Angst na ongeluk met paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 11:57

Ik ga me eens verdiepen in EMDR, bedankt voor alle reacties. :j

Goof, er is een heel fijn paard op stal waar ik helemaal gek mee ben. Zowel in omgang als met het rijden vind ik haar helemaal het einde. Ze is knuffelig, nieuwsgierig en gewoon heel fijn in de omgang. Ze heeft een heel zacht karakter. De laatste 3 weken heb ik daar ook lekker op gereden. Afgelopen vrijdag kon dit niet omdat zij zichzelf had aangetikt en een wond had op haar kogel, dus dik been.
Hierdoor was ik ingedeeld om dit paard omdat het onder het zadel heel goed gaat tussen ons. Ik heb haar dan lekker voor elkaar en de klik is er zeker. Alleen ernaast... De weken hiervoor dus wel lekker kunnen poetsen en tutten etc.

Ik denk alleen niet dat ik het vertrouwen terug krijg door steeds maar met paarden bezig te zijn die geen vlieg kwaad doen en alles wel best vinden. Ik denk dat ik pas het vertrouwen terug krijg als ik me over de angst heen kan zetten dat er wat gebeurd, en ik gewoon die stal in kan stappen.
Het is voor mij al een hele kunst als ik mijn voeten in het stro durf te zetten bij haar en mijn arm uit durf te steken.

Het voelt echt alsof ik tegen een muur oploop, zo nu en dan zit er een raam in de muur waardoor ik mijn arm kan steken, maar ik pas er niet helemaal doorheen :=
Hier begint de muur, en verder kan ik niet. Nu nog een manier vinden om de muur af te breken zodat ik er uiteindelijk overheen kan stappen.

Ik denk voor mijzelf dat ik echt iemand moet vinden die mij daarin kan begeleiden, eventueel even het paard op zijn plek kan zetten waar ik dat niet kan, en om te beginnen eens samen poetsen en zadelen.
En zo steeds een klein stapje verder..

Pepty
Berichten: 30
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:57

Ik heb ook heel goede ervaringen met EMDR voor het verwerken van trauma. Ik wil je aanraden wel op zoek te gaan naar iemand die lichtjes gebruikt, geluid is veel minder effectief!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:41

Pepty schreef:
Ik heb ook heel goede ervaringen met EMDR voor het verwerken van trauma. Ik wil je aanraden wel op zoek te gaan naar iemand die lichtjes gebruikt, geluid is veel minder effectief!


Hoi TS,

Na jouw verhaal te hebben gelezen denk ik dat EMDR voor jou een goede optie zou kunnen zijn. Daar ga je onder begeleiding echt bezig met het verwerken van de nare ervaring en de onderliggende angst.
EMDR is bij uitstek geschikt voor het verwerken van enkelvoudig trauma (trauma type I), zoals jij hier beschrijft.

Ik weet niet welke ervaring Pepty heeft maar ik denk dat iemand die alleen lichtjes gebruikt niet beter is dan iemand anders.
Op dit moment volg ik net een bijscholing tot EMDR therapeut (o.a. voor begeleiding van ruiters met angst) en ieder mens reageert verschillend op de verschillende soorten bilaterale stimulatie zoals lichtjes en geluid.
Wat voor Pepty werkt hoeft dus voor jou niet goed te werken, dat wilde ik toch even toevoegen omdat je anders misschien een goed EMDR therapeut daarop laat schieten.

Wat (volgens mijn cursusleider) wel belangrijk is is afwisseling van bilaterale stimualatie, maar eigenlijk kun je dat gerust aan de therapeut overlaten. Die weet, als het goed is, prima waar hij/zij mee bezig is :)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:38

Hoi!
Bedankt, ik moet me er nog even in gaan verdiepen, ben behoorlijk ziek geweest.

Afgelopen vrijdag heb ik iemand gevonden die goed met het paard overweg kan en eigenlijk nieteens een vinger hoeft uit te steken om haar 'onder controle te houden'.

Zij heeft mij geholpen met het poetsen en zadelen. Halstertje om, en ze heeft haar enkel vast gehouden. De rest deed ik. Ik had iemand die ik durfde te vertrouwen bij dit paard en er was niets aan de hand! Alleen het zadel heb ik niet zelf gedaan, maar ik was ontzettend trots op mezelf dat ik de rest gewoon gedaan had.
Met een hele lichte spanning heb ik alles kunnen doen! Ook mijn instructrice vond het goed dat ik haar erbij gehaald had en het wel zelf gedaan had.
Gevoel van trots dat ik op dat moment had was bizar haha.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:14

Zojuist even de eerst opkomende site doorgelezen die op google tevoorschijn komt wanneer ik EMDR in tik en daar staat me een lading info op haha :+

Ik vraag me een aantal dingen af;
- Wordt dit volledig vergoed door de zorgverzekeraar?
- Heb je een doorverwijzing nodig van de HA?
- Kan ik hier dan gewoon om vragen bij de HA?
- Hoe ziet het traject eruit?

Het beïnvloed namelijk niet mijn hele dagelijks leven, enkel hetgeen waar ik ontzettend veel van hou, en waar ik mijn rust en ontspanning uit kan halen. Uiteraard moet ik kijken hoe het in mijn dagelijks leven past momenteel, aangezien ik 40 uur per week stage loop en nog werk in het weekeind. (moet wel anders is het qua inkomsten niet haalbaar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:18

LoveUggs schreef:
Zojuist even de eerst opkomende site doorgelezen die op google tevoorschijn komt wanneer ik EMDR in tik en daar staat me een lading info op haha :+

Ik vraag me een aantal dingen af;
- Wordt dit volledig vergoed door de zorgverzekeraar?
- Heb je een doorverwijzing nodig van de HA?
- Kan ik hier dan gewoon om vragen bij de HA?
- Hoe ziet het traject eruit?

Het beïnvloed namelijk niet mijn hele dagelijks leven, enkel hetgeen waar ik ontzettend veel van hou, en waar ik mijn rust en ontspanning uit kan halen. Uiteraard moet ik kijken hoe het in mijn dagelijks leven past momenteel, aangezien ik 40 uur per week stage loop en nog werk in het weekeind. (moet wel anders is het qua inkomsten niet haalbaar :=


Het gaat erom, dat je herbelevingen hebt, en dat kan heel lang blijven, als je daar niks aan doet. Die herbelevingen zorgen ervoor dat het trauma intakt blijft.
Dit wordt vergoed door je verzekering, en dit kun je idd aanvragen bij je huisarts, hij kan je doorverwijzen.
Het traject is per persoon en per trauma verschillend. Jij hebt een op zichzelf staand trauma wat minder therapietijd nodig heeft dan een langdurig trauma. Je zult eerst een intake krijgen, dat kunnen 2 of 3 intakegesprekken zijn. Daarna krijg je een samenvattend gesprek, plus uitleg over de EMDR. De EMDR zelf ligt er aan hoeveel sessies je nodig hebt, maar ga er vanuit van 3 tot 5 sessies.
Houd ook nog even rekening met een wachttijd voor een psycholoog, dat kan varieren van 3 weken tot een paar maanden :)

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:29

Zelf heb ik geen ervaring met je "probleem". Maar mijn vriend kampt min of meer met hetzelfde. Tijdens het scheren van mijn paard, heeft hij, deels door zijn onervarenheid en dus vooral door mijn eigen fout, een trap op zijn hoofd gehad. Hierdoor heeft hij in de weken die hierop volgden, angst ontwikkeld. Eenmaal erop gaat, maar naast een paard... Paard draait even weg bij borstelen en hij vertrouwd de zaak niet meer en "vlucht" uit de stal. Paard kijkt alert de andere kant op om de bron van geluid te zoeken en mijn vriend verstijfd. Liefst staat hij op een afstandje te kijken, want door zijn gebrek aan ervaring en feeling met paarden kan hij niet inschatten of bv een trap gericht is, of gewoon omdat er een vlieg opzat.

Het enige wat ik tot hiertoe kon bedenken en wat lijkt te helpen is hem zoveel mogelijk met de "bravere" paarden te laten helpen met borstelen, terug "leren" opzadelen, longeren, van en naar de weide brengen... Niets alleen, alles met 2 zodat ik kan voorkomen dat hij "onverwachte" reaccties triggert bij het paard, hem leer het paard te lezen, vertrouwen geef EN bewuster laat zijn van zijn eigen houding en energie.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:34

Thanks Jolien voor je duidelijke berichtje!
Gelukkig kan ik me nu redden met dit paard als er iemand bij is die ik durf te vertrouwen dus voorlopig kan ik het daar dan even mee doen. Mn opleiding gaat even voor op dit moment. Met paarden die gewoon normaal doen heb ik nergens last van dus dat scheelt.

Patitparis, heftig zeg! Ik heb gelukkig ook wel veel te maken met 'bravere' paarden, maar ik denk niet dat dit mijn probleem oplost. Een braaf paard drijft me niet in het nauw waardoor ik het gevoel heb klem te komen te zitten, maar zou mij de ruimte geven die ik van het paard vraag. Een dominant paard zou hier eerst proberen in mijn ruimte te komen en daar durf ik dus niet door te pakken. Waar ik voorheen het paard wegwuifde, en kon zeggen: hallo, doe jij eens even normaal. Ik sta hier, dus jij kan hier niet staan, en van dat gedreig ben ik helemaal niet onder de indruk.
Nu zeg ik: Oke! Ik ben al weg! Kom maar, ik ga wel aan de kant.

Ik ben me juist heel bewust van mijn eigen houding en energie naar het paard toe. Ik weet namelijk dat ik het paard als het ware vertel dat zij dit gedrag bij mij mag vertonen en dat ik er voor uit de weg ga omdat ik die angst heb. Ik ben me heel bewust van wat er niet goed gaat. En wat me dus zo frustreerd is dat ik er niets tegen kan beginnen. Het is een gevoel waar ik niet tegenin kan gaan.

Het blijkt me te helpen als ik er iemand bij heb die goed met dit paard overweg kan. Die nog geen vinger naar haar hoeft uit te steken om haar te laten zien dat ze het niet in haar hoofd moet halen dat gedrag te vertonen. En aan een hangend lijntje aan het halster heb ik haar helemaal zelf gepoetst en gezadeld afgelopen vrijdag. Enkel het zadel heb ik even gelaten voor wat het was. Het ging op dat moment heel goed, en dit wilde ik niet verpesten door zelf het zadel erop te leggen en haar singel vast te maken. Als ik dit had gedaan en ze was weer zo gek gaan doen, dan was ik weer bij af geweest.
Dat is iets voor een andere keer, als ik haar een aantal keer op deze manier heb kunnen poetsen en zadelen. :j

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:04

Heel herkenbaar dit. Ik rijd echt al zo lang het kan paard, maar mijn laatste ervaring met mijn jonge paard ( nu 9 jaar geleden) was op zijn zachtst gezegd niet positief. Hij heeft alles wat lelijk was gedaan, ik was mijn (zelf) vertrouwen met hem kwijt en ik heb hem uiteindelijk -behoorlijk gedesillusioneerd- verkocht.

Ik heb daarna wel eens op een ander (ouder paard) gezeten, na mijn zwangerschap ben ik voor iemand gaan rijden op zijn oudere merrie dit ging prima. Uit deze merrie hebben we een veulen gefokt en er kwam een moment dat ik daar op kon. (al het voorwerk had ik gedaan, ze is professioneel zadelmak gemaakt). Eerst ging het prima, totdat ze wat onstuimig gedrag begon te vertonen -lees vreselijk bokken, die niet/ nauwelijks uit te zitten zijn, zonder aanleiding-.

De angst die ik gevoeld heb met mijn eigen paard destijds kwam in alle hevigheid terug, eigenlijk durfde ik er niet meer op, vaak stapte ik al met een knoop in mijn maag in de auto richting paard. Je begrijpt wel dat het daarna alleen maar slechter ging, ze begon te trappen/ dreigen als ik de stal inkwam, kwam op me af in het weiland, als ik ging rijden altijd overal naar loeren en reageren. Tot twee keer toe er echt vreselijk afgevallen waardoor ik een tijdlang in de lappenmand zat.

Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf 'wat doe ik mezelf eigenlijk aan?" Maar er kwam eigenlijk ook ineens een boel vechtlust naar boven....Ik wil dit paard, ik wil mijn angst onder controle krijgen. Ik heb echt ontdekt dat er een heleboel zelfreflectie in alles zat...mijn paard is niet zozeer kijkerig...maar IK wel, ik zie al snel beren op de weg en denk bij voorbaat al dat ze erop gaat reageren en dat kwam echt door hetgeen ik had meegemaakt met mijn vorige paard. Ik heb contact gelegd met iemand die les/therapie geeft aan (o.a.) angstige ruiters. Ik heb echt zoveel geleerd in 1 sessie, dat ik daar al weer mee verder kon. Angstvrij ben ik niet maar tegenwoordig rijd ik weer gewoon in een groepsles, spring ik en rijd ik zelfs mee in een cross, allemaal dingen die ik niet meer voor mogelijk had gehouden. Sinds mijn eigen verandering is mijn paard ook anders geworden, ze is zeker niet meer brutaal, tijdens het rijden is ze nog wel onstuimig maar toch wel heel anders.

Ik ben echt heel blij dat ik toch heb doorgezet, het is echt een goed leerproces voor me geweest en onbewust ook een soort verwerking van hetgeen ik mee heb gemaakt met mijn vorige paard denk ik. Angstvrij zal ik misschien nooit meer worden maar ik kan nu wel weer redelijk onbevangen met haar aan de slag en dat is me heel wat waard.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Angst na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:47

Idd!
Ik kom er misschien niet meer vanaf, misschien ook wel, maar ik ben al blij als ik op dit soort momenten de knop om durf te zetten/kan zetten en ik op zn minst zelf kan poetsen.
In elk geval het vertrouwen hebben dat ik er wel degelijk doorheen kan prikken.

En hoewel ik niet iemand ben van 'een paard op zijn plek zetten' of 'zomaar even een dreun verkopen' of hoe je het ook wilt noemen, weet ik dat ik met dit soort paarden het paard wel de baas moet kunnen zijn. Niet in de zin van grof geweld haha, maar wel even mijn ruimte opeisen.

En ik weet dat ik dat kan, want in het verleden had ik er geen problemen mee haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:30

LoveUggs schreef:
Idd!
Ik kom er misschien niet meer vanaf, misschien ook wel, maar ik ben al blij als ik op dit soort momenten de knop om durf te zetten/kan zetten en ik op zn minst zelf kan poetsen.
In elk geval het vertrouwen hebben dat ik er wel degelijk doorheen kan prikken.

En hoewel ik niet iemand ben van 'een paard op zijn plek zetten' of 'zomaar even een dreun verkopen' of hoe je het ook wilt noemen, weet ik dat ik met dit soort paarden het paard wel de baas moet kunnen zijn. Niet in de zin van grof geweld haha, maar wel even mijn ruimte opeisen.

En ik weet dat ik dat kan, want in het verleden had ik er geen problemen mee haha.


Met EMDR is de kans heel reeel dat je er weer vanaf komt. Soms kan een trauma zo intens zijn, dat directe blootstelling, maw het proberen weer vertrouwen te krijgen wat je nu doet, niet het verwachte effect geeft. Er hoeft maar iets te gebeuren, en je komt weer terug in je angst van het ongeluk.

Even in jip-en janneketaal:Alle gebeurtenissen die je meemaakt, gaan door de amygdala als een soort sorteercentrum. Je amygdala kijkt ook welke emotie eraan vast zit en geeft het zo een plekje in je herinneringen/langetermijngeheugen. Bij een traumatische gebeurtenis, krijgt de gebeurtenis krijg wel een plekje in het ltg, maar blijft de emotie in je amygdala hangen. Daardoor kan het dus dat je angst weer terug komt op momenten dat je eigenlijk niet in gevaar bent. Dit kan ook tot uiting komen in dromen, of bij andere paarden. De angst die je dan ervaart is niet gegrond met de situatie, maar komt voort uit je eerder opgelopen trauma.
Met EMDR ga je de gebeurtenis weer naar voren halen, zodat je de emotie een plek kunt geven, zodat de emotie samen met de herinnering weer in het langetermijngeheugen geplaatst kunnen worden en weer uit de amygdala zijn. Je vergeet de gebeurtenis niet, maar je haalt de heftige emotie er vanaf.