Geterroriseerd paard terroriseert nu zelf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geterroriseerd paard terroriseert nu zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:52

Elk jaar staan mijn 2 shetten een paar maanden bij 3 andere pony's. Dat is altijd goed gegaan; we zijn altijd wel steeds weer begonnen met een draadje ertussen, maar aangezien beide groepen onderling stabiel zijn heeft dat nooit enige problemen opgeleverd. Als ze bij elkaar kwamen werd er een paar minuten rondgecrosst (het normale werk, wat in elkaar hals bijten, een paar bokjes en dat was het dan wel weer), maar vrij 'saai' om te zien. De grote baas van de 3is een Tinker en mijn shetten hebben immens veel respect voor hem, dus er is nooit een probleem geweest qua rangordestruggles.

Afgelopen zomer is de Tinker 5 maanden wezen logeren op een andere stal. Daar kwam hij 24/7 in een groep terecht waar een shetland-sized muilezel de baas was. Die muilezel was zeer asociaal en scheurde hele stukken uit de andere paarden en pony's omdat hij als hij ze eenmaal tussen zijn kaken had hij ze niet meer losliet. De Tinker mocht van de mini-muilezel al die maanden niet bij de rest van de groep en is regelmatig achterna gezeten tot de Tinker het opgaf en een subgroepje vormde in dezelfde paddock met nog een andere outcast.

Inmiddels is de Tinker alweer maanden terug op zijn oude plek en vormt daar weer het oude groepje van 3 (met mijn zeer onderdanige paard erbij 4). Nu staan mijn shetten daar ook weer dus de groep is weer compleet. Vandaag kwamen mijn 2 shetten bij het verweiden per ongeluk op het grote stuk wei waar de Tinker in zijn eentje graasde (laat ik het een halve hectare noemen). Geen probleem, dachten we. Verkeerd gedacht: ze stonden een minuut of vijf te grazen, en ineens kwam de Tinker met open mond op ze af gestormd, probeerde ze in de hoek van de wei te werken om dan met de achterbenen erop in te hakken, en tijdens het rondjagen greep hij ze beet en wilde niet meer loslaten. En niet alleen in de nek, maar ook om de ruggengraat. :x Dat stopte ook niet, en uiteindelijk konden we met z'n 2en de ene shet naar de andere wei sluizen en stopte de andere shet (waarvan hij de ruggengraat tussen zijn tanden had :x ) gelukkig met rennen. Ik kon zijn halster vastpakken en heb meerdere keren met mijn vuist op het hoofd van de Tinker moeten slaan voor hij losliet. En al die tijd had de Tinker zijn oortjes naar voren. :o?
We hebben heel veel geluk gehad dat we toevallig met z'n tweeen waren, maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. De Tinker kent beide shetten al jaren. Is dit dan echt gedrag wat hij van dat muilezel heeft geleerd?

Nu was het plan voor deze logeerpartij toevallig sowieso al om ze gescheiden te houden (Tinker is te dik, Shetten zijn te dun dus die horen op andere weides), maar nu vraag ik me heel ernstig af of we ze niet definitief gescheiden moeten houden, als de Tinker zo van de ene op het andere moment omslaat?
Ik ben dus heel erg benieuwd naar of anderen ook eens zoiets mee hebben gemaakt, en hoe je daar dan mee omgaat? Toevallig zag ik een foto en blijkt de muilezel net zo groot te zijn al mijn shetten en ook nog eens dezelfde kleur te hebben, dus misschien is dat gewoon pech?

ChuntGrander

Re: Geterroriseerd paard terroriseert nu zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:50

Ikzelf denk niet dat hij het gedrag van de muilezel geleerd heeft. Ook denk ik niet dat het uitmaakt dat de shetten dezelfde maat en kleur hebben. Ik denk dat ze de rangorde even opnieuw moeten uitzoeken, omdat de groep even uit elkaar geweest is of misschien dat er lichamelijk iets niet lekker zit bij de tinker?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:26

Het kan best dat hij het gedrag van de muilezel heeft overgenomen. Met één van mijn paarden iets soortgelijks meegemaakt (alleen was de muilezel in dit geval een hele brutale 4-jarige ruin). Mijn paard kan sindsdien niet meer met elk paard in de wei gezet worden, alleen met paarden die dominanter zijn dan hij is (en hij is inmiddels al 25 jaar...). Paarden die erg onderdanig zijn worden zonder pardon door de omheining heen gemept.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:37

Dat kan heel goed zo zijn.
Hier ook eens zo'n geval aan de hand gehad en onderdanige paard staat nu al jaren apart met een dominante ruin. Paard doet ook vreselijk lelijk tegen alles wat iets onderdanig is en stopt niet.daarvoor was het een onderdanig, makkelijk dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:55

Toevallig is vandaag iets soortgelijks gebeurd; de shetten stonden in het weiland achter de bak (achter E om het zo maar te zeggen) en mijn stalgenote wilde met een verzorgstertje, een kleinere pony en de Tinker bij B de bak in om daar te trainen. Toen de Tinker zag dat ze het draad van de bak open wilde maken is hij over de andere pony + verzorgstertje heen dwars door de draad heen de bak in gestormd om de shetten aan te vallen (de 50 meter verderop stonden te grazen). Gelukkig is er niemand gewond geraakt en kon de Tinker niet uit de bak, maar leuk is anders.
Ook 's avonds heeft hij vanuit zijn eigen wei nog een keer een uitval gedaan naar de shetten in de andere wei, maar gelukkig bleef hij achter het hek.
Mijn stalgenote heeft dit nog nooit eerder bij hem gezien, heel apart. Nu staan de shetten dus maar in een wei die niet aan de bak grenst om verdere trainingsongelukken te voorkomen. Gelukkig hebben we de ruimte om ze zo de ruimte te geven, hebben we nu extra draden gespannen en ook bordjes opgehangen dat alle draden altijd allemaal dicht moeten, maar het zou toch mooi zijn als dit gewoon een fase is en dat het weer voorbij gaat.
Aan de andere kant zien we het ook niet zo zitten om uit te gaan testen of het alweer voorbij is...

Het gekke is dat we juist mijn eigen paard een beetje als twijfelachtige factor zagen omdat die de bejaarde shet in die ook bij het 'eigen' groepje hoort als een soort meubelstuk beschouwt. Hij kwam dus ook met dezelfde attitude op mijn shetten af (die stonden aan de andere kant van het hek), kreeg meteen een voorhoefje tegen zijn neus en sindsdien is hij volkomen genezen van het idee dat shetten meubelstukken zijn die hij kan rondkoeieneren en is heel respectvol naar ze. Just what the doctor ordered. 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:20

Ik heb het wel vaker gezien dat ze gedrag overnemen van een ander paard of na-apen. Ik denk dat het enige wat je kan doen, dat je dat nu al doet. En hopelijk is het idd alleen een fase en gaat het weer over zodra ze weer wat meer gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:37

Okee, paarden zijn raar... :x

Omdat de Tinker onbetrouwbaar was bij mijn 2 shetten hebben we de shetten gistermiddag in de achterste wei gezet (daar hebben ze eerder ook al maanden gelopen) zodat er een heel weiland als bufferzone tussen hun wei en de paddock met de andere pony's lag. Blijkbaar waren mijn shetten het daar niet mee eens en zijn ze vannacht door twee hekken met dubbel schrikdraad heen gewandeld zodat ze bij de anderen konden komen. Vanochtend vond de stalhouder dus alle pony's inclusief Tinker heel ontspannen samen in de (voor 6 pony's veel te krappe) paddock. Geen enkele verwondingen of kreupelheden te vinden.
Waarom ze dat hebben gedaan is een raadsel; in hun wei staat lang gras en er lagen drie plakken hooi, en de paddock waar ze naartoe zijn gewandeld is kaal.
Shetlanders... _-:(
Vannacht staan ze weer in hun grote wei maar nu met nog meer schriklint. Eens kijken waar we ze morgen terugvinden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:08

Haha maar het ging nu dus goed met de tinker erbij? hebben jullie ze nu bij elkaar gehouden?

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:10

Paarden kopiëren wel degelijk gedrag hier precies hetzelfde meegemaakt. Bij een dominante gaat het goed maar wanneer er onderdanige paarden zijn hebben ze een probleem.. Dan gaat het net zolang tot ze zielig in een hoekje staan en zij het eten allemaal voor zichzelf heeft.. Normaal is het niet erg wanneer een paard de rangorde bepaald (is natuurlijk ook belangrijk) maar soms slaat het in het extreme aan toe en dat kan nooit de bedoeling zijn.. Hier wisselt het gedrag regelmatig en ligt het aan veel factoren wanneer zij het extreme gedrag laat zien.
Door die factoren te herkennen wij weten wij al wanneer zij zo gaat reageren.