paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:08

Hi, bekende, kijk in mijn profiel en je weer wie ik ben :) Jouw boef doet me denken aan mijn grote reus, wil ook niet alleen zijn. Maar toch ben ik gewoon gaan rijden en kwam hij dan tot rust, en nu heeft hij nog spanning vooral als er dingen met andere paarden zijn buiten de trailer zijn, of als we ergens nieuw zijn dan kan hij ineens de piaf in die bak (remember). Toch kan ik nu fijn op pad, zowel met 1 als 2 paarden, het gaat heel goed. Bij die van mij merk ik dat het oefenen met alleen zijn in verschillende situaties wel helpt. Poetsen op het erf terwijl de rest van de kudde op de wei staat was bijna onmogelijk, maar gaat nu, poetsen op stal terwijl de rest op de wei staat is nog teveel gevraagd. Misschien moet je de verlatingsangst in een hele andere situatie trainen als met de trailer

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 09:17

HorseMo: Dat was alleen die ene keer om uit te vogelen waar het probleem zat. Ik laat hem nu alleen in de trailer en laat het gewoon gebeuren voor een paar minuten. Dan ga ik er weer bij en wacht met uitladen tot hij weer rustiger is. Het gaat er dus niet om dat hij geen stress heeft (en ik hem ga 'troosten') maar dat hij niet vol spanning er uit gaat en dat dus zijn laatste gevoel in de trailer was. Is dat wat je bedoelt?
Dat zelfde wil ik dus ook gaan doen als we weg gaan. Meer tijd uittrekken en dus op de bestemming aangekomen wachten met uitladen tot hij kalmer lijkt.

racebiet: hee bekende :D
Ik 'haal hem nu bewust als eerste uit de wei en zet hem dan op stal. Dan haal ik de rest pas. Oefen dat dus inderdaad nu ook los van de trailer. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige 2 situaties die hij zo eng vind. Uit de wei halen om te poetsen alleen gaat gewoon goed en helemaal alleen mee naar het club terrein is ook prima.

Wil hem inderdaad maar gewoon weer mee gaan nemen. Leg mij er voorlopig maar even bij neer dat ik een longeer lijntje nodig heb bij het laden. Vind het echt waardeloos maar dat is dan maar even zo. Eerst maar meer ervaring krijgen denk ik. Zullen er gewoon doorheen moeten.

Hij is ook de hele zomer bijna wekelijks mee geweest. Dat ging prima. Maar het lijkt dat het rijden in het donker het kwartje weer net de andere kant op heeft doen vallen.

En allebei weer bedankt voor het meedenken. +:)+

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:55

pol013 schreef:
HorseMo: Dat was alleen die ene keer om uit te vogelen waar het probleem zat. Ik laat hem nu alleen in de trailer en laat het gewoon gebeuren voor een paar minuten. Dan ga ik er weer bij en wacht met uitladen tot hij weer rustiger is. Het gaat er dus niet om dat hij geen stress heeft (en ik hem ga 'troosten') maar dat hij niet vol spanning er uit gaat en dat dus zijn laatste gevoel in de trailer was. Is dat wat je bedoelt?
Dat zelfde wil ik dus ook gaan doen als we weg gaan. Meer tijd uittrekken en dus op de bestemming aangekomen wachten met uitladen tot hij kalmer lijkt.

racebiet: hee bekende :D
Ik 'haal hem nu bewust als eerste uit de wei en zet hem dan op stal. Dan haal ik de rest pas. Oefen dat dus inderdaad nu ook los van de trailer. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige 2 situaties die hij zo eng vind. Uit de wei halen om te poetsen alleen gaat gewoon goed en helemaal alleen mee naar het club terrein is ook prima.

Wil hem inderdaad maar gewoon weer mee gaan nemen. Leg mij er voorlopig maar even bij neer dat ik een longeer lijntje nodig heb bij het laden. Vind het echt waardeloos maar dat is dan maar even zo. Eerst maar meer ervaring krijgen denk ik. Zullen er gewoon doorheen moeten.

Hij is ook de hele zomer bijna wekelijks mee geweest. Dat ging prima. Maar het lijkt dat het rijden in het donker het kwartje weer net de andere kant op heeft doen vallen.

En allebei weer bedankt voor het meedenken. +:)+


Toen ik mijn jonge paard kreeg, had hij ook verlatingsangst.We hebben toen een onbreekbare spiegel in zijn stal gemaakt.Als zijn maatje ging rijden gaven we hem voer, bonden een bezweet dekje van zijn maatje aan de tralies en lagen een verse mesthoop van zijn maatje in zijn stal.Intussen is het een heel stuk verbeterd maar blijft het wel zijn zwakke plek. Misschien een idee om dit ook te proberen voor in de trailer.Succes!

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 10:58

Thanks! Ik had al gegrapt over een knuffel van een oude deken van mijn andere paard. Maar nog niet uitgevoerd. Zal ik toch maar eens gaan doen dan.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:21

knuffel heb ik ook al eens aan zitten denken voor die van mij. Heel braaf en loopt ook zo de trailer op, maar zodra ik weg ben is het stampen en onrustig. Zou hem graag wat meer rust en ontspanning gunnen op de trailer.
Knuffel of bezweet dekje vind ik wel goed idee. Binnenkort eens kijken of we iets dergelijks kunnen uitproberen.

Pol013 houd je ons op de hoogte? Ik vind het fijn om tips en trucs te lezen en deze ook uit te proberen!

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:25

Het is moeilijk om er iets over te zeggen zonder het gezien te hebben.
Maar timing is heel belangrijk. Dat kan op de seconde schelen voor positief of negatief.
Wanneer een paard niet meer terug laadt, of de volgende dag niet meer, is meestal een teken dat hij iets nog te spannend vind. Je bent goed bezig met trainen zo te lezen.

Hou is de gaten dat je hem traint! Hij is aan het leren.
Hij moet nu leren ontspannen alleen in de trailer te staan. Dit doe je door eruit te gaan, wacht tot hij weer rustig is en dan ga je er weer in. Dat kun je niet in tijd doen. Al staat hij 5 minuten, al staat hij 30 seconden. Die timing is essentieel. Dat is trainen. Je zal verbluft zijn over hoe snel hij het uit gevogeld heeft ;).

Een hartslagmeter is fijn om als hulp te hebben maar staar je er niet blind op. Dus ga niet kijken van hij moet onder de ... zitten bijvoorbeeld.
Met rijden plak ik altijd mijn camera erop zodat ik kan zien hoe ze staan in de trailer.

Succes!

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:55

Vandaag licht uitgedaan bij het rijden en een deken van mijn andere paard in de trailer gelegd. Negeer dat hij er alleen in gaat met een longeer lijn achter zijn kont en dat hij alles onder poept en rijden maar. Ging best heel goed. We zullen er gewoon doorheen moeten. Na een paar minuten rijden zakt zijn hartslag al wel weer iets. Niet kalm maar het lijkt er dus ook niet op dat hij banger en banger wordt.
Zo gaan we maar gewoon verder.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:06

Met wat voor hartslag staat hij dan op de trailer tijdens het rijden?

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:07

Jammer

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 08:41

Horsemo. Wat bedoel je met jammer? Ik heb (weer) 3 weken met hem geoefend. Met de lijn er achter gaat hij er rustig voetje voor voetje in en blijft netjes staan als ik de stang dicht doe. Ik kan dit helemaal alleen in alle rust doen zo. Nu neem ik hem weer mee voor ritjes van 5 tot 10 minuten. Dat haalt de focus ook een beetje van het laden af. Hij zal dit stukje toch zelf moeten gaan doen. Ondertussen blijf ik bezig om hem de middelen aan te reiken om het zelf op te lossen. Ik denk ook dat hij meer zelfvertrouwen krijgt van nieuwe dingen zien, doen en leren.
Daarbij is de hartslag en onrust gelijk wanneer hij er alleen in staat en wanneer we rijden. Het rijden op zich zorgt niet direct voor meer stress.

Hillary: 130 in het begin en hij eindigde op 80.
Als ik thuis kom eet hij hooi uit het hooinet en heeft hij geen haast om er uit te komen. We hebben nog een paar minuten rustig samen er in gestaan met de stang al weg.

Voor degene die ook eenzelfde probleem hebben:
Hij krijgt nervcontrol en vlak voor het laden een boterham met Bach bloesem.
Onder gewoon versta ik dat hij eerst de kans krijgt om er zonder hulpmiddelen op te gaan. Alleen druk op de lijn die er bij iedere inimini neiging naar voren weer af gaat. Helaas kom ik dan niet verder dan de klep voor hij weer achteruit gaat. Dan pak ik de longeer lijn. Ik let er nu heel goed op dat ik dan uitstraalt dat dat heel normaal is en dat ik het prima vind zo. Ga dan niet boos lopen rondstampen of op een andere manier frustratie hebben. De lijn dient er alleen voor om zijn achterwaartse neiging te onderbreken. Hij gaat nog steeds naar voren op de druk op het halster. Eenmaal in de trailer met alles vast en dicht krijgt hij wat te eten. Vertel ik hem hoe lang we er over gaan doen en wat we gaan doen (baadt het niet dan schaadt het niet) en gaan we heel rustig op pad. Eenmaal aangekomen gaat de deur weer open (maar als die toevallig even dicht valt laat ik dat ook rustig gebeuren) en wandel ik wat op en neer terwijl ik mijn spullen pak en aankleed. Dat is voor hem dus bijna een soort kiekeboe. Pas als hij dan rustig lijkt haal ik hem er uit. Dat gaat gelukkig helemaal volgens het boekje.

In de trailer hangt dus een deken van mijn andere paard en het licht in de trailer is dus uit omdat ik denk dat hij dan beter door de raampjes kan kijken.

Mijn eigen houding is er een van alles prima en vrolijk en positief. Ik let er op dat ik zelf niet stiekem spanning op mijn lijf zet.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:10

Ik wou het advies van licht uit net geven, maar zie dat je het al doet :-).
Met dat lampje boven hun snufferd worden ze als het ware verblind en zien dus verder niks buiten. Het schijnt ook dat het lang duurt dat het paardenoog zich aanpast aan donker licht. Bij mensen gaat dat redelijk snel, ook al hebben wij er ook moeite mee om van donker ineens in licht te staan. Komplimenten voor je omgang hiermee

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 09:37

Ik denk dus inderdaad ook dat dat precies de trigger de verkeerde kant op is geweest. Want hij is de hele zomer best goed meegegaan. Pas toen het winter werd zag ik een grotere afkeer van de trailer opkomen.
Met laden laat ik hem aan maar voor we gaan rijden gaat hij uit.

En ik vroeg me nog wel af waarom er een lichtknop op zat toen ik deze trailer kocht :)*

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:49

@Poll
Jammer dat je zo blijft aanmodderen en ook nog mensen adviseer met Bach bloesem enz.
Ik heb veel probleemladers geholpen en uit jouw verhaal klinkt het als een licht probleem. Maar je moet weten wat je doet. Ik heb een stukje geprobeerd te beschrijven (zie boven) maar neem aub een pro of een leerling van opleiding paard en gedrag in de hand. Als je er geen geld aan uit wilt geven, er zijn genoeg leerlingen die kundig zijn er voor hun portfolio paarden zoeken. Zij komen je paard helpen tegen gereduceerd tarief. Bespaar je de frustratie van jezelf en de verwardheid van je paard. Je probleem kan in een aantal weken opgelost zijn, zeker met jouw motivatie want daar ligt het niet aan!

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 09:51

horsemo: met alle respect. Maar ik kan niet zo heel veel met je reactie. Aanmodderen? Je hebt mij nog nooit bezig gezien met mijn paard en je denkt te weten hoe ik het doe, of niet doe. Ik ben niet net uit een ei gekropen en heb allerlei trainers al jaren aan het werk gezien met dit probleem. Ik zal het niet zo fijn beheersen als de annemaries, emiels en Tristans van deze wereld maar weet van hen wel precies waar je op moet letten.
Daar komt bij het probleem nou net pas ontstaat als er niemand meer in zijn beinvloedigs sfeer is. Dan kun je nog zo kundig zijn. Daar heeft het paard verder vrij weinig meer aan.

Om heel eerlijk te zijn is jouw reactie precies waarom ik aarzel om er een trainer bij het halen. Al had ik dat allang gedaan als ik dacht dat het serieus zin zou hebben.

Het enige wat je dan nog kunt doen is inderdaad een camera en beter te kunnen timen.

Ik adviseer helemaal niemand bach bloesem. Ik probeer nu zelf voor ons of het helpt.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:28

HorseMo_NH schreef:
@Poll
Jammer dat je zo blijft aanmodderen en ook nog mensen adviseer met Bach bloesem enz.
Ik heb veel probleemladers geholpen en uit jouw verhaal klinkt het als een licht probleem. Maar je moet weten wat je doet. Ik heb een stukje geprobeerd te beschrijven (zie boven) maar neem aub een pro of een leerling van opleiding paard en gedrag in de hand. Als je er geen geld aan uit wilt geven, er zijn genoeg leerlingen die kundig zijn er voor hun portfolio paarden zoeken. Zij komen je paard helpen tegen gereduceerd tarief. Bespaar je de frustratie van jezelf en de verwardheid van je paard. Je probleem kan in een aantal weken opgelost zijn, zeker met jouw motivatie want daar ligt het niet aan!


Ik wil hier toch ook even op inhaken. Ik heb zo'n leerling gehad, via een kennis van mij. Het resultaat: een verward paard. Ik blijf dus ook doe het zelf'er, ik zie namelijk geen geschaad vertrouwen tijdens of na een training.

TS, gebruik je gewone bach bloesem ook voor humaan gebruik?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:38

Dat aanmodderen wat ze daar mee bedoelt dat snap ik wel, als het jou niet lukt dan moet je stoppen. Schakel de hulp van een prof in.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:25

Marleen: mee eens hoor. Maar het is wel echt iets (veel) te vroeg om te concluderen dat iets niet lukt. Zal het paard toch de tijd moeten geven. Hij zal niet van vandaag op morgen ineens een stal/trailer een leuke plek vinden om helemaal alleen te vertoeven.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:37

Even inhaken...... , het paard laadt met 1 persoon, staat bij rijden rustig, heeft geen eens haast om uit de trailer te komen. Dus ik zou niet van aanmodderen spreken. Ik schat toch zo in dat gros van de trailertuffende wereldbevolking niet eens weet of de hartslag van zijn of haar paard even verhoogd is, simpelweg omdat men niet zo een fancy uitrusting heeft. Anyway al met al denk ik dat er hele nuttige tips langs komen waar veel mensen wat aan hebben. Bij mijn eigen paarden was het toch gewoon gaan doen, eentje laadt zichzelf, letterlijk, de ander nu met 2 vingers druk, maar dat is wezenlijk anders geweest. Bij mij is floor van gowithflo geweest, maar ik had echt een klassiek laadprobleem, voor de meelezers in dit topic, ik was er erg blij mee en kan haar zeker aanraden.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:49

Dus je kunt je paard gewoon laden, overal komen waar je wil en verder zijn er geen problemen. Ik denk dat je misschien wel iets te veel pampert. Op de trailer zetten en gaan rijden en dan niet in vier of vijf keer die achterklep dicht doen maar gewoon rustig in één keer. Dan nog even een bemoedigend klopje door het deurtje en dan weg rijden. Oke, hij zal stress hebben maar dat heeft hij op stal ook wanneer hij alleen is. Soms tutten we iets te veel met ze, ik ook maar ik denk dat dit paard echt gebaat is met duidelijkheid, hij zal echt van zelf merken dat hij niet hoeft te stressen.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 00:00

Haha bigone dat is ook een lekker verfrissende kijk er op. En dat was ook de gedachte achter naar de binnenbak gaan deze week.
ik heb hem 3 weken 'gepamperd' en alles in kleine stukjes gehakt. Dat wil ik ernaast ook wel blijven doen maar daarnaast ga ik hem dus inderdaad ook weer gewoon netjes opladen en gaan. Gewoon positieve ervaringen opdoen door het te doen en nieuwe dingente zien.

Ik ben alleen gewend dat ze bijna de trailer inrennen omdat dat leuke dingen betekend. Iets met de lat te hoog leggen denk ik.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 22:51

Inmiddels zijn we weer 3 keer op pad gegaan en hebben een zelfde aantal keer geoefend zonder te rijden. Er lijkt weer vooruitgang in te zitten. Hij staat sneller iets meer op zijn gemak, pakt een keer een sprietje hooi en staat minder stijf te staan. We zijn er nog niet maar wel op de goede weg. Gewoon doen lijkt voor nu in ieder geval weer de beste aanpak.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:13

Super fijn +:)+

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:07

Mooi, dus niet pamperen maar doorpakken in dit geval, conclusie, je hebt een slim paard. Maakt van de voorzichtigheid van zijn baasje gebruik door de boel een beetje op stelten te zetten dus eerst gewoon doorgaan, hup erop en rijden. Veel succes.

elinefoto
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:50

Volgens mij doe je het al hartstikke goed! Je hebt al best veel bereikt, en ik denk dat als je zo door gaat het helemaal moet gaan lukken! :j

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:47

Weer 3 keer met hem op pad geweest. Hij mest nog steeds veel maar de mest wordt wel vaster. Geen flatsen meer. Hij zet ook steeds vaker uit zichzelf een klein pasje voorwaarts tussendoor. Gister avond liep hij er na een paar schuifel pasjes de rest gewoon in 1 keer in.
Wel gebruik ik nog steeds een lijntje achter zijn kont om hem te ontmoedigen weer achteruit te rennen. Dat is zonder er nu flink aan te hoeven trekken genoeg reminder om gewoon te blijven staan.
Hebben nu 2 keer geladen als er iets gebeurde in de buurt (een ander paard werd uitgeladen, een auto kwam voorbij scheuren door de berm) en dan komt de boodschap; je moet vooruit dat hok in en niet achteruit om de situatie buiten te bekijken, wel door.

Ik doe het licht nu wel consequent uit als we gaan rijden. Nu zijn we dus weer terug bij waar we al waren voor de winter begon: de trailer is spannend maar wel te doen. Ik denk dus dat het niet kunnen kijken de druppel was die zijn emmer deed overlopen.

Ik krijg dus wel een paar signalen dat we zo zeker niet op de verkeerde weg zijn. Onwards en upwards zullen we maar zeggen.

Overigens wil ik nog wel even ingaan op 'misbruik maken' van mij. De spanning met bijbehorende hoge hartslag is geen misbruik maken van mij. Die is wel gewoon echt. Hij heeft ook nooit bovenmatig veel protest geuit. Ik vind het niet meer dan eerlijk dat ik eerst uitgezocht heb wát hij zo eng vond, voor ik verder ging.