jaloers gedrag...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

jaloers gedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 18:12

Beste bokkers,

Sinds een paar weken neem ik nog een ander leuke shet over voor te trainen etc.
Nu heb ik een probleem. Ik zelf heb een "echte " dame haha en die word jaloers als ik die shet bij haar uit de weide wil halen.. Zij gaat dan voor me staan en doet een soort van "verdedigen" in mijn opzicht..
Is lief maar ze moet ook leren dat ik even een ander paardje uit de weide kan halen...zelf kan die van mij goed met die shet omgaan behalve als ik in de wei kom..

Wie heeft hier ervaring mee en hoe kan ik dit het beste oplossen?

Groetjes :)

shunasammy

Re: jaloers gedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:36

Ik zou haar een paar passen achteruit laten stappen en gewoon doorlopen met die shet. Die van mij heeft het ook een beetje. Als ik de stal van een ander paard open doe gaat hij 'laag hinniken' en met zn neus teken de spijlen staan om me te volgen.

Anoniem

Re: jaloers gedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:38

Dat betekend dat jouw merrie dominant is over jou. Het feit dat ze enkel al probeert om de leiding te pakken, zegt me dat je niet duidelijk naar haar bent. Dat kan komen door lichaamstaal, maar ook doordat jij signalen verkeerd oppakt. Het is dus ook niet lief, dit gedrag moet je niet willen.

Jaag haar maar weg, maar op lichaamstaal. Maak je groot, gebruik je armen. Ga niet met een zweep lopen klooien, ze moet respect voor jou krijgen, ze moet er niet eens over na hoeven denken dat ze de leiding kan nemen over jou. Dus niet aanhalen, maar wegsturen. Ze mag alleen naar je toekomen als ze daar een geode rede voor heeft.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:46

Joolien schreef:
Dat betekend dat jouw merrie dominant is over jou. Het feit dat ze enkel al probeert om de leiding te pakken, zegt me dat je niet duidelijk naar haar bent. Dat kan komen door lichaamstaal, maar ook doordat jij signalen verkeerd oppakt. Het is dus ook niet lief, dit gedrag moet je niet willen.

Jaag haar maar weg, maar op lichaamstaal. Maak je groot, gebruik je armen. Ga niet met een zweep lopen klooien, ze moet respect voor jou krijgen, ze moet er niet eens over na hoeven denken dat ze de leiding kan nemen over jou. Dus niet aanhalen, maar wegsturen. Ze mag alleen naar je toekomen als ze daar een geode rede voor heeft.

Precies wat ik dacht! Dominante paarden zijn geen probleem tenzij dominant zijn over jou terwijl jij toch echt de leider moet zijn... Maak het paard goed duidelijk dat jíj de leider bent en laat dit zien door lichaamstaal en ga inderdaad niet lopen drammen met een zweep..!

Succes!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:48

ik had het toen lange tijd terug anders aangepakt, ik kom in de weide en begroet haar (de dominante) als eerstes en daarna de andere. dit had toen perfect bij haar gewerkt, geen drammerei meer omdat ik eerst naar haar ging.

natuurlijk niet ieder pony is hetzelfde, ik lees mee wat andere bokkers zeggen.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 20:18

Joolien schreef:

Dominant is ze nooit naar me geweest sinds dat ik even een andere shet uit de weide wilde halen.. dat gedrag had ik niet verwacht van haar.. en bedankt voor je tips :)