Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:33

Ik zou gewoon twee paarden nemen. Meer is hartstikke leuk, maar ook best wel heel veel werk en kostbaar. Niet alleen aan de terugkerende (maandelijkse) kosten maar ook aan de onderhoudskosten van land, stallen, etc.

Die indoor paddock lijkt me ideaal, maar ik zou wel nog iets buiten maken. I.m.o. hebben paarden behoefte aan frisse buitenlucht en licht. Zou geweldig zijn als je iets kan maken waardoor ze vanuit die binnen paddock naar buiten kunnen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:40

imani_abby schreef:
Je kan altijd een shetlandpony of een ezeltje erbij zetten :)

Nee. Wat een rare adviezen weer. Een ezel is heel wat anders dan een paard. Een ezel heeft een ander ezeltje nodig voor sociaal contact anders doe je hem tekort. En een paard precies zo.
Dat het lijkt alsof het prima gaat omdat mensen het gewoon doen zonder na te denken wat de dieren daadwerkelijk nodig hebben, is omdat ze niks anders hebben. Je ziet het verschil als je er ineens een soortgenoot bij zet.

En die griet die zei dat 1 paard prima kan, die moet een schop onder haar kont krijgen. Hard.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:41

Kan er geen stal vast aan die binnen paddock? Dan kan je ze daar evt 's nachts inzetten of met heel vies weer. En dan overdag lekker in de wei of bak als die droog is. :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:41

Een binnenpaddock... ideaal!!!!!

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:51

GamblersCup schreef:
imani_abby schreef:
Je kan altijd een shetlandpony of een ezeltje erbij zetten :)

Nee. Wat een rare adviezen weer. Een ezel is heel wat anders dan een paard. Een ezel heeft een ander ezeltje nodig voor sociaal contact anders doe je hem tekort. En een paard precies zo.
Dat het lijkt alsof het prima gaat omdat mensen het gewoon doen zonder na te denken wat de dieren daadwerkelijk nodig hebben, is omdat ze niks anders hebben. Je ziet het verschil als je er ineens een soortgenoot bij zet.

En die griet die zei dat 1 paard prima kan, die moet een schop onder haar kont krijgen. Hard.

_/-\o_
paard en ezel is niet hetzelfde en kan niet samen idd.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:54

GamblersCup schreef:
imani_abby schreef:
Je kan altijd een shetlandpony of een ezeltje erbij zetten :)

Nee. Wat een rare adviezen weer. Een ezel is heel wat anders dan een paard. Een ezel heeft een ander ezeltje nodig voor sociaal contact anders doe je hem tekort. En een paard precies zo.
Dat het lijkt alsof het prima gaat omdat mensen het gewoon doen zonder na te denken wat de dieren daadwerkelijk nodig hebben, is omdat ze niks anders hebben. Je ziet het verschil als je er ineens een soortgenoot bij zet.

En die griet die zei dat 1 paard prima kan, die moet een schop onder haar kont krijgen. Hard.


Ik zie niemand zeggen dat 1 paard prima kan?

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:15

Ik zou inderdaad ook eerst eens beginnen met 2 paarden (of 1 paard en een shet). Kijken hoe het bevalt, voordat je er ineens 4 gaat aanschaffen := Paarden aan huis is nou eenmaal best wel wat werk.
Zo'n binnenpaddock is echt ideaal! Als het slecht weer is zou ik ze zeker daar de hele dag in zetten. Maar ik zou misschien ook proberen om buiten een paddock te maken (wellicht aan de binnenpaddock vast, zodat ze zelf kunnen kiezen)? Dan kunnen ze in ieder geval ook lekker een frisse neus halen.
Wel zorgen voor een zandgrond, want veen wordt een ramp.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:32

bruintje123 schreef:
Waarom zou je er dan niet meer als 2 willen hebben?
Dat gaat op een hectare ook wel als ze zou willen.
Plek genoeg om te rennen en te klieren en ook nog om te grazen.
Dat je hooi bij moet voeren in de winter is toch geen probleem, dat moet bijna elke paardenhouder.


Ik heb de luxe dat wij beschikken over vele meer hectare's, maar ik ben van mening als je je weide redelijk wilt houden en er goed voer af wilt halen in de zomermaanden, je niet meer dan 2 paarden per hectare moet houden. 's Winters horen paarden niet op een blijvende weide, een weide heeft rust nodig om te kunnen herstellen en na de bemesting in het voorjaar kunnen de paarden er dan weer onbeperkt op. TS heeft straks de beschikking over een mooie paddock en daar zou ik dan ook al in de herfst gebruik van gaan maken, om de grasmat te behouden.

Hier lopen mijn paarden (3 stuks) nu op een weide van 12 ha die van het voorjaar "over de kop gaat" en bouwland wordt. Elke 2 weken krijgen ze een nieuwe ha, die ik afzet met stroomdraad en als ik zie hoe kort dat al wordt afgegeten, dan zou er aan het einde van je winter niets meer over zijn van de grasmat. Bijvoeren kan altijd, maar mijn ervaring is dat paarden liever op zoek gaan naar die ene grasspriet, dan kun je ze beter in een paddock zetten en daar gaan bijvoeren.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:33

SaraViavia schreef:
Ik zie niemand zeggen dat 1 paard prima kan?

Lees de OP nog eens... dat kreeg TS als advies van iemand.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:03

@Suffie, ik heb ook de luxe meer hectares te hebben en zo meer dan eigen voer te hebben.
Maar als je die behoefte niet hebt maar wel meer paarden wilt houden kan dat best op 1 hectare als de grond dat toe laat.

Nu heb ik ondertussen gelezen dat TS op veen zit, daar zal dat wat lastig zijn om dat heel te houden.
Maar ik zit hier op Zandgrond en waar ze in de winter op lopen trekt in de lente ook wel bij hoor.
Oke dat duurt wat langer, maar zelfs dat kan daarna nog gehooid worden :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:21

suffie schreef:
Met een hectare zou ik niet meer dan 2 paarden willen hebben. Je hoeft niet persé voor groot te gaan, een Shet als maatje is ook al leuk!


Ons land is 1 hectare iemand deelt een kwart. Dus 0.75 hectare met 4 paarden (3 fjorden en een tinker) gaat super. Wij staan alleen in de winter op pensionstal

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:32

JoycexEnya schreef:
Ons land is 1 hectare iemand deelt een kwart. Dus 0.75 hectare met 4 paarden (3 fjorden en een tinker) gaat super. Wij staan alleen in de winter op pensionstal


En dat redden jullie zonder bijvoeren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:40

Ik zou voor bv 1 paard en 1 B pony gaan.

Twee rijpaarden kan ook, maar dat is meer werk.
Een oud paard kan ook, maar die lopen meer kans op kwaaltjes dus meer da kosten. Moeten vaak meer voer.
Een shetlander zou ik niet doen, dan moet je veel meer draden spannen. Een B pony blijft achter dezelfde draden als een paard, is mijn ervaring dan.

Ik heb zelf een paard en een b pony op een halve hectare. In de zomer 24/7 op de wei, ik heb drie weides die ik afwissel. Met strookbegrazing. Als na de groeispurt in de lente het gras een beetje op raakt voer ik wel bij.

In de winter gaan ze op een zandpaddock, met inloopstal. Ik bekijk dan per dag of ze nog even een paar uurtjes de wei op kunnen. Meer voor het idee eigenlijk, maar ze vinden het leuk.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:47

Kun je niet een stal verhuren? Scheelt jezelf ook weer kosten en heb jij een maatje voor je pony/paard

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:53

2 is idd minimaal.
Een shetlander en een rijpaard gaan zeker goed samen en mocht er 1 verlatingsangst hebben, dan kun je naar 2 shets zonder al te hoge kosten.
Een nadeel is wel dat shetten niet kunnen knuffelen met een groot rijpaard omdat ze niet bij de schoft komen. Ik zie wel dat mijn grote paarden wel voorkeur hebben naar grote paarden.

Stal verhuren kan, maar kun je ook last van krijgen- zowel van het paard als van de eigenaar. Het moet allemaal klikken en dat is heel lastig

BellaNL
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-15

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:57

2 is het minimale
Hier lopen 4 paarden verdeeld over 2 hecatre gok ik. 2 groepjes van 2 en ze krijgen steeds en klein stukje extra gras.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:58

Ik zou ook minimaal 2 paarden samen op het land zetten en als extra "paard" liefst een dier kiezen met dezelfde behoefte aan gras/ruwvoer.
Dus 2 sobere types bij elkaar of juist 2 paarden/pony's die wel meer eiwitten nodig hebben/kunnen verdragen.
Het is erg onhandig om 2 dieren hebben die een heel verschillend ruwvoer beleid nodig hebben.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:02

Ik denk dat 1 hectare wel prima is voor 2 paarden :) zelf houd ik 1 hectare per paard aan, heb nu 2 paarden en een pony op 8 hectare lopen in de zomer (altijd leuk als je ze uit de wei wil halen en ze komen niet :') ) en in de winter lopen ze in de nacht op 2 hectare en overdag op 4 hectare.

_Nina1
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 22:01

Ik ben erg blij met jullie reacties! Fijn dit forum, ik heb veel ervaring met paarden gehad, maar altijd op pensionstallen dus het onderhouden van eigen terrein wordt nieuw voor me... Bovendien is mijn paardenkennis waarschijnlijk verouderd.

Mijn wens is een (jonge) arabische volbloed. Een tweede rijpaard zal inderdaad wenselijk zijn, maar aan twee zal ik mijn handen vast vol hebben. Ik vind echter de opmerking van Gypsy dat een shet lastiger is met het spannen van draden erg legitiem. Bedankt daarvoor want daar had ik zelf niet aan gedacht. Betekent wel dat ik een keuze zal moeten maken voor een bepaald soort paard. Een tweede jonge arabier? En wat als ik niet direct een tweede paard kan vinden (zoiets kan niet zo even snel). Dan zou het paard tijdelijk alleen staan...

Voor wat betreft het terrein had ik het plan om de binnenpaddock te verbinden met het weiland door een pad te maken. Op die manier kunnen ze in de zomer ook naar binnen lopen (al betwijfel ik of ze dat doen). Voor de winter is de binnenpaddock inderdaad echt ideaal (mijn hart maakte een sprongetje toen ik het voor het eerst zag). Ik vraag me wel af of het voor de paarden onprettig is dan niet buiten te zijn. Zeker als ik de rijbaan wil sparen (al ben ik niet helemaal op de hoogte van de nadelen van loszetten in de rijbaan). Zouden jullie kiezen voor het opofferen van een stuk weiland ten behoeve van een buitenpaddock?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:05

Ik vind het met shetten niet lastiger met het spannen van draad. Ik ben wel van de 3 draden en en goed stroom op. Of het nu een groot paard of een kleine pony is.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:10

Ik heb sowieso twee draden. Shet of niet. Dit is voor ons genoeg.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:11

suffie schreef:
Met een hectare zou ik niet meer dan 2 paarden willen hebben. Je hoeft niet persé voor groot te gaan, een Shet als maatje is ook al leuk!

Wij hebben 8 paarden op een hectare, miss nog wel minder. Kan prima.

Voor winters hebben we 4 grote zandpaddocks

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:15

_Nina1 schreef:
Zouden jullie kiezen voor het opofferen van een stuk weiland ten behoeve van een buitenpaddock?

Kan je in de binnenpaddock een hoek (of stal eraan verbinden) maken met stro? Dan zullen ze daar eerder gaan plassen dan op het zand omdat het minder opspat.

Dan zou ik zeker de buitenbak verbinden aan de binnenpaddock. Als je zorgt dat elke dag het mest geruimd wordt, kuilen dicht maakt en regelmatig de bak zal slepen zal de bak gewoon prima blijven.

Ipv van een tweede rijpaard kan je ook iemand van buiten af nemen die een paard heeft. Dan kunnen jullie ook sparren met het mest ruimen etc en hou jij meer tijd over. Want geloof me, elke ochtend (middag) avond voeren is pittig + mest ruimen en stal verder onderhouden naast je paard verzorgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:20

Ik ken genoeg shetten die precies tussen twee tikken stroom door er onderdoor glipten. :o Je zal er maar net zo een kopen. Een B pony eet echt niet zoveel meer en daar kan je paard tenminste nog mee kroelen.

Een tijdje alleen overleven ze wel, mijn merrie heeft ook wel eens een weekje alleen gestaan toen pony op ponykamp was. Als je ze vanaf dag 1 regelmatig even uit elkaars zicht haalt leren ze dat snel accepteren. Die van mij staan rustig te eten als de ander weg is.

Twee rijpaarden kan ook heel leuk zijn, als je een beetje handig bent neem je een ongeveer even groot paard gewoon mee als handpaard. Kan voor een jong dier heel leerzaam zijn.

Ik zou zelf denk ik de binnenpaddock met de rijbak verbinden en ze daar dan overdag in loslaten, en dan een beetje kijken hoeveel uur ze erin kunnen lopen voordat je de bak moet slepen. Als je regelmatig sleept kan er op zich wel wat. Hangt ook van het aantal paarden af.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeveel paarden minimaal in een wei/stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:35

Hier staan ze in de zomer meer in de schuilstal dan in de winter.
Puur om weg te zijn van de insecten.
Nu ben ik op zandgrond wel gezegend met een droge wei ook on de winter. Dus daar gaan ze niet voor naar binnen.