Fjord in paniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordengek93

Fjord in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:41

Door gezondheidsproblemen wordt mijn paardje van 8 jaar sinds een jaar niet meer gereden. De 2 jaar daarvoor is op 2 handen de tellen. Alleen het eerste jaar is ze onder het zadel gereden.

Ze heeft een vernauwing en daardoor erg snel benauwd, eczeem en problemen met der pezen.

Nu zijn we een paar keer van stal veranderd en op der huidige stal raakt ze als we naar buiten gaan volledig in paniek. We proberen het al 1,5 jaar maar het wil gewoon echt niet. Nou zegt mijn instructrice dit kan komen omdat ze lichamelijk niet goed is en zij denkt ook dat het echt angst is.

4 jaar geleden stond ze op een stal waar ze heel braaf was buiten met andere paarden mee, alleen was ze erg wisselvallig.

Als ze eenmaal in paniek is dan blijft ze er ook in hangen. Alles is dan eng en zorgt ook voor een extreme reactie.

Heeft iemand zo'n situatie meegemaakt? Mijn instructrice raad af om nog buiten te proberen omdat het echt te gevaarlijk is en het volgens haar niet uitproberen is. Op het terrein en in de bak is er niets aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Fjordengek93 op 25-01-17 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Re: Fjord in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:54

Bij sommige blokkades in het lijf bouwt het lichaam spanning op. Er ontstaat door de blokkade een te hoog cortisolgehalte in het bloed. Je paard schiet dan heel makkelijk of soms continu in de fight or flight modus. Een osteopaat kan hulp bieden. Eventueel magnesium bijvoeren als blijkt dat daar tekort aan is.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:57

wwillemijn schreef:
Bij sommige blokkades in het lijf bouwt het lichaam spanning op. Er ontstaat door de blokkade een te hoog cortisolgehalte in het bloed. Je paard schiet dan heel makkelijk of soms continu in de fight or flight modus. Een osteopaat kan hulp bieden. Eventueel magnesium bijvoeren als blijkt dat daar tekort aan is.

Ze krijgt Equilin Balancer en Gluco balance dus magnesium genoeg :)
Eerste lijkt me zo sterk het is echt alleen buiten op het terrein tussen alle weilanden (paar 100m)en in de bak is ze de rust zelf..

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:06

Aangeleerd gedrag? Neem aan dat je terug gaat naar stal als ze angstig is?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:10

Arisca2005 schreef:
Aangeleerd gedrag? Neem aan dat je terug gaat naar stal als ze angstig is?

Nee 1,5 jaar exact hetzelfde rondje. Ze houd het wel echt de hele weg vol. Aan het begin en eind precies hetzelfde gedrag loop je het erf weer op is het over, wel blijft ze dan heel gevoelig voor prikkels.

Rondje is 5 a 10 min

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:49

We kunnen hier nu wel met zijn allen gaan gissen naar de oorzaak, maar wil je het zeker weten dan zul je alle prikkels op een rijtje moeten krijgen. Dit doe je door je paard goed te, of te laten, observeren, terwijl je de wandeling maakt. Lichamelijke problemen spelen zeker een rol, maar vaak is het een combi van, een paard is kampioen in het maken van enorme ketens van redenen om te stressen. Er valt daarin vaak dus veel winst te behalen met gerichte training. Een positieve, targettraining, werkt in geval van angstgedrag het beste.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:02

Vertoont ze dit gedrag als ze alleen is of ook als je met nog 2 paarden het rondje doet?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:15

Mizora schreef:
Vertoont ze dit gedrag als ze alleen is of ook als je met nog 2 paarden het rondje doet?

Alleen erger met zijn 2e gaat het wel beter. Maar dan wel gelijk vertrekken want een paard in de verte is ook grote paniek. Als jaarling waren vreemde paarden al dood eng.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:59

Kunnen ze vanuit de bak andere paarden zien? Zo nee, heeft ze het als je alleen in de bak rijdt ook een beetje?

En als je ernaast loopt, gedraagt ze zich dan buiten anders?
Ben je wel eens wel omgekeerd met rijden, verandert het gedrag dan? Oftewel, is ze rustiger richting stal dan ervan weg?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:24

Mizora schreef:
Kunnen ze vanuit de bak andere paarden zien? Zo nee, heeft ze het als je alleen in de bak rijdt ook een beetje?

En als je ernaast loopt, gedraagt ze zich dan buiten anders?
Ben je wel eens wel omgekeerd met rijden, verandert het gedrag dan? Oftewel, is ze rustiger richting stal dan ervan weg?

Ze staat naast de bak dus ze kan de hele kudde zien. In de bak is ze alleen rustig, wanneer we met zijn 2e of meer heeft ze het wel.

Ik loop er altijd naast want ze wordt niet meer gereden. Het gedrag blijf constant ook bij omkeren het begint 1 stap van het erf af tot we weer bij dat punt zijn. Heen of terug weg, begin of einde van het rondje maakt geen verschil.

Als we een ander rondje lopen precies het zelfde probleem.

Ze staat nu 24/7 buiten maar een stal breekt ze ook volledig af met of zonder andere paarden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:31

Ze voelt zich buiten de vertrouwde omgeving domweg totaal niet op haar gemak (wellicht vanwege haar gezondheidsproblemen) Paarden gaan altijd voor veiligheid.
Alleen op pad is in haar ogen gewoon gevaarlijk. Met meer paarden is het al wat minder eng. En nieuwe paarden geven ook stress.
Waarom zou je haar uit de comfort zone willen halen? Als je dat al wilt doen, dan heel rustig, stapje voor stapje opbouwen. En heel goed op haar signalen letten en voor elke stap verder belonen voordat ze in de stress schiet.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:45

Floortz schreef:
Ze voelt zich buiten de vertrouwde omgeving domweg totaal niet op haar gemak (wellicht vanwege haar gezondheidsproblemen) Paarden gaan altijd voor veiligheid.
Alleen op pad is in haar ogen gewoon gevaarlijk. Met meer paarden is het al wat minder eng. En nieuwe paarden geven ook stress.
Waarom zou je haar uit de comfort zone willen halen? Als je dat al wilt doen, dan heel rustig, stapje voor stapje opbouwen. En heel goed op haar signalen letten en voor elke stap verder belonen voordat ze in de stress schiet.

Mijn instructrice zegt dat ze door haar gezondheidsproblemen sneller in paniek kan raken, ik vroeg mij af of dit echt zo is.. en ik dacht altijd ook door commentaar van buitenaf dat het uitproberen was en geen paniek.
Omdat ze al zo weinig kan leek het me leuk om samen met haar wandelingen te maken. Omdat ze zo angstig is onder begeleiding van mijn instructrice maar die heeft ook gezegd kap ermee.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:44

Je kunt nog genoeg leuke dingen met haar doen in de veilige omgeving. Vrijheidsdressuur vinden ze vaak erg leuk (meestal met beloning) en dat is voor haar niet belastend. Mentaal is ze dan bezig en wellicht geeft haar dat ook meer vertrouwen in de omgeving. Stel dat je toch een stukje naar buiten wil, dan kun je dat doen middels VD-oefeningen die ze al kent. Ook al is het maar een paar meter buiten haar 'comfort zone' met de oefening. Dan is ze bezig en niet zo gefocust op de omgeving.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:35

Floortz schreef:
Je kunt nog genoeg leuke dingen met haar doen in de veilige omgeving. Vrijheidsdressuur vinden ze vaak erg leuk (meestal met beloning) en dat is voor haar niet belastend. Mentaal is ze dan bezig en wellicht geeft haar dat ook meer vertrouwen in de omgeving. Stel dat je toch een stukje naar buiten wil, dan kun je dat doen middels VD-oefeningen die ze al kent. Ook al is het maar een paar meter buiten haar 'comfort zone' met de oefening. Dan is ze bezig en niet zo gefocust op de omgeving.

Gaan we ook zeker doen als ze der buikje een beetje kwijt is!

Is af en toe gewoon best frustrerend ze is 8 en iedereen rijd op die leeftijd rustig buiten maar ons lukt het gewoon niet -O-

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:14

Ik durf zeer zeker de uitdaging aan te gaan, ik ben er zeer zeker van dat ik ook dit paardje kan leren rustig te lopen, ook buiten en buiten het terrein.En dit moet lukken al bij een eerste training.