Afgelopen zomer is de Tinker 5 maanden wezen logeren op een andere stal. Daar kwam hij 24/7 in een groep terecht waar een shetland-sized muilezel de baas was. Die muilezel was zeer asociaal en scheurde hele stukken uit de andere paarden en pony's omdat hij als hij ze eenmaal tussen zijn kaken had hij ze niet meer losliet. De Tinker mocht van de mini-muilezel al die maanden niet bij de rest van de groep en is regelmatig achterna gezeten tot de Tinker het opgaf en een subgroepje vormde in dezelfde paddock met nog een andere outcast.
Inmiddels is de Tinker alweer maanden terug op zijn oude plek en vormt daar weer het oude groepje van 3 (met mijn zeer onderdanige paard erbij 4). Nu staan mijn shetten daar ook weer dus de groep is weer compleet. Vandaag kwamen mijn 2 shetten bij het verweiden per ongeluk op het grote stuk wei waar de Tinker in zijn eentje graasde (laat ik het een halve hectare noemen). Geen probleem, dachten we. Verkeerd gedacht: ze stonden een minuut of vijf te grazen, en ineens kwam de Tinker met open mond op ze af gestormd, probeerde ze in de hoek van de wei te werken om dan met de achterbenen erop in te hakken, en tijdens het rondjagen greep hij ze beet en wilde niet meer loslaten. En niet alleen in de nek, maar ook om de ruggengraat.
Dat stopte ook niet, en uiteindelijk konden we met z'n 2en de ene shet naar de andere wei sluizen en stopte de andere shet (waarvan hij de ruggengraat tussen zijn tanden had
) gelukkig met rennen. Ik kon zijn halster vastpakken en heb meerdere keren met mijn vuist op het hoofd van de Tinker moeten slaan voor hij losliet. En al die tijd had de Tinker zijn oortjes naar voren.
We hebben heel veel geluk gehad dat we toevallig met z'n tweeen waren, maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. De Tinker kent beide shetten al jaren. Is dit dan echt gedrag wat hij van dat muilezel heeft geleerd?
Nu was het plan voor deze logeerpartij toevallig sowieso al om ze gescheiden te houden (Tinker is te dik, Shetten zijn te dun dus die horen op andere weides), maar nu vraag ik me heel ernstig af of we ze niet definitief gescheiden moeten houden, als de Tinker zo van de ene op het andere moment omslaat?
Ik ben dus heel erg benieuwd naar of anderen ook eens zoiets mee hebben gemaakt, en hoe je daar dan mee omgaat? Toevallig zag ik een foto en blijkt de muilezel net zo groot te zijn al mijn shetten en ook nog eens dezelfde kleur te hebben, dus misschien is dat gewoon pech?