Ik zit een beetje met mijn handen in het haar...
Even een situatieschets:
Ik heb 2 Welsh pony's: Romeo, een bijna 11-jarige ruin, en Turbo, een hengstje van 1 jaar en 9 maanden. Romeo stond als veulen bij andere paarden maar toen hij bijna 1 jaar was heb ik hem gekocht en sindsdien stond hij alleen bij ons aan huis. Als 17-jarige woonde ik nog bij mijn ouders en zij wilden absoluut niet dat er nog een pony bij kwam, eentje was volop genoeg vonden ze.
Vorig jaar zijn we (ik, mijn vriend en inmiddels 2 kindjes) eindelijk in een huis kunnen gaan wonen waar een redelijk stuk land aan is. Ik zag gelijk mijn kans om een pony bij te kopen... Ik kende iemand die een pony had gekocht voor de kinderen maar die pony was zwanger. Omdat zij gewoon 1 beleerde pony wilden voor de kinderen en dus niets met een ponyveulen konden doen (ze hebben enkel grote sportpaarden), zochten ze een nieuwe thuis voor het hengstenveulen, Turbo genaamd.
De verhuis zag ik als dé kans... We hebben besloten om de pony's tegelijkertijd te verhuizen naar ons nieuwe huis, zodat ze allebei op een vreemd stuk land aankwamen en er dus nog niemand de baas was over het stuk. Turbo (het veulen) was toen 11 maanden met de verhuis.
Eerst was het Turbo (veulen) die het dominante type leek, Romeo stopte met drinken en ging aan de kant als Turbo dichterbij kwam enz.
Later is dat gedraaid, eerst was het zelfs zo erg gedraaid dat Turbo rake klappen heeft gekregen van Romeo. Nadien is Turbo goed gaan luisteren naar de lichaamstaal van Romeo en ging hij al aan de kant als Romeo zijn oren in de nek legde op 5 meter afstand. Het grootste probleem was er als er iemand in de buurt was, dan kon Romeo best wel lelijk doen tegen Turbo, Turbo mocht absoluut niet bij mensen komen. (niet enkel bij mij, ook als er mensen passeerden en ze gewoon wilden aaien) Het draaide meestal niet uit op lichamelijk contact omdat Turbo steeds op tijd aan de kant ging, maar Romeo kon ook wel erg aanvallend uit de hoek komen. (oren in de nek en met de tanden bloot)
Als ik gewoon uit het raam naar buiten keek zag ik nooit problemen, ze hielden gewoon wat afstand van elkaar, maar ik heb ze ook al gewoon samen naast elkaar zien liggen op 3 meter van elkaar.
Ik dacht dat er geen probleem was, ik moest Romeo gewoon leren dat IK beslis wie er bij mij komt en wie niet, en dat is ook best goed gelukt.
De laatste weken vond ik dat Turbo erg vermagerd was, ik zei afgelopen weekend nog dat ik misschien toch maar eens de dierenarts moest bellen omdat ik me toch wel wat zorgen begon te maken.
Maandagavond ging ik ze eten geven, ze stonden allebei aan de ingang om me te begroeten. Ik ga de stal in om het licht aan te doen, ondertussen hoor ik wat gestommel maar ik dacht dat dit Romeo was die Turbo wegjoeg zoals hij wel vaak doet. Ik kom weer buiten en ik zie Turbo op de grond liggen...
Ik heb geprobeerd hem recht te helpen, maar hij viel gewoon weer als een pudding in elkaar. Even dacht ik dat Romeo hem een trap verkocht had en Turbo zijn been gebroken was ofzo, maar ik wist het niet zeker.
Ik heb gelijk de dierenarts gebeld, toen die 20 minuten later aankwam stond Turbo toch uit zichzelf weer recht. Dat was voor mij toch wel al een opluchting. De dierenarts heeft zowel Turbo als Romeo voor de zekerheid ontwormd (dat was lang genoeg geleden), maar hij vond ook dat Turbo zijn temperatuur aan de lage kant was. Ik moest Turbo in de stal zetten, wat dekens opleggen om hem warm te houden en goed bijvoeren (langzaam opvoeren).
Hij had amper gegeten van het hooi, het krachtvoer had hij wel gelijk (en gulzig) opgegeten. Gisteren heeft hij de hele dag in de stal gestaan met genoeg water en hooi. Na mijn werk heb ik hem een paar uurtjes buiten gelaten om de benen te strekken en om 22 uur heb ik hem weer in de stal gezet. Ik had bietenpulp gemaakt (2 scheppen bietenpulp, 3 scheppen zemelen en water), de emmer zat 3/4 vol en dat heb ik verdeeld over de 2 pony's. Romeo heeft het smakelijk op gegeten, maar Turbo is er amper aan geweest. Enkel het krachtvoer heeft hij opgegeten (2 scheppen).
Vanmorgen heb ik Turbo weer liggend in de stal aangetroffen, ik heb hem recht getrokken maar hij viel weer als een pudding in elkaar. DA gebeld, een kwartier later stond hij er. Alleen kreeg hij Turbo ook niet recht, maar als we hem met tweeën ondersteunden bleef Turbo uiteindelijk wel staan en kon hij ook gewoon stappen. De DA heeft hem een spuit gegeven, iets om hem sneller te laten opknappen. Hij heeft ook een staal mest meegenomen en bloed getrokken, daar weet ik morgen vroeg de uitslag van.
Ik had de DA niets gezegd over de relatie tussen Romeo en Turbo, maar hij zei "Volgens mij is Romeo dominant en mág Turbo gewoonweg niet eten. Nu is hij zo verzwakt en dat heeft wel wat tijd nodig om weer op te knappen."
Ik vind het wel vreemd, want altijd als ik even kijk zie ik zowel Romeo als Turbo hooi eten... Het is niet zo dat Romeo zijn dagen vult met Turbo terroriseren, volgens mij is dat echt enkel als er mensen in de buurt komen. En dan nog is het niet zo dat Romeo Turbo in een hoekje jaagt, hij rent gewoon dreigend naar Turbo toe zodat die wegrent en dan is Romeo tevreden.
Ik heb Turbo nu, op aanraden van de DA, op een andere wei gezet met wat krachtvoer, hooi en water.
Als het echt komt doordat Turbo niet mag eten van Romeo, zou het ooit nog goed komen of zou ik ze dan echt altijd apart moeten zetten? Dan heeft het ook geen zin, dan staan ze nog allebei apart en ik ben niet van plan om er nog 2 extra te kopen!

Een optie lijkt me om ze 's morgens en 's avonds apart het krachtvoer te geven, dat is nog mogelijk, maar wat dan overdag? Zeker in de winter als er hooi bijgevoerd wordt...
Ik maakte standaard al 4 grote hopen met hooi ver genoeg van elkaar zodat Turbo altijd wel kon eten, zelfs als Romeo al een berg hooi op had en naar het andere ging. Daardoor was ik er ook van overtuigd dat Turbo wel genoeg binnen kreeg, maar goed, hij is niet van niks zo mager en zwak geworden!
Denken jullie dat het een verloren zaak is en dat ze op deze manier nooit samen op de wei kunnen staan? Of zou het wel kunnen?
Ik voel me zo slecht over de hele zaak, ben ik dan zo een slecht baasje om het zo ver te laten komen? Ik zag Turbo wel magerder worden, maar ze hadden altijd vers water en onbeperkt hooi. Ze zaten ook beide mooi in een dikke wintervacht dus dat leek mij voldoende. Maar het is nu wel duidelijk dat ik toch ergens ben tekortgeschoten...