Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 15:57

Roos, volgens mij bedoelen wij hetzelfde. :) jij hebt altijd controle over de situatie, door de verstandhouding die je hebt met je paard waardoor hij nooit zomaar zelf een keuze maakt om bijv. te vluchten, maar bepaalt niet nauwgezet iedere stap die je paard neemt. Wij zijn hier nog lang niet maar dit is zeker waar ik naartoe wil.

En ja ik denk idd dat iedere vriendelijke en effectieve manier van omgaan met paarden uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. Wederzijds respect, vertrouwen en communicatie. :)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 19:22

En dankjewel, jij ook! :)

RoosBoum schreef:
Have fun met je paard!

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:46

Zou het een idee zijn om in dit topic de oefeningen van de dag neer te zetten die men gedaan heeft, als ze gerelateerd zijn aan paarden minder angstig te maken. Dan kunnen anderen daar weer inspiratie van opdoen?

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 20:10

Ja goed idee! Ik zal hier ook af en toe wel een update zetten van onze vorderingen :)

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:30

Ok. Ik zal van gisteren en vandaag neerzetten. Wat ik doe is, ik werk met haar vroeg in de ochtend, dan gaat ze terug op stal om hooi te eten en tussen de middag ga ik dan rijden. Ik merk heel erg het verschil als ik dat voorwerken, niet gedaan heb. Dan is ze veel onzekerder. Of ik. Hahaha, dat kan ook.

Gisteren heb ik haar een kwartiertje aan de leadrope gewerkt. Mijn doel was op de rechte lijn: 1. Ze moet meer op mij letten en 2 actiever meestappen en 3 draven als ik ga draven. En op de cirkel wil ik, dat aan de leadrope bij het van hand veranderen dat ze 4 mijn bubble of persoonlijke ruimte meer respecteert en niet recht wil oversteken (door mij heen). En 5 ik had graag dat ze aan het eind van de oefeningen mij goed zou volgen zonder lijn.

Ik had er voor het eerst een aanwijsstok bij gepakt. Het voelt voor mij teveel zweepje namelijk en ik heb er moeite mee dat te gebruiken, maar dat zit tussen mijn oren en ik moet het gewoon als aanwijsstokje gebruiken. En het ging een stuk beter dan alle keren ervoor.

Op punt 1 vind ik nog steeds dat ze te weinig op mij let, haar reactie is iedere keer een fractie later dan ik volgens mij mag verwachten.
Op punt 2 vond ik het wel beter gaan, er zat meer slack in de lijn dan vorige keren waar ik haar als een ezel moest meetrekken.
Punt 3 ging wonderwel goed. Alleen kan ik niet zo goed rennen door nog steeds dat gebroken poot, maar ze draafde netjes mee, al gaf ik wel het drafcommando erbij.
Punt 4 ben ik nog lang niet tevreden over. Ik ben niet opzij gestapt, maar ze respecteert mij duidelijk nog niet genoeg. Ze komt dwars door mijn bubble heen.
punt 5 ging zoals altijd na het werken erg goed. Ze volgt me echt als een hondje en ga ik links, zij ook, ga ik rechts, zij ook. Wat ik nog steeds niet goed hier aan vind, is dat als ik stop, ik vind dat ze te laat stopt. Weer teveel in mijn persoonlijke bubble komt. Ik heb nu het aanwijsstokje als een zwiepende staart achter mij gehouden, immers dat doen paarden naar elkaar toe ook en dat hielp wel, maar ik moet daar strikter in worden.

Goed dat was gisteren op ons erf.

Vandaag ben ik een kwartiertje gaan wandelen met haar een stukje het bos in en heb daarbij met het stokje overal op getikt waar ik maar op kon tikken. Ook hoog boven ons hoofd tegen de takken van de bomen, laag in de struiken, tegen paaltjes, ik heb er blaadjes mee opgezwiept etc. Ik heb niet achterom gekeken of ze het wel of niet eng vond, dat moest ze zelf maar uitzoeken. Ik liep voorop en ze volgde keurig en de lijn kwam niet strak te staan. Aan het eind toen we weer thuis waren, ben ik niet naar huis gegaan maar nog eens het bos in en heb haar daar een paar keer links en rechtsom laten draven aan de lijn. Deed ze allemaal keurig.

Het rijden vandaag was goed, we hebben maar 1 schrikje gehad en dat was nb voor het geluid van de boormachine terug thuis op het erf! Daar gelijk mee geoefend en wij zelf gewoon doorgekletst en net gedaan of we helemaal niet zagen dat zij het eng vond, haar genegeerd en uiteindelijk vond ze het ook wel best.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:32

Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of het al genoemd is, maar is het geen optie om je paard alert te houden op punten waar mogelijk iets kan gebeuren? Dus als je langs een bosje komt dat je hem al alert maakt dat er iets zou kunnen zijn?
Mijn paarden zijn in principe ook nergens bang voor en meestal heb ik meer schrik momenten dan zij, maar wat ik vaak doe als er vreemde bosjes zijn of ik iets kan verwachten, is dat ik ze alert maak door te zeggen 'let op' en dan schrikken ze bij mij eigenlijk amper tot niet. Hele gekke reacties als wegrennen blijven dan ook eigenlijk altijd uit.
Verder zou ik ook niet weten wat je ermee zou kunnen om het nog meer te reduceren, misschien een schriktraining gebaseerd op schrikmomemten? Ik weet niet of zoiets bestaat, maar moet ook makkelijk zelf te realiseren zijn. Mensen die tevoorschijn schieten, ballen die ineens uit het niets komen, etc.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 15:46

Roos, klinkt weer als een goede sessie! Ik zou zoals je zelf ook zegt nog iets consequenter en strenger zijn als ze in jouw ruimte komt. Verder probeer ik de zweep + touwtje wat eraan hangt altijd te zien en te gebruiken als een verlenging van mijn hand. Niet meer en niet minder. Wellicht helpt dit jou ook om er wat makkelijker mee om te gaan? (Voorwaarde is dan wel dat je paard er ook niet bang voor is: friendly game ken je wellicht wel, kun je je paard overal aanraken met de zweep zonder dat dit spanning veroorzaakt?)

Buiten dingen aantikken vind ik een goed idee, ga ik snel ook eens proberen als we in het bos gaan wandelen. Ik heb zelf trouwens vandaag een dressuurles gehad en ben de komende 2 dagen op de kerstmarkt in Duitsland, maar volgende week ga ik fanatieker aan de slag! ;)

@Siesjuh, ja dit is inderdaad al genoemd, maar fijn dat je meedenkt! Ga ik mee oefenen :)

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:09

Hi Jessica, veel plezier op de kerstmarkt in Duitsland. Lijkt me superleuk!

Voor de zweep is mijn merrie al gedesensibiliseerd, dat doet haar niets. Hahaha, vandaar ook dat ze dwars door me heen kan lopen. Ik heb ook een Emiel Voest lead rope, daar zit een soort zweepje aan aan het eind, dat heb ik altijd gebruikt als verlenging van mijn arm. Dat vond ik minder op een zweep lijken dan een aanwijsstokje. Maar dat zit tussen mijn oren, dat moet ik loslaten. Ik gebruik nu beide dingen afhankelijk van wat ik ga doen.

Vandaag ben ik niet gaan rijden. Ik ben uitgegleden. Niet met haar, maar zelf op de bevroren grond. Zere knie, kan hem zowat niet buigen. Dus wel met haar geoefend, maar niet gereden. Ik heb vandaag zeg maar gemend. Dus hoofdstel in, schoffie op en longeerlijn als leidsels. Ging voornamelijk of ze zich goed liet sturen en dat deed ze perfect. Ook stilstaan doet ze dan keurig. En achterwaarts ook, als ik dus achter haar sta en dan back up vraag met een beetje druk op de leidsels. Dus het werk was prima.

Wel duwde ze zelf op de poetsplaats een schep om en schrok zich daarvan helemaal de blubber. Maar ze rende maar een paar passen weg. Ze staat altijd los op de poetsplaats, ik hoef haar niet vast te zetten.

Mijn paard heeft wel een soort van eng-niveau. Als ze van iets schrikt, dan vult dat eng-level zich en schrikt ze sneller van het volgende enge ding, waar ze anders misschien niet van geschrokken zou zijn. En naarmate ze meer schrikt en dat niveau voller komt te zitten, wordt ze meer hyper. Ja en dat voor een Irish. Dus na de schep had ik een groot stuk blauw zeil neergelegd. Dat kent ze wel, maar alleen opgevouwen, dus nu was het tig keer zo groot. Aan het halster met leadrope wilde ik dat ze mij volgde en eroverheen ging. Dat deed ze ook, dat volgen, alleen cirkelde ze keurig om het zeil heen, de slimmerd. Dus korter vastgepakt, overdreven stappen gezet OP het zeil, en toen moest ze een keer graven, blazen en liep ze achter me aan. Dat hebben we van alle kanten nog eens gedaan. Toen haar laten stil staan op het zeil en met een krakende plastic zak haar geaaid. Ik was zeer tevreden. Er schoot af en toe wel een rilling door haar heen, maar ze bleef keurig stil staan. Dus de knuffels erna waren zeer welkom.

Morgen even kijken hoe mijn knie is en dan ga ik denk ik weer eens in de round pen werken en erna rijden.

Veel plezier op de kerstmarkt en ik ben benieuwd wat je in het nieuwe jaar met je paard gaat doen.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:05

Zo, tijdje geleden weer :) Wij zijn vandaag weer voor 't eerst alleen naar buiten geweest dus het leek mij een mooi moment voor een update.

We hebben het goed voorbereid de afgelopen dagen: geoefend met ballonnen, paraplu en een grote bal, en vandaag hebben we in de bak nog eens de rem en de one reign stop goed geoefend.

De rit: eerste gedeelte vooral wandelend gedaan, dit ging heel goed. Bij momenten van onzekerheid bij paard gewerkt met "control the feet": achterhand een pasje om, voorhand een pasje om, pasje achterwaarts en weer gaan. Dit hielp om haar meer met de aandacht bij mij te laten blijven. Een stuk langs blaffende honden achter een hek was even gestresst, maar ze bleef wel bij me. Toen erop, ze was super fris in het hoofd en wilde op een gegeven moment alleen maar sneller. Gelukkig had ik de rem goed geoefend, en was ze makkelijk terug te nemen. Resultaat van de frisheid was ook wel een paard dat met het hoofd in de lucht loopt en van ieder opvliegend vogeltje opzij sprong. Het voelde wel controleerbaar, maar niet heel relaxed.

De tip om haar niet te veel te laten kijken naar dingen werkte goed! Dit heb ik gedaan bij matig enge dingen, waar ze normaal met een boogje omheen zou lopen. Nu steeds haar hoofd weer recht gemaakt en hardop gezegd dat het voorwerp voor ons niet relevant was (dit helpt mij aan de juiste mindset :P ). Ze ging er dan zonder problemen langs.

Op de terugweg een heel grote melkvrachtwagen tegengekomen die ons vlak passeerde. Dit was even eng. Ik was al afgestapt en heb haar even laten omdraaien en laten kijken. (Bij extreme dingen werkt dat denk ik toch het beste.. als ik gewoon door was gelopen was ze gaan rennen.)


Tot zover de update. Al met al positief, al kijk ik uit naar iets warmere dagen en een iets minder fris paard ;)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:18

Ohja Roos, hoe is 't nu met je knie? Hoop alweer helemaal goed nu?

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:45

Hi Jessica, een relaxed 2017 gewenst, wat leuk dat je het nog terugkoppelt. Een goede overwinning op jezelf, jouw ervaring zo te lezen. Hoe meer overwinningen op jezelf, hoe beter het zal gaan. En fijn dat ze bij je blijft! Goed dat je afstapt als jij dat beter vindt, zeker met zo'n vrachtwagen.

Mijn knie, nou dat is het probleem niet meer zo. Het is nu mijn voet. Ik had een goede dag met haar gehad en stond in de wei met haar nog wat na te klooien. Gewoon los. Ze wilde graag bij me zijn, een van de eerste keren eigenlijk dat ze niet gelijk het weiland in wilde maar bij mij bleef, dus daar maakte ik graag gebruik van. Dus ik sta gewoon te klieren met haar, beetje spelen, beetje aaien, beetje contacten. mooi momentje. Totdat mijn hond een meter of tien verderop uit de struiken komt. Schikt ze zo van dat ze boven op mij springt. Op mijn voet. Voet blauw, teentje (middelste) zwart. Dus de afgelopen drie dagen niet gereden, het is hier ook te glad of te ongelijk opgevroren. Maar werken aan de hand of los of paddock ging ook niet dus. Lopen ging niet echt lekker.
En on top of that heb ik die kl... griep die heerst.
En o ja, ik ben ook door mijn rug gegaan.
En nog leuker alle leidingen zijn bij ons bevroren dus ik moest met emmers water voor 4 ponys slepen, met die rug en die voet. Want vriendje ligt ook met griep.
Leuk joh, paarden ;-)

ChuntGrander

Berichten: 96
Geregistreerd: 09-10-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:44

Ik denk niet dat hier veel aan te doen is. Paarden zijn en blijven vluchtdieren en het ene paard reageert heftiger dan het andere.

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:03

Ik ben trouwens al een hele tijd ingeschreven op het You tube kanaal van Warwick Schiller. Beslist een aanrader. Veel tips over bange paarden etc

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard schrikt van plotselinge honden; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 21:02

Blegh wat een ellende Roos. Niet echt een goed begin van het jaar voor jou. Sterkte! :(:)

Dankjewel voor de tip, ga ernaar kijken!

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:12