb jij, en hoelang doe je met een 'set'?

Ik heb de equine fushion all terrain maar mijn pony is maar 1,04m ;)
Ja goede vraag hoe lang ik er mee ga doen, ik heb al nodige km's ermee gemaakt en zien er voorlopig nog niet stuk of versleten uit...Hoe meer je ze gebruikt hoe meer ze slijten. Zomers men ik heel veel blootvoets omdat ik dan veel het bos in ga dus ja dan staan ze meer in de kast 8-)
Als ik het moet schatten, schat ik dat ik er 2 jaar mee ga doen (met ijzers ben ik dus duurder uit want is 600,- per jaar)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:48

Equine fusion is inderdaad fijn. Ik ben zelf bij de Renegades uitgekomen omdat je die kunt verstellen (in de lengte). Heb ze beide uitgeprobeerd maar dan ga toch liever voor de economische variant waardoor ik het niet steeds zelf bij hoef te houden (bekapper komt bij mij 1x in de 5-6 weken, soms vijl ik tussendoorzelf bij). Moet er wel bij zeggen volgens mij zijn de Renegades speciaal voor paarden die "natuurlijk" bekapt worden.