Paard niet uit de wei krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaSp

Paard niet uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 11:42

Sinds er een ruin bij mijn paard in de wei staat krijg ik haar niet meer te pakken.. ze gaat achter hem staan en als een malle rennen. Ik heb veel geduld, maar omdat dit nu elke keer zo gaat raakt mijn geduld wel op..
Veel geprobeerd, snoepjes/brokjes/wortels, wachten tot ze naar mij toe komt, van haar plaats jagen, maar tot nu toe zonder resultaat..
Hebben jullie tips of ervaringen die jullie willen delen?

Brainless

Re: Paard niet uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:45

Ruin pakken en als je merrie meeloopt dan je merrie?
Of samen uit de wei halen en daarna de ruin terugbrengen naar de wei.

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 13:06

Ruin kan ook niet gepakt worden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:12

Hoe lang staan ze buiten?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:16

Wat doe je meestal met haar als je haar de wei uit haalt? Sommige paarden associeren 'uit de wei halen' met 'werken' wat ze niet leuk vinden. Misschien een idee om een keer gewoon haar te pakken en alleen een poetsbeurt oid te geven of vrijheidsdressuren zolang ze het leuk vind :)

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 13:34

Toothless schreef:
Wat doe je meestal met haar als je haar de wei uit haalt? Sommige paarden associeren 'uit de wei halen' met 'werken' wat ze niet leuk vinden. Misschien een idee om een keer gewoon haar te pakken en alleen een poetsbeurt oid te geven of vrijheidsdressuren zolang ze het leuk vind :)

Ze werkt niet alleen, we kunnen al weken niet rijden ivm harde of te natte bak. Zijn avonden dat we alleen poetsen of longeren/grondwerk doen.. of we wandelen
Laatst bijgewerkt door LisaSp op 26-01-17 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 13:35

Es_ther schreef:
Hoe lang staan ze buiten?

Op het moment dag en nacht! Ze heeft ongeveer een maand snachts op stal gestaan met alle andere paarden, maar staan nu met zijn allen buiten, ook snachts.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:35

Knap irritant als je merrie haar droomprins heeft gevonden! Heb het zelf ook een keer aan de hand gehad en was toen een kwestie van heeeeele lange adem en toen won uiteindelijk de nieuwsgierigheid. Boekje lezen bij het hek met zak chips (maakt lekker knisperig geluid), met emmer voer rammelen en rustig afwachten en niets ondernemen. En als je haar hebt, de eerste keren alleen voeren buiten het hek en terug zetten. Maar nogmaals, het is een geduldkwestie, kan de eerste keer maar zo een uur duren voor ze überhaupt komen kijken bij je.

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 13:37

QuintaenJojo schreef:
Knap irritant als je merrie haar droomprins heeft gevonden! Heb het zelf ook een keer aan de hand gehad en was toen een kwestie van heeeeele lange adem en toen won uiteindelijk de nieuwsgierigheid. Boekje lezen bij het hek met zak chips (maakt lekker knisperig geluid), met emmer voer rammelen en rustig afwachten en niets ondernemen. En als je haar hebt, de eerste keren alleen voeren buiten het hek en terug zetten. Maar nogmaals, het is een geduldkwestie, kan de eerste keer maar zo een uur duren voor ze überhaupt komen kijken bij je.

Een geduldkwestie is het zeker!! Ik ga dit van het weekend is proberen, dan heb ik alle tijd! Het is lastig als je doordeweeks gewoon werkt en na werk of voor werk tijd hebt.. dan heb ik namelijk niet alle tijd..

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:41

Snap ik, inderdaad alleen aan beginnen als je de tijd hebt. Als je ongeduldig aankomt voelen ze dat al als je de auto uitstapt!

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 15:00

QuintaenJojo schreef:
Snap ik, inderdaad alleen aan beginnen als je de tijd hebt. Als je ongeduldig aankomt voelen ze dat al als je de auto uitstapt!

Ja ze voelen het haarfijn aan!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:17

Het makkelijkst is een sluis maken, met een trechtervorm als ingang. Daar kun je ze dan rustig in sturen en doordat het steeds smaller word kun je ze op den duur vanzelf pakken. Dit kun je al maken met een paar prikstokken en een stuk schrikdraad.
Dan uiteraard wel belonen. De eerste paar keer geef je een appeltje en ga je meteen weer weg, om het laten vangen weer positief te maken. Of laat haar nog heel even aan de hand grazen voordat je de wei uit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:24

Idd, doorzetten is het enige dat zal werken. Neem er 6 uur de tijd voor, dan moet het lukken. Als ze gaan rennen, laat ze maar rennen. Jaag ze niet perse op, maar laat ze lopen, net zolang totdat ze het zat worden. Dat merk je vanzelf. In het begin zullen ze denken whoehoe jaaaaa rennen!! en gaan ze zover mogelijk bij je vandaan, maar als je dit rustig volhoudt, zul je zien dat ze steeds dichter bij je blijven en minder hard gaan. Na een tijdje gaat het fiere hoofd wat zakken en worden ze het zat. Pas daar ook je lichaamstaal op aan. Op het laatst zul je ze als het ware om je heen kunnen longeren, zo dichtbij zullen ze blijven. Haal dan een paar keer de druk eraf, om te kijken of ze naar je toe komen. Het is allemaal een spel van lichaamstaal, dus werk daar goed mee.
En ja, dit kan een paar uur in beslag nemen, maar als je dit overwint, zal je het doorbreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:37

QuintaenJojo schreef:

Paard nieuwsgierig maken werkt nog beter als je anders doet dan gewoon. Loop de wei in, rondjes langs het hek en kijk wolkjes, doe net alsof er geen paarden zijn. Mensen die de wei in komen gaan daar normaal nl wat doen, paard vangen, hooi neerleggen, uitmesten, draad frutsen, maar jij doet eigenlijk niks en dat is raar, maar ook interessant, want je doet niks engs.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:41

Als ik in de wei sta te bellen kun je er idd de donder op zeggen dat ik binnen een minuut geen normaal gesprek meer kan voeren, dan staat er een met haar neus in mijn gezicht, en aan mijn mouw te trekken van hallo gaat alles goed, je doet zo raar?

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 17:19

Dankje voor de reacties, ik heb hier zeker wat aan! Top.

Het is alleen soms wel erg lastig, omdat ze niet alleen staat. Ze staat met 8 andere paarden, waarvan er 2 zijn die sowieso komen, maar ook constant bij je blijven ook als ik mijn eigen paard dan bijna heb.. maar doordat de andere paarden zich dan zo opdringen ben ik haar weer kwijt..

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:41

is lastig idd, mijn verzorgmerrie heeft ook een tijd gehad dat ze zich absoluut niet wou laten vangen. ben gewoon net zo lang achter haar aan gaan lopen en zorgen dat ze geen kans meer kreeg om te grazen tot ze het opgaf en zich laat vangen, toen was ze dr na een weekje of twee ofzo wel weer klaar mee. heb na de eerste keer wel het halster een tijdje omgelaten in de wei, maakt t toch iets makkelijker. die andere paarden zijn wat lastiger te fixen, misschien werkt t om ze steeds weer weg te jagen maar bij echte knuffelkonten werkt dat niet nee :P

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:41

Misschien een idee om de ruin die ze leuk vind mee te nemen naar het hek? En dan haar eruit halen en even aan de andere kant van het hek parkeren met wat lekkers :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:54

Wat shirley zegt deed ik inderdaad ook, ze mag niet meer eten. Ik had dan al wel het geluk dat ze in een volte van 10-15 meter om mij heen bleef lopen, maar daardoor kom ik elke keer als ze een hap gras wou nemen haar weer "opjagen". Na 15 minuten was ze het zat ;) Haar gepakt, gepoetst en weer terug gezet. Volgende dag niks meer aan de hand :)
Gaat jou paard ook weer eten of blijft ze wegrennen/lopen?

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:06

ShirleyT schreef:
is lastig idd, mijn verzorgmerrie heeft ook een tijd gehad dat ze zich absoluut niet wou laten vangen. ben gewoon net zo lang achter haar aan gaan lopen en zorgen dat ze geen kans meer kreeg om te grazen tot ze het opgaf en zich laat vangen, toen was ze dr na een weekje of twee ofzo wel weer klaar mee. heb na de eerste keer wel het halster een tijdje omgelaten in de wei, maakt t toch iets makkelijker. die andere paarden zijn wat lastiger te fixen, misschien werkt t om ze steeds weer weg te jagen maar bij echte knuffelkonten werkt dat niet nee :P

Ja precies! Ik hoop dat zij zich ook over geeft uiteindelijk haha.
Ze heeft een halster om, zonder is er geen beginnen aan..
het vervelende is dat als ik de knuffelkonten wegjaag, mijn paard daar ook weer heel erg op reageert en ik er dan nog minder bij kan komen

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:07

Anoniem schreef:
Wat shirley zegt deed ik inderdaad ook, ze mag niet meer eten. Ik had dan al wel het geluk dat ze in een volte van 10-15 meter om mij heen bleef lopen, maar daardoor kom ik elke keer als ze een hap gras wou nemen haar weer "opjagen". Na 15 minuten was ze het zat ;) Haar gepakt, gepoetst en weer terug gezet. Volgende dag niks meer aan de hand :)
Gaat jou paard ook weer eten of blijft ze wegrennen/lopen?

Ze gaat wel weer eten, maar dan loop ik weer naar die plek, ze kan niet stilstaan..
Alleen duurt het bij mij wel langer, ik ben wel is een uur bezig geweest en toen was ze het nog niet zat haha

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:14

Wat vervelend voor je. Rammelen met een bak brokjes zal niet gaan omdat er nog een stel andere paarden bijstaan denk ik. Dan komen ze allemaal tegelijk! Misschien een snoepje in je zak,als ze dat eenmaal weet zal ze wel komen? Worden ze ook in de wei gevoerd? Als ze anders gewend zijn na het "werken"gevoerd te worden komen ze meestal ook wel.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:22

Het in beweging houden zoals je zelf al zegt, is inderdaad belangrijk. Daarbij is het echter wellicht nóg belangrijker om op het juiste moment stil te staan of zelfs een stap achteruit te doen. Dus je stapt op haar toe, en als ze aandacht voor jou heeft, blijf je staan. Verslapt de aandacht (lees: gaat ze eten, kijkt ze weg, draait ze haar oren weg, ...) dan stap je weer rustig op haar toe. Dit kan gerust stapje voor stapje gaan, tot ze haar aandacht weer bij jou heeft. Dat kan gaan van een oor in jouw richting draaien, tot helemaal in jouw richting draaien en blijven staan. Elk "contact" dat ze met jou maakt, belonen. Belonen is hier: kort rust geven. Probeer haar ook niet meteen te grijpen eens ze binnen handbereik is, maar steek je hand uit, laat haar eraan ruiken, en trek je hand dan weer weg en zet een stapje terug. Aandacht verslapt weer, terug stapje vooruit, hetzelfde doen, eventueel aai over de neus, weer stapje terug. En dat zo lang en met zoveel geduld tot je haar zonder opjagen kan pakken.

Deze techniek heb ik gebruikt bij één van onze Shetlanders die heel erg bang was en zich dus ook niet liet vangen. Het heeft in het begin echt wel lang geduurd en ik kon hem ook niet na de eerste sessie pakken! Maar nu kan ik, mits een paar "tussenstapjes" gewoon zijn halster aandoen, ook als hij bij de andere paarden staat.

In verband met de paarden die er nog bij staan, jaag die op een subtiele manier weg (als subtiel niet werkt, moet je natuurlijk wel een beetje als een gek staan met je armen zwaaien of plots een grote stap in hun richting doen ;) ), en ze weten heel snel dat jij hen niet moet hebben, maar jouw paard. Verleg jouw focus dan ook naar jouw paard, zonder echt te staren uiteraard, maar hou je gedachten bij jouw paard. En dan dus, stap voor stap...

Als beloning, als je haar eenmaal hebt, kan je natuurlijk ook wat wortelstukjes of koekjes geven, maar de beloning tijdens het oefenen (want dat is het gewoon ;) ) is dat ze even rust krijgt. En JIJ beslist wanneer het genoeg is, niet zij. Dus JIJ stapt eerst bij haar weg en dan weet zij dat het goed is.

Succes, en hou je ons op de hoogte?

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:51

anjali schreef:
Wat vervelend voor je. Rammelen met een bak brokjes zal niet gaan omdat er nog een stel andere paarden bijstaan denk ik. Dan komen ze allemaal tegelijk! Misschien een snoepje in je zak,als ze dat eenmaal weet zal ze wel komen? Worden ze ook in de wei gevoerd? Als ze anders gewend zijn na het "werken"gevoerd te worden komen ze meestal ook wel.

Allemaal al geprobeerd.. werkte helaas niet!

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:53

tess_84 schreef:
Het in beweging houden zoals je zelf al zegt, is inderdaad belangrijk. Daarbij is het echter wellicht nóg belangrijker om op het juiste moment stil te staan of zelfs een stap achteruit te doen. Dus je stapt op haar toe, en als ze aandacht voor jou heeft, blijf je staan. Verslapt de aandacht (lees: gaat ze eten, kijkt ze weg, draait ze haar oren weg, ...) dan stap je weer rustig op haar toe. Dit kan gerust stapje voor stapje gaan, tot ze haar aandacht weer bij jou heeft. Dat kan gaan van een oor in jouw richting draaien, tot helemaal in jouw richting draaien en blijven staan. Elk "contact" dat ze met jou maakt, belonen. Belonen is hier: kort rust geven. Probeer haar ook niet meteen te grijpen eens ze binnen handbereik is, maar steek je hand uit, laat haar eraan ruiken, en trek je hand dan weer weg en zet een stapje terug. Aandacht verslapt weer, terug stapje vooruit, hetzelfde doen, eventueel aai over de neus, weer stapje terug. En dat zo lang en met zoveel geduld tot je haar zonder opjagen kan pakken.

Deze techniek heb ik gebruikt bij één van onze Shetlanders die heel erg bang was en zich dus ook niet liet vangen. Het heeft in het begin echt wel lang geduurd en ik kon hem ook niet na de eerste sessie pakken! Maar nu kan ik, mits een paar "tussenstapjes" gewoon zijn halster aandoen, ook als hij bij de andere paarden staat.

In verband met de paarden die er nog bij staan, jaag die op een subtiele manier weg (als subtiel niet werkt, moet je natuurlijk wel een beetje als een gek staan met je armen zwaaien of plots een grote stap in hun richting doen ;) ), en ze weten heel snel dat jij hen niet moet hebben, maar jouw paard. Verleg jouw focus dan ook naar jouw paard, zonder echt te staren uiteraard, maar hou je gedachten bij jouw paard. En dan dus, stap voor stap...

Als beloning, als je haar eenmaal hebt, kan je natuurlijk ook wat wortelstukjes of koekjes geven, maar de beloning tijdens het oefenen (want dat is het gewoon ;) ) is dat ze even rust krijgt. En JIJ beslist wanneer het genoeg is, niet zij. Dus JIJ stapt eerst bij haar weg en dan weet zij dat het goed is.

Succes, en hou je ons op de hoogte?

Super, hier heb ik echt wat aan!!! Zo ga ik het proberen, met het belonen.. soms vergeet je dit gewoon, omdat je geduld al op is!
Ik hou jullie zeker op de hoogte!!