Paard galoppeert steeds weg

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jassie02

Paard galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 19:57

Hey iedereen, ik heb een vraagje.
Ik les nu bijna 1 jaar (sinds mei). Ik rijd al een tijd lang op een oude fjord van rond de 22 jaar. Ik ben op haar begonnen met rijden, en in het begin ging het gewoon goed. Maar toen ik steeds meer zonder begeleiding (iemand ernaast) ging rijden werd ze steeds ondeugender en galoppeerde ze de hele tijd weg. Omdat ik het beu was, en het rijden niet meer leuk vond, had ik aan mijn lerares gevraagd of ik op een andere pony mocht gaan rijden, en dat mocht. Op die pony ging het super goed, die wou alleen niet op de hoefslag lopen maar iedere pony zijn eigen ding toch?
Nou nu moest ik afgelopen zaterdag weer op die fjord en ze galoppeerde weer de hele tijd weg. In stap doet ze niks, maar als ik eenmaal wil aandraven, zonder iemand erbij, is ze dus de hele tijd weg. In het begin kwam het waarschijnlijk omdat ik nogal een beginner was en ik nog niet zoveel rijervaring had, maar dat zou tegenwoordig het probleem niet meer echt moeten zijn. Help?! Wat moet ik doen?

Extra info: ik rijd in een les van ong 5/6 mensen (1x één uur in de week). Er zijn ook gewoon meiden die erop rijden waarbij ze het niet flikt (ook genoeg waarbij ze het wel doet die al veeel langer rijden). En ja, ik ben redelijk onzeker als ik op haar zit.

Heeft iemand tips? Alvast bedankt _/-\o_

★ To the stars who listen & dreams that are answered ★
ꕤ ℳisty ꕤ

aeolusnr1

Re: Paard galoppeert steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:19

Je rijdt nu reeds een heel jaar, voor jou lijkt dit al een hele tijd, maar om te leren paardrijden is dit zeker als je maar één uurtje per week rijdt bijzonder weinig. Je bent dus echt nog een super beginner, neem me niet kwalijk als ik dit zo zeg, als je het volhoudt verder les te blijven nemen dan komt er echt een moment waarop je ook dit paardje onder jouw controle kan blijven houden.
De tip is dus nog heel veel les volgen, de fout zit niet bij het paardje maar bij de ruiter.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 06:51

Dat snap ik, alleen het probleem is nu wat moet ik ermee doen? Ik snap dat ik niet lang rijd bla bla bla alleen er moeten toch wel tips zijn hiervoor? Want op andere pony's kan ik wel normaal rijden, en als het zo moet vind ik het ook niet meer leuk...

ꕤ ℳisty ꕤ

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 07:11

Tsja, wat je moet doen.
Dat ligt eigenlijk ook nogal aan de situatie.

Als je haar wel nog kan sturen (sommige paarden drukken hun hoofd eruit en zijn weg) zou ik haar een volte opsturen.

Dat kan trouwens vanaf het begin al.
Gewoon in stap op de volte zetten, en dan op de volte rustig aandraven.
En de eerste paar keren gewoon na drie passen draf meteen weer terug naar stap, en zo uitbreiden.

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 07:15

gerlindie schreef:
Tsja, wat je moet doen.
Dat ligt eigenlijk ook nogal aan de situatie.

Als je haar wel nog kan sturen (sommige paarden drukken hun hoofd eruit en zijn weg) zou ik haar een volte opsturen.

Dat kan trouwens vanaf het begin al.
Gewoon in stap op de volte zetten, en dan op de volte rustig aandraven.
En de eerste paar keren gewoon na drie passen draf meteen weer terug naar stap, en zo uitbreiden.

Bedankt voor de tip! Meestal als ze op de hoefslag weg schiet rent ze overal heen, dus door andere paarden en zo. Ik probeer dr dan altijd terug te krijgen op de hoefslag, maar meestal werkt dat niet. In een volte heb ik nog niet geprobeerd, ga ik de volgende keer proberen.

ꕤ ℳisty ꕤ

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 07:21

Een andere tip is om eerst die rem te bevestigen. Als jij wil dat ze stopt, stopt ze dan daadwerkelijk? Als jij het tempo wil verlagen, doet ze dat dan?
Zo niet, zou ik daar eerst eens even mee gaan oefenen.

Þella, mijn grote liefde †

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 07:30

Je hebt toch ook een instructrice die zegt wat je moet doen? :P

Als ik het zo lees zou ik hem gewoon begrenzen als je naar de draf gaat. Mocht hij weer weggaan dan op de volte of een hoek insturen. Maar de fjord heeft volgensmij wel door dat hij het bij jou wel kan flikken. :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 07:30

Het paard is 22. Is het zeker dat-ie geen artrose of andere lichamelijke klachten heeft? Ik heb hier ook een ouder paard, en die galoppeert soms liever dan dat-ie draaft vanwege artrose. Klinkt heel tegenstrijdig, maar kennelijk is galopperen toch minder belastend. Dus dat zou wel even uitgesloten moeten worden.

Als het paard wel OK is, zijn er twee dingen die je kunt doen:
Niet meer alleen rijden, maar alleen in de les, met dit paard, zodat je instructeur je kan adviseren - eigenlijk het enige wat je nu zou moeten doen.

Wil je toch zonder begeleiding aan de slag, is één ding dat je kunt doen om het patroon te doorbreken: zelf bewust het paard vragen aan te galopperen na het losstappen. En laat maar doorgalopperen, juist ook wanneer ze het zelf zat begint te worden en wil gaan draven. Dan dus juist nog minstens een rondje door laten galopperen. Daarna nog een rondje draf vragen, vertrekt ze weer, hup, door laten gaan. Net zolang tot ze door krijgt dat aangalopperen betekent dat ze ook moet werken.
Draaft ze braaf een rondje, terug naar stap, uitstappen en klaar. Dan wordt braaf draven een beloning, en galopperen een straf.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie